Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Manglende vekttap!!!

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 22-07-05, 12:52   #1
sirkeline
Gjest
 
Innlegg: n/a

Manglende vekttap!!!

Grrrr, nå er jeg kjempefrustrert! Skjønner ikke hvorfor vekta står bom stille??
Gjør det samme som jeg har gjort hele tida, både i matveien og når det gjelder mosjon. Likevel skjer det null og niks. Har prøvd å kjøre på med mer karbohydrater, men det gjorde heller ingen forskjell.

Det er akkurat som om kroppen ikke vil mer ned i vekt, men det er ikke hodet mitt enig i!
Kan noen gi noen gode råd, så hadde jeg blitt veldig takknemlig

Vil jo ikke miste motivasjonen nå.........

  Svar med sitat
Gammel 22-07-05, 13:30   #2
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Det er normalt at vekttapet stanser opp i perioder. Dette kan vare fra 1 og opptil så mye som 6 uker uten at det behøver å være noe galt. I lavkarbo kretser kalles det platåer og er et vekjent begrep.

Det er kroppen som må "områ" seg litt. Ved ketolysekur utsetter vi kroppen for belastning den ikke er vant til og den må av og til ta pause og "tenke seg om". Være sikker på at den ikke sulter bl.a. I disse periodene pleier den å samle vann - det er det eneste den kan spare på (sparer i tilfelle sult) og når den etterhvert finner ut at den ikke sulter allikevel - så slipper den vannet og man går ofte ned ganske mye 0.5 - 3 kg i løpet av en dag eller to.

Du sier ingenting her om hvor lenge det har vart - eller hvor mye du har igjen å ta av. (jeg har ikke hatt tid til å lese gamle poster enda, men det skal jeg !) Men er det mindre enn 4 uker ville jeg gitt kroppen en sjanse til. Fortsett med det du gjør - det virker til slutt. (Dessverre er det her mange gir opp og sklir utpå. Det er IKKE lurt !)

Har du gått 4 uker eller mer må du lese kapittelet i boka som omhandler vektstans. Torkil har flere råd der. Først og fremt å øke aktivitetsnivået. Det er mulig kroppen din har blitt så vant til lavt karbenivå at den har kjørt seg fast. Da er det aller beste å øke aktivitet. Om det ikke hjelper etter en uke eller to, ville jeg prøvd med mere grønnsaker. For mange er grønnsaker en katalysator for vekttap. For noen hjelper det faktisk å spise MER karber. Rett og slett øke med 5 karber pr uke - opp til 20. Spesielt for de som har +/- 5 kilo igjen å ta av pleier dette å hjelpe. har du lite (5 kilo eller mindre) igjen å ta av kan det være at kroppen din rett og slett har funet sin trivselvekt og nekter å gå ned mer. Da er det KUN forsiktig øking av karber (men ikke så mye at du legger på deg) og mer aktivitet/trening/mosjon som hjelper. Det kan kanskje være en ide å se på Atkins vedvarende/velikehold eller Lindberg for å holde oppnådd vekt vedlike......

Nå er det flere her inne som opplever platåer ved jevne mellomrom. Forsjellige ting passer for forskjellige kropper. Kanksje none har en metode som passer kroppen din bedre. Jeg vil uansett IKKE anbefale å gå NED i karber. Det er svært få dette hjelper for. Torkil sier også at det er siste utvei når alt annet er prøvd.

Håper det løsner snart !!

Lykke til videre

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 24-07-05, 20:53   #3
sirkeline
Gjest
 
Innlegg: n/a

Hei igjen


Takk for gode tips! Stagnasjonen har vart i minst 1 måned nå, så jeg må gjøre noen grep for å få det i gang igjen. Har egentlig ikke peiling på hvordan jeg skal få det til, men noe må jeg gjøre, ettersom det jeg gjør akkurat nå ikke funker

Får prøve å øke på med trening og se om det får fart på sakene Har planer om medlemsskap på Spenst, og har tenkt å dra med min 17 år gamle sønn. Det har vi nok ikke vondt av noen av oss.

Tror ikke vekttapet har stoppet opp fordi jeg har for lite å ta av. I en perfekt verden ville jeg veid ca. 65 kilo, mens jeg i denne ubarmhjertige, mindre perfekte verden veier 83, og jeg er 168 høy.

