Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

Fedme er ikke noe man HAR, man ER feit!

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 12-10-10, 17:51   #51
Nyfrelst
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 78
Nyfrelst har en fantastisk aura rundt segNyfrelst har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fedme er ikke noe man HAR, man ER feit!

Opprinnelig lagt inn av Queen of Wands, her.

Det jeg syns er ille er å lese alle kommentarene som ligger på vgs nettsider. Utrolig mange uvitende og fordomsfulle mennesker!

Uff, det er selvplaging å lese i kommentarfeltene hos nettavisene, det ender ALLTID med masse drittslenging. Kommentarene der får meg nesten til å miste troen på menneskeheten, håper virkelig ikke at de som skriver der er representative for resten av befolkningen...

Nyfrelst er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-10-10, 20:57   #52
Opheliia
Seniormedlem
 
Opheliia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 34
Innlegg: 661
Opheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlys

Sv: Fedme er ikke noe man HAR, man ER feit!

Opprinnelig lagt inn av Nyfrelst, her.

Uff, det er selvplaging å lese i kommentarfeltene hos nettavisene, det ender ALLTID med masse drittslenging. Kommentarene der får meg nesten til å miste troen på menneskeheten, håper virkelig ikke at de som skriver der er representative for resten av befolkningen...

Da skulle dere sett kommentarene inne på selve bloggen hennes. Hun har fått nesten opp i 400 kommentarer på det innlegget, de andre er det 5-10 kommentarer max

__________________
Livet er ikke perfekt, men det er alltid perfekte øyeblikk
Opheliia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt av alt og masse vektløfting :D Svar med sitat
Gammel 12-10-10, 22:08   #53
Lillevoff
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 186
Lillevoff er ny på veien

Sv: Fedme er ikke noe man HAR, man ER feit!

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Jeg vet i alle fall såpass i dag som at å gå ned i vekt med så mye hormoner på bærtur som jeg har hatt, er som å kjøre bil med håndbrekket på, og det har krevd ganske mye egenforskning og initiativ for å komme dit jeg er i dag, og da blir jeg litt muggen når jeg i følge Kari Jaquesson kun hadde meg selv å skylde, fordi løsningen for meg, som alle andre tjukkaser var jo selvfølgelig bare at jeg burde få neven ut av potetgullposen og komme meg opp av sofaen.

Muggen, der sa du det! (Flirte godt av formuleringen din )

Jeg trodde knapt mine egne øyne da jeg så forsiden på VG i dag. Særlig PK kan det neppe sies å være, og hvor enn godt det er ment, så tror jeg Trim-Kari skader mer enn hun hjelper. Vi overvektige blir jo allerede sett på som late og udugelige mennesker, ser ikke helt hvordan det skal hjelpe at noen som har et snev av "tyngde", i det minste i den jevne borgers øyne, går ut med bastante konklusjoner på den måten.

Ikke minst føles det blodig urettferdig å stemples som lat og udisiplinert når man i åresvis har fulgt legens oppfordring om mager kost, fulgt opplegg til ernæringseksperter (og fanden meg betalt skjorta for opplegget og!) og generelt ikke akkurat veltet seg i slike ting som disse ufeite menneskene antar at man gjør.

Ikke fortell meg, som har levd på knekkebrød og mager fiskepudding i ukesvis at jeg ikke har disiplin. Fortell meg heller ikke at jeg ikke har gjort en stor nok innsats, når jeg med 40 kilo for mye på kroppen trente gruppetrening med en gjeng ufeite trimmiser flere ganger i uken, selv om jeg skammet meg over kiloene og følte meg utilpass nok for et helt kompani. (Hører med til historien at jeg også har hypotherose som jeg heldigvis blir behandlet for nå, og antagelig insulinresistens, selv om jeg ikke har fått testet sistnevnte)

Hvor mange overvektige kjenner du som bare spiser alt de har lyst på og stilltiende aksepterer vektproblemene? Jeg kjenner ingen...
Jeg kjenner derimot flere ufeite som spiser boller og drikker brus minst en gang om dagen, hver dag. Som spiser akkurat det impulsene fra hjernen sier de skal spise, og som allikevel ser ut som de bare spiser salat.

Hvorfor kan ikke Trim-Kari gå løs på den generelle tendensen til en stillesittende tilværelse med maks inntak av dritmat? For det er søren klype meg nok av ufeite som hører til i den kategorien også. Da hadde hun i hvertfall hatt et snev av poeng. Sånn som utsagnet fremstår nå, er det bare stigmatiserende og forutinntatt.

__________________
Start 01.09.2009
Delmål 1,2 & 3: -9kg oppnådd 02.11.2009, -9kg oppnådd 01.04.2010! -7kg oppnådd 07.10.2010!
Delmål 4:


Lillevoff er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 12-10-10, 23:19   #54
vimsen85
Seniormedlem
 
vimsen85 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 39
Innlegg: 1.441
vimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjent

Sv: Fedme er ikke noe man HAR, man ER feit!

http://www.5080.no/2010/10/kari-jaqu...et-av-a-trene/

__________________
Bloggen min: http://matvraksblogg.blogspot.com/


vimsen85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-10-10, 23:35   #55
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Fedme er ikke noe man HAR, man ER feit!

Opprinnelig lagt inn av plastbox, her.

Hvor godt kjenner du til Lutz og hans arbeid?

Ikke annet enn at jeg har lest Bedre Uten Brød. Siden boka ikke forklarer noe annerledes på undervektige, så vil jeg tro at det er samme maten og "spis til du er mett og spis når du er sulten igjen"-filosofien.

