Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Dr Lindbergs

Har Lindberg snudd i spørsmålet om sunt fett?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-10-10, 00:52   #1
Heksa
Medlem
 
Heksa sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 54
Heksa er på en erverdig vei

Har Lindberg snudd i spørsmålet om sunt fett?

Jeg leser følgende sitat fra Fedon Lindberg i dagens VG:

Sitat:

Fedon Lindberg mener det ikke finnes et likehetstegn mellom fet og usunn mat. Han mener også at norske myndigheter gjør flere feil i sine anbefalinger når det kommer til fett.

- Myndighetene anbefaler generelt myke margariner og planteoljer. Etter å nylig ha vært på en fem dagers kostholdskonferanse med blant annet verdens fremste fetteksperter, er det ikke noe tvil om at dette er helt feil. Det er stor forskjell blant oljer og margariner. For øvrig er trolig meierifett uproblematisk i forhold til hjerte- og karsykdom, sier Lindberg.

Mulig det er jeg som ikke henger med i svingene, men har Lindberg uttalt seg på denne måten vedrørende meierifett tidligere? Det har i såfall ikke jeg fått med meg.

Heksa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF og lavkarbo i varierende grad Svar med sitat
Gammel 19-10-10, 01:31   #2
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: Har Lindberg snudd i spørsmålet om sunt fett?

Joda, han har da det. Om han har blitt mere liberal med fettintak vet jeg ikke, men han anbefaler Smør fremfor Industrifett (Og det skulle ellers bare mangle)

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Gammel 19-10-10, 04:51   #3
Zillah
Seniormedlem
 
Zillah sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: sånn omtrent 62°47'7.85"N 7°31'26.92"Ø
Innlegg: 1.365
Zillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt likt

Sv: Har Lindberg snudd i spørsmålet om sunt fett?

Nja... eg har ei ganske tidleg bok og der går det på umetta fett, ikkje metta fett og feite mjølkeprodukt...

Sitat:

"Husk at du i utgangspunktet ikke har godt av mye mettet fett i smør, margariner eller oster. Andre lettprodukter som lettmelk og skummet melk er helt klart sunnere enn originalvarianten.(...)Bortsett fra skummede melkevarianter (...) bør du være forsiktig med for mye meieriprodukter. Fettkvaliteten er ikke menneskevennlig."

Fedon A. Lindberg: Naturlig slank med kost i balanse, s 73, 9. opplag, Gyldendal Norsk Forlag AS 2001.

__________________

Zillah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mitt ideal: jeger- og sankerlivsstil. I praksis: det eg har råd til på butikken for å overleve. Svar med sitat
Gammel 19-10-10, 09:50   #4
Bee
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordland
Alder: 42
Innlegg: 1.699
Bee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt likt

Sv: Har Lindberg snudd i spørsmålet om sunt fett?

Han har vel lært ett og annet underveis han også.

Bee er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - for life Svar med sitat
Gammel 19-10-10, 10:04   #5
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Har Lindberg snudd i spørsmålet om sunt fett?

I motsetning til visse andre er han mann nok til å innrømme at han har tatt feil!
Fedon!!!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 19-10-10, 14:56   #6
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Har Lindberg snudd i spørsmålet om sunt fett?

Opprinnelig lagt inn av Bee, her.

Han har vel lært ett og annet underveis han også.

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

I motsetning til visse andre er han mann nok til å innrømme at han har tatt feil!
Fedon!!!

Akkurat det tenkte jeg også!!
Det er nesten så det er fantastisk med mennesker som tør å si at de ikke sitter med hele fasiten, hele tiden, og at man synes at budskapet er viktigst

Heia, Fedon

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 19-10-10, 16:56   #7
Heksa
Medlem
 
Heksa sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 54
Heksa er på en erverdig vei

Sv: Har Lindberg snudd i spørsmålet om sunt fett?

Det blir spennende om han bruker den nye kunnkapen til å spre budskapet aktivt, og om han endrer noe på det opplegget han har lagt opp til i tidligere utgitte bøker. Jeg kunne godt ha tenkt meg en oppskriftsbok fra ham som tillater noe mer fett. Per Lauritz Lien som har hjulpet ham med oppskrifter er veldig flink synes jeg.