Jeg får bare prøve meg litt fram, og satse på positive resultater.

  Svar med sitat
Gammel 25-07-05, 12:16   #4
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Gi kroppen ett karbosjokk sier nå jeg. Ett kaffiselskap er utmerket til å gi kroppen ett sjokk. Da går jeg løs på alle kakene med stor apetitt og spiser jeg ikke mer den kvelden så er jeg som regel lettere dagen etter.

Aberet er at du får økt søtsug de første dagene men ikke mer enn du klarer å takle.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 25-07-05, 14:41   #5
Mum 4 2
Seniormedlem
 
Mum 4 2 sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Sør for Trondheim
Alder: 53
Innlegg: 2.021
Mum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt av

Nå vet ikke jeg hvor mange måltider du spiser, men det kan hjelpe å dele opp få måltider i flere. F. eks. fem eller seks pr dag. Jeg spiser nå fem pr dag. 3 store og to små og vekta har begynt å røre på seg igjen. Skulle gjerne spist seks ganger, dvs. 3 store måltider og 3 små, men det rekker jeg ikke

Karbosjokk er også virksomt . Har gjort det selv. Aberet er som nevnt over at du får søtsug igjen.

__________________
Hilsen Mamma for 2
Nesten i mål.
Mum 4 2 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: GBP-operert og lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-07-05, 15:44   #6
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Hvis karbosjokk virker for deg kan du prøve det. Jeg har prøvd flere ganger og for meg funker det absolutt IKKE. Jeg legger på meg et kilo eller to (mye vann riktignok), men sliter i ukesvis for å få de av igjen ! Må presisere at jeg gjør karbosjokk slik det skal gjøres ifølge EAT/Hallsteinsen og Polezynzki, med pasta/ris/potet/brød måltid, - ikke kaker og sukker karber. Virker det ikke første gangen er det ikke vits å prøve igjen .....

Håper du finner ut av hva du må gjøre ..... og beklager jeg ikke har en trylleformel

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 27-07-05, 10:56   #7
sirkeline
Gjest
 
Innlegg: n/a

Hei igjen


og takk for gode tips. Jeg HAR prøvd karbosjokk, men det hjalp ingenting. Nå prøver jeg å øke aktivitetsnivået + at jeg drikker mer vann (har ikke vært veldig flink til det i det siste). Av en eller annen grunn, er jeg flinkere til å drikke masse vann når jeg er på jobb enn når jeg har fri

Jeg har heller ikke testet urinen for ketoner på leeeenge, men nå kjøpte jeg stix igjen. Ble skikkelig nedtrykt av det, for det var null og niks utslag. Føler meg litt rådvill akkurat nå, for det ser vanskelig ut å komme i ketose igjen

Men jeg gir ikke opp!! Prøver bare litt forskjellig, også får vi se hvordan det går.Nå legger jeg denne tråden på is, også kommer jeg tilbake med resultater på vektfronten når (hvis) det skjer noe igjen.

Ha en flott dag!!!!!

  Svar med sitat
Gammel 27-07-05, 12:51   #8
Lennor
Ubekreftet Medlem
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Østlandet
Alder: 47
Innlegg: 157
Lennor er et fyrlysLennor er et fyrlysLennor er et fyrlysLennor er et fyrlysLennor er et fyrlys

Bare en liten tanke... Torkel sier følgende i boka si ved stagnering:


Kutte ned på fett
øke mosjon

kutte litt ned på karber

hmmm... gjør han ikke?

__________________













I dag er første dagen i resten av mitt liv
Så deilig at jeg får oppleve den



Lennor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekur Svar med sitat
Gammel 28-07-05, 11:58   #9
sirkeline
Gjest
 
Innlegg: n/a

Hei


Vet jeg sa at jeg skulle legge tråden på is, men må bare fortelle at jeg er i ketose igjen!! Jippi!! Ble kjempeglad da det var utslag på stixen, så da betyr det vel at jeg gjorde noe riktig!
Kutter ned på "feil"karber(eks. jordbær, tyggis o.l) pøser på med "riktige" karber i form av grønnsaker, drikker masse vann og øker aktivitetsnivået.
Det viktigste er at jeg er i gang igjen, og humøret steg mange hakk

Nå skal vi ta med unga for å bowle, og gamlemor har tenkt å slå dem ned i skoa Strike!!

