Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Matbudsjettet på lavkarbo

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 26-07-10, 21:59   #51
Nica_
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Østlandet
Innlegg: 4
Nica_ er på en erverdig vei

Sv: Matbudsjettet på lavkarbo

hmmm, 2 voksne og 2 barn + en st bernhard = ca 10 000 i mnd. Og vi handler stort sett lavpris + noen ganger på Meny eller Ultra når vi skal ha noe spes

Nica_ er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 26-07-10, 22:35   #52
bondetuppa
Medlem
 
bondetuppa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Haugalandet
Alder: 48
Innlegg: 226
bondetuppa er ny på veien

Sv: Matbudsjettet på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Tja, blør litt mye under mensen, så det går gjerne nesten 2 sånne pakker i døgnet for å skifte altså. De koster rund 30 kroner stykket. Så om jeg fossblør i 2,5 dag så blir det 150 kroner. + 1 pakke tamponger + 1 pakke truseinnlegg (ok litt hardt i altså, bruker jo gjerne bare ett par av en pakke pr periode) + 1 pakke for mindre blødninger. Det er jo bare grovregning

Hvorfor ikkje forsøke menskopp? Fungerer kjempebra - engangsutgift på ca 300 kr og varer i opptil 10 år hvis en passer godt på den. Miljøvennlig, billig og praktisk Og nei da - det er ikke masse søl med det


Ang matbudsjett: Me bruker alt fra 2700,- til rett over 4000,- pr mnd det siste året. I snitt 3336,- for å være helt nøyaktig Me er 2 voksne i husholdningen. Denne summen inneholder kun mat. Bruker mye grønnsaker - dyrt, men når en tenker på mengden med frukt me spiste før, så veier nok det opp endel


kremt - var vist nevnt det med menskopp, men lar det stå da jeg synes det er en topp løsning som fungerer i alle sit for meg selv iallefall. (men så har jeg klippet "tappen" på koppen helt vekk)

__________________
Sterkest er den person som heller vinner over seg selv enn andre (lao-tze)

Sist redigert av bondetuppa : 26-07-10 kl 22:41. Årsak: fordel å lese hele tråden før en siterer(rødme)
bondetuppa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo - uten gluten og melkeproteiner. Svar med sitat
Gammel 28-07-10, 10:05   #53
matitt
Medlem
 
matitt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Grenland
Alder: 46
Innlegg: 394
matitt er ny på veien

Sv: Matbudsjettet på lavkarbo

Oj, jeg tror vi må skjerpe oss med matbudsjettet, skjønner jeg..... Vi er to voksne og en toåring, vi bruker aldri mindre enn 6000! men jeg er fæl til å småhandle, og da stort sett på Meny....Men jeg blir så irritert på Rema 1000 som bare har råtne grønnsaker, hvis jeg drar dit for å handle, så må jeg liksom dra på Meny etterpå for å handle grønnsaker og frukt! Usj.....

__________________


matitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-07-10, 12:53   #54
Modezty
Seniormedlem
 
Modezty sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Alder: 54
Innlegg: 569
Modezty har en fantastisk aura rundt segModezty har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Matbudsjettet på lavkarbo

Vi bruker ganske mye på mat - mellom 8 - 10.000 hver måned for 2 voksne og 2 barn. Det må dog sies barna ofte har med besøk hjem - og at jeg i realiteten kan regne 2 voksne og 4 barn, kanskje?? Det er nok ekstra middagsgjester ihvertfall 3-4 ganger i uka, hvis ikke mer..

Men etter å ha lest tråden her, ser jeg jo at jeg kan bli mye mer bevisst - og planlegge litt bedre alle måltider.

__________________
Modezty er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto, fri for gluten, egg og melk Svar med sitat
Gammel 28-07-10, 13:16   #55
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Matbudsjettet på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Modezty, her.

Vi bruker ganske mye på mat - mellom 8 - 10.000 hver måned for 2 voksne og 2 barn. Det må dog sies barna ofte har med besøk hjem - og at jeg i realiteten kan regne 2 voksne og 4 barn, kanskje?? Det er nok ekstra middagsgjester ihvertfall 3-4 ganger i uka, hvis ikke mer..

Men etter å ha lest tråden her, ser jeg jo at jeg kan bli mye mer bevisst - og planlegge litt bedre alle måltider.

