Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Kransekake?

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 01-05-07, 20:57   #1
sma
Seniormedlem
 
sma sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Sverige
Alder: 45
Innlegg: 949
sma er en juvelsma er en juvelsma er en juvel

Kransekake?

Er det noen som har prøvd å lage kransekake uten melis?
Jeg bruker å ha det hver 17. mai, og tenkte kanskje jeg skulle prøve en lavkarboversjon.

__________________
sma når målet......til slutt....
Min Journal

sma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: GBP-operert 08.02.2011 Svar med sitat
Gammel 01-05-07, 22:30   #2
Ninja
Ubekreftet Medlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Ullensaker
Innlegg: 177
Ninja er ny på veien

Sv: Kransekake?

Opprinnelig lagt inn av sma, her.

Er det noen som har prøvd å lage kransekake uten melis?
Jeg bruker å ha det hver 17. mai, og tenkte kanskje jeg skulle prøve en lavkarboversjon.

Jeg har prøvd det, funker genialt

__________________
Ninja`s dagbok

Ninja`s MUP
Ninja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kommer snart.. Svar med sitat
Gammel 01-05-07, 22:36   #3
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Kransekake?

Opprinnelig lagt inn av sma, her.

Er det noen som har prøvd å lage kransekake uten melis?
Jeg bruker å ha det hver 17. mai, og tenkte kanskje jeg skulle prøve en lavkarboversjon.


Kjør søtstoff i hurtigmixer til "melis" konsistens så går det flott ! Sånn lager vi marsipan også ! Men husk at du trenger mye mindre søstoff enn melis da !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 01-05-07, 22:39   #4
sma
Seniormedlem
 
sma sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Sverige
Alder: 45
Innlegg: 949
sma er en juvelsma er en juvelsma er en juvel

Sv: Kransekake?

Åh, da skal jeg virkelig teste dette!

:lykkelig:

__________________
sma når målet......til slutt....
Min Journal

sma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: GBP-operert 08.02.2011 Svar med sitat
Gammel 21-11-07, 13:08   #5
ElenaS
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 13
ElenaS er på en erverdig vei
Question

Sv: Kransekake?

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

Kjør søtstoff i hurtigmixer til "melis" konsistens så går det flott ! Sånn lager vi marsipan også ! Men husk at du trenger mye mindre søstoff enn melis da !

Hvilken type søtstoff bruker du? Forsøkte å lage marsipan med Splenda en gang, men synes det smaker innmari "fake."

Har du forsøkt å lage kransekake med Fribol før? Den er helt GENIAL! Ingen karber og bare kostfiber i de 100 kcal pr 100 gr! Vet ikke om den funker til marsipan / kransekake da....aldri prøvd...noen som har prøvd dette?

ElenaS er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egen Svar med sitat
Gammel 13-03-08, 14:43   #6
HegeT
Juniormedlem
 
HegeT sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Hole kommune, Buskerud
Innlegg: 42
HegeT er på en erverdig vei

Sv: Kransekake?

Opprinnelig lagt inn av ElenaS, her.


Har du forsøkt å lage kransekake med Fribol før? Den er helt GENIAL! Ingen karber og bare kostfiber i de 100 kcal pr 100 gr!


Hvor får mann kjøpt det?
Apoteket?

HegeT er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 05-05-08, 13:44   #7
supermom
Medlem
 
supermom sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Jæren
Innlegg: 123
supermom er ny på veien

Sv: Kransekake?

Opprinnelig lagt inn av HegeT, her.

Hvor får mann kjøpt det?
Apoteket?

Fribol kjøpes på apoteket ja. Noen som har prøvd dette?? Vil gjerne ha kransekake til min bursdag

supermom er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generelt og glutenfritt Svar med sitat
Gammel 05-05-08, 14:14   #8
Lindabtn
Seniormedlem
 
Lindabtn sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Aust Agder
Alder: 38
Innlegg: 1.595
Lindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt likt

Sv: Kransekake?

Åååå, jeg vil også lage kransekake. Hvilke oppskrift er det dere bruker da??

__________________
Mamma til verdens hærligste William

Lindabtn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mamma til William. Ny start med sunn mat! Svar med sitat
Gammel 05-05-08, 16:13   #9
Charmtassen
Seniormedlem
 
Charmtassen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Hedmark
Alder: 63
Innlegg: 7.717
Charmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastisk

Sv: Kransekake?

Kanskje jeg kan bidra med hjelp for en gangs skyld!

Ciss har postet en oppskrift i bloggen sin, så jeg poster oppskriften på kransekakestenger her (tror ikke bloggen hennes er åpen):

Stengene smaker helt som vanlig kransekake. Skal du lage kransekake bør nok oppskriften dobles.

320 gram mandler males (i oppskriften sto det at halvparten skulle skoldes først, men det gadd ikke jeg. Syns det er greit at den ikke er så fin jeg.

2,25 dl splenda blandes i *)
2 eggehviter eltes inn. Elt til seig masse.

Trill ut fingertykke staver og del opp i ca 8 cm lange biter. Jeg fikk 24 stenger.

