Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Stoffskifte / hormonproblemer

Nedre normalområde i stoffskifte

Stoffskifte / hormonproblemer Har du problemer med hormoner eller stoffskiftet? Her kan du snakke med likesinnede og dele erfaringer.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 05-01-11, 19:24   #26
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Nedre normalområde i stoffskifte

Nei, jeg er virkelig heller ikke mot endringene, det setter meg i tilfelle i et helt annet lys hos allmenlegestanden!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 06-01-11, 14:46   #27
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Nedre normalområde i stoffskifte

Herregud, jeg kan da ikke lese i disse medisinforumene. Jeg blir jo hypokonder av det :P

Til nå har jeg funnet ca 30 symptomer på mitt lave stoffskifte, som like gjerne kan skyldes andre ting, hehe.

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 06-01-11, 16:18   #28
otika
Medlem
 
otika sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 461
otika har en fantastisk aura rundt segotika har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Nedre normalområde i stoffskifte

Jeg har noe som heter Graves (ikke satt meg så mye inn i det) var skikkelig dårlig leeeenge,men mye bedre form nå Prøvene er ganske fine og midt på normal område,men jeg har Anti tpo på over 1300 Er det noe jeg må gjøre med dette eller ? jeg brukte medisiner før,men ikke siste året fordi tsh og f3 og 4 har vært midt på treet...

Føler meg litt lat ennå og mangler litt energi,men ellers grei form

__________________
Otika

Otiki

otika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1800 kcal, 150 gr fett og maks 20 gr karbo Svar med sitat
Gammel 06-01-11, 22:44   #29
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Nedre normalområde i stoffskifte

Hvis du har anti-tpo på 1300 har du Hasimotos kroppen din produserer antistoffer mot Skjolddbruskkjertelen og det vil den sannsynligvis ikke holde opp med, dessverre. Det bærer mot permanent medisinering og den kan like gjerne begynne snart. 1300 er veldig høyt! Å unngå hvete totalt skal kunne hjelpe, men kanskje ikke med så høye nivåer.

Men kan du ha ment TRAS? (som påviser Graves) men da er 1300 enda verre...

Hvis du altså har utslag på både TRAS og Anti-tpo har du både Graves og Hashimotos og er et spesialtilfelle som en spesialist burde se på. Ring legen og si du vil ha henvisning, gjerne til Aker hormonlaboratoriet.

Anti-tpo vil bryte ned skjoldbruskkjertelen din og thyroksin-tilskudd kan like gjerne begynne først som sist.
Graves kan kureres med medisin, neo-mercazole eller propyltiourcil, eventuelt i flere runder, dersom man får tilbakefall.

Jeg skjønner ikke hvorfor legen vil vente, du kjører rundt med gassen inne og brekket på, for å bruke en bil-metafor. Riktignok blir snittfarten grei, men det er jo ikke noen varig løsning og motoren din blir ikke noe lykkelig.

Sonjas-stoffskifteforum er kanskje ekstra hårete, men de som skriver mest der inne har a) overlevd og b) sett veldig mye og c) vil gjerne hjelpe med å tolke blodprøver, strategier for opptrapping av medisin, hvordan man argumenterer med legen, hvilke prøver som bør taes også fysiske.

Lykke til!! og Courage!!

KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 07-01-11, 11:56   #30
otika
Medlem
 
otika sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 461
otika har en fantastisk aura rundt segotika har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Nedre normalområde i stoffskifte

Jeg har hatt utslag på TRAS før,men ikke nå.Bare anti tpo som er på over 1300,og den har steget jevnt og trutt siste året. Har gått på levaxin og Neo,men sluttet når prøvene ble bra og da var anti tpo på 55 før den plutselig begynte å stige.

