Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Uææ! Hetetokter og overgangsalder

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-08-13, 16:43   #526
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Uææ! Hetetokter og overgangsalder

Hmm - spørsmål som kanskje passer å hive inn i denne tråden:

Jeg har i år slitt en del med veldig lave østrogenverdier. Menstruasjon har forsvunnet, jeg la på meg ganske mye på veldig kort tid til tross for stabilt kosthold, og har også fått slite med temperaturregulering og denslags. I det hele tatt opplever jeg vel omtrent det samme som overgangsalder-plager, men jeg er nå litt for ung til at det faktisk er tilfelle, håper jeg.


Uansett - jeg lurer på om noen av dere har fått østrogentilskudd og opplevd bedring psykisk?


Det er min mentale helse som har tatt den største knekken, og jeg lurer på om jeg kan regne med at dette vil løse seg selv når endokrinologen får sjekka prøvene mine og, sannsynligvis, foreskriver hormontilskudd for meg.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 07-08-13, 17:02   #527
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Uææ! Hetetokter og overgangsalder

Hmm... du er utredet for lavt stoffskifte? (Symptomene du beskriver kunne ha vært hentet fra et sånt eksempel.)
Temperaturreguleringen henger også sammen med jod/jodmangel som igjen påvirker stoffskiftet. (Eventuelle jodtilskudd bør tas sammen med selen.)

Ellers sier min lege at (for) høye østrogenverdier iallfall ofte gir et mer oppfarende temperament (skjer gjerne som følge av ekstra kobbertilskudd fra spiral i følge ham). Om lite østrogen påvirker psyken vet jeg ikke.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 07-08-13, 17:22   #528
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Uææ! Hetetokter og overgangsalder

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Hvor mange år må man holde ut plagene?

Det er nok individuelt, min mor hadde i alle fall kraftige hetetokter til hun døde 66 år gammel.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 07-08-13, 17:32   #529
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: Uææ! Hetetokter og overgangsalder

Opprinnelig lagt inn av Rin, her.

Hmm - spørsmål som kanskje passer å hive inn i denne tråden:

Jeg har i år slitt en del med veldig lave østrogenverdier. Menstruasjon har forsvunnet, jeg la på meg ganske mye på veldig kort tid til tross for stabilt kosthold, og har også fått slite med temperaturregulering og denslags. I det hele tatt opplever jeg vel omtrent det samme som overgangsalder-plager, men jeg er nå litt for ung til at det faktisk er tilfelle, håper jeg.


Uansett - jeg lurer på om noen av dere har fått østrogentilskudd og opplevd bedring psykisk?


Det er min mentale helse som har tatt den største knekken, og jeg lurer på om jeg kan regne med at dette vil løse seg selv når endokrinologen får sjekka prøvene mine og, sannsynligvis, foreskriver hormontilskudd for meg.

Leger generelt er veldig skeptiske til å foreskrive østrogen pga økt risiko for kreft. Jeg har selv nevnt østrogen for fastlegen min, men det var ikke aktuelt.
Nå har jeg fått time hos gynekolog for utredning og behandling av overgangsplager og da blir det vel sikkert østrogen som blir løsningen om jeg skal få mer livskvalitet igjen

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 07-08-13, 17:33   #530
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: Uææ! Hetetokter og overgangsalder

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Det er nok individuelt, min mor hadde i alle fall kraftige hetetokter til hun døde 66 år gammel.

Jeg har lest om folk som plages med det resten av livet

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 07-08-13, 17:34   #531
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: Uææ! Hetetokter og overgangsalder

Forsiktig optimist i dag jeg altså. Har kun hatt 4 hetetokter i hele dag, så enten er det rødkløverkapslene som fungerer, eller så er den verste perioden over for denne gang. Umulig å si,men tiden vil vise

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 07-08-13, 19:00   #532
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Uææ! Hetetokter og overgangsalder

Opprinnelig lagt inn av Dolsi, her.

Leger generelt er veldig skeptiske til å foreskrive østrogen pga økt risiko for kreft. Jeg har selv nevnt østrogen for fastlegen min, men det var ikke aktuelt.
Nå har jeg fått time hos gynekolog for utredning og behandling av overgangsplager og da blir det vel sikkert østrogen som blir løsningen om jeg skal få mer livskvalitet igjen

Andre leger mener at problemet (kreft) er forbundet med bruken av syntetisk østrogen, ikke bioidentisk. (Jeg vet ikke om bioidentisk østrogen er å få i Norge.)

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 07-08-13, 20:20   #533
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Uææ! Hetetokter og overgangsalder

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Andre leger mener at problemet (kreft) er forbundet med bruken av syntetisk østrogen, ikke bioidentisk. (Jeg vet ikke om bioidentisk østrogen er å få i Norge.)

Mine hormonnivåer er dog så lave at det ikke finnes tvil om at jeg trenger noen form for tilførsel av det som mangler - såpass har vi funnet ut allerede. Jeg har også lest mye om østrogenmangel-betinget depresjon og vet at det "er" et fenomen - bare lurte på om noen hadde direkte erfaring med det, heh.


