Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Barns kosthold

Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Barns kosthold Et karbohydratkontrollert kosthold er det optimale for alle - også for barna våre!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-03-11, 23:27   #1
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

I en diskusjon i lunsjen i dag presterer noen kollegaer av meg å mene at det er hysterisk av barnehagen å nekte barna å ha med yoghurt pga sukkerinnhold og kake på bursdag.
En annen mente at mattilsynet var hysteriske med sitt syn på at sukker er skadelig.

Jeg ble faktisk satt ut, jeg som trodde jeg var langt utpå viddene med kostholdet som gir snuppa frukt

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 14-03-11, 23:55   #2
Tiril77
Seniormedlem
 
Tiril77 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Østfold
Alder: 46
Innlegg: 573
Tiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snill

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Ser overhode ingen problem med å gi ungene både frukt og youghurt så lenge de ikke er overvektige.. VI følger jo et lavkarbo kosthold for å gå ned i vekt. Vi trenger vel ikke å overføre ALT til ungene våre?? Greit med grovt brød, grov pasta, mye grønnsaker etc.. men skal vi nekte ungene våre frukt og youghurt fordi vi foreldre har lavkarbo dilla?? Jeg synes det blir å ta tak i problemer som enda ikke har kommet jeg da men.. Kaker synes jeg det er flott at de ikke får, men jeg synes ikke man kan sammenligne frukt/youhurt med sjokoladekake....

__________________


Tiril77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Pluss size Atkins... Eller noe sånn :P Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 00:03   #3
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Jeg følger et lavkarbo kosthold fordi det er det jeg tror er den beste maten. Ikke for å gå ned i vekt.

Jeg tror at mange av dagens sykdommer er følger av karbo overload

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 00:08   #4
bevaremegvel
Medlem
 
bevaremegvel sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 252
bevaremegvel har en fantastisk aura rundt segbevaremegvel har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Jeg følger et lavkarbo kosthold fordi det er det jeg tror er den beste maten. Ikke for å gå ned i vekt.

Jeg tror at mange av dagens sykdommer er følger av karbo overload

jeg henger meg på her jeg

bevaremegvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbokost Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 00:10   #5
Tiril77
Seniormedlem
 
Tiril77 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Østfold
Alder: 46
Innlegg: 573
Tiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snill

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Nomalt aktive unger forbrenner kjapt sukkeret i en liten youghurt.. Jobber selv i barnehage, og ser hvor aktive barna er... Disse sukkerbombene av frokostblandinger som foreldrene sender med, og som ungene går å knasker som "snacks" er noe heeelt annet...

__________________


Tiril77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Pluss size Atkins... Eller noe sånn :P Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 00:26   #6
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Jeg følger et lavkarbo kosthold fordi det er det jeg tror er den beste maten. Ikke for å gå ned i vekt.

Jeg tror at mange av dagens sykdommer er følger av karbo overload

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 01:03   #7
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Opprinnelig lagt inn av TonjeKB, her.

Jeg synes det blir å ta tak i problemer som enda ikke har kommet jeg da men..

Er ikke det litt av poenget? Skal man først ta tak i problemet når ungene er overvektige og risikerer helseproblemer og mobbing? Jeg tror på forebygging, jeg.
Det er langt fra alle barn som legger på seg på grunn av inaktivitet og godterispising, altså. Jeg er et av mange eksempler på det. Og har foreldrene anlegg for å legge på seg, kan du gi deg fanden på at ungene har det også! Kan virkelig ikke se noe galt i legge best mulig grunnlag for kostholdet på et så tidlig stadium som mulig. Sukkerfrie barnehager er et glimrende utgangspunkt!
Og hva er egentlig forskjellen på sukkeret i en yoghurt og i en kake?

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 01:07   #8
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Er ikke det litt av poenget? Skal man først ta tak i problemet når ungene er overvektige og risikerer helseproblemer og mobbing? Jeg tror på forebygging, jeg.
Det er langt fra alle barn som legger på seg på grunn av inaktivitet og godterispising, altså. Jeg er et av mange eksempler på det. Og har foreldrene anlegg for å legge på seg, kan du gi deg fanden på at ungene har det også! Kan virkelig ikke se noe galt i legge best mulig grunnlag for kostholdet på et så tidlig stadium som mulig. Sukkerfrie barnehager er et glimrende utgangspunkt!
Og hva er egentlig forskjellen på sukkeret i en yoghurt og i en kake?

Sukker er sukker samma f.....!

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 01:41   #9
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Jeg BEGYNTE på lavkarbo pga ønske om vektnedgang - litt har det blitt - men jeg trodde aldri i verden at det ville gi meg symptomfrihet fra chrons... og med det et nytt og bedre liv

Hadde mine foreldre hatt denne kunnskapen når jeg var lita hadde ikke jeg fått diagnostert chrons i 2005 med det helv... det medførte i hverdagen, og min far hadde aldri fått dia2... og vi hadde ikke vært så småtjukke alle sammen

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 08:30   #10
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Det er sånn litt mer sukker i et stykke sjokoladekake, enn det er i en sånn liten yoghurt?

