Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Lollypopbrødet hever LITT i ovnen?

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-05-09, 19:15   #1
Hillelille
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 239
Hillelille er ny på veien

Lollypopbrødet hever LITT i ovnen?

Her er mitt da...skal vi se...5. forsøk på å bake brødmat med lite karbs. Jeg baker lollypopbrød, hvor det står at brødet hever litt, men ikke mye. I skrivende stund står brødet i ovnen og har hevet seg langt over over toppen på brødforma.

Så...jeg lurer egentlig bare på hvordan dere definere litt og mye heving :P

BTW: Alle mine bakverk sprekker BESTANDIG i toppen, vet noen hva jeg gjør galt?

Og hvordan får jeg inn bilder?

Hillelille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 09-05-09, 19:53   #2
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Lollypopbrødet hever LITT i ovnen??? :)

Opprinnelig lagt inn av Hillelille, her.

Her er mitt da...skal vi se...5. forsøk på å bake brødmat med lite karbs. Jeg baker lollypopbrød, hvor det står at brødet hever litt, men ikke mye. I skrivende stund står brødet i ovnen og har hevet seg langt over over toppen på brødforma.

Så...jeg lurer egentlig bare på hvordan dere definere litt og mye heving :P

BTW: Alle mine bakverk sprekker BESTANDIG i toppen, vet noen hva jeg gjør galt?

Og hvordan får jeg inn bilder?

Mitt lollypopbrød hever ca 1 cm maks, og det vil jeg si er lite... Jeg har ikke hverken bakepulver eller gjær i brødet.

For mye bakepulver kan gi sprekker, det samme hvis man har satt bakverket feil i ovnen - tror jeg.

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 09-05-09, 20:03   #3
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Lollypopbrødet hever LITT i ovnen??? :)

Prøvde å leite litt etter svar på hvorfor kaker sprekker, og kom over Bakeskolen:

http://www.detsoteliv.no/bakeskolen.php#59

Selv om mange av oppskriftene IKKE er lavkarbo på det forumet, så er det en del gode tips for oss hobbykokker. Dessverre var det ingen gode råd ang. kakesprekker

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 09-05-09, 20:10   #4
Hillelille
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 239
Hillelille er ny på veien

Sv: Lollypopbrødet hever LITT i ovnen?

Mitt brød har fått en sånn svær topp over forma som nok er en 6-7 cm. Jeg kunne nok med fordel ha hatt røra i to former, for dette ble ett ganske stort brød

Hillelille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 10-05-09, 10:39   #5
grotingeling
Seniormedlem
 
grotingeling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Askøy
Alder: 51
Innlegg: 5.300
grotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt av

Sv: Lollypopbrødet hever LITT i ovnen?

Har sett at når jeg prikker brødet på overflaten med en gaffel, så er er mindre sjanse for at det sprekker mens det står i ovnen

__________________
"The past is history, the future is a mystery, but today is a gift — that’s why they call it ‘the present’"


grotingeling er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intermittent Fasting/LCHF Svar med sitat
Gammel 18-05-09, 16:26   #6
Sunfrid
Medlem
 
Sunfrid sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Alder: 53
Innlegg: 124
Sunfrid er ny på veien

Sv: Lollypopbrødet hever LITT i ovnen?

Sitat:

BTW: Alle mine bakverk sprekker BESTANDIG i toppen, vet noen hva jeg gjør galt?


Det kan hende du har for varm ovn, slik at baksten får en stekeskorpe før den er ferdig hevet... kan hjelpe med litt damp i ovnen eller litt vann/fuktighet på overflaten. Eller at du setter inn baksten ved litt lavere temperatur, og justerer temperaturen når baksten står i ovnen. Er det bakst med bakepulver, kan du prøve og redusere bakepulver med en liten tanke. Det kan også være litt stilig at brød sprekker kontrolert, bruk da en kniv og dra/skjær spor på skrått i brødets overflate (ca 1 mm dype).

Når det gjelder gjærbakst er det ofte at baksten ikke har fått heve ferdig før den stekes...


LYKKE TIL

__________________


Sunfrid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ingrediensene i lollypopbrødet vs karber i andre lignende produkter vilnedfort Ketolysekuren 0 26-01-09 12:56
Hjelp!! Lollypopbrødet Belseblubb Oppskrifter 4 14-10-08 15:34
Jeg lurer på noe angående lollypopbrødet annabanana Ketolysekuren 4 15-05-08 18:58
Da er Ziggy-lappene i ovnen! Kokosbolla :o) Ketolysekuren 7 12-08-07 00:28
Nå står Princess-brødet i ovnen... Iset Lavkarbo generelt 3 06-10-05 21:13


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no