Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Hvordan lage mandelmel?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-04-11, 20:10   #1
Shamu
Medlem
 
Shamu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Stavanger
Alder: 49
Innlegg: 159
Shamu er på en erverdig vei

Hvordan lage mandelmel?

Det er umulig å få tak i mandelmel i Stavanger. Utsolgt fra leverandør og jeg er desperat. Det er jo så mange oppskrifter med mandelmel, og jeg har jo satt av påsken til å eksperimentere og kose meg.

Kan man lage mandelmel? På helsekosten sa hun at hun forestilte seg at man måtte skolde mandlene for så å la dem ligge og tørke på benken i noen døgn før man malte dem, og så igjen la dem tørke på bakepapir på benken, snu og vende og holde på noen dager.

Noen med erfaring? Er det så komplisert?

Shamu er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Peiler meg inn på ketolyse... Svar med sitat
Gammel 20-04-11, 20:16   #2
TigerTove
Seniormedlem
 
TigerTove sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Vestfolds dype skoger
Alder: 36
Innlegg: 3.474
TigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjent

Sv: Hvordan lage mandelmel?

Jeg kjører dem bare lenge i mixeren på høy hastighet. Man kan sikkert skolde dem, men det gidder jeg ikke

__________________
"Virkeligheten er det som virker" - Franz Kafka
TigerTove er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Stabilt blodsukker :) Svar med sitat
Gammel 20-04-11, 20:19   #3
Shamu
Medlem
 
Shamu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Stavanger
Alder: 49
Innlegg: 159
Shamu er på en erverdig vei

Sv: Hvordan lage mandelmel?

Fungerer det da likt som kjøpt mandelmel?

Shamu er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Peiler meg inn på ketolyse... Svar med sitat
Gammel 20-04-11, 20:20   #4
Shamu
Medlem
 
Shamu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Stavanger
Alder: 49
Innlegg: 159
Shamu er på en erverdig vei

Sv: Hvordan lage mandelmel?

Og det blir ikke for fuktigt til baking altså?

Shamu er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Peiler meg inn på ketolyse... Svar med sitat
Gammel 20-04-11, 20:22   #5
TigerTove
Seniormedlem
 
TigerTove sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Vestfolds dype skoger
Alder: 36
Innlegg: 3.474
TigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjent

Sv: Hvordan lage mandelmel?

Jeg har aldri sumla meg til å få kjøpt mandelmel, så det vet jeg ikke. Men jeg har brukt malte mandler i en del oppskrifter der det skulle ha vært mandelmel, det har gått fint.

__________________
"Virkeligheten er det som virker" - Franz Kafka
TigerTove er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Stabilt blodsukker :) Svar med sitat
Gammel 20-04-11, 20:25   #6
j88
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Alder: 35
Innlegg: 512
j88 er en juvelj88 er en juvelj88 er en juvel

Sv: Hvordan lage mandelmel?

det funker også å tørke massa litt i stekovnen etter man har malt de, da blir det mere likt kjøpt mandelmel.

j88 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egen Svar med sitat
Gammel 20-04-11, 20:25   #7
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan lage mandelmel?

Jeg kjøpte en manuell mandelkvern på Claes Ohlson til 140 kroner. Maler med skall og alt og det fungerer kjempefint til baking. Oppbevarer det i en boks i kjøleskapet og selv om det er mye fett i det så ble det ikke harsk på 3 måneder i hvert fall.

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 20-04-11, 20:26   #8
Engledans
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Hedmark
Innlegg: 1.141
Engledans har en fantastisk aura rundt segEngledans har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvordan lage mandelmel?

Hør med Manne du, hun er flink på å lage det.

__________________
Me myself and I
Engledans er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 20-04-11, 20:28   #9
Shamu
Medlem
 
Shamu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Stavanger
Alder: 49
Innlegg: 159
Shamu er på en erverdig vei

Sv: Hvordan lage mandelmel?

Opprinnelig lagt inn av j88, her.

det funker også å tørke massa litt i stekovnen etter man har malt de, da blir det mere likt kjøpt mandelmel.

Hvor mange grader og hvor lenge?

Opprinnelig lagt inn av Georgine, her.

Jeg kjøpte en manuell mandelkvern på Claes Ohlson til 140 kroner. Maler med skall og alt og det fungerer kjempefint til baking. Oppbevarer det i en boks i kjøleskapet og selv om det er mye fett i det så ble det ikke harsk på 3 måneder i hvert fall.

Jeg vet Tupperware hadde en sånn liten kvern som malte det kjempefint. Tror muligens jeg må bestille en slik om jeg ikke får somlet med til Clas Ohloson. Hørtes veldig greit ut.
Regner med at jeg kan bruke blenderen i mellomtiden.

Shamu er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Peiler meg inn på ketolyse... Svar med sitat
Gammel 20-04-11, 20:36   #10
j88
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Alder: 35
Innlegg: 512
j88 er en juvelj88 er en juvelj88 er en juvel

Sv: Hvordan lage mandelmel?

jeg brukte 80 grader i ca 3 timer, med varmluft. Men lot det også stå inne i ovnen etter jeg hadde slått den av, men det trenger du ikke å gjøre.

j88 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egen Svar med sitat
Gammel 20-04-11, 20:38   #11
Shamu
Medlem
 
Shamu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Stavanger
Alder: 49
Innlegg: 159
Shamu er på en erverdig vei

Sv: Hvordan lage mandelmel?

