Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Spørsmål om rotgrønnsaker

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 16-08-11, 16:03   #1
heymaria
Juniormedlem
 
heymaria sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Hvor: Oslo
Alder: 37
Innlegg: 15
heymaria er på en erverdig vei

Spørsmål om rotgrønnsaker

Jeg har noen spørsmål ang. rotgrønnsaker. På lavkarbo er det en kjent sak at man skal holde seg unna disse, men jeg lurer på hvorfor: Er det kun pga. det høye karbohydratinnholdet? Eller er det andre ting ved disse grønnsakene som ikke er bra?

Siden jeg ikke bruker rømme, fløte og den slags som har litt karbohydrater i seg, er det iblant litt vanskelig for meg å komme opp i ønsket karbohydratmengde, så jeg lurer derfor på om det er greit å ta meg en gulrot eller lignende for å få i meg nok?

heymaria er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-08-11, 16:57   #2
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: Spørsmål om rotgrønnsaker

Det er slik jeg har forstått det litt forskjellige meninger om temaet som om de fleste temaer. Ser du har LCHF som filosofi - og jeg vet at Annika Dahlqvist tar "sjansen" på en gulrot eller to. Tror kanskje vi reagerer forskjellig i forhold til blodsukkersvingninger - så kan jo være greit å prøve seg fram på egen kropp og hvordan du/den trives med det

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 16-08-11, 21:10   #3
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Spørsmål om rotgrønnsaker

Jeg bruker gjerne litt gulrot eller annet som del av noe annet. Revet gulrot i salat, frosne grønnsaker... I dag laget vi gryte på friske grønnsaker og kjøtt kombinert med en grønnsaksblanding med gulrot i. Spiser derimot ikke en hel rå gulrot. Kanskje et par babygulrøtter.

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 16-08-11, 22:16   #4
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Spørsmål om rotgrønnsaker

Jeg har ingen større restriksjoner på andre rotgrønnsaker enn potet. Men jeg lar dem heller ikke erstatte potet. Så jeg skjeler til den totale mengden karbohydrater det blir.

Det er i tråd med retningslinjene for Primal Blueprint. Man skal ikke meske seg i karbohydrater, men grønnsaker er en del av det man skal spise. Og de karbohydratene man spiser bør være trege. Så det kommer i kategorien "litt". Og gjerne "litt mer" enn frukt.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 17-08-11, 00:44   #5
Noenkiloformye
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Trondheim
Innlegg: 284
Noenkiloformye er på en erverdig vei

Sv: Spørsmål om rotgrønnsaker

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Jeg har ingen større restriksjoner på andre rotgrønnsaker enn potet. Men jeg lar dem heller ikke erstatte potet. Så jeg skjeler til den totale mengden karbohydrater det blir.

Det er i tråd med retningslinjene for Primal Blueprint. Man skal ikke meske seg i karbohydrater, men grønnsaker er en del av det man skal spise. Og de karbohydratene man spiser bør være trege. Så det kommer i kategorien "litt". Og gjerne "litt mer" enn frukt.

Finnes det en oversikt over GI ala matvaretabellen?

Noenkiloformye er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert. Svar med sitat
Gammel 17-08-11, 03:33   #6
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Spørsmål om rotgrønnsaker

Opprinnelig lagt inn av Noenkiloformye, her.

Finnes det en oversikt over GI ala matvaretabellen?

Som denne?
Eller denne?

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 17-08-11, 10:37   #7
mizzim
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Hvor: Vennesla
Innlegg: 149
mizzim er på en erverdig vei

Sv: Spørsmål om rotgrønnsaker

jeg spiser litt gulrot, hadde amerikansk blanding igåt til middag, men var fortsatt i ketose på stiksen,
spiser mindre av det, men spiser noe av det. å det funker fint

mizzim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 17-08-11, 17:50   #8
Noenkiloformye
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Trondheim
Innlegg: 284
Noenkiloformye er på en erverdig vei

Sv: Spørsmål om rotgrønnsaker

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Som denne?
Eller denne?

Kjempefint

Men jeg har litt vanskelig for å se sammenhengen. Vannmelon har rundt 8g kh/100g, men er høy på GI. Hvorfor det? Kan man se på matvaretabellen her på lavkarbo.no om maten er høy eller lav på GI?

Noenkiloformye er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert. Svar med sitat
Gammel 17-08-11, 19:07   #9
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Spørsmål om rotgrønnsaker

Jeg spiser noen baby gulerøtter innimellom - og da helst rå eller lite kokt. Elsker gulerøtter!!!

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Surgjære rotgrønnsaker? marjusen Spørsmål om matvarer og oppskrifter 4 16-01-11 02:41
Et par spørsmål Marte_mor Ketolysekuren 7 02-03-09 20:57
Et spørsmål Liiiz Ketolysekuren 3 25-06-07 15:07
Rotgrønnsaker Frank Spørsmål og svar 5 21-02-07 18:36
MCT-spørsmål monkey Spørsmål og svar 2 14-06-06 19:08


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no