Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Gode råd ved høyt kolesterol?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 26-10-12, 18:57   #1
Sothøna
Seniormedlem
 
Sothøna sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Møre & Romsdal
Alder: 57
Innlegg: 6.752
Sothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastisk

Gode råd ved høyt kolesterol?

Hei

Jeg har da en mor som kom meget fortvilet hjem fra legen,
der beskjeden var, du har så høyt kolesterol at vi må sette deg på daglig medisinering,
Hun er egentlig en veldig frisk og slank 70 åring.

Ingen dikkedarer, ikke forslag om endring av kosthold, ingen gode råd for selv å prøve å få senket med kosthold trim eller noe annet, kun medisinering

Og som sikkert dere som kjenner meg litt fra før her inne, så er jeg veldig gira på å prøve andre ting enn livslang medisinering, også for andre, som her

Kolesterolnivået ligger altså på 10,
og jeg lovet å undersøke litt, og tenkte kanskje noen her inne hadde kunnskaper om dette også, har lest flere tråder om dette,
men spør likevel

Har en søster som allerede har vært ute med sine råd,
som da var magert og lett, og ikke minst Vita Hjertego
Og da er det vel ingen bombe at jeg er uenig


Sist redigert av Sothøna : 27-10-12 kl 17:57.
Sothøna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest mulig lavkarbo for å ha det bra. Svar med sitat
Gammel 26-10-12, 19:47   #2
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Gode råd ved høyt kolesterol ?

Få målt d-vitaminene og folat.... Er d lavt og folat høyt så kan hun ta litt sol og se om kolesterolet vil gå ned og d-vitaminen opp.

Og ellers må dere få rede på hvilket kolesterol det gjelder....

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 26-10-12, 21:30   #3
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Gode råd ved høyt kolesterol ?

Rød gjær ris ekstrakt?

http://bigvits.co.uk/products.asp?cid=46

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 26-10-12, 21:46   #4
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Gode råd ved høyt kolesterol ?

Og seff - kutte ut mel og sukker dersom det er triglyseridene som er høye...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 27-10-12, 17:57   #5
Sothøna
Seniormedlem
 
Sothøna sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Møre & Romsdal
Alder: 57
Innlegg: 6.752
Sothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastisk

Sv: Gode råd ved høyt kolesterol?

Takk for at dere kommer med gode råd,
skal sjekke både det ene og andre

Og så hadde jeg tatt feil,
kolesterolet var 10 og ikke 12 som jeg skrev,
skal rette den nå med en gang

Sothøna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest mulig lavkarbo for å ha det bra. Svar med sitat
Gammel 28-10-12, 10:55   #6
Echo
Seniormedlem
 
Echo sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Østfold
Innlegg: 940
Echo er en juvelEcho er en juvelEcho er en juvel

Sv: Gode råd ved høyt kolesterol?

Jeg fikk målt et høyt kolesterol og beskjed om å endre kosthold. Så skulle jeg komme tilbake for å måle og eventuelt bli satt på medisiner. Samtidig ble det oppdaget at stoffskiftet mitt hadde blitt for lavt igjen og jeg måtte igang med medisiner for dette igjen. Jeg fant ut (aktiv googling) at for lavt ubehandlet stoffskifte kunne gi forhøyet kolestrol (husker ikke helt om fastende/ikke fastende kunne ha noe å si for prøven). Jeg pløyde gjennom boken "det store kolesterolbedraget", eller hva den nå heter igjen og fikk tilsendt de nøyaktige prøvesvarene fra legen og fant ut at jeg egentlig ikke hadde noe å bekymre meg for.Jeg endret ikke på noen ting, fikk fantastisk tilbakemelding fra legekontoret om hvor fryktelig flink jeg hadde vært med kostholdet for nå var prøvene helt fine på kontrollen. Så for meg stemte det i hvert fall at ubehandlet stoffskifte spilte inn på prøvesvarene. Legen min tar fremdeles kolesterol prøver av meg hver gang jeg er innom uten å få napp

__________________




Dagbok
Echo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-10-12, 20:13   #7
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Gode råd ved høyt kolesterol?

Er prøvene tatt fastende? Har din mor gått ned i vekt i perioden før testene?

