Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Matmengde

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 22-05-11, 19:36   #1
Iversa31
Juniormedlem
 
Iversa31 sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 25
Iversa31 er på en erverdig vei

Matmengde

Lurer på om jeg spiser for mye til hvert måltid jeg ... Til frokost i dag så spiste jeg 2 kokte egg og 2 skiver skinke + en kopp kaffe med kremfløte.... Men til middag så spiste jeg 1 filet stekt laks(stekt i meierismør), brokkoli/blomkålgrateng med ost og kesam i OG litt eggesalat somjeg har komponert selv med (rømme,majones,litt rødløk,hvitløk,reker og egg)..... Er det for mye mat til ett måltid?

__________________


Iversa31 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Testkjører-ketolyse Svar med sitat
Gammel 22-05-11, 19:39   #2
Supah
Seniormedlem
 
Supah sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Alder: 34
Innlegg: 1.067
Supah er en juvelSupah er en juvelSupah er en juvel

Sv: Matmengde

Neida, jeg vil ikke si at det for mye. Men det må du faktisk føle på selv også. Blir du passelig mett, eller er du overmett etterpå?

Er du ganske ny på ketolyse? Det er vanlig å spise ganske mye i begynnelsen, men for de fleste forandrer det seg veldig etterhvert.

Selv sliter jeg med at jeg tror at jeg fortsatt spiser kjempemye... Så porsjonene mine er ofte alt for store, og når det først ligger der på fatet, så spiser jeg det som regel opp. Så jeg jobber med omstillingen

__________________


Supah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 22-05-11, 19:41   #3
littleme
Medlem
 
littleme sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Trøndelag
Alder: 34
Innlegg: 373
littleme har en fantastisk aura rundt seglittleme har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Matmengde

Tror det er min største feil. At jeg bare lager på slump og spiser opp alt. Kunne sikkert greid meg med under halvparten!

__________________



littleme er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt forskjellig Svar med sitat
Gammel 22-05-11, 19:43   #4
Supah
Seniormedlem
 
Supah sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Alder: 34
Innlegg: 1.067
Supah er en juvelSupah er en juvelSupah er en juvel

Sv: Matmengde

Opprinnelig lagt inn av littleme, her.

Tror det er min største feil. At jeg bare lager på slump og spiser opp alt. Kunne sikkert greid meg med under halvparten!


Ja, akkurat det gjør jeg også. Skikkelig uvane!!

Jeg må snart bli vant til at jeg er småspist. Haha. Det er ganske absurd egentlig, siden jeg er vant til å spise MYE..

__________________


Supah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 22-05-11, 19:43   #5
Fofa
Seniormedlem
 
Fofa sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Alder: 44
Innlegg: 746
Fofa er ny på veien

Sv: Matmengde

Jeg synes ikke det ser for mye ut..

__________________
Fofa

Jillian Michaels 30 day Shred 30/30
Fofa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 22-05-11, 19:43   #6
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Matmengde

Hvis du har holdt på en stund, og opplever at vekten ikke går særlig ned, kan det å redusere porsjonene være en smart ting og forsøke først

Har du derimot jevn og fin vektnedgang, ville jeg ikke gjort så veldig mange endringer - det betyr at kroppen din faktisk forbruker det du innta også

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 22-05-11, 19:47   #7
ThereseA
Seniormedlem
 
ThereseA sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Mjøndalen
Alder: 37
Innlegg: 604
ThereseA er ny på veien

Sv: Matmengde

Hvis jeg hadde vært deg så ville jeg prøvd å spise når jeg var sulten og stoppet når jeg ble mett... Det vil alltid være litt variasjon på hvor mye du spiser pr måltid..

__________________


ThereseA er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 22-05-11, 19:50   #8
littleme
Medlem
 
littleme sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Trøndelag
Alder: 34
Innlegg: 373
littleme har en fantastisk aura rundt seglittleme har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Matmengde

Opprinnelig lagt inn av supah, her.

Ja, akkurat det gjør jeg også. Skikkelig uvane!!

Jeg må snart bli vant til at jeg er småspist. Haha. Det er ganske absurd egentlig, siden jeg er vant til å spise MYE..

