Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Vaniljeessens

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 04-09-05, 12:21   #1
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Vaniljeessens

Er det noen som vet om butikker som selger dette? Evt. på nettet? Helst ikke utlandet.

  Svar med sitat
Gammel 04-09-05, 12:25   #2
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Jeg har sett på meny og mega. Står sammen med bakesaker som natron, bakepulver, konditorfarge og de andre essensene (rom, mandel, sitron, ++).

Beste er jo å bruke vaniljestang da. Ettersom at vaniljeessens er kunstig - vanilin eller noe i den duren.

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 04-09-05, 12:26   #3
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Albertine

Er det noen som vet om butikker som selger dette? Evt. på nettet? Helst ikke utlandet.

Alle matvare butikker som selger mandelessens, sitron essens osv har vanilje essens så vidt jeg har sett. Apoteket også. Kan kjøpe og sende til deg jeg.

Når det gjelder vanilje extract - DA er det noe annet. Her i Stavanger er det bare Middelthon som har det. Kan kjøpe og sende derfra og jeg.......

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 04-09-05, 12:27   #4
Gamla
Potius sero, quam numquam
 
Gamla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Innlegg: 1.103
Gamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressurs

Opprinnelig lagt inn av Albertine

Er det noen som vet om butikker som selger dette? Evt. på nettet? Helst ikke utlandet.

Hei Albertine!
Vaniljeessens får du kjøpt i vanlig kolonialforretninger her i Norge. Det er på noen bitte små flasker(5ml?) og står oftest sammen med bakevarene. Hvis du ikke finner det, kan du jo bare spørre i forretningen.

__________________
Stor klem fra Gamla!

Medlem av Ren mat-klubben
Gamla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo vedlikehold Svar med sitat
Gammel 04-09-05, 12:50   #5
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Jeg skrev selvfølgelig feil, jeg mener EKSTRAKT.

  Svar med sitat
Gammel 04-09-05, 13:19   #6
Gamla
Potius sero, quam numquam
 
Gamla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Innlegg: 1.103
Gamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressurs

Opprinnelig lagt inn av Albertine

Jeg skrev selvfølgelig feil, jeg mener EKSTRAKT.

Hmmm, det har jeg ikke noe kjennskap til!
Har du prøvd på apoteket? Det hender at de har litt av hvert!

__________________
Stor klem fra Gamla!

Medlem av Ren mat-klubben
Gamla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo vedlikehold Svar med sitat
Gammel 04-09-05, 13:46   #7
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Har ikke apotek vi...

  Svar med sitat
Gammel 04-09-05, 14:15   #8
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Nillesnuppa, jeg tror jeg tar deg på ordet. Kan du kjøpe vaniljeekstrakt for meg og sende det? Har du noen tips til andre lure ting jeg absolutt burde hatt men ikke har tilgang til? Tahini?

KjempesNille!

  Svar med sitat
Gammel 04-09-05, 15:27   #9
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Albertine

Nillesnuppa, jeg tror jeg tar deg på ordet. Kan du kjøpe vaniljeekstrakt for meg og sende det? Har du noen tips til andre lure ting jeg absolutt burde hatt men ikke har tilgang til? Tahini?

Tahini er sånn sesamsaus, sant ?? Skal sjekke om de har det også. Og om de ikke har, så skaffer de det gjerne ...

....skal det være no mer før vi stenger ???

Send meg en PM med adresse du, så fikser Nille når hun får tid !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 05-09-05, 13:03   #10
Kame
Juniormedlem
 
Kame sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2005
Alder: 50
Innlegg: 45
Kame er ny på veien

Jammen, hva skal man bruke det til da? Ekstrakten, mener jeg?

Kame er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-09-05, 13:57   #11
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Man bruker den som smakstilsetning i mye rart, sånn som pannekaker, vafler, krem osv.

  Svar med sitat
Gammel 05-09-05, 13:58   #12
Kame
Juniormedlem
 
Kame sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2005
Alder: 50
Innlegg: 45
Kame er ny på veien

Opprinnelig lagt inn av Albertine

Man bruker den som smakstilsetning i mye rart, sånn som pannekaker, vafler, krem osv.

Og det er bedre lavkarbomessig enn essens? Eller sunnere? (Guri, jeg er en skikkelig grønnskolling. )

Kame er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-09-05, 14:00   #13
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Nei, jeg vil ha ekstrakt fordi den smaker best. Essens er bare kunstig, mens ekstrakt er utvinnet av vaniljestangen. Stor forskjell i smak.

  Svar med sitat
Gammel 05-09-05, 16:07   #14
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Men Nille, jeg har jo kjøpt vaniljeekstrakt på Middelthon, men det står at den er laget av maissirup eller noe sånt, er det sunt da? Eller er det så små mengder at det ikke betyr noe?

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 05-09-05, 18:56   #15
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Iset

Men Nille, jeg har jo kjøpt vaniljeekstrakt på Middelthon, men det står at den er laget av maissirup eller noe sånt, er det sunt da? Eller er det så små mengder at det ikke betyr noe?

Nei, det står ikke at den er laget AV maissirup.
Det står at det er vaniljestang ekstrakt i vann, alkohol og massirup.
Dvs. at hele flaska bl.a. inneholder en liten mengde maissirup. Maissirupen står sist av alle ingrediensene, flaska inneholder 59 ml, - hvor mye maissirup er det da i en ts ?? Vet ikke jeg, men så mye at det er usunt er det neppe. 1 ts vanilje ekstrakt inneholder 1 karb. Det må være maisirupen det ......

