Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Optimal Ernæring

Derfor må man drikke vann for å forbrenne fett

Optimal Ernæring Et kosthold basert på Jan Kwasniewski og Wolfgang Lutz sine anbefalinger. Boka "Bedre uten brød" er skrevet av Wolfgang Lutz.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 22-02-07, 09:54   #26
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk
Exclamation

Sv: Derfor må man drikke vann for å forbrenne fett!!!

---


Sist redigert av Ziggy : 16-01-08 kl 15:25.
Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 10:36   #27
Alyssa
Seniormedlem
 
Alyssa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Alder: 47
Innlegg: 4.446
Alyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastisk

Sv: Derfor må man drikke vann for å forbrenne fett!!!

Dette var veldig interessant - takk

Alyssa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 10:44   #28
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Derfor må man drikke vann for å forbrenne fett!!!

Flott oversikt og:
Jippi, jeg drikker nok vann ser jeg på oversikten
Så jeg fikk meg en positiv overraskelse...

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 13:38   #29
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Derfor må man drikke vann for å forbrenne fett!!!

Ooops, og jeg ligger langt under...

Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 14:27   #30
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Derfor må man drikke vann for å forbrenne fett!!!

Godt å se!

Men jeg drikker i følge denne oversikten for mye. Er det en dårlig ting?
Veier mellom søtti og søttifem, og drikker sikkert tre liter om dagen, i blant mer.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 14:28   #31
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Derfor må man drikke vann for å forbrenne fett!!!

Husk også at for de som går på ketogene dietter, dvs. der hvor man er i ketose, er der veldig vitkig å drikke nok vann da ketose i selg selv er vanndrivende.

Vekta mi tror jeg varierer mellom 64 og 67 kilo (jeg veier meg skjelden så jeg er ikke sikker). Jeg drikker vann som en på over 100 kg jeg visst - iallefall på jobbedager. Men det er fordi jeg snakker hele tiden og sitter i et lokale med tørr luft - blir så tørr i halsen/munnen. Hjemme drikker jeg ca. 2,5 - 3 liter pr dag vil jeg tro.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 14:37   #32
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Derfor må man drikke vann for å forbrenne fett!!!

Så da er det ikke noen ulempe da.
At jeg "bare" veier rundt søtti kilo sier ikke så mye om kroppsmassen min uansett.
Som tickeren min viser vil jeg komme ned 20 cm rundt livet. Jeg er 102 cm i utgangspunktet (var 114 da jeg begynte), noe som er altfor mye for ei jente med min fysikk ellers.
Så det kan hende det er noen slingringsmonner ellers, og jeg bare har godt av å drikke vann som om jeg skulle ha veid mer?!?!!!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 18:05   #33
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: Derfor må man drikke vann for å forbrenne fett!!!

Og en ting til... de verdiene jeg oppga her er bare basisbehovet. Trener man, bør man drikke enda mere alt avhengig av aktivitetens varighet og intensitet.

Her er det gjerne snakk om mellom 0,2 til 0,5 liter ekstra pr time for lette aktiviteter, og enda mere om man øker intensiteten på treningen...

.

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 06-03-07, 12:58   #34
bluVelvet
Medlem
 
bluVelvet sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Molde
Innlegg: 168
bluVelvet er på en erverdig vei

Sv: Derfor må man drikke vann for å forbrenne fett!!!

Oisann! Der fikk jeg meg en vekker, gitt! Har vært skikkelig sløv med vann-inntaket...

bluVelvet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins, lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-03-07, 14:25   #35
tnutt
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 164
tnutt er på en erverdig vei

Sv: Derfor må man drikke vann for å forbrenne fett!!!

Jeg mener at man skal drikke vann når man er tørst, og ellers ikke. Det er ikke bra å drukne innvollene i vann.

Etter som jeg har forstått Skaldeman så har han bare drukket noen få glass vann om dagen under sin vektnedgang.

På hvilket grunnlag beregner man nødvendig mengde vanninntak?

tnutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman, dr Lutz Svar med sitat
Gammel 06-03-07, 14:36   #36
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Derfor må man drikke vann for å forbrenne fett!!!

Når man er tørst har man allerede et vannunderskudd i kroppen. Jeg regner med lista er utarbeidet utifra hva man trenger for å holde de forskjellige funksjonene i kroppen i nødvendig aktivitet. Når man ikke drikker nok vann får man dårlig hud, det kan gå ut over synet, og de indre organene jobber dårligere enn de skal. For å ikke snakke om at hjernen jobber dårligere.

