Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

Aftenposten i dag (30.09): Vi feter oss tynne ...

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-09-11, 15:18   #26
Camomilla
Seniormedlem
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 51
Innlegg: 5.448
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: Aftenposten i dag (30.09): Vi feter oss tynne ...

Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver Photobscura! Da jeg startet på lavkarbo/høyfett følte jeg meg fryktelig selvbevisst over meierismøret, baconet, CF'en osv. i handlekurven. Jeg satt også ved middagsbordet og unnskyldte meg overfor min fettfobiske mann, mens jeg spiste saus med fløte eller hadde kryddersmør på biffen. Nå som jeg er normalvektig er det myyye lettere å gå med en handlevogn full av fullfettprodukter og hodet hevet samtidig - trist, men sant Min mann - i utgangspunktet SVÆRT skeptisk - har sett kiloene renne av sin kone og har heldigvis vært støttende til tross for sine motforestillinger.

Det er trist at det skal være så mye skam knyttet til mat/overvekt. Det er lett å tenke at "trengte du virkelig den isen" når en overvektig person koser seg ute om sommeren. Eller "stor meny på mac'ern var vel kanskje ikke ditt klokeste valg" osv. osv. Og glatt hoppe over at de slanke personene som OGSÅ spiser is og stor meny på mac'ern gjør like mye skade mot kroppen sin som den overvektige. Jeg har blitt mye mer bevisst på mine egne tanker rundt mat jeg spiser, mat andre spiser og hvorfor vi spiser etter jeg begynte å spise lavkarbo. Nå som jeg vet mer om mekanismene bak sult og overspising, vet mer om hormonsystemet og fettlagring, skjønner jeg jo at de aller fleste tenker helt feil om mange, mange overvektige.

__________________
Gått ned ca. 19 kilo fra 73-54 i løpet av 2011.
Nå vedlikeholder jeg og har et vektvindu fra 53-58 kg.


Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat
Gammel 30-09-11, 15:30   #27
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Aftenposten i dag (30.09): Vi feter oss tynne ...

JEG liker at dette er en "bevegelse" som har kommet fordi mange mennesker har satt seg inn i lavkarbo og prøvd det ut på egen kropp!

Mange kommenterer at dette er kjøttbransen sin skyld, snart får vel Tine også skylda hehe - og at vi som spiser lavkarbo er "lurt" av en "ny diett som skal gjøre underverker".

Selv om jeg har lest de fleste lavkarboretningsbøkene, har jeg også forsøkt og søke opp kilder til forskning på feks fett og lavkarbo. Espen Rostrup, Thomas Geisner, Pål Jåbekk og Vegard Lysne har gjort en særdeles god jobb ved og saklig informere uten å misjonere!

Jeg ser også at kommentarene blir bare dårligere og dårligere argumentert og kildehenvist, så her er seieren nær! Med seieren mener jeg generell aksept og forståelse for at et lavkarbokosthold er et svært sunt og godt alternativ til statens anbefalinger. Jeg vedder på at om 5 år har staten måtte justert sine anbefalinger til å innbefatte lavkarbo, Drevon jobber ikke lengre i vektklubb.no, og samme klubb vil ha masse faktainformasjon og være tilrettelagt for de som ønsker og spise lavkarbo

Hilsen spåkvinnen!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 30-09-11, 15:54   #28
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Aftenposten i dag (30.09): Vi feter oss tynne ...

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

JEG liker at dette er en "bevegelse" som har kommet fordi mange mennesker har satt seg inn i lavkarbo og prøvd det ut på egen kropp!

Mange kommenterer at dette er kjøttbransen sin skyld, snart får vel Tine også skylda hehe - og at vi som spiser lavkarbo er "lurt" av en "ny diett som skal gjøre underverker".

Om det så bare er en ny diett som gjør underverker så er det vel verdt det? Mange merker jo bedring og hva er da sannsynligheten for at folk går tilbake til de gamle..? Når flere og flere begynner så vil også markedet for det stige

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 30-09-11, 16:08   #29
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Aftenposten i dag (30.09): Vi feter oss tynne ...