Opprinnelig lagt inn av j88, her.

jeg brukte 80 grader i ca 3 timer, med varmluft. Men lot det også stå inne i ovnen etter jeg hadde slått den av, men det trenger du ikke å gjøre.

Flott, det er jo en fin ting å gjøre med det samme jeg står opp i morgen tidlig. Det skal jeg jammen prøve. :-)

Shamu er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Peiler meg inn på ketolyse... Svar med sitat
Gammel 20-04-11, 20:41   #12
j88
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Alder: 35
Innlegg: 512
j88 er en juvelj88 er en juvelj88 er en juvel

Sv: Hvordan lage mandelmel?

Opprinnelig lagt inn av Shamu, her.

Flott, det er jo en fin ting å gjøre med det samme jeg står opp i morgen tidlig. Det skal jeg jammen prøve. :-)

Jeg syns det fungerte veldig bra, hvor lenge det bør stå inne kan nok variere fra ovn til ovn, så er greit å holde litt øye med det.

j88 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egen Svar med sitat
Gammel 27-04-11, 10:07   #13
Silje151
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 10
Silje151 er på en erverdig vei

Sv: Hvordan lage mandelmel?

Jeg har lagd mandelmel hjemme nå, men hvordan oppbevarer jeg det? Jeg har lagt det i en tett boks, men noen nevnte at det skulle stå i kjøleskapet, stemmer det? Tviler på at jeg har plass til det. Hvor lenge holder det seg bra?

Silje151 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Hexeberg/egenkomponert Svar med sitat
Gammel 27-04-11, 14:52   #14
Livsglede
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Rogaland
Alder: 56
Innlegg: 565
Livsglede har en fantastisk aura rundt segLivsglede har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvordan lage mandelmel?

Opprinnelig lagt inn av Silje151, her.

Jeg har lagd mandelmel hjemme nå, men hvordan oppbevarer jeg det? Jeg har lagt det i en tett boks, men noen nevnte at det skulle stå i kjøleskapet, stemmer det? Tviler på at jeg har plass til det. Hvor lenge holder det seg bra?

Hjemmelaget mandelmel bør oppbevares i kjøleskap p.g.a. fett innholdet. Det blir harskt om du har det rett i kjøkkenskapet. Sett det i kjøleskapet du, sliter du med plassen, ha det i en brødpose og knyt igjen da får du jo presset det inn de fleste plasser, men vil anbefale deg å ha det i en tett boks. Ha det i en som ikke er så høy, men lang og flat, så er den enkel å plassere eller ha det i en beholder som passer til en av hyllene i døra

Livsglede er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tiden redusert lavkarbo uten egg,meieriprodukt,nøtter,gluten, og hvetestivelse Svar med sitat
Gammel 29-04-11, 11:19   #15
Paris
Seniormedlem
 
Paris sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Møre og Romsdal
Alder: 48
Innlegg: 812
Paris har en fantastisk aura rundt segParis har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvordan lage mandelmel?

Jeg var på helsekost for å kjøpe mandelmel. Da sa hun at det mandel-melet er avfettet (og fjernet skall) Men er det nødvendig? Er vi ikke bare glad for fett? Men da er det kanskje like greit å lage det selv? Men blir ikke melet veldig dyrt? Mandler er dyrt

__________________


Paris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - Ketolyse Svar med sitat
Gammel 29-04-11, 12:31   #16
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 51
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan lage mandelmel?

Hvis man lager mandelmelk og tørker det som blir igjen, så blir det et mel av det som jeg innbiller meg er ganske fettredusert og dermed holder seg godt. Jeg hadde i alle fall en boks med dette i skapet et par måneder minst, uten at det ble harskt

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 29-04-11, 12:41   #17
Nannah
Seniormedlem
 
Nannah sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Akershus
Alder: 63
Innlegg: 3.126
Nannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan lage mandelmel?

mandelmel du lager selv av male mandeler har ikke helt de samme egenskapene som det du kjøper. I de fleste oppskrifter må du bruke mer av det melet du lager selv.
Mandelmel er dyrt å kjøpe, men drøyt i bruk

__________________
Oppskriftene mine finnes her:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=32614

Nye oppskrifter i matbloggen min !! http://hanseloggretel.blogspot.com/
Nannah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF... Svar med sitat
Gammel 29-04-11, 15:31   #18
Paris
Seniormedlem
 
Paris sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Møre og Romsdal
Alder: 48
Innlegg: 812
Paris har en fantastisk aura rundt segParis har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvordan lage mandelmel?

Opprinnelig lagt inn av Nannah, her.

mandelmel du lager selv av male mandeler har ikke helt de samme egenskapene som det du kjøper. I de fleste oppskrifter må du bruke mer av det melet du lager selv.
Mandelmel er dyrt å kjøpe, men drøyt i bruk

Takk Ja de hadde det ikke inne før neste uke - så må nok bare vente... desverre...

__________________


Paris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - Ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvordan lage mandelmelk og mandelmel SusanG Annen mat 1 15-03-11 22:27
Hvordan lage blomkålstappe? Tidl. medlem Spørsmål og svar 7 31-10-10 20:38
Hvordan lage god salatdressing? pingu-72 Oppskrifter 7 28-07-09 15:41
Hvordan lage brownien? Hedda:) Eurodiett 27 20-09-07 16:40
Hvordan lage fromasj? Sturemmt Kake/dessert og snacks 15 11-06-07 21:04


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no