Jeg har vært utslitt i ca 15 år og lå og hellet mot lavt stoffskifte,fikk medisiner for å prøve å justere det opp,men etter 3 måneder ble jeg ikke noe bedre,så da sluttet jeg med pillene.ca 6 måneder senere ble jeg skikkelig dårlig og lagt inn på intensiven med bi lyd på hjertet,kjempe forbrenning,hvilepuls på 150 osv osv, da hadde jeg plutselig fått høyt stoffskifte og legen på sykehuset mente jeg hadde tatt for mye medisiner,men sannheten var jo at de hadde jeg sluttet med de 6 mnd før dette skjedde ! de tok maaaaassse prøver og han kom og sa at jeg hadde graves sykdom,fikk en bærepose med piller og sykmelding i minst 6 uker (lå jo halvdau uansett) etter 3 mnd presset jeg meg ut i jobb,formen ble "grei" og legen sa jeg skulle slutte med medisiner,så da gjorde jeg det.

Helt fram til i sommer har prøvene vært like, unntatt anti tpo som har flydd i været, og jeg har vært en slappfisk og pudding,trodde en stund at jeg hadde fått ME,men etter å ha lagt om kosten til lavkarbo/ketolyse har formen blitt myyye bedre,fibromyalgien kjenner jeg ikke noe til *lucky* men når jeg står opp (uansett tid på døgnet) så er jeg sååå sliten at jeg skjelver og holder på å besvime,tar en Nobligan og etter 2 timer kjenner jeg meg i god form og har lyst til å gjøre masse Resten av dag er helt grei...

Fastlegen min har lite greie på stoffskifte og legen på sykehuset mener at når prøvene er fine,så er jeg frisk,så ikke mye hjelp å få der heller.Vært på Nav og de mener at jeg er i form til å jobbe 8 timers dager,med 3 barn og en mann som jobber skift,og som sagt så føler jeg meg ok unntatt på morran.

Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre jeg,sitter her uten inntekt og søker jobber jeg egentlig ikke vil klare,men men

Jeg er født med struma og for 4 år siden var halve kjertelen død og det var 50 igjen på den andre (sier meg ikke noe)

Har vært på sonja sitt forum,men får så mye forskjellige svar og skjønner ikke dette,mens du høres ut som har greie på dette

Beklager langt innlegg,men du kan kanskje svare meg på hva som skjer ???

__________________
Otika

Otiki

otika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1800 kcal, 150 gr fett og maks 20 gr karbo Svar med sitat
Gammel 07-01-11, 18:40   #31
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Nedre normalområde i stoffskifte

Å kjære deg, det der er et ordentlig knipe.

Dette satt jeg og leste om for flere år siden, det er ikke jeg som har hypothyrose, men min kjære. Jeg har fått han på rett kjøl og glemt mye av det som jeg leste om før som ikke er aktuelt lenger, men jeg skal prøve.

Hvis du er født med struma, betyr det forsåvidt bare at skjoldbruskkjertelen var stor uten at det er klart hvorfor. Det kan være jodmangel, høyt stoffskifte eller betennelse av noe slag.
Det kan bety at det alltid har vært noe muffens med skjoldbruskkjertelen din, eller kanskje heller noe arvelig som slår ut i svangerskap og også påvirker barnet.

Hva skjedde for 4 år siden og hva slags undersøkelse sa at halve kjertelen var død? Jeg kan tenke meg at det var ultralyd? Ikke scintigrafi? eller biopsi?

I alle fall, hvis halve kjertelen er død, da jobber den andre halvparten alt den kan. Men anti-TPO tall på 1300 tilsier at kroppen pøser ut antistoffer mot kjertelen, slik at den brytes ned og forsvinner. Men resten av systemet ditt prøver å holde seg i live ved å holde stoffskiftet oppe, da burde TSH-tallet stige. TSH= Thyriod Stimulating Hormone, altså ikke et stoffskiftehormon i seg selv, men et hormon som får stoffskiftet til å øke (eller minke forsåvidt). Det 'kaller' på skjoldbruskkjertelen hvis du skjønner. 1 regnes som balansepunkt, høyere enn 1 som en beskjed om at stoffskiftet burde øke, lavere enn 1 at det godt kan synke. (Jeg har 0,98 pr 15.12.10 til sammenligning)

Men hvis Hashimotosen får skjoldbruskkjertelen til å oppløses, så frigis det hele tiden hormoner ved denne prosessen også. Dermed går TSH ned, kroppen er jo full av thyroid hormone. Aberet er at det ikke er mer der de kom fra... Og dessuten kan antistoffene oppføreseg slik at kroppen ikke kan nyttiggjøre seg stoffskiftehormonene.