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Om det så bare er en ny diett som gjør underverker så er det vel verdt det? Mange merker jo bedring og hva er da sannsynligheten for at folk går tilbake til de gamle..? Når flere og flere begynner så vil også markedet for det stige

Ja, det er et stigende marked og myndighetenes hang til å presse penger av oss og deres ønske om å kontrollere oss bekymrer meg.....

Vil de ikke komme til å skattelegge maten vi syns er så god om flere går over til den?

Vil de ikke holde knallhardt på sine ernæringsråd for ikke å tape ansikt og heller øke momsen på "vår" mat for å tvinge folk til å holde seg på "den rene sti" ?????

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 30-09-11, 16:54   #30
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Aftenposten i dag (30.09): Vi feter oss tynne ...

Hehe, jeg tenker med gru på en eventuelle smør eller fløtemangel. Hva med jula da...?

Heldigvis er det en endring på gang, og folk blir mer bevisste på matkvalitet. Men, så tenker jeg i mitt egoistiske lille sinn at om den tidligere pågående diskusjonen om at fett burde bli dyrere fordi det er usunt - hva med fremtiden om denne trenden snur da...? Blir fett dyrere fordi etterspørselen vil bli stor? Vil jeg synes det er ok at nesten hele Norge er på jakt etter de gode, fete ribbestykkene til jul? Må vi stå i smør-kø, venteliste eller enda verre - må vi begynne med rasjoneringskort for smør? Vil tørre, kjedelige biffer bli billigere enn nakkekoteletter? Hehe!
PS: Dette må for all del ikke tas veldig alvorlig - bare så det er sagt.

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-09-11, 17:49   #31
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Aftenposten i dag (30.09): Vi feter oss tynne ...

Det burde vel gå opp i opp etter hvert som produksjonen av skummamelk, lett- og ekstra lettmelk, mager kesam, lettrømme unt so weiter går ned.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 30-09-11, 17:59   #32
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Aftenposten i dag (30.09): Vi feter oss tynne ...

Opprinnelig lagt inn av Camomilla, her.

Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver Photobscura! Da jeg startet på lavkarbo/høyfett følte jeg meg fryktelig selvbevisst over meierismøret, baconet, CF'en osv. i handlekurven. Jeg satt også ved middagsbordet og unnskyldte meg overfor min fettfobiske mann, mens jeg spiste saus med fløte eller hadde kryddersmør på biffen. Nå som jeg er normalvektig er det myyye lettere å gå med en handlevogn full av fullfettprodukter og hodet hevet samtidig - trist, men sant Min mann - i utgangspunktet SVÆRT skeptisk - har sett kiloene renne av sin kone og har heldigvis vært støttende til tross for sine motforestillinger.

Det er trist at det skal være så mye skam knyttet til mat/overvekt. Det er lett å tenke at "trengte du virkelig den isen" når en overvektig person koser seg ute om sommeren. Eller "stor meny på mac'ern var vel kanskje ikke ditt klokeste valg" osv. osv. Og glatt hoppe over at de slanke personene som OGSÅ spiser is og stor meny på mac'ern gjør like mye skade mot kroppen sin som den overvektige. Jeg har blitt mye mer bevisst på mine egne tanker rundt mat jeg spiser, mat andre spiser og hvorfor vi spiser etter jeg begynte å spise lavkarbo. Nå som jeg vet mer om mekanismene bak sult og overspising, vet mer om hormonsystemet og fettlagring, skjønner jeg jo at de aller fleste tenker helt feil om mange, mange overvektige.

Ja, ikke sant ... Og det satt litt inne for meg å innrømme dette, da jeg helst ville heve meg over noe så verdslig ...
Med dette i bakhodet la jeg merke til noe i butikken i dag. Når jeg handler på ettermiddagen er det så fullt i butikken at jeg som regel har nok med meg selv, men jeg kunne ikke unngå å legge merke til en godt holdt fyr foran meg i kassa som hadde kjøpt to plater melkesjokolade, og få litt vondt i sjela da han så på hun i kassa med et skjelmskt blikk mens han sa "må ha noe å kose seg med i helga, vettu", og lo nervøst. Huff. Hvorfor føler han at han må unnskylde seg selv?

