Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Xylitol som søtning?

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-04-15, 12:58   #1
Moogie
Seniormedlem
 
Moogie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Finnmark
Alder: 45
Innlegg: 694
Moogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snill
Question

Xylitol som søtning?

Hvordan er xylitol som søtningsmiddel? Er den ok? Hvordan smaker den? og hvordan er den i mat og bakst? Har noen prøvd f.eks. denne som er erytritol og xylitol blanding? Jeg har visst mange spørsmål

__________________
Dagboken min Ny start august 2012. -20,2 kg totalt
Moogie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogen LCHF Svar med sitat
Gammel 10-04-15, 16:50   #2
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Xylitol som søtning?

Jeg prøvde xylitol en gang og det smakte like kaldt som sukrin.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 13-04-15, 00:17   #3
Moogie
Seniormedlem
 
Moogie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Finnmark
Alder: 45
Innlegg: 694
Moogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snill

Sv: Xylitol som søtning?

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Jeg prøvde xylitol en gang og det smakte like kaldt som sukrin.

takk for svar!
Flere som har erfaring med den?

__________________
Dagboken min Ny start august 2012. -20,2 kg totalt
Moogie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogen LCHF Svar med sitat
Gammel 13-04-15, 12:25   #4
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Xylitol som søtning?

Xylitol er vel greit i blant, men jeg ville gått for et annet søtningsmiddel dersom du lever ketogent (som det står i kostholdsfilosofiboksen din. ). Til sammenligning med eritrythol (sukrin) med en GI på 1, har xylitol 12. Ikke ille, men heller ikke noe man bør innta for mye av. En del tyggis og pastiller er søtet med xylitol, og det skal visstnok være positivt for tannhelse.
Jeg har i grunn funnet min favoritt i en blanding av stevia og sukrin. F.eks. Sukrin+ fra Funsjonell mat, eller Sweet Stevia, som er i Sunkost sin produktserie. Da reagerer jeg også minimalt på sukkeralkoholene.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 14-04-15, 19:42   #5
Moogie
Seniormedlem
 
Moogie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Finnmark
Alder: 45
Innlegg: 694
Moogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snill

Sv: Xylitol som søtning?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Xylitol er vel greit i blant, men jeg ville gått for et annet søtningsmiddel dersom du lever ketogent (som det står i kostholdsfilosofiboksen din. ). Til sammenligning med eritrythol (sukrin) med en GI på 1, har xylitol 12. Ikke ille, men heller ikke noe man bør innta for mye av. En del tyggis og pastiller er søtet med xylitol, og det skal visstnok være positivt for tannhelse.
Jeg har i grunn funnet min favoritt i en blanding av stevia og sukrin. F.eks. Sukrin+ fra Funsjonell mat, eller Sweet Stevia, som er i Sunkost sin produktserie. Da reagerer jeg også minimalt på sukkeralkoholene.

Ja, det høres fornuftig ut. Jeg liker også stevia og erytritol blandinger. Bruker ICA sin søtstrø ofte. Det er bare at gubben ikke liker den så godt så jeg leter etter noe alternativer som han kan like.

__________________
Dagboken min Ny start august 2012. -20,2 kg totalt
Moogie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogen LCHF Svar med sitat
Gammel 15-04-15, 17:28   #6
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Xylitol som søtning?

Opprinnelig lagt inn av Moogie, her.

Ja, det høres fornuftig ut. Jeg liker også stevia og erytritol blandinger. Bruker ICA sin søtstrø ofte. Det er bare at gubben ikke liker den så godt så jeg leter etter noe alternativer som han kan like.

Smaken er jo som baken! Jeg synes den Sweet Stevia har minst bismak. Mannen, om han blir tuktet til det , foretrekker tagatesse i teen sin. Jeg har kun sluttet å kjøpe den fordi jeg må løpe på do bare jeg ser på pakka. Sukrin gold var visst heller ikke så verst. Litt brunsukkeraktig, noe som kamuflerer noe av den kjølige smaken.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Xylitol Lulla84 Spørsmål om matvarer og oppskrifter 5 18-12-10 19:20
Xylitol Opheliia Lavkarbo generelt 2 25-09-10 22:29
Xylitol Annhild Ketolysekuren 1 19-11-08 15:51
Xylitol? paprika Spørsmål og svar 3 15-08-08 15:06


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no