Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Hvor fort reduserer fysisk aktivitet blodsukkeret?

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 01-05-12, 20:04   #1
scilla
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2012
Innlegg: 5
scilla er på en erverdig vei

Hvor fort reduserer fysisk aktivitet blodsukkeret?

Hei,

Lurer på om noen vet noe om hvor raskt fysisk aktivitet senker blodsukkeret? Gitt at man f.eks. skeiet ut og spiste en skillingsbolle på tur i skogen, og 10 min etterpå fortsatte å sykle en tre kvarters tid - vil denne aktiviteten da rekke å dempe insulinutskillelsen?

På forhånd takk for svar!

scilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 02-05-12, 21:18   #2
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvor fort reduserer fysisk aktivitet blodsukkeret?

Det er insulin som senker blodsukkeret.

  Svar med sitat
Gammel 04-05-12, 00:04   #3
scilla
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2012
Innlegg: 5
scilla er på en erverdig vei

Sv: Hvor fort reduserer fysisk aktivitet blodsukkeret?

Ja, men det gjør også fysisk aktivitet, fordi musklene bruker energien fra blodsukkeret først..

Spørsmålet er bare hvor raskt det skjer. Noen som vet?

scilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 04-05-12, 00:40   #4
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvor fort reduserer fysisk aktivitet blodsukkeret?

Opprinnelig lagt inn av scilla, her.

Ja, men det gjør også fysisk aktivitet, fordi musklene bruker energien fra blodsukkeret først..

Spørsmålet er bare hvor raskt det skjer. Noen som vet?

Det er insulin som transporterer glukose fra blodet til musklene.

  Svar med sitat
Gammel 04-05-12, 01:42   #5
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: Hvor fort reduserer fysisk aktivitet blodsukkeret?

Opprinnelig lagt inn av scilla, her.

Ja, men det gjør også fysisk aktivitet, fordi musklene bruker energien fra blodsukkeret først..

Spørsmålet er bare hvor raskt det skjer. Noen som vet?

Bulldog har helt rett.
Musklene dine forbruker glykogen.

Hvis du spør om hvor lang tid det tar å forbrenne energien fra en "sukkerbombe" må man vite hvor hard aktivitet du utfører, og hvor mye energi sukkerbomben innholder.

Jeg er ikke sikker på at du får svar nu heller på det du mener å spørre om.

Så la meg spørre:
Lurer du på om du kan spise en sukkerbombe mens du går på fedon, uten å ødelegge dietten?

Svaret er: Tja, men jeg ville ikke gjort det.

Hvis spørmålet er: Kan man slanke seg mens man spiser sukkerbomber, så er svaret også her tja ,men da må du ha mye fysisk aktivitet.

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Gammel 04-05-12, 19:04   #6
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvor fort reduserer fysisk aktivitet blodsukkeret?

Opprinnelig lagt inn av Runegutt, her.

Bulldog har helt rett.
Musklene dine forbruker glykogen.

Hvis du spør om hvor lang tid det tar å forbrenne energien fra en "sukkerbombe" må man vite hvor hard aktivitet du utfører, og hvor mye energi sukkerbomben innholder.

Jeg er ikke sikker på at du får svar nu heller på det du mener å spørre om.

Så la meg spørre:
Lurer du på om du kan spise en sukkerbombe mens du går på fedon, uten å ødelegge dietten?

Svaret er: Tja, men jeg ville ikke gjort det.

Hvis spørmålet er: Kan man slanke seg mens man spiser sukkerbomber, så er svaret også her tja ,men da må du ha mye fysisk aktivitet.

En halv snickers i en slik 2-pack er 154 kcal, mesteparten sukker.
Ut fra en enkel måling basert på vekt høyde, aktivitetsnivå og optimizer/fitnesstest av Polar RS800 klokke, så forbrenner jeg ca 250 kcal på 45 min styrketreningsøkt hvor jeg kun trener i slynger og bruk av kroppen som vekt. Ikke kjempetungt mao.