Her kommer luftspeilingen: Hvis du da samtidig har (eller i ditt tilfelle har hatt) Graves, altså en tilstand som får stoffskiftet til å løpe løpsk med kjempehøye tall på blodprøver, så er lege-refleksen å forklare alle løpske tall med Graves på fremmarsj eller tilbakegang.
Ble graves eller hashimoto utløst av svangerskap? Skjoldbruskkjertelen må jobbe omtrent dobbelt så hardt i løpet av en graviditet. Og det er velkjent at svangerskap utløser både høyt og lavt stoffskifte, som kan være forbigående.
Det ordet forbigående gjør leger tilbakeholdne med å behandle i hvertfall lavt stoffskifte.

Har du revmatisme? Den kan også være symptom på lavt stoffskifte.
Har du sjekket d-vitaminnivå?

Jeg skal prøve å gjøre et søk i helgen etter de sidene hos sonja som jeg har hatt mest hjelp av, de har gode oversikter over hvilke prøver som burde taes og hva man kan tolke av dem som leger ikke tenker på.

kommer tilbake med enda mer.

KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 08-01-11, 11:54   #32
otika
Medlem
 
otika sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 461
otika har en fantastisk aura rundt segotika har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Nedre normalområde i stoffskifte

Å så snill du er ,tusen takk nei ikke noe er utløst av svangerskap. Prøven de tok for 4 år siden var scintigrafi,noe med at de tilførte Jod ? i årene og en stor maskin jeg lå inni, har også før den undersøkelsen tatt ultralyd.

Eneste jeg veit er at i siste svangerskap i 2004-2005 så gikk jeg ned i vekt hele svangerskapet,og jeg var totalt utslitt,men jeg var jo utslitt før jeg ble gravid også så på slutten av svangerskapet ble jeg lagt inn på sykehuset fordi jeg hadde rast ned i vekt. de tok sticks da og jeg husker at ketoner prøven var på maks, altså mørk lilla (jeg hadde ikke vært borti lavkarbo/ketolyse den gangen og ante ikke noe om det) Fikk beskjed av legen om å spise mere og drikke masse vann ,men jeg gjorde jo ikke annet enn å spise hehehe) Når ungen ble født ble formen "litt" bedre,men fortsatt var jeg utslitt....Vekten justerte seg selv og så begynte den å øke og etter det har jeg bare lagt på meg,fram til jeg fant dette forumet ...som sagt er jeg forsatt sliten på starten av dagen,men fordi jeg spiser en Nobligan får jeg et lite kick,så jeg klarer meg greit med unger og aktiviteter...jeg har hatt fibromyalgi i mange år (den forsvant med ketosekosthold ) jeg har også slitt med autoimune sykdommer og har i lange perioder ikke tålt vann på kroppen, hatt masse elveblest,nerve smerter i magen,rask puls,brystsmerter osv osv osv,altså en laaaang liste.....Begynte på ketolysekuren (egentlig lavkarbo men havnet lavt) så forsvant ALLE plager jeg hadde ,unntatt den slitenheten, og de gangene jeg har sprekt har jeg blitt dritt syk og fått alt tilbake så derfor tok jeg valget 3 juledag,med å holde meg til lavkarbo,for da klarer jeg å være med unga på ting og tang

Skulle bare ønske jeg fikk tilbake energien jeg hadde for 15 år siden og som har vært på besøk nå før jul Men den kommer kanskje etterhvert ?