__________________
Blogg: www.friskogfunksjonell.no
Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat
Gammel 28-10-12, 21:18   #8
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Gode råd ved høyt kolesterol?

Ifølge boken til dr.Øverbye "Lavt stoffskifte årsak til de fleste sykdommer" så vil kolestreolet begynne og stige allerede når TSH er 2,5.
I Tyskland vil en TSH på mer enn 2 bety at man har lavt stoffskifte og man starter på stoffskiftemedisin.
I Norge sier de at TSH er helt normal helt opp til 4,2 og man får ikke behandling, selv om kolestreolet har begynt og stige og man føler seg som noe katten har dradd med inn..
Hos eldre mennesker synker stoffskiftet, så mitt første forslag ville vært og få tatt stoffskifteprøver klokken åtte om morgenen. Blir stoffskiftet justert, så vil kolestreolet justere seg selv vanligvis.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 29-10-12, 12:59   #9
Sothøna
Seniormedlem
 
Sothøna sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Møre & Romsdal
Alder: 57
Innlegg: 6.752
Sothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastisk

Sv: Gode råd ved høyt kolesterol?

Tusen takk for gode, og viktige svar

Det er akkurat sånne ting jeg er ute etter,
erfaringer som dere, altså helt private personer har gjort

For, som jeg har sagt før,
og sier igjen..det er lov å tenke sjæl,
ikke bare hoppe på det første og beste som legen sier

Ikke for det, legen mener det sikkert i beste mening,
men har opplevd så ofte, bare med meg selv og mine,
at legen har sett bare på symptomet og ikke spekulert i årsak.
Og da hender det faktisk ting kan bli veldig feil

Så takk for at dere deler erfaringer

Sothøna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest mulig lavkarbo for å ha det bra. Svar med sitat
Gammel 29-10-12, 21:10   #10
r.o
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 188
r.o er ny på veien

Sv: Gode råd ved høyt kolesterol?

Endelig et konkret tall ang stoffskifte. Hva betyr TSH? Har spurt legen min flere ganger om stoffskiftet og han sier bare at det er normalt. Nå kan jeg se på konkrete tall. Min kolesterol er også plutselig denne høsten blitt til 7 fra 3,4 tror jeg fra forrige gang året før. Har levd på lavkarbo over 2 år. Nå maser legen selvfølgelig på all fettet i kosten min og vil at jeg erstatter det med fiber og mer karber... Han påstår sterkt at med min bakrunn med hjertelidelser både fra far og mor, røykende og høyt kolesterol, er mettet fett farlig. Han mener at det er kun en svensk forsker som lager bølger med kolesterol og at det store, nye forskninger som viser at høy kolesterol og hjertetrøbbel har sammenheng. Trenger tips om nye norske, pålitelige forskningsresultater. Noen som kan hjelpe?


Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Ifølge boken til dr.Øverbye "Lavt stoffskifte årsak til de fleste sykdommer" så vil kolestreolet begynne og stige allerede når TSH er 2,5.
I Tyskland vil en TSH på mer enn 2 bety at man har lavt stoffskifte og man starter på stoffskiftemedisin.
I Norge sier de at TSH er helt normal helt opp til 4,2 og man får ikke behandling, selv om kolestreolet har begynt og stige og man føler seg som noe katten har dradd med inn..
Hos eldre mennesker synker stoffskiftet, så mitt første forslag ville vært og få tatt stoffskifteprøver klokken åtte om morgenen. Blir stoffskiftet justert, så vil kolestreolet justere seg selv vanligvis.

r.o er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 29-10-12, 22:46   #11
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Gode råd ved høyt kolesterol?

