Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

"Slik blir brokkoli godt"

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 16-03-10, 13:09   #1
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

"Slik blir brokkoli godt"

Slik blir brokkoli godt, sier de på dagbladet. Som om brokkoli smaker sagflis fra før av liksom. Vet ikke helt, jeg foretrekker å steke den naturell jeg, men for de spesielt interesserte er det oppskrifter å få

Bokkoli med sitron
INGREDIENSER


1 stk brokkoli
skall fra en halv sitron
2 stk sjalottløk
1 fedd hvitløk
4 ss olje
1 ss sitronsaft
salt og pepper

FREMGANGSMÅTE

Del opp brokkolien i små buketter.
Stek, bak (20-30 minutter på 180 grader) eller kok/damp (i ca 10 minutter) brokkolien.
Finhakk sjalottløk og stek den blank i olje. Stek med i ett minutt. Ha løkblandingen, brokkoli, sitronskall, sitronsaft og olje i en bolle. Vend godt rundt og smak til med salt og pepper.?

Brokkoli med parmesan
INGREDIENSER


1 stk brokkoli
50 g parmesan
1 fedd hvitløk
5 ss olje
2 ss sitronsaft


FREMGANGSMÅTE

Del brokkolien i bitte små buketter.
Stek, bak (20-30 minutter på 180 grader) eller kok/damp (i ca 10 minutter) brokkolien.
Legg brokkolien på et fat eller dyp tallerken. Bland sammen olje, sitronsaft og hvitløk (du kan også ha i litt sennep). Bland god.
Skjær skav av osten med en potetskreller. Hell over dressingen.

Brokkoli med stekte mandler
INGREDIENSER


1 stk brokkoli
50 g mandler i flak
0,5 stk fennikel
1 stk gulrot
5 ss olje
1 ss sitronsaft
salt og pepper

FREMGANGSMÅTE

Del brokkolien i bitte små buketter, fenikkelen i biter og gulroten i skiver.
Stek, bak (20-30 minutter på 180 grader) eller kok/damp (i ca 10 minutter) brokkolien sammen med fennikel og gulrot.
Stek mandelflakene sprø i olje på middels varme (de må ikke brenne seg). Bland sammen brokkoli, fennikel, gulrot og mandelflak i en bolle. Hell over olje og sitronsaft. Bland godt og smak til med salt og pepper.

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 16-03-10, 17:01   #2
blåbær
Seniormedlem
 
blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Alder: 41
Innlegg: 2.213
blåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt likt

Sv: "Slik blir brokkoli godt"

Den med parmesan har jeg lyst å prøve. Men enig med deg: Brokkoli er godt uansett!

__________________


blåbær er avlogget   Min kostholdsfilosofi: God mat! Svar med sitat
Gammel 16-03-10, 18:13   #3
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: "Slik blir brokkoli godt"

Ser at "superkokken" som ikke liker brokkoli, sier at man skal koke/dampe brokkolien i 10 minutter!!!
Ikke mye lekker brokkoli da, nei

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 16-03-10, 18:16   #4
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: "Slik blir brokkoli godt"

Jeg har brokkolibuntene i vannet litt før det begynner å koke, og så får det koke opp. Tar gryten av platen og lar det stå litt før jeg heller av vannet. Evt heller av nesten alt vann og lar litt vann være igjen i gryten (mest hvis jeg har bommet litt på når det andre er ferdig og vil holde brokkolien varm så lenge) til middagen er servert.

Brokkoli med smør som smelter over buketten, pluss litt salt...mmmmmmmm

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 16-03-10, 19:31   #5
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: "Slik blir brokkoli godt"

Om dere klipper oppskrifter fra aviser, bøker eller andre steder er det flott om det kan oppgis kilde. Det er ansett som god forum skikk

Admin

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 16-03-10, 22:35   #6
LineJM
Seniormedlem
 
LineJM sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Bergen
Innlegg: 630
LineJM er på en erverdig vei

Sv: "Slik blir brokkoli godt"

brokkoli er da godt!
Hvis de koker små buketter i 10 minutter så er det vel ikke rart om den trenger litt hjelp. Må jo bli helt ihjelkokt.

Men de oppskriftene så da riktig deilige ut da.