Stekes på 180 grader i 10-15 minutter

*) *Jeg syntes de ble ganske søte, så man kan kanskje redusere søtstoffmengden litt.

Smelt eventuelt mørk chevaliersjokolade og dypp endene i sjokolade når kakene er avkjølt.

__________________
Sneglen kommer også frem!



Sist redigert av Charmtassen : 05-05-08 kl 16:15. Årsak: Tror jeg var litt rask med link til stengt blogg ...
Charmtassen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-05-08, 19:40   #10
sma
Seniormedlem
 
sma sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Sverige
Alder: 45
Innlegg: 949
sma er en juvelsma er en juvelsma er en juvel

Sv: Kransekake?

Gjett om jeg skal lage disse i år også!

__________________
sma når målet......til slutt....
Min Journal

sma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: GBP-operert 08.02.2011 Svar med sitat
Gammel 09-05-08, 11:28   #11
Amica
Seniormedlem
 
Amica sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: Trondheim
Alder: 39
Innlegg: 2.499
Amica er veldig godt liktAmica er veldig godt liktAmica er veldig godt liktAmica er veldig godt liktAmica er veldig godt liktAmica er veldig godt liktAmica er veldig godt liktAmica er veldig godt likt

Sv: Kransekake?

Hva skjer om man ikke "kverner" søtstoffet? Har ingen maskin, men har søtstoff Kan man bruke mørtel? Kanskje det er billigere enn en foodprosessor..

__________________
Vi slanker oss sammen! Hårek og Amicas journal
Styrer litt for meg selv or tida
-
noen kilo lost, noen to go!

Amica er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert Svar med sitat
Gammel 09-05-08, 14:55   #12
sma
Seniormedlem
 
sma sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Sverige
Alder: 45
Innlegg: 949
sma er en juvelsma er en juvelsma er en juvel

Sv: Kransekake?

Opprinnelig lagt inn av Amica, her.

Hva skjer om man ikke "kverner" søtstoffet? Har ingen maskin, men har søtstoff Kan man bruke mørtel? Kanskje det er billigere enn en foodprosessor..


Du trenger ikke kverne søtstoffet om du bruker splenda i alle fall. Det har ikke jeg gjort, og det ble flott resultat likevel.

__________________
sma når målet......til slutt....
Min Journal

sma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: GBP-operert 08.02.2011 Svar med sitat
Gammel 17-12-09, 11:10   #13
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Kransekake?

Ja, dette er jo en gammel tråd, men jeg må spørre, skal eggehvitene piskes først? Har aldri giddet å lage noe særlig med julegodt og sånn, men fikk litt lyst til å prøve denne oppskrifta.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 17-12-09, 11:11   #14
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Kransekake?

Trenger ikke piske eggehvitene. Bare blande dem godt inn i massen!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 17-12-09, 11:15   #15
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Kransekake?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Trenger ikke piske eggehvitene. Bare blande dem godt inn i massen!

Ok! Hjertelig takk! Får se om det ikke blir kransekakestenger, da! (Om jeg gidder, det er dét )

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 11-12-10, 14:50   #16
blucher
Seniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 813
blucher er på en erverdig vei

Sv: Kransekake?

Noen som har prøvd å lage kransekakemasse med sukrinmelis?
Jeg har kjøpt det i dag, nemlig, og tenkte å lete etter en oppskrift som andre allerede har prøvd ut. Hvor mye av hver ting i forhold til hverandre?
Vil ha i så lite søtstoff som mulig, men må vel ha litt?

blucher er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman-inspirert, egenkomponert Svar med sitat
Gammel 11-12-10, 16:02   #17
Tiki
Seniormedlem
 
Tiki sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 642
Tiki er på en erverdig vei

Sv: Kransekake?

Opprinnelig lagt inn av blucher, her.

Noen som har prøvd å lage kransekakemasse med sukrinmelis?
Jeg har kjøpt det i dag, nemlig, og tenkte å lete etter en oppskrift som andre allerede har prøvd ut. Hvor mye av hver ting i forhold til hverandre?
Vil ha i så lite søtstoff som mulig, men må vel ha litt?

Jeg holder på å prøve nå.

300gr. malte mandler
150gr. sukrinmelis
2 eggehviter

160gr. i 20 min.

Er enda litt varme, men sytes kanskje de ble litt tørre.

__________________
Tiki
xxxxxxx

Sist redigert av Tiki : 11-12-10 kl 19:24.
Tiki er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF, ca. 20 kh/dag Svar med sitat
Gammel 11-12-10, 17:41   #18
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Kransekake?

Vanlig kransekake blir fin og seig om den fryses og så tines i plast sammen med en skrellet potet(poteter er fint til none ting). Funker sikkert på denne varianten også!

Regner med at du mener 160grader. Syns 16 var litt lite!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 11-12-10, 19:24   #19
Tiki
Seniormedlem
 
Tiki sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 642
Tiki er på en erverdig vei

Sv: Kransekake?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Regner med at du mener 160grader. Syns 16 var litt lite!