TSH står for thyroid stimulerende hormon, og er signalet hypofysen sender om hvor mye FT4 den vil at skjoldbruskkjertelen skal produsere.
FT4 er et for-hormon som på veien rundt i kroppen vår blir omdannet til det virksomme FT3.
Leger sier stoffskiftet er normalt om svarene havner innenfor referanseområdet. Problemet er at om din kropp, når den var frisk, hele tiden lå øverst i referanseområdet (på mitt labratorium skal FT4 ligge mellom 11 og 22, mens FT3 skal ligge mellom 3,5 og 6,8) så vil ditt stoffskifte være for lavt når FT4 f.eks havner på 14.
Har man lavt stoffskifte vil typisk d-vitaminer, B12 og ferritin bli for lave og kolestreolet for høyt. Stoffskifteprøver vil vise at TSH stiger, mens FT3 og FT4 synker.
Om du mistenker stoffskiftet er lavt så ville jeg krevd nye blodprøver av FT3, FT4, TSH, anti-TPO, ferritin, B12 og d-vitaminer og prøvene MÅ tas om morgenen, helst klokken åtte.
Anbefaler på det varmeste http://www.sonjas-stoffskifteforum.info/ om du vil lære mer om stoffskiftet og kanskje få hjelp av andre likemenn til og tolke prøvesvar og slikt.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 30-10-12, 10:55   #12
Annala
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: Ringerike
Innlegg: 176
Annala har en fantastisk aura rundt segAnnala har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Gode råd ved høyt kolesterol?

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

TSH står for thyroid stimulerende hormon, og er signalet hypofysen sender om hvor mye FT4 den vil at skjoldbruskkjertelen skal produsere.
FT4 er et for-hormon som på veien rundt i kroppen vår blir omdannet til det virksomme FT3.
Leger sier stoffskiftet er normalt om svarene havner innenfor referanseområdet. Problemet er at om din kropp, når den var frisk, hele tiden lå øverst i referanseområdet (på mitt labratorium skal FT4 ligge mellom 11 og 22, mens FT3 skal ligge mellom 3,5 og 6,8) så vil ditt stoffskifte være for lavt når FT4 f.eks havner på 14.
Har man lavt stoffskifte vil typisk d-vitaminer, B12 og ferritin bli for lave og kolestreolet for høyt. Stoffskifteprøver vil vise at TSH stiger, mens FT3 og FT4 synker.
Om du mistenker stoffskiftet er lavt så ville jeg krevd nye blodprøver av FT3, FT4, TSH, anti-TPO, ferritin, B12 og d-vitaminer og prøvene MÅ tas om morgenen, helst klokken åtte.
Anbefaler på det varmeste http://www.sonjas-stoffskifteforum.info/ om du vil lære mer om stoffskiftet og kanskje få hjelp av andre likemenn til og tolke prøvesvar og slikt.

Dette har ikke med høyt kolesterol å gjøre men satser på dere tilgir meg Har ei datter på 16 som i flere år nå har vært mye syk Stadig vekk slapp, vondt i hodet, vondt her og der osv osv. Har vært endel borte fra skolen pga dette. Til mors store fortvilelse da....som "aldri" er syk, eller nesten aldri ihvertfall. Vi har testet forskjellige ting, og fikk i vinter påvist lite B12. Jeg, og hun, føler at legen aldri tar oss på alvor alle er syke sier hun (legen) støtt..... Kan det være at hun faktisk har lavt stoffskifte? Hun hadde også kyssesyken for to år siden, og etter det har hun blitt verre. I det siste har hun også lagt på seg litt, selv om hun spiser det samme. Det kan vel komme av hormoner, alder osv, men når jeg leser dette lurer jeg på om jeg må "slå-i-bordet" til legen og forlange SVAR på hvorfor ting er som det er. Det er forferdelig frustrerende som mamma å ikke klare å hjelpe barna når man ser at ting plager dem..... Hva tror dere?

Igjen, kanskje feil sted å poste, men følte det passet likevel.

__________________

Annala er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-10-12, 11:45   #13
Sothøna
Seniormedlem
 
Sothøna sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Møre & Romsdal
Alder: 57
Innlegg: 6.752
Sothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastisk

Sv: Gode råd ved høyt kolesterol?

Opprinnelig lagt inn av Annala, her.

