Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

For de som er kalde/på platå - for ekstrem lavkarbo usunt?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-09-11, 11:02   #26
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: For de som er kalde/på platå - for ekstrem lavkarbo usunt?

Veldig interessant tråd!
Jeg har etter flere år på høyfett/lavkarbo (i tider bare kjøtt, smør, egg -kanskje like mye fordi jeg ikke har hatt ork til å tilberede grønnsaker, og til og med ikke alltid hatt råd til det ... Ikke tåler jeg melkeprotein så godt heller, så det har jeg bare spist unntaksvis de siste tre årene) Jeg har klart meg helt fint, ikke hatt det noe bedre/verre med grønnsaker enn uten. Men det har endret seg, og det har tatt litt tid for meg å forstå. Jeg har teorisert litt over det at jeg kanskje ikke har så mye overflødig fett igjen på kroppen å tære av, for jeg føler, om enn marginalt, så merkbart, bedring i kroppen av mer grønnsaker.
Men jeg er jo mellom denne barken og veden du snakker om, Smgj. Og jeg tenkte på det før jeg leste det du skrev, og sukket gjenkjennende da jeg leste det. Jeg er både sterkt insulinresistent, og har (såkalt diffuse) stoffskifteproblemer.
For jeg har eksperiementert forsiktig med mer karbohydrater i kosten. Primært med bønner/linser/kikerter etc, men balansen er skjør før jeg får sug etter mat selv når jeg ikke er sulten (hvilket er noe abnormalt for meg med veldig lav apetitt), og jeg må spise mer enn jeg er komfortabel med for å bli mett. Selv med mye fett i maten.
Frukt er nesten krise. De få gangene jeg har prøvd meg på litt ren fruktjuice (Brämhult, f.eks. Jeg fikser dårlig frukt i ren form), så hamrer hjertet i vei, og så går jeg skikkelig i bakken etter kort tid.
Det er en vanskelig balansegang ... Nå prøver jeg å bare konsentrere meg om å spise mest mulig grønnsaker. Minst like mye grønt til minst to av dagens tre måltider som kjøtt, og det går greit. Men jeg ligger nok fortsatt ganske lavt. Eksempelvis spise jeg en halv løk, en halv brokkolibunt og et halvt blomkålhode i går. Det er en bra dag for meg.

Dette blir mye prat, men det jeg vil fram til er at det er for meg en skikkelig vanskelig balansegang. Og det hjelper ikke på at det tidvis er et nesten uoverkommelig tiltak å tilberede alt dette grønne heller. Men det er et tankekors at jeg nå med ett faktisk trenger det for å føle meg litt bedre

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Symptomer på cubital syndrom (lillefingre og ringfingre som dovnet "frea håndleddet og utover" om natta)

Jøss! Dette har jeg opplevd flere ganger. Særlig en gang på slutten av nittitallet, så våknet jeg opp med helnummen ring- og pekefinger på høyrahånda, og det satt i i tre måneder! Funksjonen var helt fin, men jeg kunne i prinsippet stikke kniver i den, og ikke kjent noe. Jeg gjorde aldri noe med det ... (Hadde legeskrekk i sene tenår/tidlige tjueår av flere grunner ...) En dag begynte det bare å prikke voldsomt i området, og så våknet nervene til liv. Det har skjedd med jevne mellomrom siden, men ikke så lenge. Har i blant tilskrevet det som "musehånd", men det forklarer ikke den tremånedersperioden, da jeg ikke en gang hadde pc.

Dette ble veldig mye, men jeg er dypt i tenkeboksen om dagen, så ...

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 29-09-11, 11:17   #27
macadamia79
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 187
macadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlys

Sv: For de som er kalde/på platå - for ekstrem lavkarbo usunt?

Binyre-trøbbel vil kunne vise seg som helt fine TSH og T4-verdier, men overskudd av kortisol gjør at T4 ikke blir omdannet til fritt T3 som det skal og istedet blir til revers-T3.

