Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Karber som teller og karber som ikke teller

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 21-06-11, 13:51   #26
Batillip
Medlem
 
Batillip sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Alder: 49
Innlegg: 363
Batillip har en fantastisk aura rundt segBatillip har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Karber som teller og karber som ikke teller

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Var til og med et smiletegn der for at det ikke skulle se frekt ut, så vet ikke hva mer jeg kunne gjort, jeg.

Jeg tror ikke jeg hadde reagert om det smiletegnet ikke var der.

Nok om det fra meg i alle fall. Jeg bare blandet meg inn!

Batillip er avlogget   Min kostholdsfilosofi: < 15 Svar med sitat
Gammel 21-06-11, 13:53   #27
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Karber som teller og karber som ikke teller

Opprinnelig lagt inn av snuppelure74, her.

jeg er ikke helt med på dette ikke telle å telle greiene, fersk i gamet
Men var på butikken å kikket på splenda og der sto det over 90 karbo pr 100 så det kjøpte jeg hvertfall ikke hihi
men kunne jeg kjøpt det alikevel da eller ?

10g splenda er ca 10g karbohydrater, men det søter like mye som 100g sukker. Så heller 10g karbohydrater enn 100g karbohydrater. Ikke det verste søtningsmiddelet, men langt fra det beste også. Jeg går heller for sukrin, stevia, flytende natreen, xylitol og slikt. Og man bør helst bruke flere søtningsmidler slik at ikke ettersmaken til hver av dem blir så fremtredende.

Opprinnelig lagt inn av manne, her.

En STOR spiseskje splenda veier i underkant av 3 gram....så det er ikke mye man bruker. I tillegg kan de fleste la være å telle med dette siden det ikke gir blodsukkerstigning...

Splenda er 99,99% maltidextrin og 0,01% sukralose eller noe sånt. Maltodextrin påvirker blodsukkeret ganske mye... Så jeg vil si at man lurer seg selv hvis man trekker fra de karbohydratene. Men om man kan spise det eller ei, det spørs jo på hvor streng lavkarbo man spiser. De i øvre skiktet av lavkarbo spiser jo honning, fruktose og slikt.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 21-06-11, 13:55   #28
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Karber som teller og karber som ikke teller

Vel, jeg satt det smiletegnet der for at det skulle se hyggelig og ikke nebbete ut, så da får kanskje folk se litt på hvor mye de har lyst til å tolke alt mulig som blir skrevet, hele tiden. Vil man, så er det ikke noe problem å lage en hel svær dramahistorie ut av et vennlig råd eller et enkelt svar.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-06-11, 13:59   #29
manne
Seniormedlem
 
manne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Fredrikstad
Alder: 47
Innlegg: 564
manne er ny på veien

Sv: Karber som teller og karber som ikke teller

Opprinnelig lagt inn av Supera, her.

Splenda er 99,99% maltidextrin og 0,01% sukralose eller noe sånt. Maltodextrin påvirker blodsukkeret ganske mye....

Så rart. Vi har målt her på tre forskjellige personer uten den minste blodsukkerstigning. Den ene personen har diabetes og har fått beskjed av legen om å bruke dette.

__________________
Mannemannens fulltidskokk og guttemamma til B-des99, J-aug01 og M-nov02
manne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo/ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-06-11, 16:46   #30
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Karber som teller og karber som ikke teller

Opprinnelig lagt inn av manne, her.

Så rart. Vi har målt her på tre forskjellige personer uten den minste blodsukkerstigning. Den ene personen har diabetes og har fått beskjed av legen om å bruke dette.

Maltodekstrin på wikipedia:
Maltodekstrin er lettfordøyelig og opptas like lett av kroppen som sukker.

Og maltodekstrin har en GI på 105 (noen steder har jeg sett 135 også). Som er horribelt. Druesukker har GI på 100. Så at den ikke gir noen blodsukkerstigning høres rart ut. Men altså, hvis man bruker 3g splenda så er det jo snakk om 3g karbohydrater så det blir jo likevel ikke store GBen. Men finnes det bedre alternativer? Absolutt.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 21-06-11, 16:50   #31
bevaremegvel
Medlem
 
bevaremegvel sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 252
bevaremegvel har en fantastisk aura rundt segbevaremegvel har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Karber som teller og karber som ikke teller

Opprinnelig lagt inn av Supera, her.