(Ingredients: Vanilla Bean Extractives in water, alcohol (35%) and corn syrup)

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 05-09-05, 19:03   #16
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Nille, sender deg pm nå

  Svar med sitat
Gammel 05-09-05, 20:50   #17
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Nille

Nei, det står ikke at den er laget AV maissirup.
Det står at det er vaniljestang ekstrakt i vann, alkohol og massirup.
Dvs. at hele flaska bl.a. inneholder en liten mengde maissirup. Maissirupen står sist av alle ingrediensene, flaska inneholder 59 ml, - hvor mye maissirup er det da i en ts ?? Vet ikke jeg, men så mye at det er usunt er det neppe. 1 ts vanilje ekstrakt inneholder 1 karb. Det må være maisirupen det ......

(Ingredients: Vanilla Bean Extractives in water, alcohol (35%) and corn syrup)

Hehe åja SÅNN ja. Det er så lenge siden jeg leste bakpå den. Men da skjønner jeg.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 06-09-05, 11:38   #18
Kame
Juniormedlem
 
Kame sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2005
Alder: 50
Innlegg: 45
Kame er ny på veien

Fordelen med dette i forhold til vaniljestang da? Lettere å bruke?

(Jeg gir meg visst ikke - men det er fordi jeg har et lass med vaniljestenger i skapet!)

Kame er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-09-05, 11:51   #19
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Bruk vaniljestang du. Den er jo best av alt. Men jeg har ikke tilgang på vaniljestenger og må ty til det nest beste. Kjekt å ha ekstrakt i skapet da, så man kan ta en liten dæsj i ny og ne...

  Svar med sitat
Gammel 06-09-05, 16:55   #20
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Man kan ikke alltid bruke vaniljestang om det står vanilje extract. Det er fordi det i mange amerikanske oppskrifter regnes at vanilje extract er en del av søtstoffet i oppskriften - vaniljestang er ikke søtt nok alene.... Ikke har det samme smak heller. Men man kan jo smake det til da. Vær obs på et en trenger en del vaniljestenger for å tilsvare 1 ts extract (som jo er et veldig konsentrert stoff).

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 29-09-05, 07:51   #21
Nena
Seniormedlem
 
Nena sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: Nordpå
Innlegg: 2.451
Nena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastisk

Oppskrift på vaniljeekstrakt!

Fant denne i en nyinnkjøpt kokebok - jeg har IKKE prøvd den, men har tenkt å prøve meg. Oppskriften er superenkel, men prosessen tar lang tid...

2 vaniljestenger av god kvalitet deles i to på langs, deretter i mindre stykker og has i et tett lite glass. Tilsett ca. 3 1/2 dl vodka (vaniljestangbitene skal dekkes av vodka) og la dette stå mørkt og kjølig minst 4 måneder. Siles før bruk.

Jo lenger den står, desto bedre skal den bli .

__________________
~ Nothing happens until you decide ~

Nena
Nena er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Nena inspirert av Skaldeman, Lutz, OE... Svar med sitat
Gammel 29-09-05, 09:50   #22
205gti16v
Medlem
 
205gti16v sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Hvor: Kristiansand
Alder: 44
Innlegg: 324
205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys

tahini har dei i innvandrerbutikkane Eller kanskje helsekosten.

__________________
Medlem av rein matklubben
Medlem av Barnehageliga'n


Drevon: Fedmeepidemien har ingen god forklaring som kan dokumenteres vitenskapelig.

Ønsker meg eit bombekalorimeter sånn at eg kan forbrenne maten sånn som ernæringsrådet vil eg skal http://www.houm.no/produkter/bombekalorimetre.htm




Shut up, Brain, or I'll stab you with a Q-tip!
Homer Simpson
205gti16v er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lutz,Skaldeman,Polezynski,Kwaznievski. Svar med sitat
Gammel 29-09-05, 17:55   #23
AnnaV
Medlem
 
AnnaV sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 397
AnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjent

Vaniljeekstrakt

Jeg kjøpte noe vaniljegreier på Sunkost i går - det var tysk - men det var vanilje PULVER, ikke flytende. Kassadamen sa det var bare knust vaniljestang, jeg vet ikk eom dette kan telle som ekstrakt, men men. Greit å vite om.
Det var en liten boks med skurlokk, ca 50 gram eller så.

AnnaV er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - egenkomponert Svar med sitat
Gammel 29-09-05, 18:38   #24
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av AnnaV

Jeg kjøpte noe vaniljegreier på Sunkost i går - det var tysk - men det var vanilje PULVER, ikke flytende. Kassadamen sa det var bare knust vaniljestang, jeg vet ikk eom dette kan telle som ekstrakt, men men. Greit å vite om.
Det var en liten boks med skurlokk, ca 50 gram eller så.

Den har jeg også, hvis det er samme boks vi snakker om. Liten rund gjennomsiktig boks med hvitt lokk (tror merket er Rapunzel) og brunt pulver inni. Bourbon-vanilje. Jeg har brukt det i hjemmelaget iskrem, smaker kjempegodt.

Tror kanskje det kan være noe ala ekstrakt i pulverform, lukter iallefall litt alkohol av det, syns jeg...

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 29-09-05, 21:33   #25
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Har en lignende jeg også, men tror ikke det er så konsentrert... jeg bruker ihvertfall en god del når jeg skal ha vaniljesmak med denne... eller kanskje den bare er blitt gammel og mmistet litt av aromaen...

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
vaniljeessens og vaniljestang girl Lavkarbo generelt 1 18-06-05 16:35
C.C. med limeskall og vaniljeessens Marianne Kake/dessert og snacks 0 10-10-04 11:11
C.C. med vaniljeessens Marianne Kake/dessert og snacks 0 10-10-04 11:09
C.C. med sitronskall og vaniljeessens Marianne Kake/dessert og snacks 0 10-10-04 11:06
kan jeg bruke vaniljeessens? Iset Atkins kosthold 3 11-01-04 01:30


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no