Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Stoffskifte / hormonproblemer

Lavt stoffskifte

Stoffskifte / hormonproblemer Har du problemer med hormoner eller stoffskiftet? Her kan du snakke med likesinnede og dele erfaringer.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-04-06, 23:55   #51
HCBergen
Støttemedlem
 
HCBergen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: I byen mellom de syv fjell!
Alder: 41
Innlegg: 19
HCBergen er ny på veien
Question

Sv: Lavt stoffskifte

Helt lagt død dene tråden??

__________________
Ivrige vink og varme armslyng fra vestlending!
Måtte dagen bli av de bedre for deg c",)
HCBergen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingen diett.Kjører variert,sunt kosthold jeg!Trolig den eneste her s sliter med å gå OPP i vekt(?!) Svar med sitat
Gammel 21-04-06, 10:55   #52
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Lavt stoffskifte

Opprinnelig lagt inn av HCBergen

Helt lagt død dene tråden??

Medlemmene som har diskutert her inne før har vel ikke mer å diskutere før noen kommer med nye momenter tenker jeg.

Så har du noe nytt eller lurer på noe er du velkommen til å poste !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 26-05-06, 22:06   #53
kate
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Lavt stoffskifte

Opprinnelig lagt inn av guro

Noen som kan nevne navntet på en eller flere gode endokrinologer? Eventuelt institusjoner i Norge med god kompetanse, godt fagmiljø rundt stoffskifte problemer?

Jeg ba legen min om henvisning til endokrinolog. Da fikk jeg besked om at den lokal ikke var noe vidre. Han lette og fant noen i Oslo, men han hadde tydelig ikke erfaring med dem fra før.

dr Helge Oftebro er en veldig dyktig endokrinolog (privat)

  Svar med sitat
Gammel 22-06-06, 22:15   #54
trommis
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Lavt stoffskifte

Opprinnelig lagt inn av Scilla

Takk, Nille og Begod!

Jeg visste heller ikke at Thyroxin og Levaxin var forskjellige. Er de det, da? Det står levotyroksin på Levaxin-boksen. Uansett, heretter skal jeg ta kalsiumtablettene mine senere på dagen!

Den boka har jeg hørt om, men har ennå ikke somlet meg til å få tak i den. Skal prøve å få lånt den på biblioteket i dag! Jeg har vel mistet litt gløden etter å finne ut av akkurat denne sykdommen selv også, siden jeg ikke har hatt noen markert virkning av Tyroxin/Levaxin + liotyronin (T3) og heller ikke Armour (naturlig blanding av T3 og T4 laget av skjoldkjertel fra gris). Men formen har vel blitt noe bedre i løpet av de tre-fire årene jeg har gått på medisinen, jeg orker å gå lengre, og har ikke vondt i armer, bein og fingre.

Jeg synes det er et mål å bli kvitt kunstige tilskudd på sikt, og har blitt forespeilet av en lege en gang at jeg muligens kunne slutte hvis jeg forandret kosthold (bare så dumt at han ikke ga meg så mye info om dette kostholdet... han sa bare at jeg skulle spise mest mulig middagsaktig til hvert måltid, maks en halv skive pr måltid, kutte ut all frukt og søtt og spise hver andre time... lett? )

Det kan vel hende at lavkarbokostholdet vil løse saken for meg også etterhvert...

Hvilken lege er det? Helge Oftebro?

  Svar med sitat
Gammel 22-06-06, 22:31   #55
trommis
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Lavt stoffskifte - hypotyreose

Opprinnelig lagt inn av Scilla

Fant denne litt gamle tråden, håper den kan lives opp igjen! Har følt meg så alene om å ha denne sykdommen, og omverdenen har stilt seg temmelig uforstående... Har lyst til å utveksle erfaringer med andre.

Men tilbake til stoffskifte: er det noen som vet om det er helt bra å gå på tyroksin? (Går på 100 mcg T4 og 10 mcg T3.)Har nemlig hørt at det kan trekke kalsium ut av skjelettet. Ellers er det bare å spørre meg om ting - vet litt om dette ihvertfall (eller kan slå opp hvis jeg har glemt..)

Hvis du har brukt Levaxin i mange år så har du Hypotherose for livet.