__________________
Otika

Otiki

otika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1800 kcal, 150 gr fett og maks 20 gr karbo Svar med sitat
Gammel 08-01-11, 12:01   #33
otika
Medlem
 
otika sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 461
otika har en fantastisk aura rundt segotika har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Nedre normalområde i stoffskifte

Det var for 4 år siden at jeg ble skikkelig syk,med høy hvilepuls og jeg gikk ned i vekt 8 kg på ei uke...lå flere dager på intensiven fordi jeg fikk bilyd på hjertet og de trodde lunger etc skulle kollapse, det var 1 år etter fødselen....da sa de at jeg hadde graves sykdom,fordi jeg hadde skyhøye prøver ....Ble medisinert ned og så når jeg lå normalt ble det stoppet med medisiner og jeg fikk beskjed om at jeg var frisk (selv om jeg manglet masse energi) så i fjor skulle jeg ta de vanlige prøvene og da var alt normalt, unntatt anti tpo som var på over 1300, legen trodde det var noe feil med prøven,så jeg måtte ta en ny,den også på over 1300,som sagt veit han ikke hva han skal gjøre, og det gjør ikke jeg heller

__________________
Otika

Otiki

otika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1800 kcal, 150 gr fett og maks 20 gr karbo Svar med sitat
Gammel 08-01-11, 12:03   #34
otika
Medlem
 
otika sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 461
otika har en fantastisk aura rundt segotika har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Nedre normalområde i stoffskifte

Skal finne siste prøve svaret på TSH og poste etterpå

Tusen hjertelig takk for at du tar deg tid til å hjelpe meg,du aner ikke hvor mye det betyr *snufs*

__________________
Otika

Otiki

otika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1800 kcal, 150 gr fett og maks 20 gr karbo Svar med sitat
Gammel 08-01-11, 12:14   #35
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Nedre normalområde i stoffskifte

Hmmm.... Nå ringte det en bjelle hos meg. For en del år siden (10-15?) nevnte den legen jeg hadde da at jeg lå på grensa til lavt stoffskifte, men at det ikke var noe han ville gjøre noe med ennå. Jeg hadde da ingen uttalte symptomer, men nå ser jeg at jeg kan ha hatt noe av det allikevel, uten å være klar over det:

- har alltid vært en frossenpinn
- smerter i muskler og ledd
- treg mage

Nå er jo dette veldig generelle symptomer, men siden stoffskiftet tydeligvis ikke var helt optimalt er det vel grunn til å tro at de kan stamme derfra? Ledd- og muskelsmerter har jeg hatt i mange år, men legen min sier bare at jeg er for ung og frisk til at det er noen vits å bli utredet hos revmatolog. Var hos revmatolog for 15-17 år siden riktignok, men de fant ingenting.

Nå, på lavkarbo, er jeg mer en varmeovn enn en istapp og magen fungerer aldeles utmerket. Stort sett er jeg smertefri også, men av og til er det ett og annet ledd som krangler litt, men det kan jeg leve med. Men jeg skal foreslå for legen ved en passende anledning at vi tar nye blodprøver ang. stoffskiftet. Kan være greit å vite liksom.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 08-01-11, 12:53   #36
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Nedre normalområde i stoffskifte

Hashimotos er også en autoimmun sykdom og den opptrer gjerne sammen med andre autoimmune sykdommer. Ikke minst fordi det er vanskelig å holde symptomene fra hverandre.
Rask puls og brystsmerter kan like gjerne være stoffskiftet ditt, det kan også fibromyalgi og og hudproblemer og ikke minst leddsmerter som minner om revmatisme.
Og jeg var heldig med vår lege, men jeg vet at legestudenter har undervisning i skjoldbruskkjertelsykdommer i en hel uke i løpet av legestudiet. Om du så har bare grunnskole kan du plukke opp mer kunnskap om sykdommen enn en gjennomsnittelig fastlege på passe med tid og surfing ;-)

Og du må nok ta noe initiativ for din egen situasjon, det høres ut som om legen din gjerne vil tvinne tomler og vente og se, som de gjerne vil, for det har de lært på legeskolen.