Ikke sant.. Vanskelig det der.. Tror jeg skal begynne med å bevisst når jeg lager meg mat, ta vekk halve porsjonen og legge den i en boks til neste måltid ellerno. Noe må jeg jo gjøre? Her går det jo ikke nedover

__________________



littleme er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt forskjellig Svar med sitat
Gammel 22-05-11, 19:51   #9
Supah
Seniormedlem
 
Supah sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Alder: 34
Innlegg: 1.067
Supah er en juvelSupah er en juvelSupah er en juvel

Sv: Matmengde

Opprinnelig lagt inn av littleme, her.

Ikke sant.. Vanskelig det der.. Tror jeg skal begynne med å bevisst når jeg lager meg mat, ta vekk halve porsjonen og legge den i en boks til neste måltid ellerno. Noe må jeg jo gjøre? Her går det jo ikke nedover


Det hørtes ut som en skikkelig god idé. Jeg stjeler den!

__________________


Supah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 22-05-11, 20:04   #10
Iversa31
Juniormedlem
 
Iversa31 sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 25
Iversa31 er på en erverdig vei

Sv: Matmengde

Tusen takk for mange gode svar! Jeg er veldig ny på dette så jeg må nok bare finne min måte ... Men kan absolutt redusere posjonen, er jo ikke nødvendig å spise opp alt når jeg egentli kjenner meg fornøyd

__________________


Iversa31 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Testkjører-ketolyse Svar med sitat
Gammel 22-05-11, 20:08   #11
Antoinette6
Seniormedlem
 
Antoinette6 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Asker
Alder: 63
Innlegg: 11.116
Antoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastisk

Sv: Matmengde

Men du går jo fint ned, Iversa , - så det kan jo ikke være for mye sånn i forhold til forbrenningen din. Men det er jo dumt å spise seg MER enn mett, ja.

__________________


Kristin_B er best
Antoinette6 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 22-05-11, 20:11   #12
littleme
Medlem
 
littleme sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Trøndelag
Alder: 34
Innlegg: 373
littleme har en fantastisk aura rundt seglittleme har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Matmengde

Er noe med det å spise sakte også.. Forskjell på at man hiver seg over maten, og at man setter seg ned og kanskje ordner det litt fint med bord, lys, blomster, dekker på en fin duk. Har ikke muligheten til noe av det her på hybelen, meeen, det kan være et tips for å lettere kjenne på når man egentlig er mett..

Rekker uansett ikke spise SÅ mye hvis man skal ha en samtale med noen, i forhold til når man glaner på tvn ^^

__________________



littleme er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt forskjellig Svar med sitat
Gammel 22-05-11, 20:51   #13
sirib
Medlem
 
sirib sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 172
sirib er ny på veien

Sv: Matmengde

Jeg synes ikke det hørte så mye ut det du spiser. 2 egg og 2 skiver skinke til frokost er vel ganske passe. Jeg spiser som regel 2 egg og 4-5 baconskiver. Til lunch tar jeg som regel med middagsrester fra dagen før og da tar jeg sikkert med dobbelt så mye som jeg trenger... så spiser jeg opp alt :-( Jeg skal prøve fra i morgen å ha med meg MINDRE mat til lunch :-)
Middag blir som regel 150-200 g laks eller en kotelett, sammen med kokte grønnsaker f.x 4 "kvister" fra en brokkoli eller noen asparges eller smørdampet sommerkål og en god dæsj fløtesaus(gjerne med litt parmesan i til laks).
Neste ukes oppdrag for meg er å spise meg PASSE mett og spiser BARE når jeg er sulten.

__________________


sirib er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-05-11, 20:54   #14
Iversa31
Juniormedlem
 
Iversa31 sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 25
Iversa31 er på en erverdig vei

Sv: Matmengde

Opprinnelig lagt inn av sirib, her.

