Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Matvarer,

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-09-06, 22:20   #1
Smurfine
Medlem
 
Smurfine sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: oslo
Alder: 45
Innlegg: 207
Smurfine er på en erverdig vei

Matvarer,

er det noen som kan sette opp en liste over matvare man alltid bør ha i hus om man skal følge en lavkarbodiett?
Har i dag gått til innkjøp av sucrose er det ikke det det heter sånn sukker som ikke er sukker
Må ta det litt gradvis da dette er veldig nytt for meg.

Grønnsaker og frukt er vel også ganske viktig å hele tiden ha for hånden da eller?

__________________
Jeg er perfekt bortsett fra at jeg er meg selv.
Carpe Diem
Smurfine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkompanert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-09-06, 23:27   #2
Fridolina
Seniormedlem
 
Fridolina sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 1.514
Fridolina er en juvelFridolina er en juvelFridolina er en juvel

Sv: Matvarer,

Dette beror ju på vilken lav-karbo filosofi du vill følja (ketolyse,atkins,lindberg osv).. det er ju en del førskjellige "regler" av vad som er lov eller ikke..

Du kan lese litt om de førskjellige her inne http://lavkarbo.no/lavkarbo-ressurser

__________________
1/6 -5/10 Nådd mitt mål 65 kg

Er på mine siste "ønskekilon" nå Mål: 60 kg
ca 3,5 år senare och uppe i 73 kg igensucks
[/IMG]
Fridolina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 08-09-06, 08:28   #3
Smurfine
Medlem
 
Smurfine sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: oslo
Alder: 45
Innlegg: 207
Smurfine er på en erverdig vei

Sv: Matvarer,

trodde lavkarbo var en ting jeg å fedon en annen. Men ja, jeg skal vel i prinsippet prøve å følge Fedon så godt å langt det lar seg gjøre ja...

__________________
Jeg er perfekt bortsett fra at jeg er meg selv.
Carpe Diem
Smurfine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkompanert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-09-06, 09:04   #4
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Matvarer,

Sucrose, mener du Sucralose, altså Splenda? Det er greit å ha i hus ja.

Lavkarbo er så mye, det kan være Atkins, Fedon, Ketolyse, Kwasniewski, Lutz, Skaldeman, OE... Det gjelder å finne SIN metode, noe man trives med. Og da må man se på noen småting, feks; liker du mye fet mat? Bacon, rømme, kjøtt, oster, fløte, oljer, smør osv. Kan du leve uten så voldsomt mye frukt? Er du altfor glad i frukt, knekkebrød osv?

Fedon er nok det enkleste å begynne med for mange som er vandt med "norsk" kosthold med brød og poteter. Det er ikke så store forandringer, du bare erstatter risen, potetene og pastaen med belgfrukter og grønnsaker eller fedonpasta, og holder deg unna hvitt hvetemel. Verre er det egentlig ikke, spørs hvor langt ned på karbene du må for å føle deg frisk.

Er du glad i feit mat kan du kutte litt mer ned på karbohydratene og øke på med matvarer som kjøtt, fisk, egg, smør (IKKE margarin, kun meierismør!!), rømme, fløte, oster osv. Men da må du nok sette deg litt mer inn i kostholdet enn om du skal følge Fedon.

Basisvarer for Fedon er feks:

*Grove knekkebrød, feks, Wasa Fiberpluss
*frukt og grønnsaker
*yoghurt naturell, Yoplait 0,1 %
*bønner, linser, kikerter (kjøpes billig i innvandrersjapper)
*kjøttpålegg og rent kjøtt
*fiskepålegg og ren fisk
*kylling
*egg
*forskjellige kaldpressede oljer, feks rapsolje og olivenolje
*meierismør

Er selvfølgelig mye mer, men jeg trenger vel ikke å liste opp alle verdens matvarer hehe, dessuten skal jeg snart i barnehagen med vesla.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 08-09-06, 09:58   #5
Smurfine
Medlem
 
Smurfine sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: oslo
Alder: 45
Innlegg: 207
Smurfine er på en erverdig vei

Sv: Matvarer,

Opprinnelig lagt inn av Iset

Sucrose, mener du Sucralose, altså Splenda? Det er greit å ha i hus ja.

Lavkarbo er så mye, det kan være Atkins, Fedon, Ketolyse, Kwasniewski, Lutz, Skaldeman, OE... Det gjelder å finne SIN metode, noe man trives med. Og da må man se på noen småting, feks; liker du mye fet mat? Bacon, rømme, kjøtt, oster, fløte, oljer, smør osv. Kan du leve uten så voldsomt mye frukt? Er du altfor glad i frukt, knekkebrød osv?

Fedon er nok det enkleste å begynne med for mange som er vandt med "norsk" kosthold med brød og poteter. Det er ikke så store forandringer, du bare erstatter risen, potetene og pastaen med belgfrukter og grønnsaker eller fedonpasta, og holder deg unna hvitt hvetemel. Verre er det egentlig ikke, spørs hvor langt ned på karbene du må for å føle deg frisk.