Stoffskifte går gjerne på tverke i løpet av et svangerskap, opp eller ned eller begge deler, selv om man ikke har hatt problemer før. Kroppen jobber ekstra hardt for å bygge og holde liv i en til.

Når det er tatt scintigrafi av skjoldbruskkjertelen og denne har påvist a) manglende aktivitet på halve kjertelen og b) aktivitet på andre siden med 50 noe (noduler?) så burde legen og sykehuset ta litt fart.

Min antagelse er at du må på et tidspunkt få medisinert dette.

Hvordan ser blodprøvene dine ut? TSH, FT4, FT3, anti-TPO, TRAS, D-vit, jern, magnesium. Husk refområde.

Lage en avtale med legen kanskje? Dersom situasjon ikke forandrer seg på x måneder så vil jeg prøve levaxin? et sted å begynne i alle fall.

KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 09-01-11, 11:10   #37
otika
Medlem
 
otika sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 461
otika har en fantastisk aura rundt segotika har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Nedre normalområde i stoffskifte

Da har jeg funnet fram forrige prøvesvar

Hb :13.6 Ref : 11.7-15.3
Ferritin :64 Ref :15-200
Vitamin B 12 :260 Ref : 170-650
Folat : 8 Ref : > 5.7
Kreatinin : 54 Ref : 45-90
Glukose : 4.4 Ref : 4.0-6.0
Triglyserier : 0.69 Ref : < 2.60
Kolesterol : 4.0 Ref : 3.3-6.9
HDL kolestrol : 1.4 Ref : 1.0-2.7
LDL kolestrol : 2.1 Ref : 1.4-4.7
TSH : 0.76 Ref : 0.20-4.0
Fritt T4 : 14.3 Ref : 11-23 (jeg trivdes bedre med 18-20 her)
Fritt T 3 : 4.3 Ref : 3.5-6.5
Anti TPO : > 1300 Ref : < 100
TRAS < 0.8 Ref : < 1.0

Håper du kan hjelpe meg med disse Legen lurte sist på om jeg bare spiste salat fordi kolestrolet nesten var lavt ,jeg aner ikke hvem av de det gjelder,men kunne fortelle at jeg bare spiser kjøtt og fløte osv osv, han var misunnelig pga høyere kolestrol selv

__________________
Otika

Otiki

otika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1800 kcal, 150 gr fett og maks 20 gr karbo Svar med sitat
Gammel 09-01-11, 11:15   #38
otika
Medlem
 
otika sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 461
otika har en fantastisk aura rundt segotika har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Nedre normalområde i stoffskifte

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Hmmm.... Nå ringte det en bjelle hos meg. For en del år siden (10-15?) nevnte den legen jeg hadde da at jeg lå på grensa til lavt stoffskifte, men at det ikke var noe han ville gjøre noe med ennå. Jeg hadde da ingen uttalte symptomer, men nå ser jeg at jeg kan ha hatt noe av det allikevel, uten å være klar over det:

- har alltid vært en frossenpinn
- smerter i muskler og ledd
- treg mage

Nå er jo dette veldig generelle symptomer, men siden stoffskiftet tydeligvis ikke var helt optimalt er det vel grunn til å tro at de kan stamme derfra? Ledd- og muskelsmerter har jeg hatt i mange år, men legen min sier bare at jeg er for ung og frisk til at det er noen vits å bli utredet hos revmatolog. Var hos revmatolog for 15-17 år siden riktignok, men de fant ingenting.

Nå, på lavkarbo, er jeg mer en varmeovn enn en istapp og magen fungerer aldeles utmerket. Stort sett er jeg smertefri også, men av og til er det ett og annet ledd som krangler litt, men det kan jeg leve med. Men jeg skal foreslå for legen ved en passende anledning at vi tar nye blodprøver ang. stoffskiftet. Kan være greit å vite liksom.