Dette har ikke med høyt kolesterol å gjøre men satser på dere tilgir meg Har ei datter på 16 som i flere år nå har vært mye syk Stadig vekk slapp, vondt i hodet, vondt her og der osv osv. Har vært endel borte fra skolen pga dette. Til mors store fortvilelse da....som "aldri" er syk, eller nesten aldri ihvertfall. Vi har testet forskjellige ting, og fikk i vinter påvist lite B12. Jeg, og hun, føler at legen aldri tar oss på alvor alle er syke sier hun (legen) støtt..... Kan det være at hun faktisk har lavt stoffskifte? Hun hadde også kyssesyken for to år siden, og etter det har hun blitt verre. I det siste har hun også lagt på seg litt, selv om hun spiser det samme. Det kan vel komme av hormoner, alder osv, men når jeg leser dette lurer jeg på om jeg må "slå-i-bordet" til legen og forlange SVAR på hvorfor ting er som det er. Det er forferdelig frustrerende som mamma å ikke klare å hjelpe barna når man ser at ting plager dem..... Hva tror dere?

Igjen, kanskje feil sted å poste, men følte det passet likevel.


Håper du får svar fra noen som forstår dette,
jeg kan ikke så mye, men jeg vet at å se at sine barn være syke
og ikke forstå hva som feiler eller kunne hjelpe dem på noe vis, det er en veldig vond følelse, og man føler seg rett og slett maktesløs

Så ja, jeg er ihvertfall enig i at du skal "slå i bordet" som du sier, og forlange mer utredning av jenta de
Jeg tror også jeg har hørt at B12 og stoffskifte kan henge sammen,
men forlang også andre prøver,
ei ung jente skal ikke ha det sånn

Håper du får svar fra noen andre her,
for det jeg egentlig skulle si var, du er så absolutt tilgitt om du skrev dette her

Sothøna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest mulig lavkarbo for å ha det bra. Svar med sitat
Gammel 30-10-12, 11:56   #14
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Gode råd ved høyt kolesterol?

Opprinnelig lagt inn av Annala, her.

Dette har ikke med høyt kolesterol å gjøre men satser på dere tilgir meg Har ei datter på 16 som i flere år nå har vært mye syk Stadig vekk slapp, vondt i hodet, vondt her og der osv osv. Har vært endel borte fra skolen pga dette. Til mors store fortvilelse da....som "aldri" er syk, eller nesten aldri ihvertfall. Vi har testet forskjellige ting, og fikk i vinter påvist lite B12. Jeg, og hun, føler at legen aldri tar oss på alvor alle er syke sier hun (legen) støtt..... Kan det være at hun faktisk har lavt stoffskifte? Hun hadde også kyssesyken for to år siden, og etter det har hun blitt verre. I det siste har hun også lagt på seg litt, selv om hun spiser det samme. Det kan vel komme av hormoner, alder osv, men når jeg leser dette lurer jeg på om jeg må "slå-i-bordet" til legen og forlange SVAR på hvorfor ting er som det er. Det er forferdelig frustrerende som mamma å ikke klare å hjelpe barna når man ser at ting plager dem..... Hva tror dere?

Igjen, kanskje feil sted å poste, men følte det passet likevel.

Du bør be om en utredning og ikke gi deg før dere tas på alvor. Det er MASSE som kan gi liknende symptomer som deler av symptombildet ved lavt stoffskifte, så be om prøver. (Jern, b12, vitamin -d, kyssesyken kan påvirke leverfunksjon og leveren er viktig for å omdanne stoffskiftehormoner fra lagerhormon til aktivt hormon... matintoleranse kan også svekke leveren og på lengre sikt gi "stoffskiftesymptomer"... )
Får dere ikke fastlegen til å ta dere på alvor så kan dere vurdere en time eller to på et privat senter i Oslo - Heggeli, Hexeberg og Balder-klinikkene har godt rykte for å ta sånne "diffuse plager" på alvor.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 30-10-12, 12:04   #15
Annala
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: Ringerike
Innlegg: 176
Annala har en fantastisk aura rundt segAnnala har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Gode råd ved høyt kolesterol?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Du bør be om en utredning og ikke gi deg før dere tas på alvor. Det er MASSE som kan gi liknende symptomer som deler av symptombildet ved lavt stoffskifte, så be om prøver. (Jern, b12, vitamin -d, kyssesyken kan påvirke leverfunksjon og leveren er viktig for å omdanne stoffskiftehormoner fra lagerhormon til aktivt hormon... matintoleranse kan også svekke leveren og på lengre sikt gi "stoffskiftesymptomer"... )
Får dere ikke fastlegen til å ta dere på alvor så kan dere vurdere en time eller to på et privat senter i Oslo - Heggeli, Hexeberg og Balder-klinikkene har godt rykte for å ta sånne "diffuse plager" på alvor.

