Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Mer enn 30 kg overvekt

Spiser jeg feil?

Mer enn 30 kg overvekt Vi som trenger å ta av 30 kilo eller mer står gjerne overfor ekstra store utfordringer. Her deler vi erfaringer, gir gode råd og støtter hverandre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-11-09, 03:34   #1
Aida
Juniormedlem
 
Aida sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: London
Alder: 33
Innlegg: 26
Aida er ny på veien

Spiser jeg feil?

Jeg er litt usikker på dette nå, for jeg kan egentlig ikke så mye om dette lavkarbo. Jeg har begynt å se mønstrene for hvilke matvarer som er tillatte, og hva som biologisk skjer inni kroppen (til et visst punkt, er ikke biolog for å si det sånn, men fatter greia) men så ser jeg her inne at folk prater om å ha spist for lite fett og for lite karbohydrater, osv..
Dette får meg til å tenke at jeg spiser nok ikke nok av noe? Jeg er i ketose, og går ned, eller har gjort det hittil hvertfall, men jeg har ikke passet på i det hele tatt... Jeg har bare kjøpt inn varer som er under 4kh pr 100g (ca, får en sånn mental grense som skriker litt hvis jeg ser på mat med noe over det)..
En typisk dag består av to kokte egg, 50 g pepperoni (påleggmums ), litt smøreost (light, vel og merke..) og kanskje noen babybell oster.

Blir veldig sjeldent grønnsaker, og det er av en eneste grunn: Bor på Halls (leiligheter eid av skolen jeg går på i london) hvor kjøleskapet er så kaldt at alle grønnsakene fryser. Har kastet sikkert ti agurker, 7 paprikaer og gud vet hva! (nei får ikke endra på tempraturen, knappen sitter fast)..

Uansett, det var ikke poenget. :P (sidetracked, ja..) Spørsmålet mitt er vel bare om jeg vil fortsette å gå ned ved å spise denne typen mat? (Ost, kjøttpålegg, egg)

Aida er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 07-11-09, 05:38   #2
Alyssa
Seniormedlem
 
Alyssa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Alder: 47
Innlegg: 4.446
Alyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastisk

Sv: Spiser jeg feil?

Opprinnelig lagt inn av Aida, her.

En typisk dag består av to kokte egg, 50 g pepperoni (påleggmums ), litt smøreost (light, vel og merke..) og kanskje noen babybell oster.

Ost, kjøttpålegg og egg er fin mat det, men dette ser mer passe ut for et måltid enn for en hel dag syns jeg. Ser ut som du spiser altfor lite, for lite protein, for lite fett, og på ketolysekuren skal du jo ha 15 g karbohydrat om dagen også. Skjønner problemet med grønnsakene, men en del grønnsaker tåler å oppbevares i romtemperatur også, i hvert fall over kort tid.

Vet ikke om dette var til noen hjelp jeg, men mer klarte jeg ikke å vri ut av hodet akkurat nå

Alyssa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-11-09, 08:56   #3
frifuggel
Seniormedlem
 
frifuggel sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 60
Innlegg: 2.081
frifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjent

Sv: Spiser jeg feil?

Er det ikke mulig å regulerer opp tempen på kjøleskapet? Har enda ikke vært borti ett der dette ikke er mulig, men i studentleiligheter er jo det meste mulig, mener jeg å huske..

Kjøper du små mengder grønnsaker, hele grønnsaker, så holder de i ett døgn eller så. Oppskjært grønt tåler veldig lite lagring uten kjøling. I vindusposten er det kjøligere, antar jeg (har levd uten kjøleskap i perioder, jeg ) Vinduene i England er jo ellers ikke kjent for å isolere voldsomt godt..

Ville lagt inn mere kjøtt/fisk (proteiner), jeg. Ikke påleggstypene, hvis mulig. Salt er jo ikke SÅ farlig, men greitt å ikke spise så mye at man føler at vekta står stille. Og hvorfor lightvarianter av smøreost? Ikke noe vits i å gå glipp av fettet, når du alt spiser dem.

Krever at man har muligheter til å være i butikk minst en gang om dagen, hvis man er helt uten kjøleskap. I ditt tilfelle tenker jeg du trenger maks annenhver dag. Angående mengden ligger du ikke voldsomt under det jeg spiser selv, pr. dag. Makter ikke større mengder, må liksom ligge under følelsen "stapp mett", og da blir det overraskende lite jeg spiser, mengdemessig! Man skal ikke tvinge i seg mat.

Kroppen min fungerer greitt, så da tar jeg mengden med ro, sålenge jeg ligger på et ok nivå i forhold til protein, karbohydrater og fett.. Merker jo fort om kroppen stresser etter mer, hvis måltidet ble akkurat for lite, og da tar jeg litt brie el.l. Er bare veldig klar på å ikke havne på et nivå der jeg er "glad jeg merker det blir lite, og får godfølelsen av at kroppen krever mer, mens jeg er sterk nok til å nekte den det.." Ikke det dette handler om. Og merker VELDIG godt om det blir for lite grønt (strever med den biten..), magen går helt i stå Olje og/eller (gjerne hjemmelaget) dressing til det grønne får opp fettmengden, alle monner drar!