Vi er også 2 voksne og 2 barn, eller kanskje jeg skal regne en 17 år gammel gutt på 1.93 som voksen? Han spiser jo langt mer enn sin far!
I tillegg er vi nesten aldri bare oss til middag! Snuppa venner vet det er åpent hus her, så vi kan fint være så mange som 6-7 til middag!
Likevel ligger matbudsjettet vårt sjelden på mer enn 6000,- Jeg handler "alltid" på tilbud, fyller fryseren når det er gode tilbud eller halv pris etc. Vi handler også mye kjøttvarer i Sverige, da vi har lett tilgang på det!
Jeg har mye mer tid enn penger (på attføring) og kan bruke tid både på å jakte på tilbud og å lage mat fra bunnen av. Det er nok sånn vi kan holde budsjettet nede!

Hundenes mat regner jeg ikke med her. Rottisen må ha spesialmat og spiser for over 1000,- i måneden bare han! Den lille spiser ikke stort, da!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 28-07-10, 14:07   #56
Grolla
Medlem
 
Grolla sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Tromsø
Alder: 44
Innlegg: 118
Grolla er på en erverdig vei

Sv: Matbudsjettet på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av matitt, her.

Oj, jeg tror vi må skjerpe oss med matbudsjettet, skjønner jeg..... Vi er to voksne og en toåring, vi bruker aldri mindre enn 6000! men jeg er fæl til å småhandle, og da stort sett på Meny....Men jeg blir så irritert på Rema 1000 som bare har råtne grønnsaker, hvis jeg drar dit for å handle, så må jeg liksom dra på Meny etterpå for å handle grønnsaker og frukt! Usj.....

Vi e bare 2 voksne som bruke over 6000,- Men det gjør ikkje så mye så lenge vekta går nedover...

__________________



Start 06.05.10: 87,9 kg.
Delmål 1: 75 kg
Grolla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-07-10, 14:11   #57
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Matbudsjettet på lavkarbo

Hva ER det dere handler da som gjør budsjettet større?

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 28-07-10, 14:15   #58
Grolla
Medlem
 
Grolla sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Tromsø
Alder: 44
Innlegg: 118
Grolla er på en erverdig vei

Sv: Matbudsjettet på lavkarbo

Kjøttdeig
kyllingkjøttdeig
bacon
egg
rømme
majones
fløte
philadelfia ost
norvegia
kylling
fiberhusk
cocosa
linfrø
solsikkefrø
grønnsaker
kokosmasse
sjokolade 86%
bacongull
saft

Og sikkert mye meir. Vi bruke en god del rømme, fløte og ost.

__________________



Start 06.05.10: 87,9 kg.
Delmål 1: 75 kg
Grolla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-07-10, 14:26   #59
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Matbudsjettet på lavkarbo

Jeg tror faktisk noe av det som holder matbudsjettet mitt nede er at jeg ikke spiser andre meieriprodukter enn smør.
Det går MYE i brett på 30 egg for 50 kr på Sultan (tyrkisk grønnsaksbutikk på Grünerløkka, billig og bra ), det er gårdsegg kjøpt fra lokale bønder, og de er både større og MYE bedre enn f.eks de stusselige First Price-eggene, og Nordfjords frossen kjøttdeig i sånne "pølser". De koster 19 kr for 400 gram, pluss at jeg spiser litt løk og brokkoli som jeg kjøper for en slikk og ingenting på nevnte Sultan, og så spiser jeg en del rosenkål som jeg kjøper frossen (selv om jeg vel egentlig ikke burde mtp stoffskiftet ... Jeg elsker ihjelkokt rosenkål ). Utenom kjøper jeg inn majo (First Price), dijon-sennep og tomatpuré og lager diverse dressinger.
Så nå om dagen så er matbudsjettet mitt lavere enn noensinne, men jeg er matlei og spiser utrolig ensidig, da.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 28-07-10, 14:31   #60
Grolla
Medlem
 
Grolla sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Tromsø
Alder: 44
Innlegg: 118
Grolla er på en erverdig vei

Sv: Matbudsjettet på lavkarbo

Det var noen lure tips Jeg kjøper kjøttdeig på rema, nordfjord, men ikke den frosne. Skal også sjekke om det er noe alternativ til "sultan" butikken her i Tromsø Har kjøpt krydder og diverse der før, men sjekket selvfølgelig ikke om det var egg og billigere grønnsaker der.

