Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Clash of the titans, Ellander vs Norum

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-11-12, 08:10   #1
gamlebyen
Seniormedlem
 
gamlebyen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 958
gamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlys

Clash of the titans, Ellander vs Norum

Martin Norum går i strupen på Cornelis Ellander.
Hva mener du? Har han et poeng eller er det janteloven som slår inn?

gamlebyen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-11-12, 09:19   #2
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Clash of the titans, Ellander vs Norum

Da jeg så overskriften tenkte jeg med én gang på Kaare Norum, men forsto ikke helt hvorfor han ble kalt en "titan".


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-11-12, 10:50   #3
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Clash of the titans, Ellander vs Norum

Tja, ut i fra denne artikkelen synes jeg en del av kritikken er berettiget - begge veier faktisk. Det er mye rart i PT-bransjen her i Norge, men det det skyldes jo at det ikke er en beskyttet tittel og at "hvermansen" kan opprette en PT-bedrift. Men det er utrolig mange dyktige folk og det som er viktigst for meg er at de faktisk lytter til hva jeg vil oppnå og hva jeg liker.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 09-11-12, 11:07   #4
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Clash of the titans, Ellander vs Norum

Synes de selger seg gratis begge to, så.. Ikke synd på noen av dem.

Synes også det er mye snodig i PT-bransjen. Ihvertfall de jeg har sett. (Det er ikke så mange.) De står og lærer bort halvbøy også stikker de selv til chinsstativet og tar muscle ups. Tror tydeligvis ikke helt på det de lærer bort da.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-11-12, 11:45   #5
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Clash of the titans, Ellander vs Norum

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Synes de selger seg gratis begge to, så.. Ikke synd på noen av dem.

Synes også det er mye snodig i PT-bransjen. Ihvertfall de jeg har sett. (Det er ikke så mange.) De står og lærer bort halvbøy også stikker de selv til chinsstativet og tar muscle ups. Tror tydeligvis ikke helt på det de lærer bort da.

Ingen tvil om at det er mye rart i bransjen ja, men det er ikke alltid at kunden heller "vil lære". Min PT sier at det er en fryd og trene med meg for jeg interesserer meg og kan litt om trening og er ikke redd for blytunge vekter, selv om jeg er dame. Hun sier at en av de største utfordringene hun har som PT er å få, spesielt damene, til å trene mer tunge, vekter og effektiv kondistrening, fremfor de lilla 2 kgs manualene og Zumba

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 09-11-12, 11:57   #6
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Clash of the titans, Ellander vs Norum

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.

Ingen tvil om at det er mye rart i bransjen ja, men det er ikke alltid at kunden heller "vil lære". Min PT sier at det er en fryd og trene med meg for jeg interesserer meg og kan litt om trening og er ikke redd for blytunge vekter, selv om jeg er dame. Hun sier at en av de største utfordringene hun har som PT er å få, spesielt damene, til å trene mer tunge, vekter og effektiv kondistrening, fremfor de lilla 2 kgs manualene og Zumba

Det tror jeg på. Hører mye syting og skremte utrop i frivektrommet.

Det er fire PT'er på SATS'en min. Den ene som utpeker seg som best på å pushe folk er den som ikke har noe utdannelse. Men det er sikkert tilfeldig og har vel kanskje også litt med personlighet å gjøre. PT'er er jo mennesker de også.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-11-12, 13:32   #7
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Clash of the titans, Ellander vs Norum

Tror det som er viktigste i denne debatten er ikke hvorvidt man har store biceps, er solbrun og har bakover sveis (mao ser litt sleip ut ), men at man faktisk setter en enhetlig standard (nødvendig utdanning osv) for hvem som faktisk kan kalle seg PT, gjør det til en beskyttet tittel om nødvendig.

I dag kan enhver som er over middels treningsinteressert kalle seg PT og jobbe mot kunder og en del treningssenter tar instruktører fra sine saltimer gir de et helgekurs og vips så er de PT

For meg handler det ikke bare om en PT kan pushe meg, men at de kan motivere meg til å trene på egenhånd, lære meg nye, effektive øvelser og få innstudert riktig teknikk. Jeg må også kunne stole på at de faktisk vet hva de snakker om og ikke har lest seg opp på Wikipedia og Youtube. Det er faktisk viktig at de holder fokus også på hva kunden vil (vi betaler jo for det gitt), men også ha kunnskapen til å få folk til å forstå at lilla manualer gjøre ikke så mye i lengden (såfremt du ikke er i en opptreningsfase eller av andre årsaker ikke kan trene tungt).

Personlig liker jeg heller ikke når instruktører blir helt "Mr. Drill sergeant" og skriker deg midt i trynet, det er ikke motivasjon men irritasjon for meg og da kjenner jeg at den trassige lille jentungen "prinsesse-vil-ikke" kommer frem i meg. Men det er meg da...

Helt klart at det trengs en debatt rundt PT industrien her i landet og denne artikkelen kan forhåpentligvis være godt for noe, selv om det ser ut til å være mye brusing med fjørene (pissing contest) og et par sårede egoer (min biceps er større og penere enn din biceps...) i akkurat dette tilfellet

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 09-11-12, 13:37   #8
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Clash of the titans, Ellander vs Norum

Tror ikke det viktigste er beskyttede titler (liker ikke regler "for alt"), men at de som er kunder faktisk stiller krav. Dersom utdannelse er viktig for for den som skal betale, så spør om hvilken utdannelse PT'en har... Dersom typen motivasjon man får ikke passer - så bytt PT. Og for all del - dersom man gjennomfører som instruert, men blir skadet eller ikke får resultater - så si ifra hvorfor og spark vedkommende (og si gjerne fra til senterleder der hvor vedkommende er også...)

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 09-11-12, 13:56   #9
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Clash of the titans, Ellander vs Norum

Jeg sier ikke at en beskyttet tittel nødvendigvis er det viktigste, men at det er enhetlige krav/standard som det er til de fleste andre utdanninger her i landet. Det er jo til gavn både for PT og kunder at man har en større trygghet at man faktisk får det man betaler for. Det er lett og si at man bare må spør om bakgrunn eller klage dersom man ikke er fornøyd, men alle er ikke så bevisste enten for det de ikke tør eller for det at de ikke vet bedre (og det er mange av de).

Det er skremmende mange som "bare er treningsinteresserte" (og leser alt fra fitnessblogger, til wiki, til ulike bøker og sluker alt rått) som fungerer som PT der ute og som ikke helt vet hva de holder på med, selv om det er trening og fungerer til en viss grad.

Og det er ikke alle som har en PT som faktisk forstår hva som er rett eller galt for de har ingen forkunnskaper og kan lite om trening. Man trenger ikke å få en skade selv om ikke alt er riktig opplegg og da er det ikke naturlig å klage heller for folk flest. En annen ting er at det er ikke alle som synes at de kan klage eller for den slags skyld vil klage. Nordmenn er flinke til å syte og klage over alt, men er lite flinke til å gjøre noe med det sier alle mine utenlandske kolleager og det har de helt rett i!!

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kaare Norum i Aftenposten: Lavkarbo er uanstendig gamlebyen Nyheter / media 60 12-02-12 19:24
Norum får svar på tiltale aslaug Lavkarbo generelt 2 08-02-12 21:16
Kaare Norum IGJEN! MHM Lavkarbo generelt 36 13-01-12 13:28
Katarina Lien og Kåre Norum på Standpunkt janmesi Nyheter / media 41 11-04-07 22:18
Færre søte saker - Kaare Norum........ mofe Nyheter / media 2 07-03-05 10:37


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no