Maltodekstrin på wikipedia:
Maltodekstrin er lettfordøyelig og opptas like lett av kroppen som sukker.

Og maltodekstrin har en GI på 105 (noen steder har jeg sett 135 også). Som er horribelt. Druesukker har GI på 100. Så at den ikke gir noen blodsukkerstigning høres rart ut. Men altså, hvis man bruker 3g splenda så er det jo snakk om 3g karbohydrater selv om man får like mye søtning som 30g sukker. Men finnes det bedre alternativer? Absolutt.

jeg hater den kalde smaken som sukrin gir , så jeg blander splenda og sukrin, ca dobbelt så mye sukrin som splenda, og da får jeg bort den kalde smaken. Jeg har målt blodsukkeret mitt mange ganger etter å ha spist noe med splenda i men har ikke hatt noen større blodsukkerstigning enn jeg har til ett vanlig måltid.
har til og med prøvd med splenda over jordbær og krem og målt meg og går ikke mer opp en med ren sukrin over jordbærne

er kanskje forskjell på hvordan vi reagerer på dette?

bevaremegvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbokost Svar med sitat
Gammel 21-06-11, 16:55   #32
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Karber som teller og karber som ikke teller

Opprinnelig lagt inn av bevaremegvel, her.

jeg hater den kalde smaken som sukrin gir , så jeg blander splenda og sukrin, ca dobbelt så mye sukrin som splenda, og da får jeg bort den kalde smaken. Jeg har målt blodsukkeret mitt mange ganger etter å ha spist noe med splenda i men har ikke hatt noen større blodsukkerstigning enn jeg har til ett vanlig måltid.
har til og med prøvd med splenda over jordbær og krem og målt meg og går ikke mer opp en med ren sukrin over jordbærne

er kanskje forskjell på hvordan vi reagerer på dette?

Kanskje. Men ingen blodsukkerstigning høres jo ikke riktig ut. Jeg vil tro at det betyr lite når det er snakk om noen få gram. Hva med å prøve 20g splenda f.eks og måle blodsukkeret? Da blir GBen mye høyere, så hvis du fortsatt ikke får noe utslag så kan det ikke være høy GI.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 21-06-11, 17:00   #33
bevaremegvel
Medlem
 
bevaremegvel sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 252
bevaremegvel har en fantastisk aura rundt segbevaremegvel har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Karber som teller og karber som ikke teller

Opprinnelig lagt inn av Supera, her.

Kanskje. Men ingen blodsukkerstigning høres jo ikke riktig ut. Jeg vil tro at det betyr lite når det er snakk om noen få gram. Hva med å prøve 20g splenda f.eks og måle blodsukkeret? Da blir GBen mye høyere, så hvis du fortsatt ikke får noe utslag så kan det ikke være høy GI.

beklager om svaret var misvisende, jeg mener ikke at jeg ikke har blodsukkerstigning i det hele tatt, det har jeg etter alle måltider. Men økningen er ikke større om jeg spiser splenda enn om jeg spiser sukrin av en eller annen grunn

bevaremegvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbokost Svar med sitat
Gammel 21-06-11, 17:05   #34
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Karber som teller og karber som ikke teller

Opprinnelig lagt inn av bevaremegvel, her.

beklager om svaret var misvisende, jeg mener ikke at jeg ikke har blodsukkerstigning i det hele tatt, det har jeg etter alle måltider. Men økningen er ikke større om jeg spiser splenda enn om jeg spiser sukrin av en eller annen grunn

Neida, jeg forstod det. Jeg mente ingen ekstra blodsukkerstigning, altså blodsukkerstigning kun av splenda.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 21-06-11, 17:17   #35
bevaremegvel
Medlem
 
bevaremegvel sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 252
bevaremegvel har en fantastisk aura rundt segbevaremegvel har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Karber som teller og karber som ikke teller

Opprinnelig lagt inn av Supera, her.

