Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Hvordan få knekkebrødene sprø?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-06-11, 10:51   #1
Tami
Medlem
 
Tami sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Akershus
Alder: 58
Innlegg: 98
Tami er på en erverdig vei

Hvordan få knekkebrødene sprø?

Jeg har prøvd flere oppskrifter her inne, men klarer ikke å få knekkebrødene sprø.... De avkjøles på rist, legges i tett boks og oppbevares i romtemperatur, men det hjelper ikke......Har også prøvd forskjellige bokser, med samme resultet.

Noen tips?
Har du en oppskrift som virkelig blir sprø?

Tami er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 25-06-11, 11:03   #2
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Hvordan få knekkebrødene sprø?

Kor lenge steiker du? Dei må steikast lenge nok, gjerne på ganske lav temperatur så dei heller tørkar enn steiker.

Eg oppbevarer ikkje mine knekkebrød i tett boks, erfaringa mi er at dei ikkje nødvendigvis held seg sprø då, men mjuknar. Bruk heller ei julekakeboks eller noko. Eg har berre hatt dei i ei boks utan lok, og det har gått heilt fint.

Lagar du dei veldig tjukke? Veldig tynne? Er dei veldig tjukke så treng dei jo lenger steiketid. Men eg trur trikset er litt å ha på mindre varme, og la dei stå lenger. Gjerne bruke varmluft.

Eg har ikkje brukt noko oppskrift på mine, eg berre hiv oppi bollen litt av ditt, litt av datt, og så vatn nok til å få ei god røre.

Eventuelt kan du prøve å lage meir kjeksaktig versjon ved å ha i egg og philadelpiaost, og så det du vil av frø og malt frø, fiberhusk etc.

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-06-11, 11:27   #3
jannesnuppa
Seniormedlem
 
jannesnuppa sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Kristiansand
Innlegg: 556
jannesnuppa er ny på veien

Sv: Hvordan få knekkebrødene sprø?

Hei tami
Har en kjempegod oppskrift på knekkebrød
KNEKKEBRØD
2,5 DL SOLSIKKEFRØ
2 DL SESAMFRØ
2 DL KVERNEDE MANDLER
2SS FIBERHUSK
LITT SALT
5 DL VANN
BLAND ALT TIL EN TYKK RØRE OG SMØR DEIGEN UTOVER TO STEKEBRETT MED BAKEPAPIR.
I VARMLUFTOVN STEKER DU BEGGE BRETTENE MED EN GANG. TA DE UT ETTER EN HALVTIME OG RUT OPP KNEKKEBRØDENE MED PIZZARULLE. SETT DE INN IGJEN OG STEK SISTE TIDEN, MEN FØLG MED SÅ DE IKKE BLIR BRENT

160 GRADER CA 65-70 MIN

Ønsker deg lykke til med baksten Disse oppbevarer jeg i vanlig plastbox og de er sprø hele tiden..

__________________
Min journal
jannesnuppa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-06-11, 11:35   #4
tarante
Medlem
 
tarante sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Vestfold
Innlegg: 68
tarante er på en erverdig vei

Sv: Hvordan få knekkebrødene sprø?

Jeg har også varierende grad av sprøhet på mine knekkebrød. Har bakt for 3 gang nå :
* 1. gang ble helt greie, fulgte oppskrift, men byttet ut noen ingredienser og halvverte oppskriften - husker den selvfølgelig ikke...
* 2. gang kjempesprø og gode, fulgte oppskrift, ble to brett, stekte på varmluft, de ble litt brent i kantene, men holdt seg meget bra i tett boks.
* 3. gang ikke bra i det hele tatt, stekte ett og ett brett med halv oppskrift av den over, men fordi jeg var redd for å brenne de ble det ikke varmluft og begge brettene samtidig denne gangen.... De er myke/seige å tygge på, og jeg vurderer å kaste de.

Så som du skjønner har jeg ingen gode råd, men du er ikke alene om å ha problemet i alle fall

__________________


tarante er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 25-06-11, 19:33   #5
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan få knekkebrødene sprø?

