Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Knytninger i hjertet

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-11-10, 13:17   #1
Slegg
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2009
Innlegg: 48
Slegg er på en erverdig vei
Unhappy

Knytninger i hjertet

Etter jul i år startet jeg på ketolysekuren og holdt fram til påske. Gikk ned fra 102 til 91 kg, uten å trene

I påsken spiste jeg "alt" og jeg startet på med ketolyse/lavkarbo etter påske igjen. Ca 2 uker etter påske begynte jeg å føle meg skikkelig dårlig: hjertet begynte å stikke og jeg kunne kjenne en "klump" i brystet mot halsen. Akkurat som jeg hadde svelget en munnfull som ikke ville skli ned. Jeg kunne kjenne at venstre armen dovnet bort og jeg måtte gjøre knyteøvelser med neven for å vekke den igjen. I tillegg ble jeg svimmel og skjelven. Skjelvingen gjorde at jeg jeg følte meg nervøs, uten at jeg hadde noen spesielle bekymringer. Ja, nesten som en angsfølelse. Blodtrykksfall hadde jeg også. Av og til kunne det svartne for meg, til tross for at jeg kun satt foran pcen på jobb.

Jeg dro til legen og tok blodprøve og en ekg (heter det ekg??). Alt var normalt og legen kunne ikke fortelle hva som feilte meg. Eneste som kom godt ut av samtale med lege var at hun anbefalte meg å ta vitaminene beskrevet av Torkil og at jeg måtte kutte ned på kaffe og erstatte kaffe med vann. Jeg hadde aldri tatt vitamintilskudd! Kaffe, var iflg lege vanndrivende, og med mitt lave vanninntak kunne jeg tømmes fra vitaminer og mineraler fort. Rart blodprøven var fin (jeg synes å huske jeg tok en magnesiums tablett kvelden før legebesøk, mulig denne lurte blodprøven??).

Startet med vitaminene, samt at jeg sluttet med ketolyse. Etter jeg hadde spist et brødmåltid eller annet måltid med karbo, stoppet skjelvingen. Angstfølelsen forsvant også. Dessverre varte dette bare i kort tid etter måltidet og det kom raskt tilbake.
Andre ganger forsvant skjelvingen og hjertebank etter jeg tok magnesium. Leste om magnesium her inne, og jeg konkluderte for meg selv at det var dette jeg manglet. Magnesium skulle kurerere alle mine symptomer. Og jeg ble mye bedre. Jeg har spist magnesium, gjerne flere tabletter utover en dag, og det har hjulpet.
Men en ting har ikke forsvunnet, og nå har jeg følt meg "frisk" i flere måneder. Av og til kjenner jeg hjertet "strammer/knyter" seg. Vanskelig å beskrive smerten, men føler at det ikke er stikking som jeg har kjent tidligere. Smerten er ikke intens, men den kommer uanmeldt og varer i 10-15 sekunder før den forsvinner. Av og til er jeg også svimmel, og jeg har det med å bli fort andpusten. Angåedne pusten så kan det skyldes at jeg raskt har lagt på meg igjen, og er på samme sted som før jeg startet på ketolysen

Noen som har noen tanker angående mine blodprøver og den knytingen i hjertet og svimmelheten som ikke vil forsvinne? (har jeg lagt på meg fort og jeg har tettet det som er av årer?).

Har lyst til å begynne på lavkarbo igjen, men føler jeg ikke tør da jeg er redd for å havne i samme situasjon igjen. Men skulle jeg starte på så skal jeg gjøre det skikkelig med vitaminer og rikelig med vann

Slegg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: x Svar med sitat
Gammel 11-11-10, 13:31   #2
Fjasnissen
Supermoderator
 
Fjasnissen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 1.264
Fjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt likt

Sv: Knytninger i hjertet

Jeg tror du skal komme deg til en hjertespesialist snarest jeg.
Ring til legevakta, beskriv symptomene, så tenker jeg du vil bli tatt litt mer på alvor enn hos fastlegen.

Man skal ikke ignorere problemer med hjertet.

__________________
I know that I'm born and I know that I'll die. The inbetween is mine.


Fjasnissen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo med ketogent underlag Svar med sitat
Gammel 11-11-10, 13:37   #3
streber
Seniormedlem
 
streber sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: trøndelag
Alder: 48
Innlegg: 18.961
streber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastisk

Sv: Knytninger i hjertet

Signerer! Om ikke annet får du utelukket problemer med hjertet. Ang ketolyse er tabelettene og mye vann viktig å passe på.

streber er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fitline Svar med sitat
Gammel 11-11-10, 15:24   #4
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk

Sv: Knytninger i hjertet

Hei
Jeg har fått mail angående denne post.
For det første bør Ketolysekuren gjennomføres "etter boken" for å minske risikoen for bivirkninger. Mosjon hører med ;-) Jeg ser at det er din plan - det er bra.
MEN vent til din helse er skikkelig sjekket først!!!
De symptomer du beskriver kan skyldes magesyre som ofte gir klump i halsen.
Det kan også bety at du har fått angina pectoris. Og det bør utredes umiddelbart.
Angina pectoris skyldes nesten alltid trange boldårer som kommer etter 20-40 år med høyt kolesterol,sedat livsstil, høyt blodtrykk, røyking ,arv, m.m.m. Det ses også hos slanke,veltrente mennesker.
Et EKG i hvile sir lite ved angina, med mindre man har besvær nettop når prøven tas.
Det som jeg mener er viktigst for deg nå, er at du umiddelbart - altså i NÅ kontakter legevakten, eller senest i morgen går til legen og fortelle om dine ubehag i bryst,hals og arm.
Si at du tror det er nyoppstått angina. Da skal det i prinsippet oppfattes som som ustabil angina pectoris, inntil det motsatte er bevist. Altså akutt innleggelse og utredning.
Viser det seg at hjertet er fint (det skjer ofte) har du en bekymring mindre og man kan undersøke magen for b.la. magekatarr.

Vennlig Hilsen
Torkil P Andersen
LEGE

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 11-11-10, 16:26   #5
Fjasnissen
Supermoderator
 
Fjasnissen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 1.264
Fjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt likt

Sv: Knytninger i hjertet

Phew.... godt noen "in the know" kom og sa det jeg frykta (men på grunn av mangel på kunnskap ikke tørte si rett ut).

__________________
I know that I'm born and I know that I'll die. The inbetween is mine.


Fjasnissen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo med ketogent underlag Svar med sitat
Gammel 12-11-10, 00:18   #6
mallilen
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 288
mallilen er ny på veien

Sv: Knytninger i hjertet

Sånn i fare for å bagatellisere dette, så synes jeg det høres veldig ut som symptomer jeg har hatt selv i en ti års tid.
Første gangen dette skjedde var jeg vel såvidt fylt 18, og jeg ble såklart livende redd!
Tilbragte et døgn på legevakta etter å ha vært tilkoblet maskiner, innom røntgen, blodprøve hver time osv.
De fant ingenting, og jeg spurte legen flere ganger hva det kunne være. Det eneste jeg fikk til svar, var at et i hvertfall ikke var hjertet det var noe feil med.

Disse anfallene gjentok seg hyppigere og hyppigere, og jeg var nesten redd for å sove etterhvert. Tenk om jeg aldri kom til å våkne igjen?

Svaret på hva dette var, ble avdekket ved en tilfeldighet da jeg var hos kiropraktor etter noen år; En helsikes rekke låsninger i brystryggen gjør at muskulaturen strammes foran i brystet, smerten stråler ned i ene armen, det gjør vondt å puste, blodtrykket synker (på grunn av smerten), og man tror man får et hjerteinfarkt eller skal til å dø.
En enkel knekk, og det tok lang tid før problemet var tilstede igjen. Ringte da kiropraktoren på flekken og fikk time med en gang. Og joda. Låsningen hadde satt seg skikkelig nok en gang.

Opp igjennom årene har jeg lært meg å leve med dette. låsningene mine blir ikke bedre, men nå vet jeg i det minste HVA det er jeg hanskes med, og får dermed ikke panikk slik jeg gjorde før.

Jeg vil med andre ord anbefale deg å stikke innom en kiropraktor, bare for å sjekke om dette kan være problemet. Om det er det som er greia, så slipper du i det minste å bli redd når anfallene melder seg..

__________________


mallilen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 12-11-10, 12:11   #7
Benedictee
Medlem
 
Benedictee sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Bergen
Alder: 40
Innlegg: 204
Benedictee er på en erverdig vei

Sv: Knytninger i hjertet

Vil heller ikke bagatellisere dette,men jeg lider selv av det legen kaller 'stressnerver' som kjennes som hjertet er en nålepute innimellom, men dette hender som regel ved innpust og en dag eller to av gangen.

__________________


Benedictee er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 12-11-10, 12:31   #8
Biggie Small
Medlem
 
Biggie Small sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 55
Innlegg: 292
Biggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snill

Sv: Knytninger i hjertet

Det er interessant, jeg er 40ish og har nok 20+ år med feilkost og sedat liv som Torkil sier. Jeg har merket en sjelden gang 1 minutt eller 2 med det som jeg må beskrive som "urolig hjerte-følelse". Mener det begynte litt før jeg startet på LCHF.

Kanskje et godt råd som Torkil nevner at man faktisk bør ta en hjerte- helsjekk siden mange tiltross for et bedre kosthold og liv har hatt 10-20-30 år med feil både i kosthold og det meste annet..

Biggie

Biggie Small er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 20-50 gr. karbohydrater + forsøk på avslappet kcal underskudd.. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lette på hjertet i nattens utskeielser niacin74 Mer enn 30 kg overvekt 2 15-03-09 10:07
Hjertet er en muskel TAM Spørsmål og svar 2 16-01-09 19:38


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no