Neida, jeg forstod det. Jeg mente ingen ekstra blodsukkerstigning, altså blodsukkerstigning kun av splenda.

jeg har aldri spist kun splenda og målt så det er mulig jeg ville reagert annerledes på det, og veldig mye har jeg jo ikke i maten, bruker jo mest sukrin da så mulig det er derfor jeg ikke har noen merkbare ekstra stigning av splenda. Aner ikke men er glad for det i og med at jeg ikke klarer å spise kun sukrin

jeg har nettopp spist arme riddere og i den røra var det blanding av splenda og surkin, (dobbelt opp med sukrin i forhold til splenda), og målte meg for sikkerhets skyld men ligger ca der jeg pleier etter ett måltid (mellom fem og seks). jeg har ikke hatt så bra blodsukker på 28 år som de siste månedene på lavkarbo. Det er rett og slett fantastisk. Jeg trenger ingen medisiner for å holde det nede lenger

bevaremegvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbokost Svar med sitat
Gammel 21-06-11, 17:22   #36
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Karber som teller og karber som ikke teller

Greia er at ALLE søtstoffer, utenom sukrin, stevia og aspartam (om jeg ikke tar helt feil) har en GI som IKKE er lik null. Når noe har en gi som ikke er lik null så tas det opp ett minimum av den matvaren i kroppen og gir dermed litt blodsukkerstigning hos mange. Også grønnsaker har jo karbohydrater og gir i teorien blodsukkerstigning.

Nå syns ikke jeg overhode at det er greit å "legalisere" noen søtstoffer whatsoever, da jeg mener at søtstoffer skal man holde til kosedager hvor det skal være noe ekstra (og det er dessverre ikke en vanlig tirsdags ettermiddag) og har man sånne "ekstradager" sjelden kan man like gjerne spise vanlig sukker, gjør ingenting. Min mening. Men dersom man skal spise fløte, bringebær og søtstoff flere ganger i uken så bør man nok holde seg til sukrinen ja.

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 21-06-11, 17:26   #37
bevaremegvel
Medlem
 
bevaremegvel sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 252
bevaremegvel har en fantastisk aura rundt segbevaremegvel har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Karber som teller og karber som ikke teller

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Nå syns ikke jeg overhode at det er greit å "legalisere" noen søtstoffer whatsoever, da jeg mener at søtstoffer skal man holde til kosedager hvor det skal være noe ekstra (og det er dessverre ikke en vanlig tirsdags ettermiddag) og har man sånne "ekstradager" sjelden kan man like gjerne spise vanlig sukker, gjør ingenting. Min mening. Men dersom man skal spise fløte, bringebær og søtstoff flere ganger i uken så bør man nok holde seg til sukrinen ja.

det der er vel en annen diskusjon jeg er forsåvidt enig med deg, men klarer ikke leve etter det og har akseptert det, og koser meg litt i ukedagene også, spesielt nå som det er jordbærsesong

bevaremegvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbokost Svar med sitat
Gammel 21-06-11, 18:38   #38
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: Karber som teller og karber som ikke teller

Bare litt informasjon om sukkeralkoholer - generelt fra Torkil:

Sitat:

Sukkeralkoholer er en gruppe av kunstige søtningsmidler som i liten grad nedrytes til sukker i fordøyelsessystemet. Det kan f.eks. være lange kjeder av fruktose som ikke blir nedbrudt.
Egentlig ganske bra, men når de kommer ned i tykktarmen koser bakteriene seg med sukkeralkoholene og nedbryter dem. Litt opptas og omtales som " net carb" f.eks i atkinsbarer. Resten nedbrytes av bakteriene, det medfører produksjon av gass ( magesmerter og luftplager) samt tiltrekker væske ( diarre).

En del opplever at vekttapet stopper opp når man spiser mye sukkeralkoholer, spesiellt de som benytter kostindusert ketose som slankemetode.