Mine blir alltid knasende sprø og holder seg sprø i boxen.
Jeg steker to eller tre brett i slengen ca 45 minutt ved 160 grader varmluft.
Ruter opp og snur dem og lar dem stå 45 minutt til med døren på gløtt (varmluft 160 grader fremdeles) slik at de tørker helt.
Avkjøler helt på rist uten noe over.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 25-06-11, 19:38   #6
Deanna
Medlem
 
Deanna sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 322
Deanna er et fyrlysDeanna er et fyrlysDeanna er et fyrlysDeanna er et fyrlysDeanna er et fyrlys

Sv: Hvordan få knekkebrødene sprø?

Jeg må steike lenger enn det står i oppskriftene, og gjerne bruke litt mindre vann. Jeg sjekker at de ikke er myke i midten før jeg tar dem ut, og da er de sprø og holder seg sprø. Oppbevarer dem ikke i tett boks.

__________________
Vintereple. Sommerjordbær.



Don't look for happy endings in vicious circles.
Deanna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-06-11, 03:15   #7
Nemii
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 130
Nemii har en fantastisk aura rundt segNemii har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvordan få knekkebrødene sprø?

Tørk dem!
Etter at de er ferdig stekt, del dem opp, legg dem på en rist og sett dem tilbake i ovnen, 100-120 grader med døra på gløtt. Må kanskje stå i 1-3 timer, avhengig av oppskrift og tykkelse på knekkebrødene.

Har eksperimentert med mange ulike oppskrifter og har erfart at alt blir knekkebrød så lenge jeg tørker dem

__________________


Nemii er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 26-06-11, 10:54   #8
Tami
Medlem
 
Tami sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Akershus
Alder: 58
Innlegg: 98
Tami er på en erverdig vei

Sv: Hvordan få knekkebrødene sprø?

Opprinnelig lagt inn av jannesnuppa, her.

Hei tami
Har en kjempegod oppskrift på knekkebrød
KNEKKEBRØD
2,5 DL SOLSIKKEFRØ
2 DL SESAMFRØ
2 DL KVERNEDE MANDLER
2SS FIBERHUSK
LITT SALT
5 DL VANN
BLAND ALT TIL EN TYKK RØRE OG SMØR DEIGEN UTOVER TO STEKEBRETT MED BAKEPAPIR.
I VARMLUFTOVN STEKER DU BEGGE BRETTENE MED EN GANG. TA DE UT ETTER EN HALVTIME OG RUT OPP KNEKKEBRØDENE MED PIZZARULLE. SETT DE INN IGJEN OG STEK SISTE TIDEN, MEN FØLG MED SÅ DE IKKE BLIR BRENT

160 GRADER CA 65-70 MIN

Ønsker deg lykke til med baksten Disse oppbevarer jeg i vanlig plastbox og de er sprø hele tiden..

Tusen takk!
Skal prøve denne oppskriften Mulig jeg ikke lar dem tørke lenge nok....skal også prøve noen uten boks denne gangen

Tami er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 26-06-11, 11:49   #9
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan få knekkebrødene sprø?

Tett boks kan være årsaken til at de blir myke så finn deg en julekakeboks heller.

Jeg pleier å steike mine til de blir gyldne, så skrur jeg ned temperaturen og lar knekkebrødene "tørke" på lav temperatur. Jeg har alltid døra på steikeovnen litt på gløtt for å få ut all fuktigheten, setter håndtaket på ei tresleiv i døra for å få passe åpning.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 26-06-11, 12:17   #10
jannesnuppa
Seniormedlem
 
jannesnuppa sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Kristiansand
Innlegg: 556
jannesnuppa er ny på veien

Sv: Hvordan få knekkebrødene sprø?

Opprinnelig lagt inn av Tami, her.

Tusen takk!
Skal prøve denne oppskriften Mulig jeg ikke lar dem tørke lenge nok....skal også prøve noen uten boks denne gangen

Når jeg har laget disse, er de sprø, de trenger ikke tørke i det hele tatt. Fordeler du røra på to brett og smører det helt utover er de tynne nok, og er tørre når de er ferdig i ovnen Lykke til

__________________
Min journal
jannesnuppa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-06-11, 12:32   #11
bevaremegvel
Medlem
 
bevaremegvel sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 252
bevaremegvel har en fantastisk aura rundt segbevaremegvel har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvordan få knekkebrødene sprø?

kan det være at du lager dem for tykke? da blir de ikke så sprø.
og tett boks er ikke bra, da blir dem myke. Mine står i en isboks på benken uten lokk og holder sg sprø.

bevaremegvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbokost Svar med sitat
Gammel 26-06-11, 19:54   #12
Hamster59
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 425
Hamster59 er på en erverdig vei

Sv: Hvordan få knekkebrødene sprø?

