Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Inn og ut av ketose = kronisk lavt stoffskifte?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-10-11, 18:42   #1
Tvilling82
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Indre Østfold
Innlegg: 54
Tvilling82 er på en erverdig vei

Inn og ut av ketose = kronisk lavt stoffskifte?

Ja, overskriften sier vel sitt...

Tvilling82 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 09-10-11, 18:44   #2
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Inn og ut av ketose = kronisk lavt stoffskifte?

Egentlig ikke?! Mener du at man kan få kronisk lavt stoffskifte av å gå inn og ut av ketose, eller at lavt stoffskifte fører til at man går inn og ut av ketose?
Jeg har forøvrig ikke hørt om noen av delene, og jeg har lavt stoffskfite.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 09-10-11, 18:45   #3
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Inn og ut av ketose = kronisk lavt stoffskifte?

Skjønte heller ikke hva som menes her....

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 09-10-11, 19:51   #4
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Inn og ut av ketose = kronisk lavt stoffskifte?

Utdyp, utdyp. Altså, jeg skjønner ikke hvordan du tenker og kan dermed ikke si om jeg kjenner til noe som støtter/avviser tanken du har?

Altså - vedvarende streng lavkalori er kjent å kunne føre til forbigående (altså mens man kjører streng lavkalori og en periode etter) lavt stoffskifte = den biologiske forklaringen på "sparemodus". Dette er ikke en sykdom, men kroppens naturlige mekanisme for å spare energi underr hungersnød som slår inn.
Det finnes også forskning som antyder at det samme kan skje under lengre streng lavkarbo (da snakker vi lengre perioder under 50g karbohydrater). Uansett er dette reversibelt (selv om det kan ta tid).

Det å gå inn og ut av ketose skulle "i teorien" (jeg har ingen anelse om hva som skjer i praksis!) beskytte mot dette (selv om det ikke høres så veldig bra ut ellers).

Kronisk lavt stoffskifte har som regel andre årsaker. Mistenker du dette bør du få målt TSH, fT4 og anti-tpo (anti-tpo er markøren for hashimotos/graves og dette er de vanligste stoffskiftesykdommene).

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 09-10-11, 21:32   #5
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Inn og ut av ketose = kronisk lavt stoffskifte?

På Sonjas Stoffskifteforum anbefales lavkarbo, og jeg med mitt problematiske lave stoffskifte har ingen betenkeligheter med å leve lavkarbo iallefall.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 09-10-11, 22:14   #6
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 56
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Inn og ut av ketose = kronisk lavt stoffskifte?

Mitt stoffskifte har eeeendelig blitt stabilt etter over 20 år med jo-jo prøver, og jeg har hovedsaklig levd ketogent i over 2 år

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-10-11, 22:22   #7
Tvilling82
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Indre Østfold
Innlegg: 54
Tvilling82 er på en erverdig vei

Sv: Inn og ut av ketose = kronisk lavt stoffskifte?

Takker så mye for svar!!
Det jeg tenkte på var om dersom man f.eks. går på ketolyse (eller iaf lever ketogent), men har flere sprekker som fører til at man "stadig" går inn og ut av ketose, da kan føre til at man får kronisk lavt stoffskifte?

Må legge til at dette ikke er et problem for meg, men har blitt "skremt" av andre om at dette kan skje...

Tvilling82 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 09-10-11, 22:25   #8
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 56
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Inn og ut av ketose = kronisk lavt stoffskifte?

Opprinnelig lagt inn av Tvilling82, her.

Takker så mye for svar!!
Det jeg tenkte på var om dersom man f.eks. går på ketolyse (eller iaf lever ketogent), men har flere sprekker som fører til at man "stadig" går inn og ut av ketose, da kan føre til at man får kronisk lavt stoffskifte?

Må legge til at dette ikke er et problem for meg, men har blitt "skremt" av andre om at dette kan skje...

Etter 25 mnd på hovedsaklig ketogent kosthold og stoffskifteprøver hver 6. uke, kan jeg si at for meg har det kun vært positivt mtp mitt lave stoffskifte og ut-og-inn av ketose

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-10-11, 22:26   #9
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Inn og ut av ketose = kronisk lavt stoffskifte?

Opprinnelig lagt inn av Tvilling82, her.

Takker så mye for svar!!
Det jeg tenkte på var om dersom man f.eks. går på ketolyse (eller iaf lever ketogent), men har flere sprekker som fører til at man "stadig" går inn og ut av ketose, da kan føre til at man får kronisk lavt stoffskifte?

Må legge til at dette ikke er et problem for meg, men har blitt "skremt" av andre om at dette kan skje...

Næh - hvis noen påstår dette så vil jeg gjerne høre hvilke argumenter vedkommende har, eventuelt hvilken forskning h*n støtter seg til da. Vi har jo nettopp utviklet oss med et regulerbart stoffskifte for å kunne tåle svingninger i mattilgangen.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lavt stoffskifte? Marita Stoffskifte / hormonproblemer 68 19-04-09 00:03
DR.TORKIL Spørs.ang lavt stoffskifte og ketose Evelyn Ketolysekuren 3 15-06-08 22:00
Lavt stoffskifte? Distrea Stoffskifte / hormonproblemer 5 17-06-07 22:14
Lavt stoffskifte MHM Stoffskifte / hormonproblemer 64 18-03-07 16:58
Har du lavt stoffskifte? Fluffy Stoffskifte / hormonproblemer 16 15-02-07 22:24


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no