Det perfekte søtningsmiddel er dessverre ikke oppfunnet anda, alle eksisterende har sine fordeler og ulemper.

Vennlig Hilsen
Torkil



Videre fra Torkil:

Sitat:

Det kommer ann på sukkeralkoholen. Sorbitol og xylitol kan ikke anbefales da over 50% tas opp. Andre gir 0 gram i netto-opptak.
Personlig anbefaler jeg sukrin, god smak, lite opptak (o?) og ikke minst lite risiko for mageknip og diarre og så er det en naturlig forekommende sukkeralkohol.
Vennlig Hilsen
Torkil

Mere fra Torkil - om xylitol:

Sitat:

Jeg har ansett xyltol som ulovlig, da det er en kjemisk meget kort sukkeralkohol sammelnliknet med inuliner. Etter å ha studert dette nøyere er jeg kommet litt i tvil, og ber om å få komme tilbake til dette. Jeg TROR det kanskje allikevel kan benyttes i beskjedne mengder. Men som sagt - kommer tilbake.
Er pt på studietur i Portugal
Vennlig Hilsen
Torkil

Fra kostdoktorn om maltitol:

Sitat:

Jag har allvarliga reservationer mot den här produkten, även utan att ha smakat. För det första består den till 51% av maltitol, en sockeralkohol. Den tillverkas av diverse företag genom hydrogenering av maltsocker. Resultatet blir att maltsockret får en påkopplad alkoholgrupp, och inte längre tas upp lika lätt av tarmen.
Men en del tas upp, minst hälften, och höjer blodsockret. Det betyder att det är helt missledande att skriva 0g nettokolhydrater. Bluffen med ”nettokolhydrater” kommer att utredas mer senare här på Kostdoktorn. Carbzone är långt ifrån de enda skyldiga.
Det maltitol som inte tas upp bryts ner av tarmbakterier och ger ofta rikligt med gasbildning. Ibland även diarré. En fördel med maltitol är däremot att den inte bryts ner av kariesbakterier. Det skadar alltså inte tänderna som vanligt socker.
Fibrer är tillsatta i form av inulin, korta kedjor av fruktos. Det tas inte upp av kroppen utan bryts ner av tarmbakterier, och även inulin ger då gasbildning.
Kakaomassa som är näst största ingrediensen innehåller också delvis kolhydrater. Man kan undra vart de tagit vägen när Carbzone redovisar 51g maltitol och 51g kolhydrater?

Selv fikk jeg kjempereaksjon på maltitol da jeg testet det så bare magekrampene var nok til å avskrekke meg. Men jeg fikk også en veldig reaksjon da jeg startet med udo's choice etter å ha levd fettfattig i en lang stund. Uvante ting kan gi kroppen en reaksjon fordi den ikke er vant til å bryte det ned.

Jeg har brukt laaaang tid på dette innlegget, og ser at jeg kanskje sporer ut i fra hvor tråden beveget seg men håper det er noe TS eller andre kan ha interesse av.

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 21-06-11, 19:06   #39
bevaremegvel
Medlem
 
bevaremegvel sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 252
bevaremegvel har en fantastisk aura rundt segbevaremegvel har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Karber som teller og karber som ikke teller

Opprinnelig lagt inn av Zincite, her.



Jeg har brukt laaaang tid på dette innlegget, og ser at jeg kanskje sporer ut i fra hvor tråden beveget seg men håper det er noe TS eller andre kan ha interesse av.

veldig informativt og opplysende svar

bevaremegvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbokost Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Dere som teller kalorier i tillegg til karber.. helsefreak Spørsmål og svar 2 30-10-10 00:40
Er det flere enn meg som ikke teller carbs? mingle Mer enn 30 kg overvekt 29 26-08-10 19:29
Teller dere ikke kcal? tattoogl Ketolysekuren 10 26-03-09 08:46
Teller ikke TE som en del av den daglige vannmegden? Hvorfor ikke? SkinnyToBe Ketolysekuren 24 23-09-07 21:53
Teller dere karber hele dagen? Bee Ketolysekuren 17 23-08-07 07:46


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no