Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

For en nedtur, jeg har astma

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-02-07, 16:55   #1
mam
Seniormedlem
 
mam sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 794
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

For en nedtur, jeg har astma

Jeg har hatt planer om å starte slanking i over 1 mnd, men det har blitt utsatt og utsatt. Jeg har vært syk og ute av form. Har hostet i 20 dager og fikk høre at det var bronkitt i forrige uke. Var til legen i dag fordi jeg ikke har blitt bedre. I dag fikk jeg en pustetest som het spirometri og som viste at jeg har astma.

Det er bra på en måte, å få en forklaring og en "grunn" til at jeg har vært så mye syk i 18 mnd. Har følt meg som en hypokonder. To julefeiringer og en påskefeiring har blitt ødelagt, for ikke å snakke om en svangerskapspermisjon som er nesten oppbrukt.
Jeg har ikke orket noe særlig. En forkjølelse har ført til 4 uker med hoste etter at forkjølelsen var over. Og så har jeg begynt på en ny hosterunde.
Nå ser jeg hvorfor jeg begynte å hoste sist, etter hard snømåking. Det har gitt meg 20 dager med hoste og dårlig nattesøvn og uopplagte dager i dårlig humør.

Er så bitter fordi det ikke er oppdaget før. Og så tenker jeg på hvordan dette vil påvirke resten av livet mitt. Må ta hensyn til det og huske å bruke medisin først hvis jeg gjør noe anstrengende.
Lurer også på hvordan det går på jobben. Det er ikke særlig lett fra før, med en sykdom allerede. Jeg bruker medisin for lavt stoffskifte og har fjernet skjoldbruskkjertelen pga struma.

Lurer også på hvorfor jeg har fått dette også. Nå angrer jeg på at jeg ikke har tegnet noen forsikringer da jeg var yngre. Ingen vil forsikre meg nå.

Det er sikkert bare bra å starte med lavkarbo, men jeg må bruke medisinene i noen dager og bli bedre av denne grusomme hosten. Jeg må prøve å få tilbake litt overskudd for å orke å starte med slankekur. Nå tenker jeg bare "hva er vitsen".

mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 17:28   #2
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: For en nedtur, jeg har astma

Kjære deg.
Det var veldig synd å høre at du har fått astma, mam. Men nå vet du i vertfall hva som feiler deg. Og har et utgangspunkt der. Så klart er det fortvilende å få slike diagnoser, ingen tvil om det.
Ønsker deg god bedring og håper ting begynner å fungere for deg snart. Tenker på deg

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 17:30   #3
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 51
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: For en nedtur, jeg har astma

Signerer Gerds innlegg jeg

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 18:34   #4
BiggestLooser
Medlem
 
BiggestLooser sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Canada, tidligere Arendal.
Alder: 60
Innlegg: 130
BiggestLooser har en fantastisk aura rundt segBiggestLooser har en fantastisk aura rundt seg

Sv: For en nedtur, jeg har astma

Det er veldig tøft og vanskelig å få vite at man har en kronisk sykdom. Jeg har etter 16 år med diabetes fremdeles vanskelig for å akseptere det. "Hvorfor meg????" Man går inn i en slags krisetilstand liknende den man får når f.eks. en kjær person dør. Man sørger over noe tapt i livet. Tapet av god helse og frykt for fremtiden.

Jeg har erfart at den beste måten å komme seg over frykten og usikkerheten på er å skaffe seg kunnskap om ens sykdom og hvordan takle den. Kanskje melde seg inn i en forening som Astma- og allergiforeningen. De har støttegrupper og møter og kan linke deg opp til masse kunnskap.
http://http://www.naaf.no/no/

__________________
Starta livsstilsomlegging Januar 2003.





BiggestLooser er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav glykemisk belastning. Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 19:35   #5
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: For en nedtur, jeg har astma

Signerer de andre jeg
Jeg skjønner godt at dette er tøft for deg, men som de andre sier så les om astma, og se hvor mange ting du kan gjøre, og prøv å ikke fokusere på alt som er negativt. (selvom det er lettere sagt en gjort)

naaf har masse som kan være utrolig smart å lese og lære, og det å melde seg inn i en slik forening behøver ikke å være så dumt. Da fårdu snakket med andre med samme problemer som det du har, og du får høre deres erfaringer

håper ting løser for deg og at du finner ut av ting

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 19:40   #6
Tidligere bruker
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: For en nedtur, jeg har astma

Jeg signerer også Gerds innlegg.

  Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 19:49   #7
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: For en nedtur, jeg har astma

Huffameg da Mam, - dette var triste nyheter. Er det ikke det ene så er det det andre. Syns egentlig du hadde nok å stri med. Men det syns du vel selv også.

Håper du føler deg bedre etterhvert med riktig medisiner etc.

Tenker på deg !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 20:57   #8
Siljevanilje
Seniormedlem
 
Siljevanilje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2005
Hvor: Stavanger - the oil capital
Alder: 38
Innlegg: 3.156
Siljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt likt

Sv: For en nedtur, jeg har astma

jeg har hatt astma i nesten 10 år nå , og sånn så med deg så begynte det hos meg som en forkjølelse og ble til lungebetennelse trodde vi. men sannheten var jo at jeg hadde alvorlig astma i en alder av 13 år. og fikk det pga dårlig inneluft system på ungdoms skolen jeg gikk på.

mitt råd er få tak i to forskjellige medisiner en til forebyggende bruk og en til anstrengelses bruk. jeg bruker seretide som vanlig hverdags medisin og airomir før trening. begge er inhalator.

og når og hvis du kommer igang med trening så vit at all trim gjør deg bra. men husk på å ha ekstra 10 min oppvarming ifht vanlig oppvarming. jeg holdt på med spinning i ett par år før kneet slo seg vrang og det var knallbra for astmaen. holde vedliker kondisen på ein måte

og du, bare send pm om du lurer på noe

Siljevanilje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Beinhard ketolyse Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 21:45   #9
stinasol
Seniormedlem
 
stinasol sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Hvor: Bergen
Alder: 43
Innlegg: 1.585
stinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snill

Sv: For en nedtur, jeg har astma

Hei jeg også har astma(har hatt det siden jeg ble født jeg)ikke noe kjekt
nei men som med alt annet så blir det en vane med hva du kan foreta
deg og med medisiner...vil også råde deg til å kjenne godt etter
om medisinene du får funker for deg..jeg gikk på ventolin i mange år og
var veldig ofte syk og fikk anfall..ble til slutt innlagt på akutten
og fikk endelig en medisin som fungerer så utrolig bra
den heter symbicort og virker forebyggende(taes 2 gangr om dagen)etter jeg begnte på denne har jeg ikke hatt et eneste astma anfall ønsker deg lykke til med både astma og med slanking..

__________________






stinasol er avlogget   Min kostholdsfilosofi: sukkerfritt Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 22:20   #10
mam
Seniormedlem
 
mam sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 794
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

Sv: For en nedtur, jeg har astma

Tusen takk for hyggelige svar!

Jeg har meldt meg inn i NAAF og sitter og leser på noen informasjonssider. Jeg tror jeg skal ta en tur på jobben snart og skrive ned hva som står på flaskene med kjemikalier vi har brukt til å rengjøre maskinene med. Jeg prøver å finne ut hva slags astma jeg har og hvordan jeg har fått det. Jeg har vært eksponert for store mengder papirstøv og fersk trykksverte i flere år.

Må prøve å se om det kan registreres som arbeidsrelatert sykdom.http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/P...EKS_ID=1425904

Jeg gruer meg mest til å komme på jobb igjen. Arbeidsmiljøet forventer minst 110% innsats. Jeg har hatt tungt for å henge med fra før og med mere problemer så gleder jeg meg ikke...

Bra at dere Stinasol og Siljevanilje har gått ned så mye! Hjelper det på astmaen også?