Jukseris som er lagd ferdig tåler å fryse, samme gjør broccolimos. Poser med frosne grønnsaker kan du jo også oppbevare, selv om holdbarheten blir bare få dager, istedet for uker/måneder, om tempen ligger rett under null, og ikke på "dypfryst"..

Vet ikke om dette hjelper noe, men det kommer nok flere svar

Lykke til!

__________________
Storkoser meg med verdens fineste lille gutt, en uventet og utrolig premie for riktig mat i 10 måneder..
frifuggel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tilpasset Fedonistisk :)) Svar med sitat
Gammel 07-11-09, 09:02   #4
Margrethe
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Berkeley, USA
Innlegg: 436
Margrethe er ny på veien

Sv: Spiser jeg feil?

Jeg hadde besvimt etter to dager med så lite mat, men vi er alle ulike

Margrethe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach Svar med sitat
Gammel 07-11-09, 09:53   #5
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Spiser jeg feil?

Opprinnelig lagt inn av Margrethe, her.

Jeg hadde besvimt etter to dager med så lite mat, men vi er alle ulike

Ja, det var det eg også tenkte når eg såg det. Den mengda har eg i meg fram til lunsj, jo..
Som nemnt, ikkje alle grønsaker treng å stå i kjøleskap. Lag blomkålmos og oppbevar i kjøleskapet, det tåler jo å stå kaldt i boks, og er raskt å varme opp i mikro til dømes.

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-11-09, 09:59   #6
arkine
Seniormedlem
 
arkine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: vestfold
Alder: 70
Innlegg: 1.154
arkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snill

Sv: Spiser jeg feil?

agurker,tomater, skal ikke ligge i kjøleskap.kål ,paprika,og noen typer salathoder,,blomkål, brokkoli holder seg godt også i romtempratur noen dager,
så om du handler to dager i uken med de grønnsakene du vil ha , skulle ikke det være noe problem uten kjøleskap,men du har kanskje en kald gang , kjøligere soverom der kan de oppbevares

__________________
start 18.01.2016

arkine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: røykfri,og snart slank,,håper jeg Svar med sitat
Gammel 07-11-09, 14:08   #7
Aida
Juniormedlem
 
Aida sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: London
Alder: 33
Innlegg: 26
Aida er ny på veien

Sv: Spiser jeg feil?

Opprinnelig lagt inn av Alyssa, her.

Ost, kjøttpålegg og egg er fin mat det, men dette ser mer passe ut for et måltid enn for en hel dag syns jeg. Ser ut som du spiser altfor lite, for lite protein, for lite fett, og på ketolysekuren skal du jo ha 15 g karbohydrat om dagen også. Skjønner problemet med grønnsakene, men en del grønnsaker tåler å oppbevares i romtemperatur også, i hvert fall over kort tid.

Vet ikke om dette var til noen hjelp jeg, men mer klarte jeg ikke å vri ut av hodet akkurat nå

Opprinnelig lagt inn av Margrethe, her.

Jeg hadde besvimt etter to dager med så lite mat, men vi er alle ulike

Opprinnelig lagt inn av frifuggel, her.

Er det ikke mulig å regulerer opp tempen på kjøleskapet? Har enda ikke vært borti ett der dette ikke er mulig, men i studentleiligheter er jo det meste mulig, mener jeg å huske..

Kjøper du små mengder grønnsaker, hele grønnsaker, så holder de i ett døgn eller så. Oppskjært grønt tåler veldig lite lagring uten kjøling. I vindusposten er det kjøligere, antar jeg (har levd uten kjøleskap i perioder, jeg ) Vinduene i England er jo ellers ikke kjent for å isolere voldsomt godt..

Ville lagt inn mere kjøtt/fisk (proteiner), jeg. Ikke påleggstypene, hvis mulig. Salt er jo ikke SÅ farlig, men greitt å ikke spise så mye at man føler at vekta står stille. Og hvorfor lightvarianter av smøreost? Ikke noe vits i å gå glipp av fettet, når du alt spiser dem.

Krever at man har muligheter til å være i butikk minst en gang om dagen, hvis man er helt uten kjøleskap. I ditt tilfelle tenker jeg du trenger maks annenhver dag. Angående mengden ligger du ikke voldsomt under det jeg spiser selv, pr. dag. Makter ikke større mengder, må liksom ligge under følelsen "stapp mett", og da blir det overraskende lite jeg spiser, mengdemessig! Man skal ikke tvinge i seg mat.

Kroppen min fungerer greitt, så da tar jeg mengden med ro, sålenge jeg ligger på et ok nivå i forhold til protein, karbohydrater og fett.. Merker jo fort om kroppen stresser etter mer, hvis måltidet ble akkurat for lite, og da tar jeg litt brie el.l. Er bare veldig klar på å ikke havne på et nivå der jeg er "glad jeg merker det blir lite, og får godfølelsen av at kroppen krever mer, mens jeg er sterk nok til å nekte den det.." Ikke det dette handler om. Og merker VELDIG godt om det blir for lite grønt (strever med den biten..), magen går helt i stå Olje og/eller (gjerne hjemmelaget) dressing til det grønne får opp fettmengden, alle monner drar!