Yes, yes. jeg retter opp. Og takk for frysetipset. Det skal prøves ;-)

De ble ikke så værst, men ønsker de jo enda litt seigere da....helst.

__________________
Tiki
xxxxxxx
Tiki er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF, ca. 20 kh/dag Svar med sitat
Gammel 11-12-10, 22:17   #20
blucher
Seniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 813
blucher er på en erverdig vei

Sv: Kransekake?

Hvor mye kransekake ble dette, Tiki? Ble det passe søtt eller kan man f.eks. klare seg med mindre søtning (og f.eks. bare en eggehvite, så det ikke blir for bløtt)?

blucher er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman-inspirert, egenkomponert Svar med sitat
Gammel 12-12-10, 08:40   #21
Tiki
Seniormedlem
 
Tiki sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 642
Tiki er på en erverdig vei

Sv: Kransekake?

Opprinnelig lagt inn av blucher, her.

Hvor mye kransekake ble dette, Tiki? Ble det passe søtt eller kan man f.eks. klare seg med mindre søtning (og f.eks. bare en eggehvite, så det ikke blir for bløtt)?

Dette ble små pinner som låg tett på 1,5 stekebrett.

Nei trengte 2 eggehvitter, prøvdse meg med ett først, men det ble alt for kompakt. Og de ble igrunnen ikke så veldig søte, mye mindre søte enn en forbinder med vanlig kransekake, så jeg ville nok ikke redusert på det heller. Men jeg opplevde ikke at sukrinmelisen ga ising da.

__________________
Tiki
xxxxxxx
Tiki er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF, ca. 20 kh/dag Svar med sitat
Gammel 12-12-10, 09:26   #22
blucher
Seniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 813
blucher er på en erverdig vei

Sv: Kransekake?

Da skal jeg nok prøve å lage dette før jul, ja!

blucher er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman-inspirert, egenkomponert Svar med sitat
Gammel 23-12-10, 09:18   #23
blucher
Seniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 813
blucher er på en erverdig vei

Sv: Kransekake?

Ja, da gjorde jeg et forsøk på dette i går.
Brukte 185 g ferdig skåldete mandler (de veide noe over 200 uskåldet), samt 115 g uskåldete. 150 g sukrinmelis og ca to og en halv eggehvite, for ellers ble det for tørt.
Synes det ble litt tørr kransekake, dessverre. Synes også det var en litt kald bismak, og den va i alle fall ikke så veldig søt. Laget ikke melisglasur foreløpig.
Jeg puttet hele greia i fryseren og håper den blir seigere når jeg tar den opp på julaften!
Av en eller annen grunn har de to bitene jeg la igjen på kjøkkenbenken, mystisk nok forsvunnet, så tror muligens min kransekakeelskende sønn har 'smakt' litt...

blucher er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman-inspirert, egenkomponert Svar med sitat
Gammel 23-12-10, 09:44   #24
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Kransekake?

Ikke for å skuffe noen her inne, men det blir liksom ikke helt det samma som kransekake uansett hva man prøver seg på (har prøvd mange varianter). Mine blei seige nok, men ikke på den riktige måten, dessuten ble det ikke crispy på utsiden slik jeg vil de skal bli. De smaker OK nok (bruker stevia) og jeg spiser litt av de, men mesteparten blir nok fuglemat. Trenger mat de også i denne kulden, stakkars små.

Min kjære tante som baker den beste kransekaka (og peppernøtter, ja all bakst generelt) jeg vet om, hadde følgende forklaring på hvorfor tradisjonell julebakst ikke fungerer så bra med sukkerfrie alternativ. Sukkeret karamelliserer seg når man lager kransekake, peppernøtter, amerikanske cookies o.l. og det er det som gjør at man får en sprø utside og seig innside. Desverre er det ingen av de sukkerfrie alternativene som karamelliserer seg, man får bare søtsmaken.

Min løsning på dette har vært og bare se vekk i fra tradisjonell julebakst og heller tenke nytt. F.eks kan man bruke oppskriften til denne kardemommekaken også spe på med mer krydder som man bruker i julekaker (nellik, kanel, ingefær, pepper m.m.). Den er veldig god og kan varieres en del, jeg spiser den gjerne med litt meierismør (salt) smaker deilig. Jeg bruker dessuten stevia og søter med ikke sukrin eller annet kunstig søtning.

Her er flere sukkerfrie oppskrifter (blei diskutert i denne tråden).

Uansett, lykke til med baksten, håper den smaker og riktig god jul

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 23-12-10, 09:58   #25
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Kransekake?

Jeg lagde kransekaker i går etter denne oppskriften:

600g mandler (males i kvern)
200g sukrinmelis
3/4 ts stevia
1,5 ts vaniljepulver
4 eggehviter

Stekt nederst i ovnen i 15-20 minutter på 175 grader.

Det ble suksess. Selvsagt smaker de annerledes enn kransekaker med sukker i, men disse ble så velsmakende likevel at til og med husets ikke-lavkarber kunne forsyne seg to ganger.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no