Så lenge ikke det blir sånn hysterisk at de aldri kan spise noe som helst sukker, synes jeg det er greit. Må ikke være noe stor krise om noen har med kake på bursdagen sin, liksom..

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 09:05   #11
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Det er sånn litt mer sukker i et stykke sjokoladekake, enn det er i en sånn liten yoghurt?

Så lenge ikke det blir sånn hysterisk at de aldri kan spise noe som helst sukker, synes jeg det er greit. Må ikke være noe stor krise om noen har med kake på bursdagen sin, liksom..

Det er nok ingen krise, men i klassen til minsten er de 30 stykker. Om alle skal ha med kake på bursdagen sin så blir det kake 30 ganger i løpet av året på skolen. I tillegg er det ofte barnebursdag og gjerne en voksenbursdag for samme barn og da blir det fryktelig mye kake. Det samme i barnehagen, kaker omtrent hver eneste uke.

Det finnes så mange gode alternativer som smaker kjempegodt og som ungene elsker som fruktpinnsvin og vaniljekesam, minipizza med ansikt og grov bunn osv.

Jeg mener bestemt at vi må slutte å knytte kos mot mat full av sukker. At vi mennesker samler oss rundt måltider er viktig, men hva vi putter i munnen er like viktig.

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 09:15   #12
Bolla P.
Juniormedlem
 
Bolla P. sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 30
Bolla P. er på en erverdig vei

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

I barnehagen til vesla har de ikke bare sukkerfrie bursdager. De ønsker i det hele tatt at mat ikke skal knyttes opp mot bursdagene , så vi får ikke lov å ta med noen verdens ting. Begrunnelsen deres er at det likevel sklir ut, og at barna ender opp med å få med seg muffins og is i barnehagen i stedet for pizzasnurrer.

De markerer at barna har bursdag med bursdagstog, sang og krone.

Bolla P. er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 09:16   #13
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Barnehagen til Emma er ikke sukkerfri, men de lager ikke kake til bursdager likevel Må ikke være enten eller.

Synes begrepet "sukkerfri barnehage" er litt villedende. Det er jo uansett kun snakk om tilsatt sukker. Falsk trygghet, spør du meg.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 09:16   #14
Nannah
Seniormedlem
 
Nannah sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Akershus
Alder: 63
Innlegg: 3.126
Nannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastisk

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Det blir vel veldig mye kake om alle skal ha med det på bursdagen?
Barnehagen er jo hverdagen for ungene. Synes derfor sukker er unødvendig her.Da legges det et godt grunnlag for et riktigere kosthold siden...men når det er sagt. Brød er jo også sukker...
Nå aner ikke jeg noe om det er sånn at ungene får mat i barnehagen eller har med matpakke hjemmefra...om det er foreldrene som står for maten er det jo enkelt og tilpasse. Har ikke no tro på at alle må spise det samme...noen vill sikkert få med seg youghurt hjemmefra, andre ikke...

Jeg var selv et meget aktivt barn, som ikke fikk mye sukker...men tjukk var jeg.
Så jeg hadde nok helt klart hatt nytte av mindre brød og frukt

__________________
Oppskriftene mine finnes her:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=32614

Nye oppskrifter i matbloggen min !! http://hanseloggretel.blogspot.com/
Nannah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF... Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 09:20   #15
Tiril77
Seniormedlem
 
Tiril77 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Østfold
Alder: 46
Innlegg: 573
Tiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snill

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Sjokoladekake er jo en ting da.. Men det ble jo dratt inn frukt her også.. Synes dere det er galt at unger skal få frukt??

__________________


Tiril77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Pluss size Atkins... Eller noe sånn :P Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 09:22   #16
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Opprinnelig lagt inn av TonjeKB, her.

Sjokoladekake er jo en ting da.. Men det ble jo dratt inn frukt her også.. Synes dere det er galt at unger skal få frukt??

I små mengder er det vel greit. Men fruktsukker er også sukker!
Jeg for min del var allergisk mot stort sett alt av frukt da jeg var liten.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 09:24   #17
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Opprinnelig lagt inn av TonjeKB, her.

Sjokoladekake er jo en ting da.. Men det ble jo dratt inn frukt her også.. Synes dere det er galt at unger skal få frukt??

Mine barn får frukt hver dag, men ikke i ubegrenset mengde.

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 09:24   #18
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Barneyoghurter fulle av med sukker, søtt pålegg dagen lang og kaker til stadighet, synes jeg ikke noe om. Frukt har jeg ingen problemer med at de får i barnehagen

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 09:29   #19
Husmor27
Medlem
 
Husmor27 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Buskerud
Innlegg: 293
Husmor27 er på en erverdig vei

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Frukt er jeg veldig for - og har heller ingenting i mot om de hadde fått kake så lenge det er bursdag i barnehagen , men vet at de praktiserer med gele, pizza o.l. og det er helt greit det og

De går på en småbarnsavd 0-3år og de er 10 stk, så det bli i underkant av 1 bursdag pr mnd .