Jeg har alltid fryst gjennom marg og bein,men bedre etter å begynt med lavkarbo
Aldri slitt med treg mage,men har hatt stooore smerter i muskler og ledd,som nå er borte *jippi*

Fikk diagnosen fibro for noen år tilbake,men det er veldig vanskelig å skille hva som kommer av fibro og hva som er stoffskifte

Uansett er det greit å ta noen blodprøver syns jeg,for å følge med

__________________
Otika

Otiki

otika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1800 kcal, 150 gr fett og maks 20 gr karbo Svar med sitat
Gammel 09-01-11, 11:33   #39
Augustina
Seniormedlem
 
Augustina sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Oslo
Alder: 40
Innlegg: 555
Augustina har en fantastisk aura rundt segAugustina har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Nedre normalområde i stoffskifte

Forresten, flere som har en trykkende følelse i halsen som oppleves nesten som sult? Jeg føler meg ofte falsk sulten, og har egentlig aldri tenkt over at det kunne ha sammenheng med mitt lave stoffskifte - før i dag.

Har forøvrig mye mageplager, ikke blitt bedre på lavkarbo. Ser at det også kan være grunnet lavt stoffskifte, flere som opplever det også?

__________________
Titt gjerne innom min personlige blogg: Gladpuls.wordpress.com

Eller Motivated - en felles trenings- og motivasjonsblogg med 6 fantastiske jenter.
Augustina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - med oppmot 70 karbs pr. dag Svar med sitat
Gammel 09-01-11, 12:51   #40
otika
Medlem
 
otika sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 461
otika har en fantastisk aura rundt segotika har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Nedre normalområde i stoffskifte

Opprinnelig lagt inn av Augustina, her.

Forresten, flere som har en trykkende følelse i halsen som oppleves nesten som sult? Jeg føler meg ofte falsk sulten, og har egentlig aldri tenkt over at det kunne ha sammenheng med mitt lave stoffskifte - før i dag.

Har forøvrig mye mageplager, ikke blitt bedre på lavkarbo. Ser at det også kan være grunnet lavt stoffskifte, flere som opplever det også?

Jeg har sånn følelse i halsen,men siden jeg har en struma som presser litt,regner jeg med at det er grunnen

Eneste jeg husker med magen og stoffskifte er at når det var høyt hadde jeg konstant diare,og ved lavt ble jeg hard i magen og jeg hadde skikkelige kramper rett før jeg måtte på do,dette har forsvunnet helt med lavkarbo,men muligens at stoffskifte forandret seg samtidig skal ta prøver nå snart,så finner kanskje svar på det da

__________________
Otika

Otiki

otika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1800 kcal, 150 gr fett og maks 20 gr karbo Svar med sitat
Gammel 09-01-11, 13:37   #41
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Nedre normalområde i stoffskifte

Ja legen er nok misunnelig på de kolesterol-tallene stakkar! Nice!!

Mitt total-kolesterol ligger på 7,5, men så begynte jeg med lchf først i sommer og har ikke vært like helhjertet hele veien. Pluss at jobben fikk sånne nespresso-automater så det gikk litt inflasjon i kaffekoppene. Med det som vel ikke er høykvalitetskoffein. Og kolesterolet var lavere i fjor, før nespressoen. Nok om meg.

Vel, legen kan med selvsyn se at kolesterol ikke er problemet ditt. Så burde han kanskje lete etter en annen grunn til at du ikke føler deg vel. Vet du om disse tallene har forandret seg? Særlig TSH og FT4.

Ut ifra disse tallene ser det klart ut for meg:
a) du har i øyeblikket ikke Graves
b) du har helt klart Hashimotos - antistoffer mot skjoldbruskkjertelen som skaper betennelse og bryter ned kjertelen. Etterhvert går stoffskiftet helt i stå. Ingen kjertel (el ingen aktivitet) = ingen hormoner=inget stoffskifte (emnesomsetting på svensk). Samtidig tar veien dit tid, der stadig lavere stoffskifte gjør forbrenning og fordøyelse og topplokket tregere.