Jeg synes ikke det hørte så mye ut det du spiser. 2 egg og 2 skiver skinke til frokost er vel ganske passe. Jeg spiser som regel 2 egg og 4-5 baconskiver. Til lunch tar jeg som regel med middagsrester fra dagen før og da tar jeg sikkert med dobbelt så mye som jeg trenger... så spiser jeg opp alt :-( Jeg skal prøve fra i morgen å ha med meg MINDRE mat til lunch :-)
Middag blir som regel 150-200 g laks eller en kotelett, sammen med kokte grønnsaker f.x 4 "kvister" fra en brokkoli eller noen asparges eller smørdampet sommerkål og en god dæsj fløtesaus(gjerne med litt parmesan i til laks).
Neste ukes oppdrag for meg er å spise meg PASSE mett og spiser BARE når jeg er sulten.

Jeg er med på det oppdraget!!

__________________


Iversa31 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Testkjører-ketolyse Svar med sitat
Gammel 22-05-11, 21:25   #15
Antoinette6
Seniormedlem
 
Antoinette6 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Asker
Alder: 63
Innlegg: 11.116
Antoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastisk

Sv: Matmengde

Lag en tråd om 'matmengde' - det er kanskje etterlengtet. . . ?

til dere begge !

__________________


Kristin_B er best
Antoinette6 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 22-05-11, 21:28   #16
sirib
Medlem
 
sirib sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 172
sirib er ny på veien

Sv: Matmengde

DETTE er jo en tråd om matmengde..?! Hvorfor bør vi lage en til da, antoinette?
Uansett, fra i morgen så skal de spises når magen rumler og bare til jeg er passe mett(det betyr at jeg må spise saktere også...).

__________________


sirib er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-05-11, 21:30   #17
Antoinette6
Seniormedlem
 
Antoinette6 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Asker
Alder: 63
Innlegg: 11.116
Antoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastisk

Sv: Matmengde

My bad !!!

Jeg tenkte akkurat på det da jeg trykket på 'uleste innlegg-tråden' min.

DER er den jo, liksom !

Jeeeez !

__________________


Kristin_B er best
Antoinette6 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 22-05-11, 22:30   #18
sirib
Medlem
 
sirib sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 172
sirib er ny på veien

Sv: Matmengde

hihi... ok! :-) DA erklærer vi tråden for offisielt åpnet.

__________________


sirib er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-05-11, 22:52   #19
Iversa31
Juniormedlem
 
Iversa31 sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 25
Iversa31 er på en erverdig vei

Sv: Matmengde

Hurra og skål for den! I vann med eplesmak

__________________


Iversa31 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Testkjører-ketolyse Svar med sitat
Gammel 22-05-11, 23:29   #20
FrøkenFjong
Medlem
 
FrøkenFjong sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Hordaland
Innlegg: 131
FrøkenFjong er på en erverdig vei

Sv: Matmengde

Har også lurt litt på dette med matmengde!
Jeg spiser sikker ALT for mye, men får regulere det etterhvert som jeg kommer inn i dette, og i forhold til hvordan vekten viser seg å gå ned(eller opp).....

Finnes det noe "mal" for hvordan dagsmenyer bør se ut??? Noen øvre grense for hvor mye man kan spise til hvert måltid?

__________________
"Å leve er ikke nok. Solskinn, frihet og en liten blomst må man ha." H. C. Andersen
FrøkenFjong er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sundt og godt Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 00:20   #21
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Matmengde

Opprinnelig lagt inn av FrøkenFjong, her.

Har også lurt litt på dette med matmengde!
Jeg spiser sikker ALT for mye, men får regulere det etterhvert som jeg kommer inn i dette, og i forhold til hvordan vekten viser seg å gå ned(eller opp).....

Finnes det noe "mal" for hvordan dagsmenyer bør se ut??? Noen øvre grense for hvor mye man kan spise til hvert måltid?

