Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Kake/dessert og snacks

Nilles Iskake A La Pascal

Kake/dessert og snacks Her kan du poste dine lavkarbo-oppskrifter av desserter, snacks, lavkarbokaker og andre lavkarbovennlige godterier.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 22-04-07, 12:24   #1
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Nilles Iskake A La Pascal

For å få denne iskaken helt perfekt er det absolutt best å bruke Porsgrund sitt geniale is/ostekakefat. For som festes direkte på tilhørende serveringsfat. Kommer med plastlokk som passer og er perfekt til oppbevaring . Dette skal jeg kjøpe flere av. Mitt beste kjøp hittil og på tilbud bl.a. på OBS i disse dager.

Selve oppskriften er bearbeidet fra oppskriften som fulgte med fatet. Jeg har endret mengder og ingredienser -tilpasser den lavkarbo og har dermed lov å kalle den min egen !




NILLES ISKAKE ALA PASCAL


Nøttebunn:
100 gram hasselnøtter
100 gram mandler
ca. 2 dl eggehvite (fra 5 store egg)
1 kopp Splenda (ca. 2.4 dl)

Rist nøttene på 180 grader til de er litt gylne. Avkjøl.
Kjør nøttene i hurtigmixer til melkonsistens

Pisk eggehviten og et par SS av splendaen til stivt. Tilsett resten av splendaen og pisk på lav hastighet et par minutter.

Vend inn de hakkeden nøttene

Fest bakeringen til fatet. Smør både innsiden av kakefatet og bakeringen med usaltet meierismør før du heller røren i. Jevn ut på toppen. Stek nøttebunnen ved 180 grader i 10 min. Fatet er ildfast og tåler opp til 250 grader. Avkjøl.

Fyllet/Iskremen:
5 dl fløte
5 eggeplommer
1/2 kopp Splenda
0.9 dl - 1 dl appelsinssaft (alt. 0.6 dl vann og 0.3 dl Grand Marnier)

Pisk fløten til krem. Pisk sammen eggeplommer og 2 ss av splendaen til lyst. Kok opp appelsinsaften (alt. vannet) sammen med resten av splendaen. Hell saftblandingen over eggeblandigen mens du pisker til blandingen er kald. Vend inn kremen (og tilslutt tilsett Grand Marnier om du velger den versjonen).

Hell over den avkjølte nøttebunne i formen. Sett på plastlokket og frys kaken i 12 timer.

Glasur:
3 dl appelsinjuice
2 ss Splenda
2 plaer gelatin

Kok opp juice og Splenda. Skum av og sil. Tilsett gelatin som er bløtt kaldt vann. Avkjøl glasuren og la den stivne. Kjør glasuren i en hurtigmixer/happer til den er glatt.

Smør den glatte glasuren over kaken med en stekespade eller smørekniv. Frys kaken i 15 minutter og fjern bakeringen.

Pynt evt. med frukt & bær og server.

PS 1: Jeg tok ut kaken av fryseren da vi begynte på middagen da jeg lagde den sist nå i påsken. Da var den akkurat passe til å skjære med en varm kniv da vi var klar for desserten)

PS 2: Jeg holder på med glasuren til kaka jeg lagde i går. Skal servere den som dessert til middagsgjester idag. Har laget den med ferskpresset appelsinjuice denne gangen.


Har ikke regnet ut karber på denne. Det kommer siden.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Jeg må bare skryte hemningsløst over Nilles kylling fajitagryte Iset Generell diskusjon 4 10-12-04 11:33


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no