I tillegg kommer den slankende effekten av å drikke masse vann da det skyller ut slagstoffer og dritt fra kroppen. Når man drikker lite vann sparer kroppen det opp og man blir oppblåst.
Og det at man drukner innvollene ved å drikke for mye er en sannhet med modifikasjoner.. Det skal MYE til for å drikke for mye.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-03-07, 14:57   #37
tnutt
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 164
tnutt er på en erverdig vei

Sv: Derfor må man drikke vann for å forbrenne fett!!!

Det at man er tørst er et selvfølgelig et tegn på væskeunderskudd, men væskeunderskudd når man ikke er tørst er ikke logisk.
På hvilket grunnlag kan man si at væskeunderskuddet oppstår før man er tørst?

tnutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman, dr Lutz Svar med sitat
Gammel 06-03-07, 15:27   #38
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Derfor må man drikke vann for å forbrenne fett!!!

Fordi at for kroppen å registrere et behov så må det være tomt for den ressursen, eller i det minste mye mindre av den enn kroppen trenger.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-03-07, 15:59   #39
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: Derfor må man drikke vann for å forbrenne fett!!!

---


Sist redigert av Ziggy : 16-01-08 kl 15:26.
Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 06-03-07, 16:02   #40
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Derfor må man drikke vann for å forbrenne fett!!!

Et kremeksempel: venninna mi som drakk kanskje et glass eller to med vann om dagen, hadde et stort problem med kviser langt oppi tjueåra. Hun prøvde alt kommerst smøreri gjennom flere år, hvorpå hun til slutt dro til en dermatolog, som oppfordet henne i første omgang å innta minimum to liter vann om dagen (venninna mi er normalvektig), og komme tilbake om to uker. To uker senere var det bare noen arr igjen av kvisene, og hudproblemet hennes var nesten forsvinnende.
Nå bruker hun knapt ansiktskrem.

Jeg har alltid drukket MYE vann, og har aldri hatt en kvise i fjeset.

For noen er dette argument nok.

Å si at vi må vente til at vi er tørste med å drikke vann er som å si at man må vente til nåla på bensinmåleren står på null før vi fyller drivstoff.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 06-03-07, 16:16   #41
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Derfor må man drikke vann for å forbrenne fett!!!

Kanskje han hadde veldig store glass?

Jeg har sett et sted at man kan sjekke om man drikker nok vann ved å ta tak i huden på oversiden av hånda og trekke oppover. Hvor langt man kan "strekke" huden viser om man drikker nok. Hvis man har for lite vann i kroppen er huden "løs" og kan strekkes langt ut. Det er frodi man ikke har nok fuktighet i bindevevet og huden "slipper" underlaget.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-03-07, 16:26   #42
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Derfor må man drikke vann for å forbrenne fett!!!

Ziggy; jeg bøyer meg i støvet!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 06-03-07, 16:32   #43
tnutt
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 164
tnutt er på en erverdig vei

Sv: Derfor må man drikke vann for å forbrenne fett!!!

Jeg ønsker å vite det vite grunnlaget for påstander i denne tråden.

En påstand av typen "selv om du ikke er tørst så mangler du væske" trenger en referanse til slags undersøkelse. Selv om påstanden er utrolig godt beskrevet så er jeg ikke overbevist av mangel på referanser. Jeg beklager hvis jeg har misforstått.

Min påstand om at man ikke mangler væske før man er tørst er bare en parallell til påstanden om at man ikke mangler mat før man er sulten.
Det har også sitt grunnlag i at jeg tror at mennesker gjennom steinalderen bare har drukket vann når de har vært tørste og dermed er genetisk tilpasset dette.

tnutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman, dr Lutz Svar med sitat
Gammel 06-03-07, 16:40   #44
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: Derfor må man drikke vann for å forbrenne fett!!!

Opprinnelig lagt inn av tnutt, her.

Jeg ønsker å vite det vite grunnlaget for påstander i denne tråden.

En påstand av typen "selv om du ikke er tørst så mangler du væske" trenger en referanse til slags undersøkelse. Selv om påstanden er utrolig godt beskrevet så er jeg ikke overbevist av mangel på referanser. Jeg beklager hvis jeg har misforstått.