Liten ordliste midt på:
Thyroidea - skjoldbruskkjertel, lager stoffskiftehormoner
Thyroksin - samlenavn på alle stoffskiftehormoner, tallet etterpå 1-4 angir hvor mange thyroksin-molekyler er koblet sammen med jod-atom. Alle blir produsert i skjoldbruskkjertelen og til en viss grad omdannet i annet vev. Calcitonin - også produsert i skjoldbruskkjertelen, uklar funksjon, så også for T1 og T2 forsåvidt
TSH - Thyroidea-stimulerende-hormon: hypofysen roper på mer eller mindre stoffskifte. 1 regnes som balansepunkt, da synes kroppen du har passe høyt stoffskifte. >1 mer takk etc
FT4 - Fritt T4 :lagerhormonet av stoffskiftehormoner i blodet, brukes ikke direkte, må omsettes i T3 og FT3,
T4 - Totalkonsentrasjon av T4 i blodet, gir i seg selv ikke noe bilde på stoffskiftet, men dersom legen insisterer på denne istedetfor FT4; Bytt lege!
FT3 - Fritt trijodthyroksin: dette er det aktive stoffskiftehormonet. Vær oppmerksom på at dette er en blodprøve, du har marginalt med stoffskifte i selve blodet, prøven måler altså ikke hvordan stoffskiftet foregår inne i cellene dine.
T3 - totalkonsentrasjon av T3, se forøvrig T4.

Det som er mindre klart, og der det ville være interessant å se eldre og etterhvert nyere tall;
a) FT4 er ikke spesielt høyt isolert sett.
b) TSH er da vitterlig mindre enn 1, dvs at hypofysen din synes stoffskiftet er for høyt?

Hvis jeg husker alt riktig, så gjør betennelsen at kjertelvevet dør. (Beklager, men la oss ikke kaste bort tid på å gå rundt grøten) Da frakter blodet rundt de små døde delene og leveren bryter dem ned og gjett hva de inneholder? Stoffskiftehormoner. og kroppen kjenner ikke om de er friske eller ikke...

skriver mer senere, barn må i bursdag...

KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 09-01-11, 13:45   #42
Augustina
Seniormedlem
 
Augustina sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Oslo
Alder: 40
Innlegg: 555
Augustina har en fantastisk aura rundt segAugustina har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Nedre normalområde i stoffskifte

Opprinnelig lagt inn av otika, her.

Jeg har sånn følelse i halsen,men siden jeg har en struma som presser litt,regner jeg med at det er grunnen

Eneste jeg husker med magen og stoffskifte er at når det var høyt hadde jeg konstant diare,og ved lavt ble jeg hard i magen og jeg hadde skikkelige kramper rett før jeg måtte på do,dette har forsvunnet helt med lavkarbo,men muligens at stoffskifte forandret seg samtidig skal ta prøver nå snart,så finner kanskje svar på det da

Ja, jeg sliter veldig med magekramper og ømt, vondt og hard mage. I det siste har jeg det nesten hver dag, men har før jeg begynte på lavkarbo langt mer vondt. Da kunne jeg så vidt bevege meg til tider, så bedre er det, men langt fra bra nok. Jaja, må nok bare mase på legen om å ta meg alvorlig.

__________________
Titt gjerne innom min personlige blogg: Gladpuls.wordpress.com

Eller Motivated - en felles trenings- og motivasjonsblogg med 6 fantastiske jenter.
Augustina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - med oppmot 70 karbs pr. dag Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Smerter i nedre mageregion etter operasjon Rosekinn Generell diskusjon 4 31-12-10 11:12
Trening av "nedre mageregion" StegforSteg Trening 15 16-04-10 17:01
Lett ubehag nedre del av magen høyre side novise Fysisk og mental helse 7 02-11-09 19:33
Lavt stoffskifte Jabba Stoffskifte / hormonproblemer 16 23-05-09 15:18
Trening av nedre magemuskler Hege_ Trening 18 25-04-06 16:12


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no