Takk for tips

__________________



Start 06.05.10: 87,9 kg.
Delmål 1: 75 kg
Grolla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-07-10, 14:35   #61
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Matbudsjettet på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Det går MYE i brett på 30 egg for 50 kr på Sultan (tyrkisk grønnsaksbutikk på Grünerløkka, billig og bra ), det er gårdsegg kjøpt fra lokale bønder, og de er både større og MYE bedre enn f.eks de stusselige First Price-eggene

Takk for info - jeg antok liksom at de eggene var samme kvalitet som first price-kartongene som er litt enklere for meg å bære, men da er det nok verd forsøket.

Stemmer også at matbudsjettet jevnt over er lavere når man styrer klar av meieriprodukter - så er man blakkere enn ellers en periode kan man godt benytte anledningen til å sjekke hvordan skrotten og vektnedgangen affekteres av å droppe sånne ting.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 28-07-10, 14:48   #62
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Matbudsjettet på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Grolla, her.

Det var noen lure tips Jeg kjøper kjøttdeig på rema, nordfjord, men ikke den frosne. Skal også sjekke om det er noe alternativ til "sultan" butikken her i Tromsø Har kjøpt krydder og diverse der før, men sjekket selvfølgelig ikke om det var egg og billigere grønnsaker der.

Takk for tips

Bare hyggelig! Det er ikke like lett å få kjøttdeigen til å bli sånn "kornete" som med vanlig kjøttdeig, men jeg pleier gjerne å tine den og skjære den i skiver som jeg klapper litt flate og krydrer med salt, pepper og nymortla karve. Nam nam!
Du kan spare mye på å kjøpe grønnsaker på innvandrerbutikker, altså. Skulle ikke tro annet enn at det er det også i Tromsø. Det er typ tre i Hønefoss, liksom, hehe .

Opprinnelig lagt inn av 157cm, her.

Takk for info - jeg antok liksom at de eggene var samme kvalitet som first price-kartongene som er litt enklere for meg å bære, men da er det nok verd forsøket.

Stemmer også at matbudsjettet jevnt over er lavere når man styrer klar av meieriprodukter - så er man blakkere enn ellers en periode kan man godt benytte anledningen til å sjekke hvordan skrotten og vektnedgangen affekteres av å droppe sånne ting.

Åh, nei. De er mye bedre, altså. Skjønner ikke helt hvor de first price-eggene kommer fra, men det er virkelig sistesortering, og jeg angrer alltid når jeg har kjøpt dem ... Jeg spurte de på Sultan om eggene, og ble veldig positivt overrasket. Det føles også etisk sett litt bedre å kjøpe dem!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 28-07-10, 16:38   #63
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Matbudsjettet på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Grolla, her.

Kjøttdeig
kyllingkjøttdeig
bacon
egg
rømme
majones
fløte
philadelfia ost
norvegia
kylling
fiberhusk
cocosa
linfrø
solsikkefrø
grønnsaker
kokosmasse
sjokolade 86%
bacongull
saft

Og sikkert mye meir. Vi bruke en god del rømme, fløte og ost.

Hvor mange er dere? Jeg pleier å hive halve boksen med rømme fordi det som regel gror hår på den før den er oppspist. Fløten pleier også å gå ut på dato, men den lager jeg bare vafler av og fryser ned . Jeg spiser kun norvegia ost av sånn type ost som man kan skjære i skiver og den koster jo litt, men også den kaster jeg fordi det gror hår på den. Burde seriøst bli flinkere til å lage ting eller kanskje rive opp halve oste når jeg kjøper den og fryse ned. Fryse ned fløte og ...ehh kan man fryse ned rømme?

Kremost mugler før den blir spist opp. Saft drikker jeg ikke. Bacongull er ikke i min standardkost og jeg kan ikke si at de 20 kronene utgjør noe fra eller til for meg. Sjokolade kjøpes typ en gang i mnd, Majones rører jeg ikke da den ikke har godt fett, samt at det er nesten 700 kalorier i 100 gram majones, tenk på hva en liten knætt faktisk utgjør gitt . Kjøttdeig kjøpes maks 2 gang i mnd, kyllingkjøttdeig = æsj, kjøpte forsåvidt 30 pakker kjøttdeig på obsen denne uka så jeg har nok kjøttdeig langt utti neste år. Bacon, nei det liker vi ikke så godt her, og det som kjøpes kastes som regel fordi det har blitt dårlig. Egg, har en pakke i flere uker, og kjøper bare økologiske egg, så jeg sløser, men spiser ikke 40 egg uka så...