Om man da har et stoffskifte eller binyre-problem er vel en diskusjonssak, men at legen mener fT3/rT3 ikke sier noe fornuftig når TSH og T4 er bra er ikke noe annet enn et signal om å få henvisning til spesialist. At man har plenty T4 betyr jo ikke at det faktisk kan utnyttes/omdannes av kroppen

Utredning av binyrefunksjon med test av kortisol i spytt på morgen og kveld (ikke i plasma) koster nesten ingenting og kan gi en god indikasjon på om det er noe i veien med binyrene. Men du må uansett ha en lege som vet hva han driver på med for å tolke resultatene så den henvisningen er nok lur å få...

__________________
"HVA du spiser er med på å bestemme HVOR MANGE kalorier kroppen bruker, fordi hjernen justerer energiuttaket etter både HVA SLAGS og HVOR MYE energi vi tar inn"
macadamia79 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: paleo 3.1 iceman Svar med sitat
Gammel 29-09-11, 11:52   #28
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: For de som er kalde/på platå - for ekstrem lavkarbo usunt?

Opprinnelig lagt inn av macadamia79, her.

Binyre-trøbbel vil kunne vise seg som helt fine TSH og T4-verdier, men overskudd av kortisol gjør at T4 ikke blir omdannet til fritt T3 som det skal og istedet blir til revers-T3.

Det er sant. Legg så til at kortisol øker ikke bare ved opplevd stress, men også fysisk stress (=betennelsessykdommer) så har man en vond og vanskelig spiral.

Det spekuleres i at langvarig høy kortisol under kronisk sykdom kan være årsaken til utbrente binyrer, uten at jeg kan si noe om det er rett eller ikke.

Jeg synes disse to postene fra Chris Kresser belyser problemet med rT3 under sykdom veldig godt:
http://chriskresser.com/low-t3-syndr...ut-the-thyroid
http://chriskresser.com/low-t3-syndr...misconceptions

Det er jo det samme som skjer under hard kalorirestriksjon, men da er prosessen lettere å styre. Lav t3/høy rT3 som følge av sykdom kan man ikke akkurat styre ...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 29-09-11, 11:57   #29
Camomilla
Seniormedlem
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 51
Innlegg: 5.448
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: For de som er kalde/på platå - for ekstrem lavkarbo usunt?

Photobscura: Hva med litt ekstra nøtter? Da får man jo opp kh, får alt det flotte fettet og næringen i disse - og de krever ingen tilberedning

__________________
Gått ned ca. 19 kilo fra 73-54 i løpet av 2011.
Nå vedlikeholder jeg og har et vektvindu fra 53-58 kg.


Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat
Gammel 29-09-11, 12:11   #30
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: For de som er kalde/på platå - for ekstrem lavkarbo usunt?

Opprinnelig lagt inn av Camomilla, her.

Photobscura: Hva med litt ekstra nøtter? Da får man jo opp kh, får alt det flotte fettet og næringen i disse - og de krever ingen tilberedning

Jeg spiser litt nøtter i blant, men det er vanskelig å inkorporere det i kostholdet som noe som metter. Og så er det dét med økonomien. Nøtter er dyrt.
Men, ja. Det er et poeng. Jeg er som sagt i tenkeboksen. Skal nok forsøke meg litt mer med belgefrukt, jeg må bare finne en slags balanse.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 29-09-11, 12:46   #31
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: For de som er kalde/på platå - for ekstrem lavkarbo usunt?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Jeg spiser litt nøtter i blant, men det er vanskelig å inkorporere det i kostholdet som noe som metter. Og så er det dét med økonomien. Nøtter er dyrt.
Men, ja. Det er et poeng. Jeg er som sagt i tenkeboksen. Skal nok forsøke meg litt mer med belgefrukt, jeg må bare finne en slags balanse.

Hva med rotgrønnsaker? De er jo bra holdbare i kjøleskapet og det trengs ikke så mye i en rett? Men de virker kanskje for kraftig på deg?

