Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbokosthold for prøvere, gravide og ammende

Er gravid og står i fare for diabetes. Trenger råd nå, jenter!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 22-03-11, 23:22   #1
audibabe86
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 1
audibabe86 er på en erverdig vei

Er gravid og står i fare for diabetes. Trenger råd nå, jenter!

Jeg har på ingen måte de siste ti årene levd et sunt liv! burger og pomefrites har toppet lista høyt sammen med pizza.
har stått på 85kg de siste sju årene og kommer meg ikke der fra. Er redd for at det er viljestyrken som stopper meg.

For tre år siden var jeg gravid. da gikk jeg opp 15kg og var 100kg da jeg fødte. kiloene forsvannt fort etter fødselen. så vektoppgangen var nok ikke så ille.

For to år siden tok jeg sukkerbelastings test. den var litt for høy, men legen sa så fint "legger du om kostholdet ditt nå går det bra. om ikke får du diabetes innen et par år"

Det har gått et par år nå. Jeg er gravid og ba om en sukkerbelastings test fordi jeg er begymret for overvekten min. Svaret kom som et slag annsiktet!

jeg har ikke diabetes...tror de... så nå må jeg gå til jeg bli anpusten en halvtime for dagen og den neste mnd leve på lavkarbo.... legen min tror tydeligvis at ALLE vet hva det innebærer... Jeg har desverre ingen anelse!

så i dag har jeg spist et rundstykke (var så sulten etter legetimen at jeg MÅTTE bare ha mat)
joikaboller og gulerøtter til middag
og to egg med litt bacon og ost nå til kvelden...

kjenner meg fryktelig sulten! hva i all verden skal jeg spise i morgen tidlig? resten av mnd generelt!?

og kan jeg spise en liten boks ananas??? vil ha ananas! og vil ha mat! helst for mange timer siden!

flere som er gravide som går på lavkarbo??

audibabe86 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 23-03-11, 00:01   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Er gravid og står i fare for diabetes. trenger råd nå jenter!

Tenker du bør lese denne tråden for nybegynnere og særlig merke deg LCHF på 3 minutter! I tillegg er Fedon Lindbergs filosofi bra for gravide!

Lykke til med lavkarbo og svangerskap!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 23-03-11, 13:08   #3
-Cilia-
Medlem
 
-Cilia- sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Like utenfor
Alder: 35
Innlegg: 201
-Cilia- er ny på veien

Sv: Er gravid og står i fare for diabetes. trenger råd nå jenter!

Skaff deg masse kunnskap! Les blogger med oppskrifter, gjerne bøker om du vil. Les alt du kommer over Det er litt å sette seg inn i i begynnelsen, men det går enkelt etter en liten stund. Lykke til

-Cilia- er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo hovedsaklig uten meieriprodukter. Svar med sitat
Gammel 23-03-11, 14:50   #4
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: Er gravid og står i fare for diabetes. Trenger råd nå, jenter!

Gode tips du har fått her! Dette forumet er helt fantastisk, med utrolig mye kunnskap og kunnskapsrike, og hyggelige folk!

Dette burde hjelpe deg gjennom den første tiden, til du finner det som passer for deg:

  • Bak lavkarbobrød, det er lett å forholde seg til i starten
  • Bort med alle lettprodukter og halvveisprodukter
  • Spis f.eks. avocado med reker som mellommåltid/lunch
  • Cottage cheese med bær over, eller krem (med sukrin) med bær til dessert
  • Spis vanlig middag, men bytt ut poteter/ris/pasta med en ekstra porsjon grønnsaker (brocolli med smør er topp)
  • Hvis du er i tvil, tilsett litt fett
Lykke til! Og husk: det er meningen at man skal være mett

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat
Gammel 23-03-11, 15:03   #5
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: Er gravid og står i fare for diabetes. trenger råd nå jenter!

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Tenker du bør lese denne tråden for nybegynnere og særlig merke deg LCHF på 3 minutter! I tillegg er Fedon Lindbergs filosofi bra for gravide!

Lykke til med lavkarbo og svangerskap!

Den tråden er bra Og lchf på 3 minutter er fin å ha på kjøleskapet
Jeg ble så glad når jeg så at legen din anbefalte lavkarbo mot diabetes Ikke alle som har en så oppegående lege

Dette kommer til å gå bra!

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-03-11, 13:32   #6
Treningsfrik
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 43
Treningsfrik er ny på veien

Sv: Er gravid og står i fare for diabetes. Trenger råd nå, jenter!

Opprinnelig lagt inn av audibabe86, her.

så i dag har jeg spist et rundstykke (var så sulten etter legetimen at jeg MÅTTE bare ha mat)
joikaboller og gulerøtter til middag
og to egg med litt bacon og ost nå til kvelden...

kjenner meg fryktelig sulten! hva i all verden skal jeg spise i morgen tidlig? resten av mnd generelt!?

og kan jeg spise en liten boks ananas??? vil ha ananas! og vil ha mat! helst for mange timer siden!

flere som er gravide som går på lavkarbo??

Hvor langt er du på vei? Jeg er 23 uker. Levde på ganske streng lavkarbo før jeg ble gravid, i perioden hvor jeg var som dårligst klarte jeg ikke noe annet enn å hive innpå karbohydrater. La på meg 11 kg på 3-4 mnd! Men nå er jeg tilbake på lavkarbo og de siste 6-8 ukene (har ikke helt kontroll på tid og vekt) så har jeg lagt på meg bare en kg. Urinprøvene viser at jeg er i ketose, til tross for at jeg prøver å spise så mye karbohydrater at jeg holder meg utafor ketose. Jeg tror ikke selv det er noen fare å være i ketose, men for å være helt sikker så prøver jeg å holde meg litt over. Alle andre prøver har vist helt optimale verdier og jordmor er meget fornøyd.