Det avhenger jo en del av hvilken retning du har valgt - men nei, det er egentlig ingen mal. Hold deg til et antall karbo (ca) pr dag og spis nok fett utifra hvor mye karbo du spiser. Mer fett jo mindre karbo.
Min mening er at det er greit og spise mye de første ukene, dette for å avhjelpe kroppen me då komme i gang med fettforbrenningen. Etterhvert vil det matinntaket ofte regulerer seg selv Velg måltidsantall etter hva som passer deg best rett og slett Nå når jeg går hjemme blir det maks 3 ganger om dagen, ofte gjerne bare to. Når jeg er på jobb, blir det frokost, lunsj, mellom og middag ihvertfall, av og til noe til kvelds avhengig av når middagen ble inntatt.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 00:47   #22
madam_mim
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Matmengde

Har akkurat samme bekymringa- at eg et alt for mykje! Dei dagane eg sjekker, er det opp mot 3000 kalorier. Shit, liksom!

Grunnen til at eg starta på lavkarbo var jo nettopp det at eg skulle slippa å tella kaorier. No har eg såvidt holdt på ei veka så eg skal nok venta litt og sjå før eg trekk nokre konklusjonar. Så langt går eg i alle fall ikkje opp i vekt. Men eg vil i alle fall følga med på denna tråden- har faktisk sett etter ein slik tråd så det var flott at du starta den, Iversa31.

  Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 08:38   #23
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Matmengde

Opprinnelig lagt inn av littleme, her.

Tror det er min største feil. At jeg bare lager på slump og spiser opp alt. Kunne sikkert greid meg med under halvparten!

Kjenner meg igjen der... Må altså slutte med den tanken om at "det er jo så lite mat igjen nå at det ikke er noe å samle på og kaste mat gjør man jo ikke, så da spiser jeg det istedet..." Det er jo bare tull! Skjerpings.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 08:40   #24
littleme
Medlem
 
littleme sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Trøndelag
Alder: 34
Innlegg: 373
littleme har en fantastisk aura rundt seglittleme har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Matmengde

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Kjenner meg igjen der... Må altså slutte med den tanken om at "det er jo så lite mat igjen nå at det ikke er noe å samle på og kaste mat gjør man jo ikke, så da spiser jeg det istedet..." Det er jo bare tull! Skjerpings.


Absolutt! Halver alt, starting today!

__________________



littleme er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt forskjellig Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 09:01   #25
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Matmengde

Et par viktige ting å ha i bakhodet og noen tips når man er fersk på lavkarbo:
-De fleste spiser, og bør spise, mer enn de kommer til å gjøre på sikt de første ukene (Som Nerthus sier, for å avhjelpe kroppen), dette er vel særlig vanlig om man er vant til å spise lavkalori fra før
-Spis når du er sulten, spis langsomt, tygg maten godt og svelg den før du tar en ny bit, kjenn etter og ...
-Stopp når du er behagelig mett. Ikke stappmett, ikke fortsatt sulten
-Drikk godt med vann! Ta gjerne et glass vann når du kjenner noe som føles som sult, i blant blir signalene "forvirret", og det er godt mulig du bare er tørst
-Er du en av oss som har undertrykt sult- og metthetssignalene over tid, tren! Legg fra deg kniv og gaffel mellom hver bit. Forsyn deg med litt mindre enn du har lyst på, vent i fem ti minutter etter du har tømt tallerkenen, er du fortsatt sulten da, forsyn deg litt til. Kjenn hele tiden godt etter.
-Å telle kalorier kan du spare til du har nådd et ordentlig platå, altså en måneds stillstand eller mer, ikke i starten da kroppen jobber på høygir og næringsbehovet er større enn det er når den har kommet skikkelig i gang

Og til sist må jeg si at nei, det du ramser opp høres absolutt ikke mye ut! Jeg spiser sikkert like mye som det der, og er mer eller mindre normalvektig, så kanskje det er mer mat du skal spise? Som sagt, kjenn godt etter! Gi kroppen din litt av styringa. Lykke til!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Angående antall måltider og matmengde MAR Ketolysekuren 3 01-07-10 13:16
Matmengde? bobbla Ketolysekuren 2 01-01-09 12:41
Matmengde Grovsnus Spis deg ned i vekt med Skaldeman 30 03-10-08 10:35
Matmengde Grovsnus Ketolysekuren 2 22-08-08 14:34
Matmengde i forholdt til styrketrening Sonny Spis deg ned i vekt med Skaldeman 1 29-12-06 17:43


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no