Sykler jeg 3 timer i sone 1-2 (puls gjennomsnitt på 142 av makspuls på 193) så forbrenner jeg ca 2000 kcal. Dette vil for meg bety 666kcal i snitt pr time (eller 2 store snickers da om du vil)

På en av mine typiske intervalløkter løping eller sykkel forbrenner jeg ca 6-800 kcal. Jeg ligger da i sone 3-4. En slik løpeøkt for meg innebærer konstant løping i ca 1t10-1t20 minutter kun avbrutt av pauser i dragene. Kan på samme tid si at mine intervalløkter nok kan regnes som hardere enn gjennomsnittlig ift hva jeg bedrev tidligere. Jeg trener til maraton på en tid under 3t 15 min om det sier deg noe.

Konklusjon:
En sukkerbombe skal du slite hardt og lenge med å trene vekk. Jeg klarer glatt fjerne 5-600 kcal (2-3 snickers) ila en treningsøkt rent kcalorimessig. Men det sier seg selv at en skillingsbolle som helt sikkert har godt med kcalorier i seg krever en god sykkeløkt.
Har kun sett på kcalori for kcalori her nå , og ikke på andre prosesser i kroppen ifm fysisk aktivitet og en sukkerbombe.

Du vil oppdage at du skal som andre sier her, trene forbanna hardt og mye/lenge for å bli kvitt sukker/kcaloribombene kcalori for kcalori....

  Svar med sitat
Gammel 04-05-12, 19:20   #7
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: Hvor fort reduserer fysisk aktivitet blodsukkeret?

Opprinnelig lagt inn av scilla, her.

Hei,

Lurer på om noen vet noe om hvor raskt fysisk aktivitet senker blodsukkeret? Gitt at man f.eks. skeiet ut og spiste en skillingsbolle på tur i skogen, og 10 min etterpå fortsatte å sykle en tre kvarters tid - vil denne aktiviteten da rekke å dempe insulinutskillelsen?

På forhånd takk for svar!

For å svare deg helt konkret: Ja, aktivitet gjør at innsulinutskillelsen blir mindre når du skeier ut.
Hvis diabetes er problemet så går det muligens greit nok.
Er det midjemålet som skal ned, så er dette feil medisin.

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Gammel 04-05-12, 21:37   #8
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvor fort reduserer fysisk aktivitet blodsukkeret?

Opprinnelig lagt inn av Runegutt, her.

Bulldog har helt rett.
Musklene dine forbruker glykogen.

Hvis du spør om hvor lang tid det tar å forbrenne energien fra en "sukkerbombe" må man vite hvor hard aktivitet du utfører, og hvor mye energi sukkerbomben innholder.

Jeg er ikke sikker på at du får svar nu heller på det du mener å spørre om.

Så la meg spørre:
Lurer du på om du kan spise en sukkerbombe mens du går på fedon, uten å ødelegge dietten?

Svaret er: Tja, men jeg ville ikke gjort det.

Hvis spørmålet er: Kan man slanke seg mens man spiser sukkerbomber, så er svaret også her tja ,men da må du ha mye fysisk aktivitet.

1 kg er ca 7000kcal. Må trene noe helvete for å slanke seg kun ved å trene. Huff.

  Svar med sitat
Gammel 04-05-12, 22:12   #9
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Hvor fort reduserer fysisk aktivitet blodsukkeret?

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

1 kg er ca 7000kcal. Må trene noe helvete for å slanke seg kun ved å trene. Huff.


7500

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-05-12, 22:56   #10
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: Hvor fort reduserer fysisk aktivitet blodsukkeret?

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

7500

Neida Nellie, det er forskjell på jente- og guttekilo.
Guttekilo er 7500kcal, jentekilo er 7000kcal

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Gammel 04-05-12, 23:11   #11
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Hvor fort reduserer fysisk aktivitet blodsukkeret?

Jaha? Og Scilla er gutt eller jente?
Hvor har du lest det, forresten?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-05-12, 00:39   #12
scilla
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2012
Innlegg: 5
scilla er på en erverdig vei

Sv: Hvor fort reduserer fysisk aktivitet blodsukkeret?

Hei alle, takk for svar. Blant diabetikere er det nok ganske godt kjent at mosjon nedsetter blodsukkeret. Ved* fysisk aktivitet skal man derfor for å unngå hypoglykemi enten:

ta mindre insulin enn vanlig før fysisk aktivitet eller*
spise mer før man mosjonerer, og noen ganger også under trening eller når man er ferdig.
Se f.eks. Nettdoktoren eller side fra Diabetesforbundet.