Opprinnelig lagt inn av plastbox, her.

At lavkarbo fungerer både for undervektige og overvektige kan vel forklares ganske enkelt med at kostholdet gir kroppen energien den trenger døgnet rundt så vel som hormonell balanse, økning av vekst- og kjønnshormoner (testosteron, veksthormon og IGF-1) og nok proteiner til å bygge og vedlikeholde muskelmassen kroppen er komfortabel med. Groteskt mange mennesker lider av alt for lavt proteininntak (aka. "Drevon-syndrom" ) så vel som lave nivåer av vekst- og kjønnshormoner*.

Jau, det der har jeg jo lest før. Men det var en interessant tanke at overvektige har som regel insulinresistens i muskler (og ikke i fett), mens slanke med diabetes da har man blitt insulinresistent i både muskler og fett samtidig. Så da gjenstår insulinresistens i bare fett - hvis det går an.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 12-10-10, 23:55   #56
LIBBA
Seniormedlem
 
LIBBA sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Buskerud
Alder: 63
Innlegg: 1.458
LIBBA er et fyrlysLIBBA er et fyrlysLIBBA er et fyrlysLIBBA er et fyrlysLIBBA er et fyrlys

Sv: Fedme er ikke noe man HAR, man ER feit!

Opprinnelig lagt inn av Tropika, her.

Hmmmmm.. Lurer på om Kari burde fått på seg en skikkelig "tjukkas"drakt og gått seg noen turer rundt Sognsvann med den på....

Enig!

LIBBA er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-10-10, 04:41   #57
Biggie Small
Medlem
 
Biggie Small sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 55
Innlegg: 292
Biggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snill

Sv: Fedme er ikke noe man HAR, man ER feit!

Sitat:

Så det er ingen som er et fnugg enig i noe hun sier i artikkelen?

Det hun gir utrykk for er sin arroganse og det jeg heretter definerer som fedme-rasisme.

Sitat:

Alle som er "feite" har ingen medvirkning i årsaken, det pågrunn av sykdom, gener og at man har fulgt helsemyndighetenes kosthold?
Mener faktisk at 90% av all fedme skyldes rett og slett oss selv, og mye av skylda går på dårlig kostholdsdisiplin og en jungel av dårlige råd om hva som er riktig. 70% vet sikkert ikke engang hva som er et bra og normalt kosthold heller.

Dette er ren synsing, på akkurat samme nivå som alle de som driver med hets av feite i forumene på VG etc. Det er ingen vitenskapelig eller faglig argument som støtter de 90% du synser om.

Sitat:

Problemet er som alltid, for mye raffinert sukker i matvarer er alt for lett tilgjengelig. Godteri, bakst, fastfood osv osv. Dette er ikke lett å holde seg unna. (ref 7 eleven på hvert gatehjørne).

Ikke lett og holde seg unna er bare forbokstaven. De fleste av de som er normalvektige fra de var små har heller ikke "passet på" i sitt kosthold. De har spist slik kroppen signaliserer og hatt en fungerende insulin/horomon-produksjon. Hvorfor er det da 90% av oss som har skyld fordi vi ikke "passet på" matforbruket vårt? Argumentet for selvforskyldt fedme holder ikke mål.

Sitat:

Man blir IKKE sterkt overvektig av a spise normal mengde med brød og poteter, det har jeg svært liten tro på..

Hva du tror har desverre veldig lite med hva vitenskapen indikerer.

Sitat:

(og ja, jeg spiser lavkarbo, gått ketolyse i 6mnd og gått ned 16 kg) Jeg narrer ikke meg selv og skylder på at jeg ble overvektig pga brød hvete og poteter.

Forstår jeg deg rett? Du slutter å spise karbohydrater og går ned i vekt, men du vil ikke skylde på karbohydrater for at du gikk opp i vekt?

Sitat:

Klart de som faktisk har en sykdom er noe helt annet, men det er jo heller ikke det hun snakker om. Hun snakker generelt.

De som forblir fete over lang tid har en horomonell forstyrrelse i energitransport/respons, det er ingen vei forbi insulin-transport. Det er den generelle regelen.

Sitat:

Kort sagt, beveg deg mer, start og tren, spis sunnere, ligg unna sukker. Ikke spis mer kalorier enn nødvendig..

All forskning tilsier at å trene ikke hjelper på vekten. Hva er å spise sunnere? Å fokusere på antall kalorier er en av de mest mislykkede metodene for å gjøre noe med fedme.

Skivebom fra flere her i denne tråden synes jeg.

Bigge

Biggie Small er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 20-50 gr. karbohydrater + forsøk på avslappet kcal underskudd.. Svar med sitat
Gammel 13-10-10, 09:36   #58
odsa
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 5
odsa er på en erverdig vei

Sv: Fedme er ikke noe man HAR, man ER feit!

Her er et aktuellt og langt foredrag om dette tema av Gary Taubes:

Why We Get Fat: Adiposity 101 and the Alternative Hypothesis of Obesity

http://videomedia2.swedish.org/media...f4ee9b66ef8f8f

odsa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fedme! :D fettnurket Livets lyse side 6 09-09-10 10:11
Ikke feit, bare overvektig Mailin Livets lyse side 9 25-08-10 20:38
Du dør ikke av å være feit! Gamla Generell diskusjon 4 02-10-06 15:06
Feit mat gjør deg feit!! Goggen Lavkarbo generelt 5 06-03-06 13:08


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no