Sånn ellers håper jeg at media og eksperter som stadig vekk uttaler seg kan komme til den erkjennelsen at lavkarbo faktisk ikke er en slags sekt eller noen slags konspirasjon som vil lure alle inn i et Skaldemansk kosthold ... Ikke et vondt ord om Skaldeman, men hans filosofi er da bare en liten del av et uendelig variert kosthold innenfor gitte rammer ...! Lavkarbo er så uendelig mye mer enn kjøtt og fett! Jeg synes så mange av de uttalelsene som er i tabloidpressen om dagen vitner om så hårreisende lite kunnskap og dårlig research eller kildehenvisning ...
Men det må nok litt nytt blod inn i rekkene av både de som underviser i, belærer folket og setter retningslinjer for hva som er sunt for oss før vi får de virkelig radikale endringene. Bare det å innrømme at ikke alle har godt av akkurat det samme kostholdet virker til å sitte langt inne. Men ... for å være litt tilgivende; hvem som helst av oss kan vel sette oss inn i hvor vanskelig det er å innrømme at man helt eller delvis har tatt feil, når det står og henger på hva vi har fundert vårt livsverk i ...

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 30-09-11, 19:20   #33
Reason
Medlem
 
Reason sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 56
Reason er på en erverdig vei

Sv: Aftenposten i dag (30.09): Vi feter oss tynne ...

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma, her.

Vil de ikke komme til å skattelegge maten vi syns er så god om flere går over til den?

Vil de ikke holde knallhardt på sine ernæringsråd for ikke å tape ansikt og heller øke momsen på "vår" mat for å tvinge folk til å holde seg på "den rene sti" ?????

Dagsrevyen nå nettopp: matmomsen skal opp fra 14 til 15%. Ikke morsomt, men greit nok... Men så rapporterte de fra Danmark, hvor det skal innføres avgift på varer som smør og fløte, og snakket litt om det kunne være lurt å innføre en lignende avgift på mettet fett i Norge. Må innrømme at jeg fikk en litt dårlig følelse av det...

Hentet fra denne artikkelen:

"Fra 1. juli innfører Danmark skatt på mettet fett i kjøtt, meieriprodukter og en del andre varer. Beregninger utført av tidsskriftet Landbrug og Fødevarer viser at prisene på smør og kremfløte vil stige med 18—19 prosent. Ost med 45 prosent fettinnhold vil bli om lag 4 prosent dyrere på grunn av den nye skatten, skriver den danske avisen Politiken.


For kjøtt avgiften satt til 16 danske kroner per kilo mettet fett, og slakteriene kan selv velge om de vil bruke gjennomsnittsverdier eller legge det virkelige fettinnholdet i de enkelte produktene til grunn når de fastsetter prisene, skriver information.dk. Prisøkningen vil bli fra 0,5 til 5 prosent."

Reason er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint Svar med sitat
Gammel 30-09-11, 19:22   #34
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Aftenposten i dag (30.09): Vi feter oss tynne ...

Noe så latterlig.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 30-09-11, 21:52   #35
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Aftenposten i dag (30.09): Vi feter oss tynne ...

Opprinnelig lagt inn av Reason, her.

Dagsrevyen nå nettopp: matmomsen skal opp fra 14 til 15%. Ikke morsomt, men greit nok... Men så rapporterte de fra Danmark, hvor det skal innføres avgift på varer som smør og fløte, og snakket litt om det kunne være lurt å innføre en lignende avgift på mettet fett i Norge. Må innrømme at jeg fikk en litt dårlig følelse av det...