Jeg har startet med flutide og ventoline, så får jeg se om det hjelper på meg. Bruker å sitte og hoste om natta, så nå er jeg så trøtt at jeg ikke klarer å sitte oppe lenger. Det blir gjerne verre tidlig om morgenen, i dag har jeg ikke klart å sove siden 05.

mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 22:38   #11
stinasol
Seniormedlem
 
stinasol sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Hvor: Bergen
Alder: 43
Innlegg: 1.585
stinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snill

Sv: For en nedtur, jeg har astma

har ikke merket noe annet enn at når jeg sluttet med ventolin og fikk den nye medisinen så ble alt bare solskinn og glede dette var for ca 3 år siden,altså før jeg ble overvektig og før jeg ble slank igjen

__________________






stinasol er avlogget   Min kostholdsfilosofi: sukkerfritt Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 22:47   #12
mam
Seniormedlem
 
mam sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 794
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

Sv: For en nedtur, jeg har astma

Opprinnelig lagt inn av stinasol, her.

har ikke merket noe annet enn at når jeg sluttet med ventolin og fikk den nye medisinen så ble alt bare solskinn og glede dette var for ca 3 år siden,altså før jeg ble overvektig og før jeg ble slank igjen

Uffda, jeg får være oppmerksom på det. Sånne ting får en ikke vite, hvis en ikke snakker med folk som har prøvd medisiner selv.

mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 21-02-07, 00:39   #13
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: For en nedtur, jeg har astma

Det er mulig å få låne gratis maskiner til å måle muggsopp og fukt i boligen også, kan sikkert være lurt! Husker ikke hvor du henvender deg, men det vet sikkert NAAF, eller huseierenes landsforbund.

Kan forøvrig legge til at min mor er overvektig og har astma, men hun er mer aktiv nå enn hun var i flere år før hun fikk konstatert det, for nå får hun medisiner og vet hva det er og kan begrense seg deretter.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-02-07, 00:52   #14
Mum 4 2
Seniormedlem
 
Mum 4 2 sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Sør for Trondheim
Alder: 53
Innlegg: 2.021
Mum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt av

Sv: For en nedtur, jeg har astma

Opprinnelig lagt inn av stinasol, her.

har ikke merket noe annet enn at når jeg sluttet med ventolin og fikk den nye medisinen så ble alt bare solskinn og glede dette var for ca 3 år siden,altså før jeg ble overvektig og før jeg ble slank igjen

Ikke så rart at du opplever forskjell.

Ventoline er beregnet for å åpne de trange luftveiene ved astma.

Symbicort inneholder ett stoff som åpner de trange luftveiene, samt at det inneholder steroider som også virker på astmaen. Altså stor forskjell på de to.

Har selv brukt seretide (også ett kombinasjonspreparat) som funket godt. Symbicort fikk jeg sånn hjertebank av, så den tålte jeg ikke.

Etter at jeg begynte med lavkarbo holder det med å bare ta ventoline for min del. Steroidene gjør meg egentlig bare verre.

Dette viser vel at vi er alle ulike, og en medisin som passer for en, trenger ikke passe for den neste. Men kjekt med råd og vink da.

__________________
Hilsen Mamma for 2
Nesten i mål.
Mum 4 2 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: GBP-operert og lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-05-07, 16:45   #15
Nannah
Seniormedlem
 
Nannah sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Akershus
Alder: 63
Innlegg: 3.126
Nannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastisk

Sv: For en nedtur, jeg har astma

Jeg er også astmatiker...det jeg kan anbefale på det varmeste er ett opphold på Glittre-klinikken i Nittedal/Hakadal...jeg var der i fire uker ...og jeg lærte mer om min astma dær på de ukene enn på ti år helsevesenet...
I perioder var jeg så dårlig att jeg ikke tålte noe nesten...særlig lukter
som parfyme.maling.røyk osv.
I dag er jeg mye bedre...og følger min egen personlige behandlingsplan om jeg får symptomer...kan leve nesten helt normalt igen nå

__________________
Oppskriftene mine finnes her:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=32614

Nye oppskrifter i matbloggen min !! http://hanseloggretel.blogspot.com/
Nannah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF... Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Jippi! Jeg Klarte det. På sykkel til Hallingdal Kristian Livets lyse side 15 06-10-08 00:39
Lavt stoffskifte MHM Stoffskifte / hormonproblemer 64 18-03-07 16:58


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no