Stoffskiftet har blitt målt til det samme som alltid - normalt, i nedre del av normalsjiktet. Ingen plutselig endring, altså.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 07-08-13, 22:47   #534
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: Uææ! Hetetokter og overgangsalder

Håper jeg også får en skikkelig utredning hos gynekologen nå og er det østrogen som må til for at jeg skal få det bedre så får det bare bli sånn

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 09-08-13, 19:27   #535
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: Uææ! Hetetokter og overgangsalder

I går hadde jeg kun 5 hetetokter og i dag har det kun vært 1
Enten så er jeg inne i en veldig god periode, ellers så må rødkløverkapslene være et mirakel for min del

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 29-08-13, 21:40   #536
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: Uææ! Hetetokter og overgangsalder

Jeg gikk tom for rødkløverkapsler og det var utsolgt over alt når jeg spurte meg rundt etter dem. Kjøpte derfor Femarell for å prøve det. Det fungerte dårlig på meg og hetetoktene kom tilbake.
Nå har de endelig fått inn rødkløverkapsler på Life igjen og jeg har fått lagt av noen bokser som jeg skal hente på lørdag

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 29-08-13, 22:14   #537
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Uææ! Hetetokter og overgangsalder

Tenker det er på tide å melde seg inn i denne tråden sånn helt på ordentlig, gitt!
Hetetoktene har såvidt begynt og etter å ha fulgt med på denne tråden, vet jeg jo hva jeg må gjøre!
Sjekket ut Nycoplus E- vitamin og oppdaget at hjelpestoffet i disse kapslene er soyaolje!
Blir jo ikke akkurat mengder, men om man vil unngå soya.....
Så jeg endte opp i en helsekostbutikk (Kinsarvik på Sandvika Storsenter) og kjøpte heller noen med hvetekimolje. E- vitamin Extra fra Berthelsen
Har ikke begynt å bruke dem enda. Skal ta en masse blodprøver den 11. september, så venter til etter det.

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 30-08-13, 08:53   #538
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Uææ! Hetetokter og overgangsalder

Soya Takk for tipset Kitt.

Burde nok rapportere litt her igjen jeg også. Har for øyeblikket stopp i e-vit inntaket. Etter at jeg begynte å få hetetoktene tilbake, har ikke vitaminen hatt den samme gode effekten. Hadde 4 uker i sommer som var rett og slett helt for j........ og bestemte jeg for å slutte å ta de en periode.
Kjenner kroppen litt bedre nå, så jeg ser at jeg har noen veldig hete uker, for å så ha noen uker som er helt symptomfrie før jeg begynner på igjen.
Nå venter jeg til det starter på igjen, da skal jeg gumle e-vit til krampa tar meg

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 30-08-13, 09:10   #539
Pearl
Seniormedlem
 
Pearl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 65
Innlegg: 3.622
Pearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt av

Sv: Uææ! Hetetokter og overgangsalder

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Hvor mange år må man holde ut plagene?

Jeg har holdt på i 11 år. Det sisste året har symptomene blitt litt bedre.

__________________
Min Journal
Pearl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-08-13, 09:11   #540
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Uææ! Hetetokter og overgangsalder

Opprinnelig lagt inn av Pearl, her.

Jeg har holdt på i 11 år. Det sisste året har symptomene blitt litt bedre.

Og moren min holdt på i over 20

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 30-08-13, 09:13   #541
Pearl
Seniormedlem
 
Pearl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 65
Innlegg: 3.622
Pearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt av

Sv: Uææ! Hetetokter og overgangsalder

Jeg trodde at en overgang skal ha både en begynnelse og en slutt.

__________________
Min Journal
Pearl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-08-13, 09:34   #542
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: Uææ! Hetetokter og overgangsalder

Jeg har holdt på i 16 år. Brukte hormoner i 10 år. Veldig fornøyd, men hetetoktene kom tilbake da jeg sluttet legen min mente det var tid for å trappe ned, men jeg er vel ikke helt enig i det Plagsomt de lux!

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 30-08-13, 19:47   #543
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Uææ! Hetetokter og overgangsalder

ayurvedisk medisin balanserer ild, vann og jord i kroppen og påstår og kunne hjelpe mot hetetokter. da er det for mye ild. man kan endre matvaner, f.eks unngå krydra mat osv. Husker ikke noe mer, men det er info om man søker.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 31-08-13, 00:14   #544
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Uææ! Hetetokter og overgangsalder

NÅR kommer hetetoktene?

Vil gjerne finne sammenfall

Jeg svetter endel natterstid, men det har jeg stort sett alltid gjort. Har feks aldri dyne over føttene. I tillegg svetter jeg alltid mye ca kl 11.00, men det går over når jeg tar min faste vanndrivende kl 12.00?

ER jeg i overgangsalderen eller? Mamma var ti år eldre enn det jeg er nå før hun begynte og vanndrivende tar jeg hyppig av som fortalt tidligere. Men kanskje jeg bør vurdere vanndrivende kl 10 istedenfor kl 9?

