Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Ang. diett.no

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-10-11, 10:02   #1
rut311
Seniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Alder: 38
Innlegg: 567
rut311 har en fantastisk aura rundt segrut311 har en fantastisk aura rundt seg

Ang. diett.no

Jeg har nå flere dager lagt inn maten min på diett.no.

Men idag tok jeg en manuell utrekning av de energigivende stoffene som er:

-Fett = X x 9
-Protein = X x 4
-Karbohydrater = x x 4

For det er kun disse som gir energi sant?

Utregningene gir meg 2 forskjellige svar.
Diett.no mener at jeg har en kcaltotal på 2137, mens min egen utregning gir en kcaltotal på 1912.

Regner jeg eller maskina feil?

__________________
Min Journal


rut311 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 80/15/5 Svar med sitat
Gammel 07-10-11, 10:22   #2
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Ang. diett.no

Har du noen alkoholenheter dissse dagene?

I så fall gram alkohol x 7...

Edit:
Se også tabellen i wikipedia om kalorier i polyoler, fiber og organiske syrer.:
http://en.wikipedia.org/wiki/Food_energy

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 07-10-11, 10:32   #3
rut311
Seniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Alder: 38
Innlegg: 567
rut311 har en fantastisk aura rundt segrut311 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ang. diett.no

Ingen alkohol!

Så man skal faktisk telle kalorier av kostfibrene? (I så tilfelle blir jo alle mine egne "definerte matvarer" feil, og da er det mulig jeg gir opp:P )
Hva er organiske syrer?

__________________
Min Journal



Sist redigert av rut311 : 07-10-11 kl 10:37.
rut311 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 80/15/5 Svar med sitat
Gammel 07-10-11, 10:47   #4
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Ang. diett.no

Det er noen feil i diett.no, så mulig du har tastet inn noen matvare som har et annet energiinnhold enn det du har regnet med. Litt her og der kan bli den forskjellen du fant.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 07-10-11, 10:54   #5
rut311
Seniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Alder: 38
Innlegg: 567
rut311 har en fantastisk aura rundt segrut311 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ang. diett.no

Jeg sjekker jevnt over matvarene jeg bruker, og legger inn dersom jeg ikke finner det som stemmer overens med matvaredeklarasjonen på matvarene mine.

__________________
Min Journal


rut311 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 80/15/5 Svar med sitat
Gammel 07-10-11, 10:58   #6
rut311
Seniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Alder: 38
Innlegg: 567
rut311 har en fantastisk aura rundt segrut311 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ang. diett.no

Næringsinnhold

Energi 2252 (Utregna av diett.no)


Fett 166g x 9 = 1494
Karbohydrat 20.3g x 4 = 81,2
Kostfiber 0g
Protein 104g x 4 = 416

= 1991, 2

Her er det e differanse på 260,8 kcal!

__________________
Min Journal


rut311 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 80/15/5 Svar med sitat
Gammel 07-10-11, 11:01   #7
lifejack
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 968
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: Ang. diett.no

De tallene du bruker (9,4,4) er ca-tall/gjennomsnitter, så det blir vanskelig å sammenligne hvis diett bruker mer nøyaktige tall for hver enkelt matvare.
Forøvrig regner man (igjen i gjennomsnitt) 2kcal pr gram kostfiber. Dette er - som sagt - et gjennomsnitt basert på et standard norsk kosthold, så noen fibertyper vil gi tilnærmet 0kcal, mens andre vil gi noe høyere enn 2kcal

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Gammel 07-10-11, 11:17   #8
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Ang. diett.no

Ingen grunn til å gi opp for det vel. Går fint an å gå ned uten å telle noe som helst.

(Å lage mettende, "kjedelig" mat av skikkelige råvarer... ikke melk, sukker eller mel, ingen alkohol, juice eller tørket frukt/nøtter (untatt macademianøtter) og maks 250g frukt daglig gjorde susen for meg. )

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 07-10-11, 11:23   #9
rut311
Seniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Alder: 38
Innlegg: 567
rut311 har en fantastisk aura rundt segrut311 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ang. diett.no

Nei jeg gir ikke opp kostholdet, men etter et langt platå på 8 mnd, der jeg også har gått opp 4 kg, (etter 20 kg nedgang), så valgte jeg å bli bevisst på kaloriinntaket, og det å få en riktig balanse på næringsstoffene -> 75/20/5.
Derfor bruker jeg diett.no.
Nå forstår jeg at kcal bare er en pekepinne, og at jeg fortsatt må lytte til kroppen.

__________________
Min Journal


rut311 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 80/15/5 Svar med sitat
Gammel 07-10-11, 11:35   #10
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Ang. diett.no

Opprinnelig lagt inn av rut311, her.

Nei jeg gir ikke opp kostholdet, men etter et langt platå på 8 mnd, der jeg også har gått opp 4 kg, (etter 20 kg nedgang), så valgte jeg å bli bevisst på kaloriinntaket, og det å få en riktig balanse på næringsstoffene -> 75/20/5.
Derfor bruker jeg diett.no.
Nå forstår jeg at kcal bare er en pekepinne, og at jeg fortsatt må lytte til kroppen.

Ah - jeg kjente ikke forhistorien din. Viktig å lytte til kroppen - men det er da også sannerlig viktig at verktøyene man bruker er riktige. Jeg visste heller ikke at det var gjennomsnittsverdier. I min enfoldighet trodde jeg at 1 g protein ga en forutsigbar mengde energi uansett hvor proteinet kommer fra. Men det er kanskje vel så logisk at kroppen ikke nødvendigvis oppfatter og behandler kjøttprotein på samme måte som hveteprotein...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 07-10-11, 11:45   #11
rut311
Seniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Alder: 38
Innlegg: 567
rut311 har en fantastisk aura rundt segrut311 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ang. diett.no

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Ah - jeg kjente ikke forhistorien din. Viktig å lytte til kroppen - men det er da også sannerlig viktig at verktøyene man bruker er riktige. Jeg visste heller ikke at det var gjennomsnittsverdier. I min enfoldighet trodde jeg at 1 g protein ga en forutsigbar mengde energi uansett hvor proteinet kommer fra. Men det er kanskje vel så logisk at kroppen ikke nødvendigvis oppfatter og behandler kjøttprotein på samme måte som hveteprotein...

Ja, jeg ble litt usikker nå, men velger nå å bruke diett.no som en pekepinne.

__________________
Min Journal


rut311 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 80/15/5 Svar med sitat
Gammel 07-10-11, 12:30   #12
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Ang. diett.no

Send en epost til diett.no. Jeg har tidligere kommentert link-feil i systemet deres, og fått hyggelig svar tilbake ganske raskt

Si gjerne fra hva de sier tilbake

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 07-10-11, 13:45   #13
rut311
Seniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Alder: 38
Innlegg: 567
rut311 har en fantastisk aura rundt segrut311 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ang. diett.no

Da har jeg sendt mail!

__________________
Min Journal


rut311 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 80/15/5 Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ang. diett.no bigmum Lavkarbo generelt 11 29-06-11 22:12
Diett.no Mamseen Spørsmål og svar 5 16-06-11 12:26
Diett.no Nnem Lavkarbo generelt 2 14-04-11 19:15
Høy protein-diett kontra høy fett-diett Maja Kostholdsfilosofier 16 13-01-10 21:03
Fedon"diett" eller Atkins diett? haukhe Spørsmål og svar 2 01-11-07 21:40


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no