Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

brød - kan noen hjelpe

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 16-09-04, 00:07   #1
seagirl
Medlem
 
seagirl sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Alder: 53
Innlegg: 100
seagirl er en juvelseagirl er en juvelseagirl er en juvel
Question

brød - kan noen hjelpe

Jeg har bakt brød Kan noen si meg hvor mange karber og hvor "raske" de er i dette brødet?? Dvs - deigen fylte en hel langpanne Jeg forstår meg ikke på utregning - og på forskjellen mellom mengde karber i tørt mel og ferdig brød osv..

1 kg grov sammalt hvete
1 kg grovt sammalt rug
2,5 dl linfrø
2,5 dl kruskakli
2,5 dl solsikkefrø
100 gr valnøtter
30 gr smør(meieriets)
150 gr tørr gjær
2 l vann

Deigen kunne ikke eltes til runde brød, måtte bare fylle langpanna og fordele det jevnt - jeg delte med kniv til brytebrød Brødet ble mettende, saftig og godt

__________________
Seagirl
seagirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ?????? Svar med sitat
Gammel 16-09-04, 08:38   #2
Carbokiller
Seniormedlem
 
Carbokiller sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 793
Carbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt av

1000 karb.

1 kg grov sammalt hvete
1 kg grovt sammalt rug
2,5 dl linfrø
2,5 dl kruskakli
2,5 dl solsikkefrø
100 gr valnøtter
30 gr smør(meieriets)
150 gr tørr gjær
2 l vann

Samm. hvete: 34.4 pr. 100 g. = 344 karbohydrater pr. 1 kg
Samm. rug: 575 pr. 100 g= 575 karb. pr. 1 kg
2.5 dl linfrø=tilnærmet 0 da kroppen passerer linfrøene like hele
2.5 dl. kruskakli. Har ikke funnet noe i næringsmiddeltabellen om det! Hva står det på pakken din da??
2.5 dl. Solsikkefrø=10.7 pr 100 g. Hva veier 2.5 dl solsikkefrø?

Foreløpig har du et brød på 919 karbohydrater når du bare tar med melet. Brødet vil nok være på rundt 1000 karbohydrater totalt sett vil seg si. Når du ta finner ut hvor mye du tar av brødet ditt pr. måltid, så deler du 1000 på det. Kanskje du tar en tjuendedel av brødet pr. måltid? Da deler du 1000 på 20 og kommer opp med 50 karbohydrater.

Anbefales på det aller aller sterkeste å både kjøpe deg næringsmiddelkatalogen og evt. Lindbergs Gi-liste. Er nesten et alfra og omega hvis man lurer på ting. Eller spare på innholdsfortegnelsen på mel-posene så står det jo der.

Gi-lister har jeg ikke, da jeg ikke er Fedonist (ennå). Der får du sikkert hjelpe fra andre.
Godt at brødet smakte!

__________________




Carbokiller er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-09-04, 09:17   #3
seagirl
Medlem
 
seagirl sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Alder: 53
Innlegg: 100
seagirl er en juvelseagirl er en juvelseagirl er en juvel
Question

Kruskakli har 9,7 karbo..

Jeg skulle veid brødene før jeg la dem i frysern
1 kg Ferdigmel til grovbakst - med sukker, yougurtpulver og maltpulver og div - har 59, 6 gr karbo pr 100 gr tørr vare, og 42, 3 gr pr 100 gr ferdig bakst. Jeg må vell kunne regne med at mitt brød er "sunnere" enn dette?

__________________
Seagirl
seagirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ?????? Svar med sitat
Gammel 16-09-04, 13:37   #4
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 56
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av
Smile

Dette brødet ditt er så fullt av fiber at det er bedre enn det karbohydrattallet skulle tilsi. Men skal du leve på lavkarbo så bør det nok inneholde mer kli og helkorn, for å ikke si protein som glutenmel og egg.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 16-09-04, 14:43   #5
Carbokiller
Seniormedlem
 
Carbokiller sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 793
Carbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt av

Tallene mine, tatt fra næringsmiddeltabellen, er når fiberet allerede er trukket fra. Ikke no trøst der i gården... Næringsinnhold i produkter i Norge er alltid regnet når fiberet allerede er trukket fra.
Men hvorfor bruker du så mye tørrgjær? Alene er det 90 karbohydrater. Holder ikke en pakke?

Et tips er å skaffe seg kjøkkenvekt (digital). Koster ikke mange hundre kronene. I og med at alle næringsinnhold er opplyst i gram og ikke i dl, så er det vanskelig å regne ut eksakt næringsinnhold. En digitalvekt er utrolig smart å ha, og veldig lettvint til all matlaging/baking.

Hva som skjer med karbohydratene etter at de er stekt aner jeg ikke og noen må vennligst forklare meg hvordan et brød kan, via steking, miste noe av karbohydratinnholdet.

__________________




Carbokiller er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-09-04, 11:17   #6
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 56
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Opprinnelig lagt inn av Carbokiller

Tallene mine, tatt fra næringsmiddeltabellen, er når fiberet allerede er trukket fra. Ikke no trøst der i gården... Næringsinnhold i produkter i Norge er alltid regnet når fiberet allerede er trukket fra.
Men hvorfor bruker du så mye tørrgjær? Alene er det 90 karbohydrater. Holder ikke en pakke?


Hva som skjer med karbohydratene etter at de er stekt aner jeg ikke og noen må vennligst forklare meg hvordan et brød kan, via steking, miste noe av karbohydratinnholdet.

Jada fibrene er trukket fra, men det jeg mener er at det er bedre å spise karbohydrater sammen med fiber enn å spise karbohydrater uten fiber. Ja jeg vil påstå at i dette brødet vil en del av karbohydratene gå ufordøyd gjennom systemet på grunn av at det er bundet sammen med fiber. For å ikke nevne fiberets fantastiske evne til å gi metthetsfølelse og til å binde til seg fett.


Hvis det er så at det blir mindre karbohydrater i brødet når det er ferdig så må det være at du under baking tilsetter væske og dermed blir brøde tyngre med samme karboinnhold og dermed blir det færre karbo per vektenhet. Trur eg

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
En litt lengre innføring i PCOS Albertine PCOS og karbohydratkontroll 1 27-10-08 00:03
PCO noen med erfaring eller kunnskap? Maz PCOS og karbohydratkontroll 10 08-04-08 11:34
1000 tråden!!! HP Livets lyse side 1036 23-05-06 13:44
kan noen hjelpe meg med hva jeg kan spise kathrin Induksjonen 3 10-08-04 21:42
Vær så snill, kan noen hjelpe meg! Miro Generell ernæringsdebatt 2 04-04-04 23:00


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no