Og da er skjoldbruskkjertelen din enten død, eller ikke i form. Og uansett må du nok gå på medisiner resten av livet. Hvis du er redd for kalsium-mangel(eller var det kalium?) så kan du få legen til å ta en blodprøve og sjekke, og eventult ta tilskudd om det trengs.

Hvis du slutter med medisiner, kan det ta fryktelig lang tid før du er tilbake til den formen du er i nå.

Lykke til hvertfall!!!

  Svar med sitat
Gammel 22-06-06, 22:32   #56
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Lavt stoffskifte

Opprinnelig lagt inn av trommis

Hvilken lege er det? Helge Oftebro?

Jepp!

Ser du har "Oftebro's" som kostfilosofi. Hva slags erfaringer har du med ham/ det da? Fikk du noe mer info enn det jeg fikk?

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 22-06-06, 22:42   #57
trommis
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Lavt stoffskifte

Opprinnelig lagt inn av Fedonisten

OI - må presisere noe her; Jeg tror heller ikke at levaxin + liothyronin er ÅRSAKEN til problemene mine. Jeg har vært glemsk - eller tåkete som jeg kaller det i et par-tre år jeg - men siden jeg begynte med tablettene har jeg blitt betydelig verre. Og DET tror jeg kanskje er et symptom på noe - men hva? Nei, det vet jeg ikke, og det skal jeg snakke med R.S. om neste gang jeg skal dit. (og hvis jeg husker hva han sier .....så skal jeg formidle det videre til dere....men kan ikke love noe.)

Hei.

Da bør du sjekke blodprøve-svarene dine, det kan hende du er undermedisinert. Husk å sjekke Ft4, t3, A-TPO. og Tsh!!! Og om Tsh er noe særlig over 2-2,5 bør du diskutere det med legen din!!!!

  Svar med sitat
Gammel 22-06-06, 22:42   #58
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Lavt stoffskifte - hypotyreose

Opprinnelig lagt inn av trommis

Hvis du har brukt Levaxin i mange år så har du Hypotherose for livet.

Og da er skjoldbruskkjertelen din enten død, eller ikke i form. Og uansett må du nok gå på medisiner resten av livet. Hvis du er redd for kalsium-mangel(eller var det kalium?) så kan du få legen til å ta en blodprøve og sjekke, og eventult ta tilskudd om det trengs.

Hvis du slutter med medisiner, kan det ta fryktelig lang tid før du er tilbake til den formen du er i nå.

Lykke til hvertfall!!!

Da jeg begynte hos Oftebro hadde jeg ikke begynt på Levaxin.

Dette er en gammel tråd, og det er lenge siden jeg skrev dette, faktisk to år... Jeg vet at man kan ta blodprøve (men det er ofte ikke så enkelt som å ta en blodprøve når det gjelder kalsium, da vevet kan være kalsifisert, uten at det gir utslag på blodprøver). Men jeg har aldri sagt at jeg skal slutte med Levaxin, dette var det Oftebro som forespeilet meg. Det jeg tenkte på var at å bruke naturlig tyroxin var bedre i forhold til problemet med kalsium. Dette har jeg ennå ikke fått noe godt svar på fra en lege.

Men jeg setter liten pris på at du skriver at skjoldbruskkjertelen min er død. Det er den ikke. Og hva vet du egentlig om at jeg har hypotyreose for livet? Er du lege?

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 22-06-06, 22:50   #59
trommis
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Lavt stoffskifte

Opprinnelig lagt inn av guro

Noen som kan nevne navntet på en eller flere gode endokrinologer? Eventuelt institusjoner i Norge med god kompetanse, godt fagmiljø rundt stoffskifte problemer?

Jeg ba legen min om henvisning til endokrinolog. Da fikk jeg besked om at den lokal ikke var noe vidre. Han lette og fant noen i Oslo, men han hadde tydelig ikke erfaring med dem fra før.

Hei Guro.

Må få anbefale Helge Oftebro, han er helt rå!!!

Men han er fryktelig dyr, kr 2000 for ca 25 minutter og det blir ikke dekket på trygdekontoret.

Han har satt meg på diett og gitt meg masse kosttilsskudd som legen min ikke har giddi å sjekke, hun har bare sagt att alt er i orden så jeg trenger ikke å bekymre meg for det.

