Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Kombinere Lindberg og Skaldeman?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-05-11, 22:42   #1
Dottie
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 4
Dottie er på en erverdig vei

Kombinere Lindberg og Skaldeman?

Driver fortsatt og leser meg opp på disse forskjellige lavkarbo-stilene...

Jeg lurer på om det er noen god ide å kombinere et "grunnlag av Lindberg" med enkeltmåltider fra Skaldeman? Eller kommer det til å bære fullstendig galt avgårde? Det er jo litt mer karbohydrater i Lindberg enn i Skaldeman, og hvis man da skal "overdrive" (misforstå meg rett) med fettet slik som Skaldeman gjør så legger det seg antakelig på ribbeina pga. at Lindberg har såpass mye karber som det har?

Det som ellers har slått meg etter hvert, er at jeg faktisk har levd noenlunde Lindberg-aktig de siste årene. Uten at det har gjort noen forskjell for meg, jeg er like enorm som før... Men jeg har nok hatt i meg altfor mye frukt og gulrøtter enn hva Lindberg tilsier da, og jeg har nok også endel å vinne på å kutte ned enda mer på ris og knekkebrød, samt øke på med litt fete saker. Men utover det, så spiser jeg allerede sånn noenlunde i tråd med Lindberg.

Jeg konstaterer i alle fall at jeg antakelig ikke trenger å foreta noen dramatisk helomvending, selv om jeg har funnet noen ting jeg kan rette på. Og derav spørsmålet: Kan man kombinere Lindberg-grunnlag med noen Skaldeman-retter?

Dottie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På jakt etter den rette... Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 22:47   #2
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Kombinere Lindberg og Skaldeman?

Nei mener jeg. Det er altfor mye fett og for lite karbo i skaldemans oppskrifter til at det vil klaffe med Lindbergs linje (Andre kan sikkert være uenig).

Hvorfor vil du kombinere? Det finnes jo alternativer som ligger mellom Lindberg og Skaldeman også, jfr Lutz og Optimal ernæring som har et karboinntak på rundt maks 70 gram pr dag.

Jeg gikk ikke ned noenting på Lindberg over 8 uker (gikk kurs) - det blir nok for mye karbo for min kropp

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 22:48   #3
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Kombinere Lindberg og Skaldeman?

Opprinnelig lagt inn av Dottie, her.

Driver fortsatt og leser meg opp på disse forskjellige lavkarbo-stilene...

Jeg lurer på om det er noen god ide å kombinere et "grunnlag av Lindberg" med enkeltmåltider fra Skaldeman? Eller kommer det til å bære fullstendig galt avgårde? Det er jo litt mer karbohydrater i Lindberg enn i Skaldeman, og hvis man da skal "overdrive" (misforstå meg rett) med fettet slik som Skaldeman gjør så legger det seg antakelig på ribbeina pga. at Lindberg har såpass mye karber som det har?

Det som ellers har slått meg etter hvert, er at jeg faktisk har levd noenlunde Lindberg-aktig de siste årene. Uten at det har gjort noen forskjell for meg, jeg er like enorm som før... Men jeg har nok hatt i meg altfor mye frukt og gulrøtter enn hva Lindberg tilsier da, og jeg har nok også endel å vinne på å kutte ned enda mer på ris og knekkebrød, samt øke på med litt fete saker. Men utover det, så spiser jeg allerede sånn noenlunde i tråd med Lindberg.

Jeg konstaterer i alle fall at jeg antakelig ikke trenger å foreta noen dramatisk helomvending, selv om jeg har funnet noen ting jeg kan rette på. Og derav spørsmålet: Kan man kombinere Lindberg-grunnlag med noen Skaldeman-retter?

I følge Lutz, må man kutte ned på fettet når man overstiger ca 70 g karbo om dagen.
Det vil nok si at en kombo av Lindbreg og Skaldemann er en dårlig ide hvis tanken var å gå ned i vekt.
Du bør nok velge deg enten en ketogen diett (under 70 g om dagen) eller en lavkarbodiett ala Lindberg (med 70-150 g karbo om dagen).

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 22:52   #4
Dottie
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 4
Dottie er på en erverdig vei

Sv: Kombinere Lindberg og Skaldeman?

Takk for svar! Da var det som jeg tenkte, ja.

Så da får jeg vel forske videre i Lindberg-verdenen og følge den mer nøye da.

Dottie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På jakt etter den rette... Svar med sitat
Gammel 26-05-11, 07:36   #5
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Kombinere Lindberg og Skaldeman?

Jeg spiser Lindbergsk med mye mer fett og det funker da helt greit det det kommer nok helt ann på hvor mye en har og ta av. Det blir ikke noe skaldemannlignende fettinntak, men spiser aldri under 100 gram fett om dagen.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Overgang fra Skaldeman/Atkins til Lindberg ? vidar Spørsmål og svar 2 12-09-10 11:21
Hvordan kombinere? Almyrida Ketolysekuren 8 30-12-09 20:19
Er det ok å kombinere ... Fredrikke07 Spørsmål og svar 10 12-03-08 16:01
Går det an å kombinere ... Lindabtn Ketolysekuren 8 14-01-08 11:59
Kombinere tablettene 01jun07 Ketolysekuren 5 09-08-07 07:21


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no