Hentet fra denne artikkelen:

"Fra 1. juli innfører Danmark skatt på mettet fett i kjøtt, meieriprodukter og en del andre varer. Beregninger utført av tidsskriftet Landbrug og Fødevarer viser at prisene på smør og kremfløte vil stige med 18—19 prosent. Ost med 45 prosent fettinnhold vil bli om lag 4 prosent dyrere på grunn av den nye skatten, skriver den danske avisen Politiken.


For kjøtt avgiften satt til 16 danske kroner per kilo mettet fett, og slakteriene kan selv velge om de vil bruke gjennomsnittsverdier eller legge det virkelige fettinnholdet i de enkelte produktene til grunn når de fastsetter prisene, skriver information.dk. Prisøkningen vil bli fra 0,5 til 5 prosent."

Å Herregud!! Visste det, det er altså på vei ..........

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 30-09-11, 22:07   #36
Mammarosa
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 156
Mammarosa er på en erverdig vei

Sv: Aftenposten i dag (30.09): Vi feter oss tynne ...

Jeg tenker ikke over hva andre putter i kurvene sine, jeg. Har nok med å komme meg gjennom butikken, gjerne med to småtroll på slep, pakke varer og komme meg fort som fy hjem

__________________


Mammarosa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ***LCHF*** Svar med sitat
Gammel 30-09-11, 23:11   #37
Camomilla
Seniormedlem
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 51
Innlegg: 5.448
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: Aftenposten i dag (30.09): Vi feter oss tynne ...

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Ja, ikke sant ... Og det satt litt inne for meg å innrømme dette, da jeg helst ville heve meg over noe så verdslig ...

Dette har vært min tanke også - samtidig som jeg er langt fra immun mot gjengse fordommer i samfunnet. Mantraet mitt har vært at "vekt er kun et tall, og sier ingenting om det som bor inni oss". Og det mener jeg jo. Samtidig kommer man ikke forbi, som du ganske riktig påpekte for noen innlegg siden, at personer som Kari Jaquesson er med på å holde liv i mytene om at overvektige er late/viljesvake. Og blir en ting gjentatt ofte nok blir det vedtatte sannheter i folks bevissthet - uavhengig av om det er rett eller galt. Media må nok ta sin del av skylden for folks gjengse oppfatning av overvektige som gruppe, men det fritar jo ikke hver enkelt av oss for å være kritiske til informasjon vi blir servert. Samtidig er det jo et faktum at overvektsproblematikken er et mye mer aktuelt tema for dem som faktisk sliter med overvekt - de som er slanke er nok mer tilbøyelig til å svelge informasjonen som blir servert.

Jeg får stadig høre at jeg ikke skal ta f.eks. Fedon, Torkil Andersen, Sofie Hexeberg eller Skaldeman alvorlig siden de tjener penger på å fronte lavkarbolivsstilen. Statens ernæringsråd og tiltroen til offentlige myndigheter står sterkt i samfunnet - noe som i og for seg er en god ting. Jeg liker at vi bor i et samfunn der vi kan stole på myndighetene våre. Nå kjenner jeg at tilliten har fått en knekk - sett i lys av at Statens ernæringsråd heller ikke kan sies å være helt uhildet, siden de må ta hensyn til næringspolitiske interesser i tillegg til folkehelsen.

Å bytte fra vanlig til lavkarbokost har altså ikke bare vært en kostomlegging for meg, men også et oppgjør med alle holdninger og tanker jeg har hatt rundt mat, trening og overvekt. Skulle så veldig gjerne se at mine nye oppfatninger om kost og helse kunne deles av myndighetene også. Det hadde gjort meg (mer) troverdig når jeg hardnakket hevder at "ja, du spiser sikkert sunt - men jeg spiser enda sunnere"

__________________
Gått ned ca. 19 kilo fra 73-54 i løpet av 2011.
Nå vedlikeholder jeg og har et vektvindu fra 53-58 kg.


Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 00:54   #38
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Aftenposten i dag (30.09): Vi feter oss tynne ...