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 31-08-13, 00:20   #545
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Uææ! Hetetokter og overgangsalder

Mine hetetokter kan komme når som helst og uansett hva jeg gjør. Men jeg svetter ikke enda, blir bare fryktelig varm!
Har nok ladet opp til dette i noen år, men det er først nå det virkelig har slått ut.
Det morsomme er at det egentlig passer fint, for pga minus 38kg fryser jeg lett nå for tiden, så all varme tas i mot med takk!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 31-08-13, 13:39   #546
Chamomilla
Seniormedlem
 
Chamomilla sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 2.453
Chamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjent

Sv: Uææ! Hetetokter og overgangsalder

Bør man rutinemessig til sjekk når mensen har uteblitt i et halvt år? Har hatt litt varmebølger av og på i et par år også, så årsaken er jo opplagt - i tillegg til at jeg er 45 og garantert ikke gravid.
Finnes det dessuten tester/måter å finne ut om man er HELT tom for egg og dermed kan droppe prevensjon uten å frykte at det likevel ikke var HELT tomt?

__________________
Journal
..lever du dagen i dag godt gjøres alle gårsdager til lykkelige drømmer og hver eneste morgendag blir et bilde på håp.
Chamomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalder-inspirert Svar med sitat
Gammel 31-08-13, 13:54   #547
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Uææ! Hetetokter og overgangsalder

Opprinnelig lagt inn av Chamomilla, her.

Bør man rutinemessig til sjekk når mensen har uteblitt i et halvt år? Har hatt litt varmebølger av og på i et par år også, så årsaken er jo opplagt - i tillegg til at jeg er 45 og garantert ikke gravid.
Finnes det dessuten tester/måter å finne ut om man er HELT tom for egg og dermed kan droppe prevensjon uten å frykte at det likevel ikke var HELT tomt?

Jeg tror det bør ha gått 12 mnd uten mens før man kan regne seg som ikke lenger befruktningsdyktig, du får google litt. Det er vel litt tidlig å miste mensen for godt når man er 45?

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 31-08-13, 17:13   #548
Pearl
Seniormedlem
 
Pearl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 65
Innlegg: 3.622
Pearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt av

Sv: Uææ! Hetetokter og overgangsalder

Opprinnelig lagt inn av Chamomilla, her.

Bør man rutinemessig til sjekk når mensen har uteblitt i et halvt år? Har hatt litt varmebølger av og på i et par år også, så årsaken er jo opplagt - i tillegg til at jeg er 45 og garantert ikke gravid.
Finnes det dessuten tester/måter å finne ut om man er HELT tom for egg og dermed kan droppe prevensjon uten å frykte at det likevel ikke var HELT tomt?

Jeg var 44 når legen fant ut at jeg var i overgangsalderen, ved hjelp av en blodprøve. Kan jo kanskje være greit å ta en blodprøve for å være sikker før en prøver ut å droppe prevensjon?

__________________
Min Journal
Pearl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-09-13, 01:42   #549
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Uææ! Hetetokter og overgangsalder

Kanskje et veldig dumt spørsmål, men hvordan vet man at man kommer i overgangsalderen?
Jeg har mistenkt det selv, både på grunn av at jeg er i perioder søkkvåt av svette og også fordi menstruasjonene i den senere tid har vært mye mindre og mye mer kortvarige, men ifølge lege så er det vektnedgangen min som er grunnen; jeg er visst ikke gått ut på dato enda.
Jeg begynte og menstruere ti og et halvt år gammel og har i alle år vært jevn som ei klokke, så derfor trodde jeg at det var overgangsalderen som kom da ting begynte og forandre seg.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 01-09-13, 10:58   #550
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Uææ! Hetetokter og overgangsalder

Det er nok ofte summen av mange ting som varsler inntreden i overgangen!
Endret mens og hetetokter(med eller uten svette) er vel de endringene vi best legger merke til i det daglige.
Tynnere slimhinner, nedsatt forbrenning, søvnvansker, depresjoner osv kommer liksom litt etterhvert og litt mer snikende, vil jeg tro.
Legen kan med noen enkle blodprøver si mer om hvordan det ligger an, men prøvene må tas på rett tidspunkt i syklus for å ikke feiltolkes etc.
Noen av symptomene kan nok også forklares med uønsket vekttap, men langt fra alle. Svetting er jo feks forbundet med diabetes.

De siste 18 månedene har jeg ikke hatt mensen pga fjerning av livmorslimhinne. Har nå begynt å blø igjen og vet derfor hvor jeg er i syklus. Så nå kan jeg ta blodprøve for å få sjekket hormonene igjen. Med opptil 8-10 hetetokter i løpet av dagen er jeg rimelig sikker på hvordan det ligger an, men kunne tenke meg å få det bekreftet også.

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Overgangsalder Miranda13 Stoffskifte / hormonproblemer 2 21-03-12 17:17
Hetetokter ... ida petrine Spørsmål og svar 2 20-04-11 11:05
Hetetokter Sassy88 Ketolysekuren 2 14-05-09 11:59
Hetetokter! annemerete Ketolysekuren 11 17-08-07 12:53


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no