Jukseris som er lagd ferdig tåler å fryse, samme gjør broccolimos. Poser med frosne grønnsaker kan du jo også oppbevare, selv om holdbarheten blir bare få dager, istedet for uker/måneder, om tempen ligger rett under null, og ikke på "dypfryst"..

Vet ikke om dette hjelper noe, men det kommer nok flere svar

Lykke til!

Tusen takk for svar! Har ikke tenkt på at grønnsaker ikke trenger å ligge i kjøleskapet! Det har ikke ikke vært et alternativ i det hele tatt men det var jo egentlig kjempegreit da! Jeg vet jeg spiser veldig lite, men jeg kjemper med meg selv for å spise det der :P Nå som jeg har hatt ketose i nesten en uke, så er det akkurat som om kroppen ikke trenger mat (sånn hjar det forsåvidt vært hele livet, har vært my elettere å slutte å spise helt enn å VELGE den riktige maten). Jeg har, med andre ord null matlyst. Det positive er jo da at jeg ikke har noe lyst på sjokolade, pizza og andre ting, mens det negative er at jeg sitter å pirker i maten min.. Jeg vet jo derimot at jeg MÅ spise, så jeg får det i meg, men jeg syns ikke det er noe godt. Jeg gleder meg veldig til å komme hjem til jul så jeg kan få lagd litt sånn lavkarbo pizza og brød og sånn, innbiller meg at matgleden kanskje kommer litt tilbake.. Har ikke penger eller ork til å begynne med det her (I underkant av 4000 å leve på til 18 desember jaaa.. :P).

Men dere har nok rett, jeg burde finne en annen kilde til kjøtt enn det pålegget mitt..
OG grønnsaker. Får ta meg selv litt i øra, og kanskje fortelle meg selv at jeg MÅ. Forresten! Hvilke grønnsaker er tillatt? Har lest et sted at gulrøtter, og tomater og sånn er major partystoppere hvis man er på ketolyse, og at det beste du kan spise er egentlig bare sånne.. forskjellige typer salat?!

Aida er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 07-11-09, 14:22   #8
frifuggel
Seniormedlem
 
frifuggel sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 60
Innlegg: 2.081
frifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjent

Sv: Spiser jeg feil?

Salater, broccoli, blomkål, litt paprika (helst ikke mye av rød), litt agurk, litt tomat.. Er jo noe karber i det meste, men kunsten er å ha mindre av det som inneholder mest av dem. Ikke alle som reagerer med stopp på tomater! Og det er rimelig store mengder med salat vi kan ha i oss, synes jeg.. De som du kan spise en god del av er de nevnte salatene (dess dypere grønnfarge, jo bedre er de), samt broccoli og blomkål. Knutekål også, men det har jeg aldri smakt, tror jeg.. Blir salaten kjedelig, så kan den jo fort spices opp med feta-ost (marinert i krydret olje, nammers...) krydder, oljer eller dressing. Bare fantasien som setter grenser.

__________________
Storkoser meg med verdens fineste lille gutt, en uventet og utrolig premie for riktig mat i 10 måneder..
frifuggel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tilpasset Fedonistisk :)) Svar med sitat
Gammel 07-11-09, 14:38   #9
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Spiser jeg feil?

Er vel en del billigere med grønnsaker i London enn i Norge også!
Innandrer- butikkene pleier å være veldig billige og ha stort utvalg!

Gulerot er nei- mat, rød paprika med måte....

Lykke til! Ikke lenge til juleferie nå!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 01:05   #10
Aida
Juniormedlem
 
Aida sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: London
Alder: 33
Innlegg: 26
Aida er ny på veien

Sv: Spiser jeg feil?

Hehe, ja! Man skulle hvertfall tro grønnsaker er billigere i london, men det er faktisk mye billigere med mat som pizza og brød og generelt usunne ting! Et eksempel er agurker.. De koster rundt 8-9 kroner for en, mens du kan få en stor big one pizza (ish) til det dobbelte av den prisen.. Så er relativt dyrt. Bah Sklei ut i helgen, btw. Møkk.

Tusen takk

Aida er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 17:51   #11
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Spiser jeg feil?

Frukt og grønt er billigere i England enn i Norge. Kjøttet også. Og utvalget er av en annen verden - i alle fall for oss som må ta til takke med Rema, Rimi/Ica og Coop.

Men jeg skal være enig i at "søppelmaten" er billigst. Man kan få utrolig mye vomfyll for et par pund...

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hva er best? Tok jeg feil? Schmoopy Ketolysekuren 4 22-03-09 11:19
Spiser jeg feil? Addict Lavkarbo generelt 10 18-03-09 14:31
Spiser jeg feil?? Tulla81 Lavkarbo generelt 14 06-05-08 00:27
Kan noen hjelpe meg, spiser jeg feil? snupperella Ketolysekuren 24 17-09-07 14:47
Noe er feil.. Klumpe Spørsmål og svar 6 18-12-06 22:57


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no