Kaloriene er jeg ikke så bekymret over, da jeg er slank, men jeg forsøker å holde stabilt blodsukker pga PCOS og ønske om graviditet....derfor litt nysgjerrig på hvor negativ skillingsbollen som jeg smelte i meg er

scilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 09-05-12, 09:43   #13
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Hvor fort reduserer fysisk aktivitet blodsukkeret?

For meg er det psyken som reagerer negativt på sukker. Men jeg merker at hvis jeg skal skeie ut med f. Eks. En halv skillingsbolle, så er det best å gjøre halveis på langtur. I helgen var vi på drøyt 3 timers tur med ungene. Pause på Ullevålseter ca halvei med karbonade (u/brød) og delte en kanelbolle med mannen. Merket intet negativt på hverken psyke eller vekt. Tålte tom en halv vaffel på sognsvann før hjemtur, men det er mer sjannsespill. Hadde ikke på pulsmåler, men ut fra tidligere har jeg nok forbrennt 5-600kcal samlet.

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 09-05-12, 11:53   #14
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: Hvor fort reduserer fysisk aktivitet blodsukkeret?

Opprinnelig lagt inn av scilla, her.

Hei alle, takk for svar. Blant diabetikere er det nok ganske godt kjent at mosjon nedsetter blodsukkeret. Ved* fysisk aktivitet skal man derfor for å unngå hypoglykemi enten:

ta mindre insulin enn vanlig før fysisk aktivitet eller*
spise mer før man mosjonerer, og noen ganger også under trening eller når man er ferdig.
Se f.eks. Nettdoktoren eller side fra Diabetesforbundet.

Kaloriene er jeg ikke så bekymret over, da jeg er slank, men jeg forsøker å holde stabilt blodsukker pga PCOS og ønske om graviditet....derfor litt nysgjerrig på hvor negativ skillingsbollen som jeg smelte i meg er


Du blander litt. Det er fortsatt insulin som får ned blodsukkeret, MEN insulinet får en lettere jobb hvis du mosjonerer, så dermed trengs mindre insulin.

Jeg forstår det dithen at du ikke har diabetes. Du vil dermed ikke merke noe merkbart høyere blodsukker av en skillingsbolle. Mosjonerer du før og etter vil utslagene bli ennu mindre. Om dette har noe betydning for PCOS, vet jeg ikke.

Jeg har Diabetes2, og spiser ordentlige kaker kun i utlandet på sommerferie.
Jeg har som tommelfingerregel at et stykke kake= en times rask gange.
Det holder for meg. Ellers lever jeg rimelig strikt lavkarbo

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Gammel 14-05-12, 10:13   #15
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Hvor fort reduserer fysisk aktivitet blodsukkeret?

Opprinnelig lagt inn av scilla, her.

Hei,

Lurer på om noen vet noe om hvor raskt fysisk aktivitet senker blodsukkeret? Gitt at man f.eks. skeiet ut og spiste en skillingsbolle på tur i skogen, og 10 min etterpå fortsatte å sykle en tre kvarters tid - vil denne aktiviteten da rekke å dempe insulinutskillelsen?

På forhånd takk for svar!

Ja, denne aktiviteten ville dempe insulinet, gitt at aktiviteten ga deg økt puls. Denne aktiviteten vil "stresse" cellene til å produsere mer GLUT4, som transporterer glukosen inn i cellene. Insulin og mosjon gir samme respons i cellene, de gir cellene beskjed om å lage mer GLUT4 for å øke opptaket av glukose inn i cellene. Så om du har en aktivitet som kan kalles mosjon, så vil du kunne dempe utskillelsen noe. Graden av aktivitet vil selvfølgelig påvirke utskillelsen. Er du en veltrent skiløper a la Marit Bjørgen har du også langt flere liter blod å fordele sukkeret i, og får dermed en langt lavere påvirkning. En skiløper som Thomas Alsgaard kan ha opp mot 10 liter blod, mens en vanlig person har ca 5-6. Cellene til Thomas er også langt mer trent til å ta opp sukker, har altså flere GLUT4 porter, noe som også demper behovet for insulin.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-05-12, 11:30   #16
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Hvor fort reduserer fysisk aktivitet blodsukkeret?