  Svar med sitat
Gammel 28-07-05, 12:24   #10
Lennor
Ubekreftet Medlem
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Østlandet
Alder: 47
Innlegg: 157
Lennor er et fyrlysLennor er et fyrlysLennor er et fyrlysLennor er et fyrlysLennor er et fyrlys

Opprinnelig lagt inn av sirkeline

Hei




Nå skal vi ta med unga for å bowle, og gamlemor har tenkt å slå dem ned i skoa Strike!!

Lykke til med bowlinga :-)

__________________













I dag er første dagen i resten av mitt liv
Så deilig at jeg får oppleve den



Lennor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekur Svar med sitat
Gammel 28-07-05, 15:35   #11
Tricky
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2004
Innlegg: 267
Tricky er virkelig snillTricky er virkelig snillTricky er virkelig snillTricky er virkelig snillTricky er virkelig snill
Post

Noen tanker om mat og hode..

Det jeg først og fremst har observert etter å ha vært oppmerksom på karbohydrater i forhold til slanking i snart et år nå, er at uansett hva man gjør så sitter 80% i hodet. Psyken er, uansett hvordan man vrir og vender på det, en avgjørende faktor i forholdet vårt til mat.

De periodene jeg spiser rett og trener masse, følger hodet med og jegtror at jeg aldri kan falle igjen. Så, plutselig stuper man rett utfor kanten og mange spiser til og med verre enn de gjorde før de ble gjort oppmerksom på karbenes innvirkning! Skulle virkelig ønske at det kunne forskes litt mer på dette..

Jeg selv får ikke atkins til å fungere, har vanskelig for å komme i ketose og har under (flere) induksjon(er) ikke hatt noe vekttap. Vet jo at det må være noe jeg ikke gjør det på den rette måten, men ofte er avstanden mellom teori og praksis milelang. Allikevel er fordelene utenom vekttnedgang så mange at fortsette det skal jeg, men kanskje på en litt annen måte, det blir å utforske egen kropps reaksjoner..

Dette ble visst litt lenger enn planlagt, men måtte bare skrive ned dette her ettersom jeg leste sirkelines spørsmål og svarene her.



-fortsatt god sommer til alle her inne! Nå drar jeg på festival, pakket og klar med proteiner og grønnsaker i bokser og det man kan finne av lavkarbo tørrmat

Tricky er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ren mat Svar med sitat
Gammel 28-07-05, 16:28   #12
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

De fleste som ikke kommer i ketose viser seg å spise ting de egentlig ikke burde ha spist. Kunstig søtstoff, for mye meieriprodukter og matvarer som IKKE står på lista til Atkins (tillatte matvarer). (Den er ganske greit å sjekke selv om kman går på ketolysekuren, det er jo e samme tingene som gjør at vekttapet stanser opp, uansett om man bruker Atkins eller Ketolyse - så like er de). Det er det første man får beskjed om å sjekke når man spør Atkins support. Selv om man tror man gjør akkurat det samme man gjorde da man tok av, kan det godt hende at man ubevisst har endret noe, eller at kroppens toleranse rett og slett endrer seg underveis. Jeg kunne bl.a spise nøtter før - uten problem, men plutselig reagerte jeg på dem....

The Carb Creep er en ekkel liten figur som bor oppi hodet vårt og hindrer oss å se klart hva vi egentlig spiser...... Den lurer inn forbudte karber/dårlige/raske karber uten at vi vet om det gitt Jordbær & kunstig søtstoff & sånn.....

Kjempeflott Sirkeline, at du fant ut hva du skulle gjøre !! Lykke til videre !!

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hensikten med Vedvarende vekttap HP Vedvarende vekttap 4 11-06-14 21:24
Stress!! - og manglende vektnedgang... Fedonisten Generell ernæringsdebatt 15 24-05-11 19:24
Mat som fremmer/hemmer stoffskifte og vekttap for Type O Nille Type O 15 29-11-09 12:36
Hvor mye vekttap i startfasen? linkn Lavkarbo generelt 18 02-02-05 00:26
Hvordan følge fase 2 - vedvarende vekttap HP Vedvarende vekttap 0 29-02-04 21:31


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no