Fiberhusk, glutenmel, linfrø, sesamfrø, solsikkekjerner, sukrin og JBKJ har jeg kjøpt EN gang siden jeg begynte med lavkarbo og det blir nok en stund til neste gang. Det glutenmelet er fryyyktelig drøyt altså . Kylling rører jeg ikke. Cocosaen min lukter litt funky så den tror jeg havner i søpla.

Når jeg ser over hva jeg skriver så ser jeg at jeg er skikkelig synder. Tenk på all maten som går i dass herfra da. Kanskje på tide å begynne å tenke annerledes. Evt. lage mer mat. Skal vurdere begge deler...tipper det blir det samme status quo her

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 28-07-10, 16:46   #64
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Matbudsjettet på lavkarbo

Rømme blir kornete i konsistensen når den fryses ned.
Du har rett angående majones, jeg spiser det mest for å få opp fettandelen og bli mettere, mens jeg prøver å ikke tenke på den nasty olja i den ... Burde heller prøve å lage min egen, men jeg er litt for lat.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 28-07-10, 16:52   #65
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Matbudsjettet på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Jeg pleier å hive halve boksen med rømme fordi det som regel gror hår på den før den er oppspist. Fløten pleier også å gå ut på dato, men den lager jeg bare vafler av og fryser ned . Jeg spiser kun norvegia ost av sånn type ost som man kan skjære i skiver og den koster jo litt, men også den kaster jeg fordi det gror hår på den. Burde seriøst bli flinkere til å lage ting eller kanskje rive opp halve oste når jeg kjøper den og fryse ned. Fryse ned fløte og ...ehh kan man fryse ned rømme?

Rømme er jo ypperlig å ha i vaffelrøra! Vafler er egentlig et takknemlig produkt å lage, man har bare oppi det man måtte ha. Lagde en gang vafler med både havremelk og vaniljesaus i og ungene påsto det var de beste vaflene de noen gang hadde smakt!

Jeg har også vært på Obs! i dag og handlet kjøttdeig, men jeg kjøpte bare 10 pakker jeg da og syntes jeg handlet stort. *hehe*

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 28-07-10, 18:20   #66
kennygirl
Seniormedlem
 
kennygirl sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Nordmøre
Alder: 37
Innlegg: 946
kennygirl er ny på veien

Sv: Matbudsjettet på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Rømme blir kornete i konsistensen når den fryses ned.
Du har rett angående majones, jeg spiser det mest for å få opp fettandelen og bli mettere, mens jeg prøver å ikke tenke på den nasty olja i den ... Burde heller prøve å lage min egen, men jeg er litt for lat.

Majones er kjempeenkelt å lage! Brukte ca 4 minutter på å lage den sist gang. Samboeren min mente at det var den beste majonesen han noen gang hadde smakt (Han er skikkelig majones-avhenging og bruker det på nesten allt)! Det finns en majones tråd her inne en plass - der jeg fant oppskriften.

__________________


kennygirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mellom 100-150 kh uten mel, melk og egg Svar med sitat
Gammel 28-07-10, 18:26   #67
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Matbudsjettet på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av kennygirl, her.

Majones er kjempeenkelt å lage! Brukte ca 4 minutter på å lage den sist gang. Samboeren min mente at det var den beste majonesen han noen gang hadde smakt (Han er skikkelig majones-avhenging og bruker det på nesten allt)! Det finns en majones tråd her inne en plass - der jeg fant oppskriften.

Jeg har prøvd uten at det ble særlig godt ... Litt av poenget er jo også at det ikke skal bli så dyrt, ettersom jeg har en mildt sagt stram økonomi. Jeg prøvde med en relativt billig kaldpresset rapsolje, det smakte bare underlig ... Hvilken olje bruker du?

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 28-07-10, 18:29   #68
kennygirl
Seniormedlem
 
kennygirl sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Nordmøre
Alder: 37
Innlegg: 946
kennygirl er ny på veien

Sv: Matbudsjettet på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Jeg har prøvd uten at det ble særlig godt ... Litt av poenget er jo også at det ikke skal bli så dyrt, ettersom jeg har en mildt sagt stram økonomi. Jeg prøvde med en relativt billig kaldpresset rapsolje, det smakte bare underlig ... Hvilken olje bruker du?

Jeg brukte soyaolje... Hadde også i endel eddik, pluss masse forskjellig krydder. Er ikke så glad i majones, så prøvde å skjule "majonessmaken" :P

__________________


kennygirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mellom 100-150 kh uten mel, melk og egg Svar med sitat
Gammel 28-07-10, 18:50   #69
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Matbudsjettet på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av kennygirl, her.