Om du ikke har lyst til å gå til han kan du sende meg en pm så kan jeg skrive opp alle de tingene han sjekket via blodprøver, så kan du få fastlegen din til å sjekke de samme tingene. Og husk å få de skrivi ut så du kan sjekke selv om alt er som det skal.(om du har en lege som min altså, som sier att alt er sjekket og fint, også er det ikke det.....)

Lykke til!!!

  Svar med sitat
Gammel 22-06-06, 22:53   #60
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Lavt stoffskifte

Må igjen få si at denne tråden er veldig gammel!! De fleste her har funnet ut mye mer om sykdommene sine nå...

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 22-06-06, 23:01   #61
trommis
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Lavt stoffskifte - hypotyreose

Opprinnelig lagt inn av Scilla

Da jeg begynte hos Oftebro hadde jeg ikke begynt på Levaxin.

Dette er en gammel tråd, og det er lenge siden jeg skrev dette, faktisk to år... Jeg vet at man kan ta blodprøve (men det er ofte ikke så enkelt som å ta en blodprøve når det gjelder kalsium, da vevet kan være kalsifisert, uten at det gir utslag på blodprøver). Men jeg har aldri sagt at jeg skal slutte med Levaxin, dette var det Oftebro som forespeilet meg. Det jeg tenkte på var at å bruke naturlig tyroxin var bedre i forhold til problemet med kalsium. Dette har jeg ennå ikke fått noe godt svar på fra en lege.

Men jeg setter liten pris på at du skriver at skjoldbruskkjertelen min er død. Det er den ikke. Og hva vet du egentlig om at jeg har hypotyreose for livet? Er du lege?

Skrev også att den kunne være "ikke i form" så jeg skrev ikke at den MÅTTE være død.

Har en hatt Hypo i over 6 mnd, (det har ett eget navn, husker det bare ikke i farta" så regner en med att det er for alltid, dessverre. Men en KAN ha det midlertidig og, men da somregel ikke no særlig over 6 mnd.

Går hos Oftebro, og i forhold til fastlegen min som jeg ikke er så fornøyd med, er jeg fornøyd med den oppfølgningen jeg har fått av han. Han er nøye, og jeg er veldig fornøyd med det.

Hva slags informasjon fikk du Scilla? Har lest andre steder att det er andre som ikke var fornøyd med han,men jeg har tenkt å følge "instruksene" hans og se om det virker. Jeg har hatt Hypo i snart 8 år, og var Hyper i 5 år før dtte, så uansett så har han masse interessant å tilføye kunnskapen min!!!

Ser du ble litt misfornøyd med uttalelsen min, og det er bare å beklage, er ikke her for å trampe noen på tærne.

Er bare interessert i å leve med hypo og i tillegg å gå ned i vekt, og ble litt engasjert da jeg så dette tema inne på dtte forumet.

  Svar med sitat
Gammel 22-06-06, 23:09   #62
trommis
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Lavt stoffskifte

Opprinnelig lagt inn av Scilla

Må igjen få si at denne tråden er veldig gammel!! De fleste her har funnet ut mye mer om sykdommene sine nå...

Akkurat... Da hopper jeg av her.... Viste ikke at dette var en død tråd.

  Svar med sitat
Gammel 22-06-06, 23:28   #63
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Lavt stoffskifte - hypotyreose

Sitat:

Ser du ble litt misfornøyd med uttalelsen min, og det er bare å beklage, er ikke her for å trampe noen på tærne.

OK. Liker bare ikke så godt å få råd (i en såpass bastant form) uten å ha spurt

Sitat:

Skrev også att den kunne være "ikke i form" så jeg skrev ikke at den MÅTTE være død.

Det blir bare en veldig negativ ting å si som ga meg et lite sjokk da jeg leste det...

At skjoldbruskkjertelen ikke er i form når man har hypotyreose er vel egentlig en selvfølge...

Sitat:

Har en hatt Hypo i over 6 mnd, (det har ett eget navn, husker det bare ikke i farta" så regner en med att det er for alltid, dessverre. Men en KAN ha det midlertidig og, men da somregel ikke no særlig over 6 mnd.