Tusen takk for svar. føler at noe må gjøres nå. Selvfølgelig dumt av oss, men har liksom gått og ventet på at ting skal bedres etter kyssesyka. Noen opplever jo problemer i lang tid etterpå. Men nuh ere slutt No more mrs nice mam

__________________

Annala er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-10-12, 12:10   #16
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Gode råd ved høyt kolesterol?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Får dere ikke fastlegen til å ta dere på alvor så kan dere vurdere en time eller to på et privat senter i Oslo - Heggeli, Hexeberg og Balder-klinikkene har godt rykte for å ta sånne "diffuse plager" på alvor.

Eller rett og slett skifte fastlege!

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-10-12, 12:16   #17
Annala
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: Ringerike
Innlegg: 176
Annala har en fantastisk aura rundt segAnnala har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Gode råd ved høyt kolesterol?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Eller rett og slett skifte fastlege!

Tro meg, har vært sterkt inne på tanken Som sagt er jeg svært sjelden syk, og er hos legen stort sett bare for å få resepter på feks spiral. Innom maks en gang i året liksom. Rart med det, men man stoler jo på legen sin når hun sier at alt er normalt.....hun er jo Lege....smart og flink liksom...jeg er jo bare en simpel på-gulvet-arbeider Men har snakket med folk litt rundt og mange er misfornøyd og anbefaler bytte. Prøver en gang til, se hva som skjer, ellers bytter vi hvis noen har ledig plass

__________________

Annala er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-10-12, 12:24   #18
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Gode råd ved høyt kolesterol?

Opprinnelig lagt inn av Sothøna, her.

Hei

Jeg har da en mor som kom meget fortvilet hjem fra legen,
der beskjeden var, du har så høyt kolesterol at vi må sette deg på daglig medisinering,
Hun er egentlig en veldig frisk og slank 70 åring.

Ingen dikkedarer, ikke forslag om endring av kosthold, ingen gode råd for selv å prøve å få senket med kosthold trim eller noe annet, kun medisinering

Og som sikkert dere som kjenner meg litt fra før her inne, så er jeg veldig gira på å prøve andre ting enn livslang medisinering, også for andre, som her

Kolesterolnivået ligger altså på 10,
og jeg lovet å undersøke litt, og tenkte kanskje noen her inne hadde kunnskaper om dette også, har lest flere tråder om dette,
men spør likevel

Har en søster som allerede har vært ute med sine råd,
som da var magert og lett, og ikke minst Vita Hjertego
Og da er det vel ingen bombe at jeg er uenig


INGEN vitenskapelige undersøkelser har noensinne klart å påvise at høyt kolesterol hos kvinner har et sammefall med økt forekomst av hjerte-/karsykdommer. INGEN! Eldre mennesker, både kvinner og menn med høyt kolesterol lever lenger enn de med lavt.

Jeg begriper ikke at leger som skriver ut resepter på statiner i øst og vest ikke engang er i stand til å lese og forstå forskningsrapporter innen deres eget fagfelt.

Her er et et sitat fra en lang tråd som anbefales (ikke kun kolesterolproblematikk):

Opprinnelig lagt inn av Pål, her.

Visste du forresten at høyt kolesterol ikke er en risikofaktor for hjertesykdom hos kvinner alle gamle? Eldre mennesker med høyt kolesterol lever også lenger enn de med lavt.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-10-12, 12:29   #19
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Gode råd ved høyt kolesterol?

Opprinnelig lagt inn av Annala, her.

Tro meg, har vært sterkt inne på tanken Som sagt er jeg svært sjelden syk, og er hos legen stort sett bare for å få resepter på feks spiral. Innom maks en gang i året liksom. Rart med det, men man stoler jo på legen sin når hun sier at alt er normalt.....hun er jo Lege....smart og flink liksom...jeg er jo bare en simpel på-gulvet-arbeider Men har snakket med folk litt rundt og mange er misfornøyd og anbefaler bytte. Prøver en gang til, se hva som skjer, ellers bytter vi hvis noen har ledig plass

Legene skal ha et visst begrep om "legeting" - datteren din er ekspert på egen kropp. Hun har hatt 16 år på å bli kjent med den - og dere har hatt 16 år til å bli kjent med henne og kan dermed vurdere hennes tilstand bedre.