Min påstand om at man ikke mangler væske før man er tørst er bare en parallell til påstanden om at man ikke mangler mat før man er sulten.
Det har også sitt grunnlag i at jeg tror at mennesker gjennom steinalderen bare har drukket vann når de har vært tørste og dermed er genetisk tilpasset dette.

OK, da forstår jeg deg dit hen at dette egentlig er dine egne meninger, tro og påstander, og de skal du jo få ha, for all del!!!

Men om du krever såpass til dokumentasjon fra andre, som du gjorde av Carisma og andre her, så antar jeg at du da også kan fremlegge dokumentasjon for dine egne påstander og uttalelser, i og med at du bidrar til å stille spørsmål ved andre på tilsvarende måte.

Det blir litt for enkelt bare å kreve slik dokumentasjon av andre, når man selv også kommer med tilsvarende utspill i et slikt fora uten å gjøre det samme.

.


Sist redigert av Ziggy : 06-03-07 kl 20:31.
Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 06-03-07, 16:45   #45
tnutt
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 164
tnutt er på en erverdig vei

Sv: Derfor må man drikke vann for å forbrenne fett!!!

Ved nærmere ettertanke så kan det virkelig se ut som jeg har misforstått.

Men en liten tanke før jeg heiser hvitt flagg:
Hva om følelsen av tørst blir undertrykt i et kosthold med mye karbohydrater? Og at lavkarbo gir en riktig "tørstefølelse" og at lite karbohydrater stjeler mindre væske i kroppen enn mye karbohydrater.

Da heiser jeg hvitt flagg.

________
I . . . . . I
I . . . . . I
I_______I
I
I
I

tnutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman, dr Lutz Svar med sitat
Gammel 06-03-07, 16:45   #46
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Derfor må man drikke vann for å forbrenne fett!!!

Opprinnelig lagt inn av tnutt, her.

Det har også sitt grunnlag i at jeg tror at mennesker gjennom steinalderen bare har drukket vann når de har vært tørste og dermed er genetisk tilpasset dette.

Nå utsettes kroppen vår i dag for endel mer toksiner av forskjellige slag som de ikke gjorde i steinalderen... I tillegg til at i steinalderen spiste og drakk de for å overleve, de fleste her spiser vel og drikker for å gå ned i vekt...

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-03-07, 20:07   #47
bluVelvet
Medlem
 
bluVelvet sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Molde
Innlegg: 168
bluVelvet er på en erverdig vei

Sv: Derfor må man drikke vann for å forbrenne fett!!!

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Kanskje han hadde veldig store glass?

Jeg har sett et sted at man kan sjekke om man drikker nok vann ved å ta tak i huden på oversiden av hånda og trekke oppover. Hvor langt man kan "strekke" huden viser om man drikker nok. Hvis man har for lite vann i kroppen er huden "løs" og kan strekkes langt ut. Det er frodi man ikke har nok fuktighet i bindevevet og huden "slipper" underlaget.

Tror kanskje du blander litt sammen med dehydrering Carisma. Hvis en er dehydrert (mangler MYE vann, f.eks. ved diarre) så går huden sakte tilbake etter at en slipper mens hvis en ikke er dehydrert så går huden raskt tilbake på plass.

bluVelvet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins, lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-03-07, 21:21   #48
donjuanwannabe
Jeg lever som en løve
 
donjuanwannabe sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.342
donjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressurs

Sv: Derfor må man drikke vann for å forbrenne fett!!!

Opprinnelig lagt inn av photobscura, her.

Å si at vi må vente til at vi er tørste med å drikke vann er som å si at man må vente til nåla på bensinmåleren står på null før vi fyller drivstoff.

Denne kunne jeg tenkt meg å bruke på følgende eksempel:

Kroppen sier ifra før den er tom akkurat som man ser at det er nødvendig å fylle bensin før nåla er på streken eller begynner å lyse på bensinmåleren, på samme måte som at en kropp uten vann ikke kan fungere. Da først er det nødvendig å fylle på (vann eller bensin). Kroppen sier jo ifra også når den er tørst, den sier at "nå er det på tide å fylle på vann fordi du har for lite væske i kroppen akkurat nå til å utføre diverse kroppslige gjøremål". Når lyset på bensinmåleren lyser er vel det samme som når kroppen sier at man er tørst og det er behov for drikke.