Om nøtter:
Vi bruker litt cashew eller pinjekjerner strødd over woken f.eks. Posen oppbevarer vi i kjøleskapet så de holder da bra lenge uten å harskne. Ulempen med nøtter er at de ofte er høye i omega6 igjen...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 29-09-11, 12:58   #32
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: For de som er kalde/på platå - for ekstrem lavkarbo usunt?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Hva med rotgrønnsaker? De er jo bra holdbare i kjøleskapet og det trengs ikke så mye i en rett? Men de virker kanskje for kraftig på deg?

Om nøtter:
Vi bruker litt cashew eller pinjekjerner strødd over woken f.eks. Posen oppbevarer vi i kjøleskapet så de holder da bra lenge uten å harskne. Ulempen med nøtter er at de ofte er høye i omega6 igjen...

Jeg reagerer med kraftig blodsukkerstigning særlig på poteter og kokte gulerøtter. Og sannheten er at særlig disse to grønnsakene er noe av det verste jeg vet om! Spytta det ut som liten, og det har jeg ikke vokst av meg. (Noen burde se meg gå nedover gata med en lunchkake fra Deli de Luca. Et ulekkert syn ... ) Kålrot og sellerirot tåler jeg derimot veldig godt, og jeg prøver å spise mye løk og rød paprika, f.eks.

Jeg er jo veldig glad i nøtter, og det er kanskje den eneste matvaren jeg har problemer med å begrense meg på ... Men, ja, så klart det har nytte i matlaging. Satayspyd er jo f.eks en favoritt!

Synes faktisk det er litt vanskelig. Når det kommer til mat er jeg et vanedyr, og selv om kunnskapene stort sett er i orden, så blir det maks forvirring i forhold til eget kosthold når jeg plutselig skal gå fra mitt sedvanlige steinalderkosthold til noe mer variert.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 29-09-11, 13:16   #33
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: For de som er kalde/på platå - for ekstrem lavkarbo usunt?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Synes faktisk det er litt vanskelig. Når det kommer til mat er jeg et vanedyr, og selv om kunnskapene stort sett er i orden, så blir det maks forvirring i forhold til eget kosthold når jeg plutselig skal gå fra mitt sedvanlige steinalderkosthold til noe mer variert.

Skjønner deg godt, men har lyst til å krangle litt på antydningen av steinalderkosthold som ensidig her. Uten at jeg vet noe konkret så vil jeg tro at vi som trasket nordover etter iskappen (bare dét burde jo få det til å gå av noen varselklokker på full guffe) antakelig spiste det meste som var "spiselig"... og dermed hadde et mye bredere, men mindre kaloritett kosthold enn vi har i dag.

Jeg tenker f.eks sånn som han fyren - at jeg ikke kan huske navn - som bodde med indianerne og som så at man spiste magesekken av dyret (da antatt for å så tak i nok vitamin c, om jeg ikke husker feil).

Og jeg - som synes jeg er tøff som spiser både griseskinn, blodpudding (hadde de bare ikke puttet mel i den), tunge og kyllinglever ...
http://www.manataka.org/page1852.html

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 29-09-11, 13:20   #34
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: For de som er kalde/på platå - for ekstrem lavkarbo usunt?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Skjønner deg godt, men har lyst til å krangle litt på antydningen av steinalderkosthold som ensidig her. Uten at jeg vet noe konkret så vil jeg tro at vi som trasket nordover etter iskappen (bare dét burde jo få det til å gå av noen varselklokker på full guffe) antakelig spiste det meste som var "spiselig"... og dermed hadde et mye bredere, men mindre kaloritett kosthold enn vi har i dag.

Jeg tenker f.eks sånn som han fyren - at jeg ikke kan huske navn - som bodde med indianerne og som så at man spiste magesekken av dyret (da antatt for å så tak i nok vitamin c, om jeg ikke husker feil).

Og jeg - som synes jeg er tøff som spiser både griseskinn, blodpudding (hadde de bare ikke puttet mel i den), tunge og kyllinglever ...
http://www.manataka.org/page1852.html

Ja, det var kanskje en litt lettbeint omgang med begrepet, altså. Det jeg mener er at jeg har hatt en tendens til å leve i stor grad på bare rent kjøtt, egg og smør.