Det bør legen respektere og ta på alvor.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 30-10-12, 12:39   #20
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Gode råd ved høyt kolesterol?

Opprinnelig lagt inn av Annala, her.

Tro meg, har vært sterkt inne på tanken Som sagt er jeg svært sjelden syk, og er hos legen stort sett bare for å få resepter på feks spiral. Innom maks en gang i året liksom. Rart med det, men man stoler jo på legen sin når hun sier at alt er normalt.....hun er jo Lege....smart og flink liksom...jeg er jo bare en simpel på-gulvet-arbeider Men har snakket med folk litt rundt og mange er misfornøyd og anbefaler bytte. Prøver en gang til, se hva som skjer, ellers bytter vi hvis noen har ledig plass

Hvis du går for å kjøpe biff, men butikkdama sender deg hjem med fiskepinner flere dager på rad, fortsetter du å handle i samme butikken?
Jeg har slitt med langtidsvirkninger fra kyssesyke, og homronproblemer så jeg vet hva det er snakk om. Det var før fastlegeordningen, så man var prisgitt den man havnet hos og ferdig med det. Benytt deg av friheten! Spesielt hvis du hører andre også er misfornøyd!

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-10-12, 13:37   #21
Echo
Seniormedlem
 
Echo sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Østfold
Innlegg: 940
Echo er en juvelEcho er en juvelEcho er en juvel
Smile

Sv: Gode råd ved høyt kolesterol?

Opprinnelig lagt inn av Annala, her.

Dette har ikke med høyt kolesterol å gjøre men satser på dere tilgir meg Har ei datter på 16 som i flere år nå har vært mye syk Stadig vekk slapp, vondt i hodet, vondt her og der osv osv. Har vært endel borte fra skolen pga dette. Til mors store fortvilelse da....som "aldri" er syk, eller nesten aldri ihvertfall. Vi har testet forskjellige ting, og fikk i vinter påvist lite B12. Jeg, og hun, føler at legen aldri tar oss på alvor alle er syke sier hun (legen) støtt..... Kan det være at hun faktisk har lavt stoffskifte? Hun hadde også kyssesyken for to år siden, og etter det har hun blitt verre. I det siste har hun også lagt på seg litt, selv om hun spiser det samme. Det kan vel komme av hormoner, alder osv, men når jeg leser dette lurer jeg på om jeg må "slå-i-bordet" til legen og forlange SVAR på hvorfor ting er som det er. Det er forferdelig frustrerende som mamma å ikke klare å hjelpe barna når man ser at ting plager dem..... Hva tror dere?

Igjen, kanskje feil sted å poste, men følte det passet likevel.

Siden du lurer på hva vi tror, så trodde jeg at det er relativt kjent at man kan få utmattelses sykdommer f.eks ME, i kjølvannet av kyssesyken. Jeg har en mor med ME og da datteren min fikk kyssesyken var jeg ganske engstelig for at noe skulle utvikle seg. Hun var skikkelig dårlig og brukte nok nesten to år på å komme seg etter kyssesyken. Nå er hun tilbake der hun var før kyssesyken. Vi passet veldig godt på at hun ikke overanstrengte seg når hun var syk, men allikevel tok det lang tid.
Får håpe det snart går over for datteren din også uansett hva det er. Jeg ville nok fulgt rådet om å skifte fastlege dersom legen ikke tar dere på alvor. Lykke til

__________________




Dagbok
Echo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-10-12, 19:43   #22
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Gode råd ved høyt kolesterol?

Jeg har hatt kyssesyken, men endte opp med lavt stoffskifte.
Kyssesyken kan forårsake mye kluss i kroppen vår, ikke bare ME.
Minsten min har ME, men har aldri hatt kyssesyken.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 31-10-12, 18:43   #23
Hamster59
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 425
Hamster59 er på en erverdig vei

Sv: Gode råd ved høyt kolesterol?