Heksa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF og lavkarbo i varierende grad Svar med sitat
Gammel 19-10-10, 17:04   #8
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Har Lindberg snudd i spørsmålet om sunt fett?

Det er bedre å kunne oppdatere seg og innrømme feil enn å stå bastant på det man en gang har sagt... Fedon er en av dem som først ville si at jorda var flat for så å endre mening til at den er faktisk rund! Det ER lov å videreutvikle seg!!!!

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 19-10-10, 18:19   #9
Bombus
Medlem
 
Bombus sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 74
Innlegg: 179
Bombus har en fantastisk aura rundt segBombus har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Har Lindberg snudd i spørsmålet om sunt fett?

Det var en lettelse! Jeg leste bøkene til Lindberg for noen år siden. Siden jeg begynte med lavkarbo i vår har han hele tiden hvisket meg i øret at det er farlig med mettet. Han har hevdet at det øker insulinresistensen. Nå puster jeg lettet ut og fortsetter å spise feit ost og rømme med den beste samvittighet

Forøvrig er mitt største problem med palmeolje at produksjonen av den bidrar til avskoging av regnskog. At det er usunt er bare et kjærkomment tilleggsargument mot palmeolje.

__________________


Bombus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, på en måte Svar med sitat
Gammel 19-10-10, 23:47   #10
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: Har Lindberg snudd i spørsmålet om sunt fett?

Opprinnelig lagt inn av Zillah, her.

Nja... eg har ei ganske tidleg bok og der går det på umetta fett, ikkje metta fett og feite mjølkeprodukt...
Fedon A. Lindberg: Naturlig slank med kost i balanse, s 73, 9. opplag, Gyldendal Norsk Forlag AS 2001.

Finleser du den boka, sier han videre at umetta fett er lite egnet ved høye temperaturer. Han foreslår bla. å bruke Smør Gee (Klaret smør)

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 01:13   #11
Imp
Seniormedlem
 
Imp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 45
Innlegg: 1.075
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Sv: Har Lindberg snudd i spørsmålet om sunt fett?

Han skriver i hvert fall i Barn i balanse at meierifett ikke er farlig, men at vi ikke skal ha for mye av det heller. (Som med alt annet!) Og han skriver at han tror vi vil få stadig mer positive erfaringer i forhold til dette i fremtiden, og at forskningen stadig kommer med positive drypp angående meierifett.

__________________

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!



Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 16:13   #12
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: Har Lindberg snudd i spørsmålet om sunt fett?

Opprinnelig lagt inn av Imp, her.

Han skriver i hvert fall i Barn i balanse at meierifett ikke er farlig, men at vi ikke skal ha for mye av det heller. (Som med alt annet!) Og han skriver at han tror vi vil få stadig mer positive erfaringer i forhold til dette i fremtiden, og at forskningen stadig kommer med positive drypp angående meierifett.

Evidensbasert kostholdsforkning er saken. Godt Fedon er for slik forskningsmetoder. Det har vært alt for mye "tenk på et tall" eller "tro" som har styrt tankegangen rundt sundt/usundt rådene fra ymse offentlig og private organ i inn og utland.

Reine gjetninger kan alle bedrive, og tro hører hjemme på menighetsfakultetet.

Kanskje Harald Eia skulle lage et TVprogram om kostholdsnissene i dette landet? Han fikk ihvertfall sparka godt i diverse samfunnsforskere i fjor.

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Sunt/usunt fett Evrydike Spørsmål og svar 3 26-02-11 15:03
Fett til frokost er sunt!!! Kanutten Lavkarbo generelt 1 27-04-10 22:23
Sunt fett og usunt fett Princez Ketolysekuren 8 18-03-08 22:03
Lav-fett er ikke sunt HP Generell diskusjon 0 08-02-06 12:07
[Helse] Er fett sunt? mofe Spørsmål og svar 2 23-01-06 09:34


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no