Innmat er gode saker! Jeg går ikke av veien for det, altså.

Poenget er vel heller det at jeg har begynt å kjenne på at kroppen min har det litt bedre på en større andel vegetabilsk føde i tillegg til godt med animalske fett- og proteinkilder. Jeg vet på en måte hva jeg skal gjøre, men ikke helt hvordan! Nebula brain state ...

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 29-09-11, 13:22   #35
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: For de som er kalde/på platå - for ekstrem lavkarbo usunt?

Nå skal jeg ikke dreie denne tråden over på meg, altså. Jeg synes bare det var en interessant vinkling på temaet, og tenkte høyt og lenge.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 29-09-11, 14:22   #36
Camomilla
Seniormedlem
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 51
Innlegg: 5.448
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: For de som er kalde/på platå - for ekstrem lavkarbo usunt?

Dette kan vel kanskje støtte Skaldemans teorier om at vi alle trenger en "sommer" med jevne mellomrom. En periode der vi spiser mer grønt, noe frukt, mer bær osv. For så å ha "vinter" med mer kjøtt og fett igjen. At et mer syklisk spisemønster er noe kroppene våre er tilpasset og liker? Slenger bare ut her

__________________
Gått ned ca. 19 kilo fra 73-54 i løpet av 2011.
Nå vedlikeholder jeg og har et vektvindu fra 53-58 kg.


Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat
Gammel 29-09-11, 14:59   #37
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: For de som er kalde/på platå - for ekstrem lavkarbo usunt?

Opprinnelig lagt inn av Camomilla, her.

Dette kan vel kanskje støtte Skaldemans teorier om at vi alle trenger en "sommer" med jevne mellomrom. En periode der vi spiser mer grønt, noe frukt, mer bær osv. For så å ha "vinter" med mer kjøtt og fett igjen. At et mer syklisk spisemønster er noe kroppene våre er tilpasset og liker? Slenger bare ut her

Har aldri tenkt på det sånn, men det høres jo veldlig sannsynlig ut for oss genetiske nordboere iallfall. Nå kan det vel hende at et slikt syklisk spisemønster også kanskje leder opp til noe høst-fettlagring om man ikke er forsiktig? *tenker høyt*

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 29-09-11, 15:32   #38
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: For de som er kalde/på platå - for ekstrem lavkarbo usunt?

Det tror jeg det ligger noe i. Bær, f.eks, føler jeg nærmest et behov for i sommerhalvåret, mens det ellers er fraværende sommeren igjennom.
Jeg har aldri gått ned i vekt om sommeren. Kun på vinteren og mest på våren.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 29-09-11, 15:37   #39
Camomilla
Seniormedlem
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 51
Innlegg: 5.448
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: For de som er kalde/på platå - for ekstrem lavkarbo usunt?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Har aldri tenkt på det sånn, men det høres jo veldlig sannsynlig ut for oss genetiske nordboere iallfall. Nå kan det vel hende at et slikt syklisk spisemønster også kanskje leder opp til noe høst-fettlagring om man ikke er forsiktig? *tenker høyt*

Jeg vil jo tro at sesongvariasjoner finnes nesten overalt på kloden vår - selv i tropiske strøk. Tider på året hvor det er knapt med én type mat, og kanskje mye av en annen. Jeg tror kanskje man må ha et litt mer langsiktig perspektiv på fordeling av næringsstoffer (også mikro) enn fra dag til dag, siden kroppene våre er laget for å tilpasse seg varierende tilgang på mat. Men her er jeg ute på veldig tynn is, altså, skal ikke påstå at jeg har særlig dokumentasjon på dette. Tar jeg riv ruskende feil, må noen korrigere meg

__________________
Gått ned ca. 19 kilo fra 73-54 i løpet av 2011.
Nå vedlikeholder jeg og har et vektvindu fra 53-58 kg.


Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat
Gammel 29-09-11, 16:15   #40
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: For de som er kalde/på platå - for ekstrem lavkarbo usunt?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Jeg spiser litt nøtter i blant, men det er vanskelig å inkorporere det i kostholdet som noe som metter. Og så er det dét med økonomien. Nøtter er dyrt.
Men, ja. Det er et poeng. Jeg er som sagt i tenkeboksen. Skal nok forsøke meg litt mer med belgefrukt, jeg må bare finne en slags balanse.

Vil bare tipse deg om at Rema har gsnske billige nøtter. Store gule poser til en brøkdel av prisen som de andre. Og de er ganske gode også.

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 29-09-11, 16:28   #41
Efterår
Medlem
 
Efterår sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Danmark
Innlegg: 97
Efterår har en fantastisk aura rundt segEfterår har en fantastisk aura rundt seg

Sv: For de som er kalde/på platå - for ekstrem lavkarbo usunt?

Meget interessant læsning og måske svaret på mine problemer
Har altid været overvægtig men i 2009 startede jeg på et kosthold med ca 1200 kcal og massere af grønt/alt var tilladt, ca 300 g kød, lidt mælkeprodukter og 30 g brød/gryn samt minimalt med fedt (15g)og jeg tabte mig til min naturlige vægt Men jeg blev syg af stress og fik lavt stofskifte og senere konstateret knogleskørhed i en alder af 36 år. Så jeg blev anbefalet LCHF og for første gang i mit liv har mit blodsukker været stabilt. Men jeg har taget ca 8-10 kg fedtvæv på og har ligget på 1400/1900 kcal, ca 20-30 g protein, 5g kulhydrat og 70-75 g fedt. Jeg vil nødig væk fra dette kosthold men jeg kan heller ikke holde til at tage mere på - vil MEGET GERNE af med de overflødige kg, men hvordan skal jeg bære mig ad? Hvis jeg ligger på 1200-1600 kcal pr dag hvor meget fedt, protein og kulhydrat skal jeg så have? Skal jeg øge med ca 5 g kulhydrat ad gangen? Jeg syntes at det er svært at overskue hvordan jeg skal gribe det an. Er i denne uge startet på at spise grønt og olie/nødder til morgenmad - har en ide om at det hjælper kroppen til en rolig start og jeg får en god basisk start Gode råd modtages med kyshånd

Efterår er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo / Primal Blueprint / Paleo Svar med sitat
Gammel 29-09-11, 16:31   #42
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: For de som er kalde/på platå - for ekstrem lavkarbo usunt?

Opprinnelig lagt inn av FrkMarge, her.

Vil bare tipse deg om at Rema har gsnske billige nøtter. Store gule poser til en brøkdel av prisen som de andre. Og de er ganske gode også.

Takk for tipset, har sett dem! Men jeg merker jeg har litt motsand. Har hatt problemer med å gå ned i vekt når jeg har spist en del nøtter og frø, og jeg har fortsatt noen få gode kilo som jeg burde kvitte med meg. (Haha, føler jeg gjør meg SÅ vanskelig. Men satser først og fremst på å bli flink til å få i meg masse grønnsaker. Bare det er faktisk i en overgang litt vanskelig. )

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 29-09-11, 18:45   #43
Biggie Small
Medlem
 
Biggie Small sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 55
Innlegg: 292
Biggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snill

Sv: For de som er kalde/på platå - for ekstrem lavkarbo usunt?

Opprinnelig lagt inn av Efterår, her.

- har en ide om at det hjælper kroppen til en rolig start og jeg får en god basisk start Gode råd modtages med kyshånd

Skulle gjerne gitt råd, men sitter fast/ustabil på et platå nå og prøver meg frem som de andre her. De siste 2 dagene har det ikke vært noe puls-ubehag eller mye mindre ihvertfall, men har da fått litt halsbrann (magesyre i halsen) under søvn. Men for dere som er kun 10-40 kilo overvekt kan dere jo velge å trene 500-1000 kcal pr. dag. Siden karbohydrater via omdannelse til glukose "brennes først", kunne det kanskje hjelpe på toleransen..?