Opprinnelig lagt inn av Annala, her.

Dette har ikke med høyt kolesterol å gjøre men satser på dere tilgir meg Har ei datter på 16 som i flere år nå har vært mye syk Stadig vekk slapp, vondt i hodet, vondt her og der osv osv. Har vært endel borte fra skolen pga dette. Til mors store fortvilelse da....som "aldri" er syk, eller nesten aldri ihvertfall. Vi har testet forskjellige ting, og fikk i vinter påvist lite B12. Jeg, og hun, føler at legen aldri tar oss på alvor alle er syke sier hun (legen) støtt..... Kan det være at hun faktisk har lavt stoffskifte? Hun hadde også kyssesyken for to år siden, og etter det har hun blitt verre. I det siste har hun også lagt på seg litt, selv om hun spiser det samme. Det kan vel komme av hormoner, alder osv, men når jeg leser dette lurer jeg på om jeg må "slå-i-bordet" til legen og forlange SVAR på hvorfor ting er som det er. Det er forferdelig frustrerende som mamma å ikke klare å hjelpe barna når man ser at ting plager dem..... Hva tror dere?

Igjen, kanskje feil sted å poste, men følte det passet likevel.

Da tenker jeg ME/CFS (utmattelsessyndrom). Med slike symptomer og når hun har hatt kyssesyke gir legene denne diagnosen. Har selv ei datter på 17 med tilsvarende diagnose.

Hamster59 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 31-10-12, 22:13   #24
Annala
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: Ringerike
Innlegg: 176
Annala har en fantastisk aura rundt segAnnala har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Gode råd ved høyt kolesterol?

Opprinnelig lagt inn av Sothøna, her.

Håper du får svar fra noen som forstår dette,
jeg kan ikke så mye, men jeg vet at å se at sine barn være syke
og ikke forstå hva som feiler eller kunne hjelpe dem på noe vis, det er en veldig vond følelse, og man føler seg rett og slett maktesløs

Så ja, jeg er ihvertfall enig i at du skal "slå i bordet" som du sier, og forlange mer utredning av jenta de
Jeg tror også jeg har hørt at B12 og stoffskifte kan henge sammen,
men forlang også andre prøver,
ei ung jente skal ikke ha det sånn

Håper du får svar fra noen andre her,
for det jeg egentlig skulle si var, du er så absolutt tilgitt om du skrev dette her

Overså visst denne. Tuusen takk for forståelse [klem]

__________________

Annala er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 31-10-12, 22:18   #25
Annala
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: Ringerike
Innlegg: 176
Annala har en fantastisk aura rundt segAnnala har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Gode råd ved høyt kolesterol?

Opprinnelig lagt inn av Sothøna, her.

Håper du får svar fra noen som forstår dette,
jeg kan ikke så mye, men jeg vet at å se at sine barn være syke
og ikke forstå hva som feiler eller kunne hjelpe dem på noe vis, det er en veldig vond følelse, og man føler seg rett og slett maktesløs

Så ja, jeg er ihvertfall enig i at du skal "slå i bordet" som du sier, og forlange mer utredning av jenta de
Jeg tror også jeg har hørt at B12 og stoffskifte kan henge sammen,
men forlang også andre prøver,
ei ung jente skal ikke ha det sånn

Håper du får svar fra noen andre her,
for det jeg egentlig skulle si var, du er så absolutt tilgitt om du skrev dette her

Overså visst denne. Tuusen takk for forståelse <3 Og takk til dere andre også. Har bestilt yime, eller sendt e-post vaffal..... Skal slå i bordet nuh, for min kjære snille datter :-)

__________________

Annala er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Høyt kolesterol inel Spørsmål og svar 14 13-08-11 17:09
Høyt kolesterol ... *pippi m gutt og jente* Lavkarbo generelt 4 03-06-11 22:02
Høyt kolesterol kamp Stoffskifte / hormonproblemer 2 17-04-10 13:22
For høyt kolesterol? Badpitt Stoffskifte / hormonproblemer 5 09-12-09 09:31
Høyt kolesterol Nille Fysisk og mental helse 11 22-11-05 21:28


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no