Jeg er kjempeglad for at det vises tegn på at mange spiser lavkarbo nå. Håper også grønnsaks-salget øker bemerkelsesverdig og sukkervarer-salget går merkbart nedover. Ja da blir jeg glad.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 03:16   #39
Noenkiloformye
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Trondheim
Innlegg: 284
Noenkiloformye er på en erverdig vei

Sv: Aftenposten i dag (30.09): Vi feter oss tynne ...

Om jeg ser en overvektig person spise på McDonalds så tenker jeg mitt, må bare innrømme det. Men jeg tror igrunn det er fordi jeg selv er overvektig, og selv har vært og er den fete som spiser på McDonalds. Jeg vet at det finnes et mye bedre alternativ!

Savner å spise lavkarbo. Savner at det var riktig. Liker ikke at jeg nå spiser mye mindre grønnt, samtidig som godis og pasta har funnet veien tilbake i min mage. Mistet helt piffen av å gå over til et mer Fedon aktig kosthold. Skal tilbake på ketolyse en dag, trivdes kjempegodt med et minimalt nivå av kh.
Det skremmer meg at staten vurderer å sette på avgift på produkter som da blir mitt kosthold. Hvorfor skal de diktere hva vi spiser?

Noenkiloformye er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert. Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 06:30   #40
OnMyOwn
Medlem
 
OnMyOwn sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Porsgrunn
Innlegg: 61
OnMyOwn er på en erverdig vei

Sv: Aftenposten i dag (30.09): Vi feter oss tynne ...

Blir så provosert over at staten skal fortelle meg hva som er sunt/ikke sunt for MEG! Det virker nærmest som om de er ute etter å kvele dette "store, stygge lavkarbo trollet" som rokkker ved det de har bestemt er sunt. Sett opp prisene på sukkervarer da....det er ikke sunt for noen.
Jeg vil leve som det er best for meg uten at jeg må ruinere meg av den grunn. Maten min er dyr nok som den er!

OnMyOwn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 12:17   #41
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Aftenposten i dag (30.09): Vi feter oss tynne ...

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Det burde vel gå opp i opp etter hvert som produksjonen av skummamelk, lett- og ekstra lettmelk, mager kesam, lettrømme unt so weiter går ned.

Eh? Lager vel ikke smør av skummamelk?

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 12:21   #42
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Aftenposten i dag (30.09): Vi feter oss tynne ...

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Eh? Lager vel ikke smør av skummamelk?

Nei, men når salget av fete produkter går opp, så går kanskje salget av de magre ned.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 12:30   #43
Peppa Gris
Seniormedlem
 
Peppa Gris sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.140
Peppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt likt

Sv: Aftenposten i dag (30.09): Vi feter oss tynne ...

Jeg er så utrolig glad for at jeg ikke er så sneversynt at jeg bryr meg om andres handlekorg, det være seg lettprodukter, potetgull eller halvfabrikata. Jeg tror det finnes mange måter å spise på, og den ene er ikke nødvendigvis mer rett for alle. Dersom naboen fungerer fint på lettrømme og toroposer er det supert for han.

__________________
Min journal
Peppa Gris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mindre karbohydrater, mer trening! Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 12:48   #44
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Aftenposten i dag (30.09): Vi feter oss tynne ...

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Eh? Lager vel ikke smør av skummamelk?

Nei, men det går også melk til å lage skummamelk. Om etterspørselen på den slags produkter går ned, blir det mer råmelk til overs til å lage de helfete!
Ellers må jeg si at jeg har et veeeldig anstrengt forhold til skummamelk, eller oppvaskvann, som jeg kalte det, da legen skulle forsøke å slanke meg som tolvåring, og jeg måtte drikke dette skvipet, og ikke fikk lov til å drikke helmelk lenger.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 14:30   #45
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Aftenposten i dag (30.09): Vi feter oss tynne ...

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Nei, men det går også melk til å lage skummamelk. Om etterspørselen på den slags produkter går ned, blir det mer råmelk til overs til å lage de helfete!
Ellers må jeg si at jeg har et veeeldig anstrengt forhold til skummamelk, eller oppvaskvann, som jeg kalte det, da legen skulle forsøke å slanke meg som tolvåring, og jeg måtte drikke dette skvipet, og ikke fikk lov til å drikke helmelk lenger.