En annen metode Skaldeman nevner er at man kan separere ut karbohdrater, dvs. ta de på dagen alene uten ekstra fett, og så vente noen timer før man spiser fett/protein-mat. Det høres fornuftig ut for insulinrespons.

Interessant med lillefinger og ringefinger-nummenhet. Jeg antok det var fordi jeg lå med presset arm (bøyd sammen under hodet f.eks.) når jeg sov og at jeg hang på den armen når jeg satt ved PC'en. Etter at jeg justerte stolen noe opp og sov med håndkle rullet rundt armen så jeg ikke bøyde den i søvne ble jeg bra igjen etter en uke. Jeg gjorde også noen repetisjoner som hjalp på dagtid: http://www.livestrong.com/article/37...gers-at-night/

Masse diskusjoner frem og tilbake når det gjelder fettcelle-"død" kanskje mest genetisk det også? Noen påstår trening hjelper for fettcelle-reduksjon, hadde vært fint hvis det var tilfelle.

Biggie Small er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 20-50 gr. karbohydrater + forsøk på avslappet kcal underskudd.. Svar med sitat
Gammel 29-09-11, 18:54   #44
Biggie Small
Medlem
 
Biggie Small sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 55
Innlegg: 292
Biggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snill

Sv: For de som er kalde/på platå - for ekstrem lavkarbo usunt?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Skjønner deg godt, men har lyst til å krangle litt på antydningen av steinalderkosthold som ensidig her. Uten at jeg vet noe konkret så vil jeg tro at vi som trasket nordover etter iskappen (bare dét burde jo få det til å gå av noen varselklokker på full guffe) antakelig spiste det meste som var "spiselig"... og dermed hadde et mye bredere, men mindre kaloritett kosthold enn vi har i dag.

Jeg tenker f.eks sånn som han fyren - at jeg ikke kan huske navn - som bodde med indianerne og som så at man spiste magesekken av dyret (da antatt for å så tak i nok vitamin c, om jeg ikke husker feil).

Og jeg - som synes jeg er tøff som spiser både griseskinn, blodpudding (hadde de bare ikke puttet mel i den), tunge og kyllinglever ...
http://www.manataka.org/page1852.html

Interessant debatt rundt det med istid-diett. Hvis man skal tenke seg tilpasning, tror jeg det er mer interessant å se det i 100.000 års sprang, ikke 15.000 år for å argumentere med gen-kost-tilpasning. Kanskje vi alle burde spise 80 prosent sjømat, her i norden er det jo en uavbrutt mattype ifølge arkeologisk materiale, mens det lenger sør i Europa er et brudd på bruk av sjømat når landbruk startet opp.

På den konferansen som svenske LCHF Andreas Eenfelt var på hypoteserte Dr. Lustig nettopp om det med sommer-mat og vinter-mat.

http://www.dietdoctor.com/obesity-an...ble-with-sugar

Biggie Small er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 20-50 gr. karbohydrater + forsøk på avslappet kcal underskudd.. Svar med sitat
Gammel 29-09-11, 19:14   #45
lizzie
Juniormedlem
 
lizzie sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Østfold
Alder: 54
Innlegg: 29
lizzie er på en erverdig vei

Sv: For de som er kalde/på platå - for ekstrem lav-karbo usunt?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Symptomer på cubital syndrom (lillefingre og ringfingre som dovnet "frea håndleddet og utover" om natta)

Ojsann finnes det et navn på det :-)

Det der har jeg også, men det dovner skjelden bort om nettene, men dersom jeg sitter med albuen i bordet, og særlig når jeg i mine yngre dager tok solarium, når soltimen var over sov de to fingrene på begge hender... underlig opplevelse.

I dag merker jeg det mest når jeg spinner, vet ikke om nervene komme i noe slags klem av vinkelen på albuen!

Er det noe spesielt du utelukker fra kosten, i og med at du er bedre?

lizzie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-09-11, 19:16   #46
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 62
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: For de som er kalde/på platå - for ekstrem lavkarbo usunt?