Jeg brukte soyaolje... Hadde også i endel eddik, pluss masse forskjellig krydder. Er ikke så glad i majones, så prøvde å skjule "majonessmaken" :P

Soyaolje, ja. Da er vi nok like langt ... .

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 28-07-10, 19:14   #70
kennygirl
Seniormedlem
 
kennygirl sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Nordmøre
Alder: 37
Innlegg: 946
kennygirl er ny på veien

Sv: Matbudsjettet på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Soyaolje, ja. Da er vi nok like langt ... .

???

__________________


kennygirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mellom 100-150 kh uten mel, melk og egg Svar med sitat
Gammel 28-07-10, 19:17   #71
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Matbudsjettet på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av kennygirl, her.

???

Soyaolje er jo en temmelig ihjelprossesert olje, og den billigste og dårligste oljen man får tak i, ikke særlig bra for helsa, altså . Det er stort sett soyaolje man bruker i majones. Alternativet blir å kjøpe den fra Kavli med raps, som koster tre ganger så mye som billigmerkene.
Poenget med å lage majo selv var i grunn å kunne benytte seg av en bedre og sunnere olje! .

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 28-07-10, 19:25   #72
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Matbudsjettet på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

er nesten 700 kalorier i 100 gram majones, tenk på hva en liten knætt faktisk utgjør gitt .

Ja, ikke sant det er fantastisk? Lavkarbernes beste venn!

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-07-10, 21:41   #73
Grolla
Medlem
 
Grolla sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Tromsø
Alder: 44
Innlegg: 118
Grolla er på en erverdig vei

Sv: Matbudsjettet på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Hvor mange er dere? Jeg pleier å hive halve boksen med rømme fordi det som regel gror hår på den før den er oppspist. Fløten pleier også å gå ut på dato, men den lager jeg bare vafler av og fryser ned . Jeg spiser kun norvegia ost av sånn type ost som man kan skjære i skiver og den koster jo litt, men også den kaster jeg fordi det gror hår på den. Burde seriøst bli flinkere til å lage ting eller kanskje rive opp halve oste når jeg kjøper den og fryse ned. Fryse ned fløte og ...ehh kan man fryse ned rømme?

Kremost mugler før den blir spist opp. Saft drikker jeg ikke. Bacongull er ikke i min standardkost og jeg kan ikke si at de 20 kronene utgjør noe fra eller til for meg. Sjokolade kjøpes typ en gang i mnd, Majones rører jeg ikke da den ikke har godt fett, samt at det er nesten 700 kalorier i 100 gram majones, tenk på hva en liten knætt faktisk utgjør gitt . Kjøttdeig kjøpes maks 2 gang i mnd, kyllingkjøttdeig = æsj, kjøpte forsåvidt 30 pakker kjøttdeig på obsen denne uka så jeg har nok kjøttdeig langt utti neste år. Bacon, nei det liker vi ikke så godt her, og det som kjøpes kastes som regel fordi det har blitt dårlig. Egg, har en pakke i flere uker, og kjøper bare økologiske egg, så jeg sløser, men spiser ikke 40 egg uka så...

Fiberhusk, glutenmel, linfrø, sesamfrø, solsikkekjerner, sukrin og JBKJ har jeg kjøpt EN gang siden jeg begynte med lavkarbo og det blir nok en stund til neste gang. Det glutenmelet er fryyyktelig drøyt altså . Kylling rører jeg ikke. Cocosaen min lukter litt funky så den tror jeg havner i søpla.

Når jeg ser over hva jeg skriver så ser jeg at jeg er skikkelig synder. Tenk på all maten som går i dass herfra da. Kanskje på tide å begynne å tenke annerledes. Evt. lage mer mat. Skal vurdere begge deler...tipper det blir det samme status quo her

Vesst du les litt lengre opp så ser du at vi e 2 persona. Sia du kaste all maten din, ka spis du egentlig da? Æ lage all mat hjemme, vi spis aldri ute.

__________________



Start 06.05.10: 87,9 kg.
Delmål 1: 75 kg
Grolla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-07-10, 22:02   #74
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Matbudsjettet på lavkarbo

.. Feiltrykk!

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 28-07-10, 22:04   #75
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Matbudsjettet på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Grolla, her.

Sia du kaste all maten din, ka spis du egentlig da? Æ lage all mat hjemme, vi spis aldri ute.

Lurer jeg også; hva spiser du egentlig?

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no