Ah - sånn.. Jeg tenkte at skumma + fløte = (hel-)melk

Vel - jeg er atypisk. Liker bare upasturisert, ikke-homogenisert melk fra tank (skal være KALD, eller kakao) eller skumma... Mishandlet melkefett (homogenisert & pasturisert) smaker ikke godt i glasset.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 14:34   #46
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Aftenposten i dag (30.09): Vi feter oss tynne ...

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Ah - sånn.. Jeg tenkte at skumma + fløte = (hel-)melk

Vel - jeg er atypisk. Liker bare upasturisert, ikke-homogenisert melk fra tank (skal være KALD, eller kakao) eller skumma... Mishandlet melkefett (homogenisert & pasturisert) smaker ikke godt i glasset.

Ser den! Fikk kald, sila råmelk da jeg var liten, og det var herlig!
Nå tåler jeg jo knapt melkeprodukter annet enn smør, så det har ikke så mye relevans for meg, men jeg er så raus at jeg virkelig ønsker dette for alle dere andre!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 14:54   #47
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Aftenposten i dag (30.09): Vi feter oss tynne ...

Woohoo, godt å høre at salget går opp!

Smørsalget er ca omvendt proporsjonalt med fedmeepidemien i Sverige. Hm... Hvor var det jeg så den grafen? *lete* Fant!

Tilfeldighet? Jeg tror ikke det er det.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 15:57   #48
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Aftenposten i dag (30.09): Vi feter oss tynne ...

Har nettopp sett Nytt på Nytt fra i går. Håper de tøyser, for de sitter vitterlig og framfører alt det folk tror om lavkarbo, som er en sannhet med så store modifikasjoner at den knapt er målbar.

Mener forresten at Linn Skåber har uttalt at hun har gått ned i vekt med lavkarbo?!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 16:05   #49
Engledans
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Hedmark
Innlegg: 1.141
Engledans har en fantastisk aura rundt segEngledans har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Aftenposten i dag (30.09): Vi feter oss tynne ...

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Dette er sikkert veldig ukorrekt å si ... Men noe av luksusen med å ha blitt normalvektig på dette kostholdet (for jeg har vært ganske så overvektig) er at sånne ting bryr meg ikke lenger. Før kjente jeg nok litt på det -å putte en masse fet mat i handlekurven min. Bare det å spise ute/foran folk var litt pain. Men nå bryr jeg meg ikke det minste. Det er så klart noe som bare ligger hos meg, men det er likevel en frihet. Og om folk er såpass smålige at de hever øyebrynene om en overvektig person har seterrømme og bacon i handlekurven sin, så vil jo mest sannsynlig ingen reagere nevneverdig om jeg gjør det, ettersom jeg ikke har noe tydelig vektproblem ... Men det er jo egentlig litt trist. For på den annen sidde: dømmer noen en tynn person som slenger cola og chips opp på samlebåndet, kontra om en stor person kjøper det samme?

Skriver under på denne.Jeg har til tider vært så flau over å kjøpe BÅDE potetgull og sjokolade, at jeg har handla en i hver butikk.........fordi overvektige ikke skal handle slikt lissom........

__________________
Me myself and I
Engledans er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 16:52   #50
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Aftenposten i dag (30.09): Vi feter oss tynne ...

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Nei, men når salget av fete produkter går opp, så går kanskje salget av de magre ned.

Ja, for ellers bare spiser vi mer! Uæh

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Tynne dessertpannekaker Gerd Kake/dessert og snacks 16 05-03-11 08:57
Lavkarbo-ikke for tynne ... klikk.no Fnutte Nyheter / media 6 09-04-09 19:37
Aftenposten:Slankere med fet mat! Pocahontas Ketolysekuren 8 18-07-08 13:27
De spør om jeg er syk (aftenposten) Trolljenta Nyheter / media 6 22-04-07 12:37


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no