Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Atkins kosthold

Kjøttpålegg og glukose

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-05-06, 09:55   #1
gunnar8574
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2006
Innlegg: 2
gunnar8574 er på en erverdig vei

Kjøttpålegg og glukose

Jeg er på Atkins sin introduksjonsfase. Det står i boka at jeg må unngå naturlige søtstoffer som slutter på -ose, som betyr bla. glukose. Var på butikken, og det viser seg at alt kjøttpålegget inneholder glukose (men kun 1-2G karbo), som betyr at jeg ikke kan spise dette.

Hva med etter introduksjonsfasen, kan jeg da spise mat med glukose innhold?
Hva med fruktose etter introduksjonsfasen, Linberg mener jo det er ok?

gunnar8574 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 30-05-06, 10:51   #2
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Kjøttpålegg og glukose

Opprinnelig lagt inn av gunnar8574

Jeg er på Atkins sin introduksjonsfase. Det står i boka at jeg må unngå naturlige søtstoffer som slutter på -ose, som betyr bla. glukose. Var på butikken, og det viser seg at alt kjøttpålegget inneholder glukose (men kun 1-2G karbo), som betyr at jeg ikke kan spise dette.

Hva med etter introduksjonsfasen, kan jeg da spise mat med glukose innhold?
Hva med fruktose etter introduksjonsfasen, Linberg mener jo det er ok?

Med de små mengder glucose det er i kjøttpålegg kan du godt spise det. 1-2 gram karbo pr 100 gram er jo å regne som ikkeno ! Spis i vei med god samvittighet du (innenfor rimelighetens grenser selvfølgelig!).

Når et gjelder hva du kan/ikke kan spise etter induksjonsfasen er det helst antall karber og hva din kropp tåler som betyr noe. Ikke heng deg opp i om det inneholder glucose eller ikke. Om karbe innholdet er lavt spiller det liten rolle. Det blir for komplisert i lengden om du skal finlese innholdsfortegnelser resten av livet. Du kan ikke unngå små mengder av disse tingene i hverdagen. Så lenge vekta går ned og du tåler det er det helt OK !

Fruktose er ikke anbefalt på Atkins i det hele tatt, - iallefall ikke før du er i vedlikeholdsfasen. Du kan godt bruke de i små mengder/prøve deg frem når du er på vedvarende og pre-vedlikehold. Men det anbefales ikke såpass tidlig i prosessen. Når du har kommet et godt stykke oppover vedvarende stigen har du lært litt om hva DIN kropp tåler. Og det er det som er cluet med Atkins.... at du finner ut av slike ting. Vi er alle forskjellige og det finnes ikke noe fasit svar !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 30-05-06, 12:24   #3
gunnar8574
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2006
Innlegg: 2
gunnar8574 er på en erverdig vei

Sv: Kjøttpålegg og glukose

Takk for svar!

Glukose er vel noe av det verste for blodsukkernivået? Vet noen hvorfor det tilsettes glukose til kjøttpålegget? På Prior sine pakker stod det bare "Sukker".

gunnar8574 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 30-05-06, 13:52   #4
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: Kjøttpålegg og glukose

Hvis man spør en produsent hvorfor de tilsetter noe, så svarer de alltid at det er pga smaken.
Vet ikke hvor mye glukose og sukker som egentlig er i, men skulle ikke forundre meg om de tenker på å øke apetitten for å få folk til å spise mer skinke..

Glukose har GI på 105 og sukker noe rundt 60 hvis jeg husker riktig, men det kommer jo også an på mengden som er tilsatt.

__________________
Min lavkarbo blogg
Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-05-06, 14:00   #5
Dorothy
Medlem
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 245
Dorothy er ny på veien

Sv: Kjøttpålegg og glukose

Har det ikke med lengre holdbarhet å gjøre også?

__________________


Dorothy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Lindberg (Lavkarbo) Svar med sitat
Gammel 30-05-06, 15:15   #6
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Kjøttpålegg og glukose

Jo, sukkeret i skinken har med konservering og smak å gjøre. Trist men leitt !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Diabetes type 2 Marianne Fysisk og mental helse 19 22-03-12 19:59
Bakterier lever på glukose mofe Fysisk og mental helse 2 08-01-06 20:49
Glucosebelastning jeef-micro PCOS og karbohydratkontroll 7 27-08-05 13:30
Fruktose Dagros Lavkarbo generelt 22 23-05-05 15:51
Kjøttpålegg *Tulla* Lavkarbo generelt 1 14-04-05 19:48


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no