__________________

"Don't believe anything you read on the net. Except this. Well, including this, I suppose" -Douglas Adams
"Hey, who wouldn't want to find a frog in their coffee? It's not like the stuff is good to drink anyway, and now you have a frog to play with." Hurog-Kyria
LineJM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Neris and India's Idiot Proof Diet Svar med sitat
Gammel 16-03-10, 23:06   #7
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: "Slik blir brokkoli godt"

dampe brokkoli betyr vel at man skal koke opp vannet, ta det av platen også tilsette brokkolien og la det dampe i 10 minutter? Prøvde det ista og det ble helt perfekt, synes jeg. Litt crunsj, men ikke hardt.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-03-10, 00:11   #8
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: "Slik blir brokkoli godt"

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

dampe brokkoli betyr vel at man skal koke opp vannet, ta det av platen også tilsette brokkolien og la det dampe i 10 minutter? Prøvde det ista og det ble helt perfekt, synes jeg. Litt crunsj, men ikke hardt.

Jeg har lært at å dampe noe i ti minutter, er å la det være i dampen av kokende vann i ti minutter... og jeg har en kombinert riskoker og damper som sier dette .
Skal jeg koke noe i ti minutter, så vil det også stå på platen og koke/småkoke i ti minutter.

Jeg "koker" brokkoli omtrent slik du dampet de, eller slik man "koker" fisk, dvs at den trekker, ikke koker.

Vil tro at det du gjorde er tilnærmet perfekt måte å dampe brokkoli eller blomkål på, ja - bare så vidt innom varmen!

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 18-03-10, 15:23   #9
crystall
Seniormedlem
 
crystall sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Kristiansand
Alder: 35
Innlegg: 672
crystall er ny på veien

Sv: "Slik blir brokkoli godt"

tror jeg må teste ut den med permesan, er ikke sååå gla i brokkoli "naturell"

__________________
Delmål 1: 90 kg - Delmål 2: 85 kg- Delmål 3: 80 kg - Delmål 4: 75 kg - Det ultimate målet: 70 kg


Min Journal
crystall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 19-03-10, 20:41   #10
4me
Medlem
 
4me sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 45
Innlegg: 217
4me er ny på veien

Sv: "Slik blir brokkoli godt"

Jeg liker best min brokkoli når den har vært ca 4-5 minutt i microen! Nam nam

__________________


4me er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 20-03-10, 12:37   #11
nonta
Medlem
 
nonta sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Kr.Sand
Innlegg: 270
nonta har en fantastisk aura rundt segnonta har en fantastisk aura rundt seg

Sv: "Slik blir brokkoli godt"

Jeg liker også brokkoli naturell, spes med havsalt og smør, men det er alltid greit å kunne variere litt. Oppskriftene høres kjempegode ut, og skal prøves ut!Elsker parmesan, nam nam:-)

__________________




Min blogg: http://purefoodlifestyle.blogspot.no/
nonta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: PureFood Lifestyle Svar med sitat
Gammel 21-03-10, 06:23   #12
charlot
Juniormedlem
 
charlot sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 35
charlot er på en erverdig vei

Sv: "Slik blir brokkoli godt"

Noen andre som har funnet ut at brokkoli er fantastisk godt med bearnaisesaus? Pleier å ha lettkokt brokkoli med bearnaise eller ostesaus som "dip" til snacks. Det er snadder det

charlot er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo vegetar Svar med sitat
Gammel 21-03-10, 09:20   #13
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: "Slik blir brokkoli godt"

Opprinnelig lagt inn av 4me, her.

Jeg liker best min brokkoli når den har vært ca 4-5 minutt i microen! Nam nam

Akkurat som jeg også vil ha den!

Opprinnelig lagt inn av charlot, her.

Noen andre som har funnet ut at brokkoli er fantastisk godt med bearnaisesaus? Pleier å ha lettkokt brokkoli med bearnaise eller ostesaus som "dip" til snacks. Det er snadder det

Jummi namnam!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 21-03-10, 10:51   #14
Ana
Medlem
 
Ana sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 394
Ana er på en erverdig vei

Sv: "Slik blir brokkoli godt"

Opprinnelig lagt inn av charlot, her.

Noen andre som har funnet ut at brokkoli er fantastisk godt med bearnaisesaus? Pleier å ha lettkokt brokkoli med bearnaise eller ostesaus som "dip" til snacks. Det er snadder det

Eller dyppet i saus laget av creme fraiche, bacon, hvitløk og ost. Min favoritt når jeg har stekt kylling i dette og så dypper brokkolien

__________________
Julemålet



Ana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-03-10, 11:05   #15
crystall
Seniormedlem
 
crystall sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Kristiansand
Alder: 35
Innlegg: 672
crystall er ny på veien

Sv: "Slik blir brokkoli godt"

Opprinnelig lagt inn av Ana, her.