Opprinnelig lagt inn av BitTorres, her.

Ja, denne aktiviteten ville dempe insulinet, gitt at aktiviteten ga deg økt puls. Denne aktiviteten vil "stresse" cellene til å produsere mer GLUT4, som transporterer glukosen inn i cellene. Insulin og mosjon gir samme respons i cellene, de gir cellene beskjed om å lage mer GLUT4 for å øke opptaket av glukose inn i cellene. Så om du har en aktivitet som kan kalles mosjon, så vil du kunne dempe utskillelsen noe. Graden av aktivitet vil selvfølgelig påvirke utskillelsen. Er du en veltrent skiløper a la Marit Bjørgen har du også langt flere liter blod å fordele sukkeret i, og får dermed en langt lavere påvirkning. En skiløper som Thomas Alsgaard kan ha opp mot 10 liter blod, mens en vanlig person har ca 5-6. Cellene til Thomas er også langt mer trent til å ta opp sukker, har altså flere GLUT4 porter, noe som også demper behovet for insulin.


Interessant. Gjengs oppfatning er at GLUT4 responderer på insulin gjennom insulinreseptorene i celleoverflaten. GLUT4 ligger "latent" inni cellen og får signal fra insulinreseptoren om å bevege seg til celleoverflaten for å bidra til å transportere glukose inn i cellen. Insulin er derfor "triggeren" som aktiverer GLUT4.

Som sagt, dette er gjengs oppfatning i dag, men det forskes mye på GLUT4 for tiden, spesielt i forbindelse med diabetes 2. Har du noen linker til sider som drøfter dette med at GLUT4 blir aktivert av muskelbruk alene - uavhengig av insulin?


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-05-12, 12:16   #17
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Hvor fort reduserer fysisk aktivitet blodsukkeret?

I boka klar, ferdig -gå (jeg husker ikke forfatteren, men de har boka på NIH.)
Muskelkontraksjoner på et gitt nivå-det kommer ann på formen hos personen - vil aktivere GLUT4 på samme måte som insulin, det er derfor mosjon er så sunt for diabetikere, de trenger mindre insulin pga av muskelativeringen som gir samme respons i musklene når det gjelder GLUT4. Insulin har jo andre oppgaver også, selvfølgelig

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-05-12, 12:22   #18
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Hvor fort reduserer fysisk aktivitet blodsukkeret?

Finnes en del studier på dette - med eller uten diabetes.
http://diabetes.diabetesjournals.org/content/48/5/1192
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8182045
Den første der tilsier vel at GLUT4 også kan aktiveres ved trening, ikke kun ved insulin om jeg leser den riktig.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 14-05-12, 12:56   #19
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Hvor fort reduserer fysisk aktivitet blodsukkeret?

Takk til begge! Jeg skal lese og lære...


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-05-12, 14:11   #20
Malton
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2012
Innlegg: 4
Malton er på en erverdig vei

Sv: Hvor fort reduserer fysisk aktivitet blodsukkeret?

Hello guys,..
According to me that in this case exercises and morning walk is the best way for
quickly reduce the blood sugar level.I watch out all the posts and i agree with all
reviews.Some people use the insulin in this case it is perfectible way.

__________________
More detail
Malton er avlogget   Min kostholdsfilosofi: dasfsdgfdgdf Svar med sitat
Svar

Emneord
blodsukker, insulinfølsomhet, trening


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
For lite fysisk aktivitet - Norges største helseutfordring nilmor Nyheter / media 2 13-04-11 12:13
Fysisk aktivitet *Thilie* Ketolysekuren 3 01-10-10 15:01
Fysisk aktivitet for type A smosje Type A 7 02-06-10 11:55
Lavkarbo og hard fysisk aktivitet - utmattet Pinne Lavkarbo generelt 5 05-04-09 22:57
Hvor fort stiger blodsukkeret? tommygutt Spørsmål og svar 0 24-03-08 22:59


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no