Jeg putter knekkebrødene i en kakeboks av metall når de er blitt avkjølt. Lar lokket stå på gløtt, i alle fall de første dagene.

Hamster59 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-06-11, 20:03   #13
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan få knekkebrødene sprø?

Mine knekkebrød holder seg helt tørre og fine.
Jeg lager knekkebrødladning ca en gang i måneden, oppbevarer dem i tett krukke med vacum, og de er like sprø etter en måned (vet ikke hvor mye lenger de holder seg sprø, for de blir spist opp innen en måned)

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 27-06-11, 10:47   #14
Nannah
Seniormedlem
 
Nannah sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Akershus
Alder: 63
Innlegg: 3.126
Nannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan få knekkebrødene sprø?

At de blir tørket godt nok er hemmeligheten, og at de ikke er for tjukke. Det hender de midterste knekkebrødene på et brett ikke blir tørre nok hos meg. Da legger jeg dem bare på ei rist og setter de ovnen på 100g. Sett ei sleiv eller noe i døra så den blir stående litt på gløtt og la dem stå i 1-3 timer til de kjennes tørre og lette.

__________________
Oppskriftene mine finnes her:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=32614

Nye oppskrifter i matbloggen min !! http://hanseloggretel.blogspot.com/
Nannah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF... Svar med sitat
Gammel 27-06-11, 15:29   #15
ElisaT
Medlem
 
ElisaT sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Telemark
Alder: 53
Innlegg: 383
ElisaT er en juvelElisaT er en juvelElisaT er en juvel

Sv: Hvordan få knekkebrødene sprø?

Opprinnelig lagt inn av jannesnuppa, her.

Hei tami
Har en kjempegod oppskrift på knekkebrød
KNEKKEBRØD
2,5 DL SOLSIKKEFRØ
2 DL SESAMFRØ
2 DL KVERNEDE MANDLER
2SS FIBERHUSK
LITT SALT
5 DL VANN
BLAND ALT TIL EN TYKK RØRE OG SMØR DEIGEN UTOVER TO STEKEBRETT MED BAKEPAPIR.
I VARMLUFTOVN STEKER DU BEGGE BRETTENE MED EN GANG. TA DE UT ETTER EN HALVTIME OG RUT OPP KNEKKEBRØDENE MED PIZZARULLE. SETT DE INN IGJEN OG STEK SISTE TIDEN, MEN FØLG MED SÅ DE IKKE BLIR BRENT

160 GRADER CA 65-70 MIN

Ønsker deg lykke til med baksten Disse oppbevarer jeg i vanlig plastbox og de er sprø hele tiden..

Jeg lagde disse i går og de er kjempegode og sprø! Men jeg måtte ta de ut av ovnen etter 60 minutter, da var de i ferd med å bli litt veldig godt stekt.

Karbohydratinnhold er 21 for hele deigen, da brukte jeg linfrø i stedet for sesam. Tror jeg fikk rundt 32 stk ut av deigen, dvs 0,65 Kh pr stk.

ElisaT er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 27-06-11, 15:30   #16
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Hvordan få knekkebrødene sprø?

Opprinnelig lagt inn av ElisaT, her.

Jeg lagde disse i går og de er kjempegode og sprø! Men jeg måtte ta de ut av ovnen etter 60 minutter, da var de i ferd med å bli litt veldig godt stekt.

Det er nettopp derfor eg skriv lenger oppe at det kan vere ein ide å la dei tørke på lavare temperatur... Har svidd nokre plater sjølv!

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Pizza med sprø bunn! Imse Middag 174 30-06-13 16:57
Sprø pizzabunn frk_johansen Generell diskusjon 0 16-03-11 09:21
Spørsmål om Nanna-knekkebrødene Pinne Spørsmål om matvarer og oppskrifter 3 06-05-10 16:14
Hvordan få sprø pizzabunn Hillelille Spørsmål om matvarer og oppskrifter 1 03-11-09 17:00
Holdt på å bli sprø!!! Skorpia Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger 1 06-03-05 11:11


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no