Har fulgt med i denne tråden og undrer meg en del over at det i det hele tatt er et tema med fare for lavt stoffskifte på et LCHF-kosthold....

Se bare på de argumentene Ray Peat gir som svar til Arvid Gerhard;

- Hvis de spiser en god del Gelantin og Mettet Fett kan det gå bra, men hvis man spiser mye Magert Kjøtt og Flerumettet Fett,Omega-6 fra Planter og Omega-3 fra Fisk, er det meget sannsynlig at man pådrar seg Lavt Stoffskifte!

Jeg tror neppe det er så mange av oss som ikke spiser mettet fett og fett kjøtt....Jeg anser dette som et ikkeproblem for de fleste på LCHF....

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 29-09-11, 19:33   #47
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: For de som er kalde/på platå - for ekstrem lavkarbo usunt?

det er billigere nøtter på iherb.com, photo

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-09-11, 19:35   #48
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: For de som er kalde/på platå - for ekstrem lavkarbo usunt?

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma, her.

Har fulgt med i denne tråden og undrer meg en del over at det i det hele tatt er et tema med fare for lavt stoffskifte på et LCHF-kosthold....

Se bare på de argumentene Ray Peat gir som svar til Arvid Gerhard;

- Hvis de spiser en god del Gelantin og Mettet Fett kan det gå bra, men hvis man spiser mye Magert Kjøtt og Flerumettet Fett,Omega-6 fra Planter og Omega-3 fra Fisk, er det meget sannsynlig at man pådrar seg Lavt Stoffskifte!

Jeg tror neppe det er så mange av oss som ikke spiser mettet fett og fett kjøtt....Jeg anser dette som et ikkeproblem for de fleste på LCHF....

Greit nok, men mange som er disponert for lavt stoffskifte i utgangspunktet kan få det utløst i livskriser da kroppen er under mye stress, tross at man lever på et lchf-kostholld. For andre igjen har kanskje betennelsestilstander i kroppen gjort så mye skade før man har fått endret kosthold at det er irreversibelt/det tar lang tid å rette opp i.
Det er vel heller ikke det vanligste at stoffskifteproblemene kommer etter kostholdsomleggingen (enn om det som i første eksempel kan være tilfelle), men heller det at de med stoffskifteproblemer nettopp oppsøker et optimalt kosthold, f.eks lchf for å bli friskere.
Mulig jeg leser deg feil her, men jeg synes det er smule arrogant å sitere en biolog og anse det som den fulle sannhet uten å ta en skjønnsvurdering over de enkelte tilfeller. Det hjelper ikke de mange her inne med stoffskiftesykdommer å få vite at man ikke bør/kan få det med et lchf-kosthold. Så jeg vet ikke helt hva du vil fram til egentlig.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 29-09-11, 20:41   #49
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 62
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: For de som er kalde/på platå - for ekstrem lavkarbo usunt?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Greit nok, men mange som er disponert for lavt stoffskifte i utgangspunktet kan få det utløst i livskriser da kroppen er under mye stress, tross at man lever på et lchf-kostholld. For andre igjen har kanskje betennelsestilstander i kroppen gjort så mye skade før man har fått endret kosthold at det er irreversibelt/det tar lang tid å rette opp i.
Det er vel heller ikke det vanligste at stoffskifteproblemene kommer etter kostholdsomleggingen (enn om det som i første eksempel kan være tilfelle), men heller det at de med stoffskifteproblemer nettopp oppsøker et optimalt kosthold, f.eks lchf for å bli friskere.
Mulig jeg leser deg feil her, men jeg synes det er smule arrogant å sitere en biolog og anse det som den fulle sannhet uten å ta en skjønnsvurdering over de enkelte tilfeller. Det hjelper ikke de mange her inne med stoffskiftesykdommer å få vite at man ikke bør/kan få det med et lchf-kosthold. Så jeg vet ikke helt hva du vil fram til egentlig.

Vil frem til det jeg har markert inne i innlegget ditt her over...Du satte ord på det du selv oppfattet fra mitt innlegg....