Er du glad i feit mat kan du kutte litt mer ned på karbohydratene og øke på med matvarer som kjøtt, fisk, egg, smør (IKKE margarin, kun meierismør!!), rømme, fløte, oster osv. Men da må du nok sette deg litt mer inn i kostholdet enn om du skal følge Fedon.

Basisvarer for Fedon er feks:

*Grove knekkebrød, feks, Wasa Fiberpluss
*frukt og grønnsaker
*yoghurt naturell, Yoplait 0,1 %
*bønner, linser, kikerter (kjøpes billig i innvandrersjapper)
*kjøttpålegg og rent kjøtt
*fiskepålegg og ren fisk
*kylling
*egg
*forskjellige kaldpressede oljer, feks rapsolje og olivenolje
*meierismør

Er selvfølgelig mye mer, men jeg trenger vel ikke å liste opp alle verdens matvarer hehe, dessuten skal jeg snart i barnehagen med vesla.

Jeg mente sånn sucralose/splenda ja Tror kanskje jeg kan begynne på fedon, jeg er ikke glad i youghurt da men han har jo masse god mat i kokeboka si som jeg skal kunne klare å følge ihvertfall, prøve så godt jeg kan. Men den ketolysekuren virkr veldig interessant da

__________________
Jeg er perfekt bortsett fra at jeg er meg selv.
Carpe Diem
Smurfine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkompanert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-09-06, 10:38   #6
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Matvarer,

Yoghurt er ikke et must, INGENTING er et must her, du velger hva du vil spise selv.

Begynn feks. på Fedon, sett deg skikkelig inn i kostholdet og konsentrer deg om kun det slik at du slipper å bli forvirret. Når du har levd slik en stund, kjenn etter om du føler deg bedre og friskere, om du trives slik. Hvis du føler du må kutte enda mer ned på karbene og savner mye fett i maten, kan du gradvis gå over på feks. Ketolyse eller lignende. Og da blir ikke overgangen så stor siden du kjenner til kostholdet og har klart deg uten for mye stivelse lenge.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 08-09-06, 10:45   #7
Smurfine
Medlem
 
Smurfine sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: oslo
Alder: 45
Innlegg: 207
Smurfine er på en erverdig vei

Sv: Matvarer,

Ikke sant, nå driver jeg å lager soppomeletten hans til lunsj da Den lukter virkelig nam.

__________________
Jeg er perfekt bortsett fra at jeg er meg selv.
Carpe Diem
Smurfine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkompanert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-09-06, 16:41   #8
Fridolina
Seniormedlem
 
Fridolina sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 1.514
Fridolina er en juvelFridolina er en juvelFridolina er en juvel

Sv: Matvarer,

Er det på grunn av att du vill ned i vekt som du vill begynne med ett lav-karbo kosthold Smurfine?
Hvor mye trenger du ta av i så fall?
Dette trur jag spiller en stor rolle av vilken filosofi du ska välje..

Fedon Lindberg er den "snilleste" av disse filosifiene dvs du kan spise mera førskjellige ting,eftersom du ikke trenger ligge så lavt med karbohydrater. men JAG tror ikke du får en "pangstart" viss du har mange kilo att gå ned ..

Ketolyse-kuren er en KUR og ger dig oftest en pangstart første ukene,noe som hjelper før motivationen.men denne kuren krever att du har "koll" på va du spiser og tillåter bare 15-20 karbs per dag..Denne kuren er før de som har vartfall 10 kg i øvervekt..
Når du har gått ned till din ønskede vekt,så ska du gå over till ett kosthold type lindberg..(dvs mere karbs)

Jag har gått på ketolyse i 3 1/2 månad og jag hade 10-15 kg att gå ned og har nå gått ned 10 av dem.. Nå begynner jag sakte men sikker gå over til ett kosthold med litt mere karbs..

Trur du må LESE om de førskjellige lav-karbo filosifiena og se vilken som passer DIG!! Ju mere kunnskap du får,ju støtte sjanse att du LYKKES!

LYKKE TIL SMURFINE!

__________________
1/6 -5/10 Nådd mitt mål 65 kg

Er på mine siste "ønskekilon" nå Mål: 60 kg
ca 3,5 år senare och uppe i 73 kg igensucks
[/IMG]
Fridolina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Matvarer tillatt på Fase 2 smosje Fase II 3 22-09-10 17:01
Hvilke matvarer inneholder magnesium? Kristian Spørsmål og svar 9 04-04-09 09:47
Liste over fiberinnhold i matvarer Tingeling Lavkarbo generelt 1 21-10-05 13:15
Hvordan følge fase 2 - vedvarende vekttap HP Vedvarende vekttap 0 29-02-04 21:31
Tillatte matvarer på Atkins Induksjon! HP Induksjonen 0 25-02-04 21:50


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no