Jeg mener at kroppen regulerer dette selv, akkurat som med sult, metthet. Trenger vel ikke noe dokumentasjon på dette med vannforbruk, kroppen er vel nok dokumentasjon på at den regulerer seg selv.

Men en ting til. Når jeg lever på lavkarbo så merker jeg at jeg har mye mer kontroll over når jeg er tørst (akkurat som med metthetsfølelsen) og jeg drikker mere vann helt ubevisst når jeg lever på lavkarbo enn når jeg lever på vanlig mat med 200-400 g karbo pr. dag. Jeg er kort sagt mere tørst på lavkarbo enn på vanlig mat.

Kan det være at all denne dokumentasjonen er myntet på mennesker som ikke lever på lavkarbo men på vanlig høykarbo mat? Da kan det jo ha endel å si.

Så kanskje dette kan være konklusjonen;

Drikk når du er tørst (på lavkarbo)
Drikk etter en oppskrevet plan med tanke på din vekt (på vanlig mat)

__________________
Mvh donjuanwannabe
Faglig tyngde, det er meg det! Hilsen Christian A. Drevon
donjuanwannabe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 06-03-07, 23:08   #49
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Derfor må man drikke vann for å forbrenne fett!!!

Opprinnelig lagt inn av bluVelvet, her.

Tror kanskje du blander litt sammen med dehydrering Carisma. Hvis en er dehydrert (mangler MYE vann, f.eks. ved diarre) så går huden sakte tilbake etter at en slipper mens hvis en ikke er dehydrert så går huden raskt tilbake på plass.

Nope, jeg tenker ikke på dehydrering. Og huden går ikke sakte på plass, den bare ser mye løsere ut når man trekker i den. Vasnkelig å forklare om man ikke har sett forskjellen. Min bror drikker 1-2 små glass væske pr dag, mens jeg drikker 2-4 liter. Hvis vi gjør det forsøket jeg beskrev kan han trekke huden ca 3 ganger så langt som meg. VIsste ikke hva det skyldtes før jeg så det på et tv-program for en stund siden.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-03-07, 01:33   #50
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: Derfor må man drikke vann for å forbrenne fett!!!

Opprinnelig lagt inn av tnutt, her.


...Hva om følelsen av tørst blir undertrykt i et kosthold med mye karbohydrater? Og at lavkarbo gir en riktig "tørstefølelse" og at lite karbohydrater stjeler mindre væske i kroppen enn mye karbohydrater...

Opprinnelig lagt inn av donjuanwannabe, her.


...Så kanskje dette kan være konklusjonen;

Drikk når du er tørst (på lavkarbo)
Drikk etter en oppskrevet plan med tanke på din vekt (på vanlig mat)

Nope, disse konklusjonene er nok feil. Kroppens signaler for væskeunderskudd/dehydrering og tørste er de samme uansett hva slags kosthold man har, forskjellen er mengden med vann man får i seg gjennom selve matinntaket, samt en viss form for variasjon i vannforbruket i selve energiomsetningen i kroppen, da karbohydrater og fett forbrennes, dvs. omdannes til energi, på to helt forskjellige måter i kroppen.

Tørste er en reguleringsmekanisme kroppen har for å opprettholde vannbalansen, men denne mekanismen har en viss treghet. Først etter at vi mangler mellom en til to liter vann, tilsvarenede ca. 1-2 % av kroppsvekten, begynner kroppen å gi oss de første signalene på at vi er i ferd med å bli dehydrert, ved at vi kjenner oss tørste, ref. oversikten jeg satte opp i en tidligere post i denne tråden. Denne prosessen settes igang av kroppen uavhengig av type kosthold.

Det er derfor vi bør drikke mye vann om vi ønsker å gå ned i vekt.

.


Sist redigert av Ziggy : 07-03-07 kl 10:03.
Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Vann og vanndrikking slaskalainen Generell ernæringsdebatt 13 21-06-10 21:09
4x4 intervalltrening Begod Trening 75 03-05-10 18:53
Man kan dø av å drikke for mye vann mofe Fysisk og mental helse 6 25-10-06 11:26
Brus vs. vann Dorothy Artikler 35 22-08-06 18:09
Fett (argumenter) Drømmepie Generell ernæringsdebatt 5 29-05-06 22:17


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no