Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Hvor lenge før ta blodprøver?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-08-11, 22:04   #1
Suann
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 191
Suann er på en erverdig vei

Hvor lenge før ta blodprøver?

Hvor lenge bør jeg vente før jeg tar blodprøver for å sjekke verdiene i blodet mitt?

__________________





Suann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 22:06   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Hvor lenge før ta blodprøver?

Dersom du ikke har tatt noen blodprøver før du startet, kan du like gjerne vente minst 3 måneder før du tar noen!
Svært mange tar ikke blodprøver i det hele tatt. Kommer litt an på hvordan helsen var ved oppstart, hvor mye du skal ned, hvor streng lavkarbo du spiser etc!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 22:12   #3
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Hvor lenge før ta blodprøver?

Mitt råd er å ta blodprøver før du begynner med LCHF, ellers kan det være at du får samme beskyldning fra legen din som den jeg fikk om det skulle være noe galt med blodverdiene dine... Så jeg sier; jo før jo heller...men pass på å ikke spise fett noen dager før en evt. kolesteroltest da det fettet kan gi falskt høye kolesterolverdier i prøven din...

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 22:13   #4
Suann
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 191
Suann er på en erverdig vei

Sv: Hvor lenge før ta blodprøver?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Dersom du ikke har tatt noen blodprøver før du startet, kan du like gjerne vente minst 3 måneder før du tar noen!
Svært mange tar ikke blodprøver i det hele tatt. Kommer litt an på hvordan helsen var ved oppstart, hvor mye du skal ned, hvor streng lavkarbo du spiser etc!

Hei! Tror jeg begynner å kalle deg Orakelet mitt

Jeg var hos fastlegen og hos nevrolog på sykehuset samme uken jeg bestemte meg for å begynne på Lavkarbo. Det er nå en mnd siden.
De blodprøvene tok det 1 mnd å få svar på og har ikke hørt noe ennå.
Er bare så spent på om kostholdet allerde kan vise noen endringer.
kan også tenke meg å få vite om jeg får i meg nok næringsstoffer og vitaminer.

__________________





Suann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 22:15   #5
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Hvor lenge før ta blodprøver?

De tok kanskje ikke de prøvene du egentlig trenger å vite om i forhold til LCHF, for de tar bare noen få dager å få svar på!
Vitaminer og mineraler har vi som regel lager av og det tar tid før en mangel syns på blodprøver. Ingen grunn til å stresse med det!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 22:17   #6
Suann
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 191
Suann er på en erverdig vei

Sv: Hvor lenge før ta blodprøver?

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma, her.

Mitt råd er å ta blodprøver før du begynner med LCHF, ellers kan det være at du får samme beskyldning fra legen din som den jeg fikk om det skulle være noe galt med blodverdiene dine... Så jeg sier; jo før jo heller...men pass på å ikke spise fett noen dager før en evt. kolesteroltest da det fettet kan gi falskt høye kolesterolverdier i prøven din...

Hva mente legen din med at det skulle være noe galt me blodverdiene dine?

__________________





Suann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 22:22   #7
Suann
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 191
Suann er på en erverdig vei

Sv: Hvor lenge før ta blodprøver?

Glemte å si at jeg har gått ned 4 kg på 4 uker og skal ned 6 kg til. Til 65 kg.
Jeg er like spent på om det kan gjøre noe med helsen min. Leddplager og sliten hele tiden.
Jeg er ikke i aktivitet for tiden siden all belastnig gir utslag i mere leddsmerter.

__________________





Suann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 22:25   #8
Suann
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 191
Suann er på en erverdig vei

Sv: Hvor lenge før ta blodprøver?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

De tok kanskje ikke de prøvene du egentlig trenger å vite om i forhold til LCHF, for de tar bare noen få dager å få svar på!
Vitaminer og mineraler har vi som regel lager av og det tar tid før en mangel syns på blodprøver. Ingen grunn til å stresse med det!

__________________





Suann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 22:35   #9
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Hvor lenge før ta blodprøver?

Opprinnelig lagt inn av Suann, her.

Hva mente legen din med at det skulle være noe galt me blodverdiene dine?

Hadde veldig lave verdier av B12 og jern + lav blodprosent...lavt jern og lav blodprosent har jeg hatt hele livet, men B12 har jeg aldri målt før nå i sommer...men jeg har hatt diaré opptil to ganger i uken over hele døgnet i mange mange år så det har nok gjort sitt til at jeg har fått så lavt B12 om noe skal ha skylden...
Siden jeg startet med LCHF for ett år siden har jeg jo spist nettopp det som skal til for å forbedre B12-verdiene, rødt kjøtt, egg, melk osb... og det tar tre til fire år før lagrene av B12 i leveren blir så lave at det er noen fare på ferde... Jeg har holdt på med LCHF i bare ett år så det faller på sin egen urimlighet det som legevikaren min sa...

Er endelig kvitt diaréen, så om ikke mage og tarm er ødelagt med tanke på B12-opptak skal jeg etterhvert greie å øke B12 for egen maskin..... Spiser 50g Leverpostei hver dag i tillegg til alt det andre, bare for å være på den sikre siden....
Har ikke fått B12 sprøyter ennå pga. at min fastlege ikke kommer tilbake før om to uker og vikaren (som jeg likte så godt) har begynt som vikar for en annen lege....

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 22:44   #10
Suann
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 191
Suann er på en erverdig vei

Sv: Hvor lenge før ta blodprøver?

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma, her.

Hadde veldig lave verdier av B12 og jern + lav blodprosent...lavt jern og lav blodprosent har jeg hatt hele livet, men B12 har jeg aldri målt før nå i sommer...men jeg har hatt diaré opptil to ganger i uken over hele døgnet i mange mange år så det har nok gjort sitt til at jeg har fått så lavt B12 om noe skal ha skylden...
Siden jeg startet med LCHF for ett år siden har jeg jo spist nettopp det som skal til for å forbedre B12-verdiene, rødt kjøtt, egg, melk osb... og det tar tre til fire år før lagrene av B12 i leveren blir så lave at det er noen fare på ferde... Jeg har holdt på med LCHF i bare ett år så det faller på sin egen urimlighet det som legevikaren min sa...

Er endelig kvitt diaréen, så om ikke mage og tarm er ødelagt med tanke på B12-opptak skal jeg etterhvert greie å øke B12 for egen maskin..... Spiser 50g Leverpostei hver dag i tillegg til alt det andre, bare for å være på den sikre siden....
Har ikke fått B12 sprøyter ennå pga. at min fastlege ikke kommer tilbake før om to uker og vikaren (som jeg likte så godt) har begynt som vikar for en annen lege....

Lykke til! Klem

__________________





Suann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Utredning for undervekt - hvor lang tid før man får svar på blodprøver? Iset Generell ernæringsdebatt 67 17-11-10 16:33
Hvor lang tid tar det før tilskudd synes på blodprøver? Devana Kosttilskudd 1 21-09-10 00:23
Hvor lenge? Tonemi Mer enn 30 kg overvekt 8 12-08-09 19:25
Hvor tar man blodprøver i Oslo? Cyan Spørsmål og svar 4 25-05-09 12:03
Hvor lenge? stinasol Spørsmål og svar 20 25-02-07 00:47


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no