__________________
]♥✩☾ Til vanlig er jeg slank og bedårende, men i dag har jeg fri!☾✩♥♥
Husmor27 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥Andersen/Lindberg♥ Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 09:30   #20
Tiril77
Seniormedlem
 
Tiril77 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Østfold
Alder: 46
Innlegg: 573
Tiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snill

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Nei enig i at det ikke bør være ubegrenset inntak... Mange tror desverre at 5 om dagen betyr 5 FRUKT, men det er jo 5 grønnsaker og frukt, hvor 3-4 av disse bør være grønnsaker og resten frukt.. Her tar ungene mine tydeligvis etter meg, for her går de å maser etter frosne bringebær og smoothie

__________________


Tiril77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Pluss size Atkins... Eller noe sånn :P Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 09:31   #21
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Jeg hadde ikke reagert på om de fikk kake på bursdagen sin i barnehagen til snuppa. De er 10 stykk der også, så det blir ikke hver uke og litt til evt. Men synes det er veldig greit at ikke det er noe fast greie også da. Vil heller at matpengene jeg betaler skal gå til skikkelig mat.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 09:33   #22
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 56
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Opprinnelig lagt inn av TonjeKB, her.

Sjokoladekake er jo en ting da.. Men det ble jo dratt inn frukt her også.. Synes dere det er galt at unger skal få frukt??

Hadde mine vært små hadde jeg begrenset frukt også, svært lite i frukt vi har bruk for.

VELDIG for at vi må snu tankegangen som gjør at vi må dytte noe i munnen for å kose oss! Vet jeg var blant de som lærte mine barn at "mat=kos" og hjelpe meg som jeg kunne ønske den biten ugjort!

Min datter endte opp med 146 ødeleggende kg som 17-åring, på et vanlig norskt kosthold og med mer aktivitet enn hva min undervektige sønn på samme kosthold hadde, feks.

Men, "sukkerfrie" barnehager etc må innføres på en naturlig måte og gjerne med tilrettelagt læring om kosthold.

Tenk om barna våre kunne vokse opp med en bevisst holdning til mat og hva de ulike tingene gjør for kroppen, og ikke med "han må jo få" og "nåå koser vi oss"-holdninga som fortsatt er vanlig

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 09:35   #23
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.


Men, "sukkerfrie" barnehager etc må innføres på en naturlig måte og gjerne med tilrettelagt læring om kosthold.

Tenk om barna våre kunne vokse opp med en bevisst holdning til mat og hva de ulike tingene gjør for kroppen, og ikke med "han må jo få" og "nåå koser vi oss"-holdninga som fortsatt er vanlig


Hva tror du evt barnehagene hadde lært barna om mat?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 09:37   #24
Nicpins
Seniormedlem
 
Nicpins sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Melhus
Alder: 53
Innlegg: 991
Nicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastisk

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Opprinnelig lagt inn av TonjeKB, her.

Sjokoladekake er jo en ting da.. Men det ble jo dratt inn frukt her også.. Synes dere det er galt at unger skal få frukt??

Ja. Sukker er sukker, dessverre, uansett hvor tiltalende og "sunn" innpakningen synes å være. Og det er like mye sukker i en banan som i en Snickers. Er det greit med Snickers "Fem om dagen" da?

Det største problemet i våre dagers mattradisjon med alle ferdigprodukter er at det er tilsatt sukker i omtrent alt av matvarer; ketchup, dressing, salamipølse, skinkepålegg, ertestuing, brunsaus, suppeposer, brød, preparerte kjøtt- og fiskeretter, nøtter, melkeprodukter, juice...listen er uendelig.

Så ja...jeg signerer h*n over her som kaller det sukker overload. Tror ungene våre får i seg uendelige mengder sukker i løpet av en dag, bare gjennom å spise såkalt "vanlig mat".

Nicpins er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - 54 kg med Ketolyse og generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 09:38   #25
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 56
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Hva tror du evt barnehagene hadde lært barna om mat?

Å være bevisste på hva de spiser? Hva sukker gjør for kroppen, hvorfor vi bør ha grønnsaker.... rett og slett mer opplysning og da fortrinnsvis om ren og naturlig mat Og ikke minst at mat er noe kroppen trenger for å fungere, at vi fint kan kose oss med andre ting

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Et eksempel til etterfølgelse - sukkerfri barnehage! Nena Barns kosthold 8 20-03-11 13:05
Reaksjon på sukker? TrillTrall Lavkarbo generelt 7 31-05-10 13:50
Var det reaksjon på karber tro? Serenio Spørsmål og svar 3 01-12-09 14:56
Mat i barnehage/skolefritidsordning Fedonisten Barns kosthold 25 04-10-04 12:15


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no