Ingen av dere nevner (så vidt jeg kan se) at en MÅ sørge for å holde oppe fettinntaket for å unngå slike problemer som TS er redd for, og som kilden hans snakker om...

Arrogant? Er jo ikke en hvilken som helst biolog jeg drar frem her da......
Det er jo nettopp det hele denne tråden baserer seg på, det denne biologen som er nevnt i første innlegget til TS sier....;

- Cysteine ​​og Tryptofan (magert kjøtt, Myse, fiskekjøtt) svekker direkte Skjoldbruskkjertelen, og vil gi Lavt Stoffskifte.
- Hvis de spiser en god del Gelantin og Mettet Fett kan det gå bra, men hvis man spiser mye Magert Kjøtt og Flerumettet Fett,Omega-6 fra Planter og Omega-3 fra Fisk, er det meget sannsynlig at man pådrar seg Lavt Stoffskifte!

Leste du artikkelen som TS linket til? Der står det en masse annet som er mer aktuelt for den med lavt stoffskifte....

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 29-09-11, 20:49   #50
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: For de som er kalde/på platå - for ekstrem lavkarbo usunt?

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma, her.

Vil frem til det jeg har markert inne i innlegget ditt her over...Du satte ord på det du selv oppfattet fra mitt innlegg....

Ingen av dere nevner (så vidt jeg kan se) at en MÅ sørge for å holde oppe fettinntaket for å unngå slike problemer som TS er redd for, og som kilden hans snakker om...

Arrogant? Er jo ikke en hvilken som helst biolog jeg drar frem her da......
Det er jo nettop det hele denne tråden baserer seg på, det denne biologen som er nevnt i første innlegget til TS sier....; - Cysteine ​​og Tryptofan (magert kjøtt, Myse, fiskekjøtt) svekker direkte Skjoldbruskkjertelen, og vil gi Lavt Stoffskifte.
- Hvis de spiser en god del Gelantin og Mettet Fett kan det gå bra, men hvis man spiser mye Magert Kjøtt og Flerumettet Fett,Omega-6 fra Planter og Omega-3 fra Fisk, er det meget sannsynlig at man pådrar seg Lavt Stoffskifte!

Leste du artikkelen som TS linket til? Der står det en masse annet som er mer aktuelt for den med lavt stoffskifte....

Ja, jeg har lest artikkelen. Ok, jeg skjønner at du i hovedsak peker til den. Det var kanskje bare noe av formuleringen jeg reagerte på. Men det kan som sagt ha noe med hvordan jeg leste den, det ble litt som at de som har fått stoffskifteproblemer men spiser lchf enten ikke spiser riktig, eller så har de ikke stoffskifteproblemer.
Jeg spiser i grunn i tråd med det som skisseres her. Lite magert kjøtt, lite planteoljer og andre omega 6-kilder etc. Mine stoffskifteproblemer kom for noen år siden av andre årsaker i min livssituasjon, men de kan nok ha vært latente.
Det jeg funderte litt over er hva jeg nå skal gjøre etter så lang tid uten bedring tross strikt kosthold, og om svaret for meg er i å øke inntaket av karbohydrater, men ikke på bekostning av fett, altså.

Jeg vet godt hvem Ray Peat er, og han er ikke en hvem som helst, helt klart, det ble bare for meg litt ut av sammenheng i det store bildet.

Om jeg var uklar kan jeg alltids skylde på at jeg har lavt stoffskifte, og sliter med tåkehjerne.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Svar

Emneord
horomoner, karbohydrater, t3, tyroid


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kalde kokte poteter Meniallverden Spørsmål om matvarer og oppskrifter 6 12-08-11 09:29
Kan man få et "usunt" forhold til lavkarbo? cilemora Lavkarbo generelt 7 17-12-07 17:53
Morsomme argumenter på at lavkarbo er usunt donjuanwannabe Lavkarbo generelt 5 20-12-05 10:35
Kalde hender Kristian Atkins kosthold 12 15-03-04 19:27


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no