Eller dyppet i saus laget av creme fraiche, bacon, hvitløk og ost. Min favoritt når jeg har stekt kylling i dette og så dypper brokkolien

den sausen hørtes nydelig ut! Oppskrift?

__________________
Delmål 1: 90 kg - Delmål 2: 85 kg- Delmål 3: 80 kg - Delmål 4: 75 kg - Det ultimate målet: 70 kg


Min Journal
crystall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 21-03-10, 11:18   #16
BlirFjong
Seniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Sandnes
Alder: 41
Innlegg: 595
BlirFjong er en juvelBlirFjong er en juvelBlirFjong er en juvel

Sv: "Slik blir brokkoli godt"

Jeg smørdamper/koker brokkolien.
Da gjør jeg på følgende vis:
Tar litt vann i en gryte, bare noen cm opp i gryta ikke mye og en god dæsj med smør. Koker dette opp. Når vannet fosskoker har jeg brokkolien oppi og tar på lokk. Lar dette fosskoke med lokket på i 3-5 minutter så er den klar. Da er det fortsatt litt motstand i brokkolien og den får en lekker grønn farge. I tillegg får man jo litt ekstra fett med på kjøpet med smøret

__________________
30/30 i Jillian Michaels 30 day shred!!


BlirFjong er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyseinspirert livsstilsendring :-) Svar med sitat
Gammel 21-03-10, 16:51   #17
Ana
Medlem
 
Ana sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 394
Ana er på en erverdig vei

Sv: "Slik blir brokkoli godt"

Opprinnelig lagt inn av crystall, her.

den sausen hørtes nydelig ut! Oppskrift?

To beger creme fraiche i en ildfast form, press i 2 fedd hvitløk (eller mer). Stek bacon og rør inn i creme fraiche blandingen. Stikk kyllingfilet nedi blandingen og legg ost på toppen. Stekes i ovnen på ca 175 grader i 45 minutter. Server med brokkoli (og eventuelt potetbåter til alle andre)

__________________
Julemålet



Ana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-03-10, 17:23   #18
crystall
Seniormedlem
 
crystall sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Kristiansand
Alder: 35
Innlegg: 672
crystall er ny på veien

Sv: "Slik blir brokkoli godt"

Opprinnelig lagt inn av Ana, her.

To beger creme fraiche i en ildfast form, press i 2 fedd hvitløk (eller mer). Stek bacon og rør inn i creme fraiche blandingen. Stikk kyllingfilet nedi blandingen og legg ost på toppen. Stekes i ovnen på ca 175 grader i 45 minutter. Server med brokkoli (og eventuelt potetbåter til alle andre)

tusen takk, hørtes fantastisk ut!

__________________
Delmål 1: 90 kg - Delmål 2: 85 kg- Delmål 3: 80 kg - Delmål 4: 75 kg - Det ultimate målet: 70 kg


Min Journal
crystall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 21-03-10, 18:26   #19
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: "Slik blir brokkoli godt"

Jeg bruker en sånn der dampeting...åh...en sånn der sølvrist som man klapper sammen til en halvkule...aner ikke hva den heter. Skjærer opp brokkoli og legger oppi der, har bittelitt vann i ei gryte og legger dampetingen oppå der, slenger på ett lokk og lar det stå til i noen minutter til den er passe mør.

Merk at jeg bruker alltid fersk brokkoli, ikkno frysevare. Jeg kan ikke lengre fordra de frossne grønnsaksblandingene. Og ikke kan jeg fordra brokkoli slik jeg brukte å koke den før heller, en halvtime på full fosskoking

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 22-03-10, 01:08   #20
nonta
Medlem
 
nonta sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Kr.Sand
Innlegg: 270
nonta har en fantastisk aura rundt segnonta har en fantastisk aura rundt seg

Sv: "Slik blir brokkoli godt"

Og ikke kan jeg fordra brokkoli slik jeg brukte å koke den før heller, en halvtime på full fosskoking[/quote]

he he kanskje ikke så rart....

__________________




Min blogg: http://purefoodlifestyle.blogspot.no/
nonta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: PureFood Lifestyle Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Blir livet mitt perfekt om jeg blir tynn? Nille Generell diskusjon 28 30-07-10 16:23
Slik spiste jeg før StoreLilleMeg Ketolysekuren 32 13-12-09 19:47
Slik jeg ser ut, etter -45 kilo LenaBeatrice Mer enn 30 kg overvekt 27 07-06-09 10:37
Hodepine? Slik blir du kvitt den! cavatina Fysisk og mental helse 3 27-06-05 11:29
Slik går det med meg... tonekvam Ketolysekuren 1 08-06-05 18:21


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no