Ser du har fått gode råd om å skaffe deg kunnskap. Det er viktig for uten kunnskap så blir det fort å virke uoverkommelig. Jeg synes at det er mye lettere å leve lavkarbo enn å leve som jeg gjorde før. Jeg vil tipse deg om bloggen til lenabeatrice.net, den er super. Enkel og grei av ei dame som vet hva hun snakker om.

For å svare på spørsmålene dine:
Joikaboller er blandet ut med diverse og jeg tror ikke du kan kalle dem for lavkarbo, sausen til er helt sikkert også full av karbo. Jeg spiser bittelitt gulrøtter innimellom, men med din helsehistorie ville jeg latt gulrøtter være, og alle andre grønnsaker som vokser under jorda. Disse er fulle av stivelse som blir til sukker i kroppen din.

Dersom du prøver å unngå blandingsprodukter og ferdigprodukter/halvfabrikata og heller prøver å lære deg å lage maten din helt fra bunnen av med rene råvarer, blir det mye enklere å holde kontroll på hva du får i deg. Da kan du lage samme middag til hele familien og du kan servere potetere og gullrøtter til de som ønsker det, men du kan selv holde deg til kjøttet og brokkoli/blomkål. Jeg spiser det samme som resten av familien, men erstatter potet/pasta/ris med blomkål og brokkoli. Skal du ha pølser eller annet sånt, så les innholdet i dem, prøv å velge produkter som inneholder max 6 % karbohydrater.

Nei, du kan ikke spise en boks med ananas. Det er som å spise en boks med sukker. Det er ikke noe i den boksen som kroppen din har godt av, bare sukker, sukker og sukker. Det gjelder forresten all frukt. Jeg spiser ikke frukt eller drikker juice. Juice er å regne som brus, bare sukkervann. Grunnen til at du får sånn sug etter dette er at kroppen din har fått altfor lite av det den trenger; fett og proteiner.

Noe svært mange som legger om til LCHF (lavkarbo/høyfett) gjør feil, er å kutte ut karbohydratene uten å erstatte dem med noe annet energigivende. Når man kutter karbo skal man erstatte det med fett. Mange tror det har gjort det, men spiser altfor små mengder fett. jeg spiser nå 130 gram rent mettet fett (100 g smør og 30 g cocosa) hver dag. Før jeg ble gravid spiste jeg 150 g rent fett fordi jeg var mye mer aktiv. Dette kommer i tillegg til annet fett i maten. Når jeg har spist så mye fett, har jeg ikke sjans til å få i meg karbo, da blir jeg uvel, virker som reine karboantabusen :-)

Jeg har aldri følt meg så vel under et svangerskap som jeg gjør nå (er mitt fjerde), og jeg mener bestemt at det er pga lavkarboen.

For å summere opp litt, mine beste råd til deg:

1.Kutt ut alle helt opplagte karbohydratkilder, ris, brød, pasta, poteter (rotgrønnsaker),frukt, juice, brus osv. Dt skal ikke så mye kunnskap til for å gjøre det, og det kan du gjøre som et slags strakstiltak mens du leser deg opp på hva lavkarbo er osv.
2. Innfør gradvis større mengder skikkelig meierismør. Gradvis fordi kroppen din vil reagere på alt fettet du plutselig skal ha i deg. alle kropper reagerer forskjellig så du får forske deg fram til en mengde fett som passer for deg.
3.Kjøp et glass cocosa kokosolje på helsekosten, det er et veldig bra fett som du kan bruke i forskjellig mat. Noen bruker den i teen fordi den gir en søtlig kokossmak. Hvis du liker kokos da.
4. Bort med ALLE lettprodukter!!! Nå er det helmelk og allerhelst fløte som gjelder. Alt av margariner er UT!!
5. Egg er bra. Egg er frikjent for alle anklager om å være helsefarlig så her kan du bare bøtte innpå i alle varianter. Jeg spiser vel mellom 3 og 6 egg hver dag. Dersom jeg har dårlig tid en morgen så rører jeg bare sammen to rå egg med en fløteskvett og drikker det. Det skal veldig mye vilje til for å klare å venne seg til akkurat den varianten, men for meg funker det veldig bra.
6. Spis kun når du er sulten, her gjelder ikke dette med tre timer mellom måltidene. Når kroppen blir vant til å bruke opplagret fett til energi er den ikke lenger avhengig av å få så jevn tilførsel av mat.
7. Spis kun til du er passe mett, unngå å overspise.


Lykke til!


Sist redigert av Treningsfrik : 27-03-11 kl 13:48.
Treningsfrik er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Gravid og trenger råd Fredrikke07 Lavkarbokosthold for prøvere, gravide og ammende 28 10-01-11 22:31
Gravid i uke 20, trenger kostholdsråd og inspirasjon Fantorangen Lavkarbo generelt 4 11-09-10 18:16
Her kan du teste om du er i fare for å utvikle diabetes type2 mofe Fysisk og mental helse 15 11-11-09 00:36
Gravid, lavkarbo og diabetes KarboFersking Spørsmål og svar 21 08-03-09 19:23
Står jeg i fare for å få Tidligere bruker Generell diskusjon 1 10-10-04 18:58


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no