Nille her inne har hypotyreose, og hun har kuttet ut tyroxin med godt resultat. Det er ikke alt skolemedisinen har oversikt over. F eks effekten av lavkarbo... Det finnes mange sykdommer som regnes som uhelbredelige, men som folk blir friske/ bedre av ved å gå over til et hormonelt riktig kosthold og ved å benytte forskjellige former for "alternativ" behandling. Jeg selv er mye friskere nå enn da jeg startet på lavkarbo. Nå er ikke hypotyreose den eneste sykdommen jeg har, som jeg skriver over her et sted har jeg også problemer med binyrer samt kanskje noe mer. Det tar tid å bli frisk og jeg har et godt håp om at skjoldbruskkjertelen skal begynne å bli mer aktiv igjen på lang sikt.

Sitat:

Er bare interessert i å leve med hypo og i tillegg å gå ned i vekt, og ble litt engasjert da jeg så dette tema inne på dtte forumet.

Det forstår jeg

Sitat:

Går hos Oftebro, og i forhold til fastlegen min som jeg ikke er så fornøyd med, er jeg fornøyd med den oppfølgningen jeg har fått av han. Han er nøye, og jeg er veldig fornøyd med det.

Hva slags informasjon fikk du Scilla? Har lest andre steder att det er andre som ikke var fornøyd med han,men jeg har tenkt å følge "instruksene" hans og se om det virker. Jeg har hatt Hypo i snart 8 år, og var Hyper i 5 år før dtte, så uansett så har han masse interessant å tilføye kunnskapen min!!!

Jeg var bare hos ham to ganger, for jeg ble jo ruinert. Jeg fikk instruksjoner som de jeg har skrevt over. I tillegg skulle jeg holde meg unna alle melkeprodukter (men ikke korn...), og "trene hele tiden" (på det tidspunktet orket jeg knapt å gå hundre meter). Han tok mange blodprøver, og det var bra, men jeg syntes han var vel lettvint i sin behandling. Ingen papirer eller diettliste, bare en fem-ti minutters forelesning i hva han mente jeg burde spise og hva han mente jeg ikke burde spise, uten å ha sjekket meg i forhold til matintoleranser. Men jeg kan forstå at du syntes det var bra å komme til ham etter å ha fått liten hjelp fra lege tidligere. Dessverre synes jeg han skor seg på den mangelfulle kunnskapen blant allmennleger.

Jeg prøvde også å følge dietten hans, men det viste seg (for meg) å være en altfor begrenset og restriktiv diett til at jeg kunne følge den, i tillegg til at han ikke hadde noe dokumentasjon å vise til. Jeg har nå funnet, ved mye lesing og prøving og feiling gjennom flere år, omtrent hva som er bra for meg. Da jeg begynte på Atkins for to år siden ble det meste mye, mye bedre i løpet av et par måneder...

Men jeg skal ikke ta fra deg det du har funnet å være bra for deg. Om det hjelper deg, så er det svært bra!

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 22-06-06, 23:32   #64
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Lavt stoffskifte

Opprinnelig lagt inn av trommis

Akkurat... Da hopper jeg av her.... Viste ikke at dette var en død tråd.

Den er ikke død, det er bare flott at du engasjerer deg, og om du vil dele av dine erfaringer er det bare fint det! Men kanskje du bør se på datoene på innleggene før du svarer på dem og generelt fare litt forsiktigere frem

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 18-03-07, 15:58   #65
Mxmamma
Medlem
 
Mxmamma sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oppland
Alder: 56
Innlegg: 395
Mxmamma har en fantastisk aura rundt segMxmamma har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lavt stoffskifte

Hei!
Jeg har hatt lavt stoffskifte i 16 år. Jeg tror jeg har prøvd det meste for å stimulere hypofysen til å produsere mer thyroksin selv , men min erfaring er at det ikke går. Har med jevne mellomrom sluttet med medisin , noe som har endt med dårlig form og 20 kg opp i vekt. Jeg har også prøvd forskjellig kosthold uten at dette har hjulpet meg. Jeg tror du bør belage deg på å ta levaxin resten av livet , men det er veldig viktig at du gjør dette skikkelig. Blodspeilet kan nemlig vise at du er medisinert riktig , men veldig ofte er dette feil. Min erfaring tilsier at man ofte trenger en litt høyere dose, men snakk med legen din om dette.

mvh Mxmamma

Mxmamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Atkins + lavt stoffskifte = ikke bra?? Iset Stoffskifte / hormonproblemer 2 19-03-04 23:32


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no