Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Kosttilskudd

Hvordan dekke det daglige behov for vitaminer, mineraler og sporstoffer? Tips

Kosttilskudd Spørsmål, tips og anbefalinger av vitaminer, mineraler og andre kosttilskudd.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 05-05-12, 23:54   #1
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Hvordan dekke det daglige behov for vitaminer, mineraler og sporstoffer? Tips

En gulrot dekker behovet for betakaroten som kan omdannes til a vitamin.


30 g mandler / soyamel / hasselnøtter / 100g eggeplomme dekker behovet for e vitamin.


50 g paprika dekker behovet for c vitamin.


Stort inntak av frø, egg, soya, rødspette og nøtter dekker behovet for b1.


1 egg dekker behovet for b2.


100 g brokkoli / egg / makrell dekker behovet for b2.


100 g kylling dekker behovet for b3.


1 eggeplomme dekker behovet for b5.


200 g soyabønner eller solsikkekjerner dekker behovet for b6 ( vanskelig å dekke, se nederst).


50 g fet fisk eller 1 eggeplomme dekker behovet for b12. Velger du makrell dekker du selenbehovet også.


50g hasselnøtter dekker behovet for e vitamin.


400 g av følgende: brokkoli,rosenkål,asparges, peanøtter, sesamfrø, hasselnøtter, eggeplomme eller 200 g spinat dekker behovet for b9.


4 kopper te dekker behovet for mangan.


20 g kokos dekker behovet for selen.


150 g torsk dekker behovet for selen og jod.


100 g mandler eller sesamfrø dekker behovet for magnesium.


80 g gulost dekker kalsiumbehovet.


200 g av følgende; rosenkål, avokado, kålrot, nøtter eller brokkoli dekker kaliumbehovet.


Sink og krom bør du ta tilskudd av. Jern, magnesium, b8 (biotin) og b6 er også vanskelig å dekke.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-05-12, 10:50   #2
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan dekke det daglige behov for vitaminer, mineraler og sporstoffer? Tips

Hvorfor er B6 vanskelig og dekke?

Ifølge Mayo Clinic, kan en dag er tilførsel av vitamin B12 fås i et hardkokt egg, en kylling bryst, og en kopp rosin hjernen. The Mayo Clinic sier også at vitamin B6 kan finnes i fisk, lever, melk, ost, egg, gulrøtter, spinat, korn og belgfrukter. Alle disse matvarene også inneholder spor av alle de andre B-kompleks vitaminer, inkludert B5 og folinsyre, gjør hver mat en god kilde for både vitamin B6 og vitamin B12. Andre gode kilder til disse vitaminene er ølgjær, eggeplommer, kjøtt, bær og grønne bladgrønnsaker. Superfood

I tillegg til å spise en godt balansert diett av proteiner, nøtter, bær, og grønnsaker du kan også fordelen ved å ta B-vitamin beriket super mat til kosthold. Spirulina er en blå grønn sjø alger som inneholder høye nivåer av alle B-vitaminer i tillegg til aminosyrer, mineraler og andre næringsstoffer. Spirulina kan inntas helt eller mineral eller pilleform. Hensyn

For å få mest mulig ut av B-vitamin beriket mat, damp grønnsakene dine i stedet for steking dem. Dampende bidrar til å holde det meste av ernæring i anlegget. Noen næringsstoffer kan gå tapt, men det meste av vitaminer vil fortsatt være intakt hvis du lett steam maten. Du kan også spise grønnsakene dine rå til å dra nytte av alle B-vitaminer og andre mineraler og enzymer. Dryss oliven eller druekjerne olje på salater eller favoritt grønnsaker. Disse oljene inneholder omega-3 fettsyrer som reduserer betennelse og forbedre celle kommunikasjon, som hjelper B-vitaminer å gjøre jobben sin enda bedre. Fordeler

Spise mat som er rik på vitamin B6 og vitamin B12 gir mange fordeler til kroppen. Vitamin B12 er svært nyttig på å hindre utbruddet av trøtthet. I tillegg er matvarer som inneholder vitamin B12 forbedre mental klarhet, følelsesmessig stabilitet, og redusere risikoen for hjertesykdom. Matvarer som inneholder vitamin B6 forbedre irritabilitet, akne, eksem, flass, kvalme, og PMS. Hensyn

Hvis du planlegger å spise mat som inneholder høye nivåer av både vitamin B12 og vitamin B6 vil du kanskje også vurdere drikke rikelig med rent vann også. Vann er transportsystemet for næringsstoffer. Vann gir vitaminer til cellene der de trengs, mens du fjerner avfall ut av kroppen. Hvis kroppen din er dehydrert, vil du ikke dra så mye fra B-vitamin beriket mat, fordi mange av vitaminer vil gå tapt. Hvis du ønsker å gjøre en dramatisk forskjell i din helse spise mat som inneholder begge typer B-vitaminer to til

Hentet herfra http://www.prgmea.com/8/2012/04/mat-...B6-og-B12.html

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 06-05-12, 11:03   #3
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan dekke det daglige behov for vitaminer, mineraler og sporstoffer? Tips

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

En gulrot dekker behovet for betakaroten som kan omdannes til a vitamin.


30 g mandler / soyamel / hasselnøtter / 100g eggeplomme dekker behovet for e vitamin.


50 g paprika dekker behovet for c vitamin.


Stort inntak av frø, egg, soya, rødspette og nøtter dekker behovet for b1.


1 egg dekker behovet for b2.


100 g brokkoli / egg / makrell dekker behovet for b2.


100 g kylling dekker behovet for b3.


1 eggeplomme dekker behovet for b5.


200 g soyabønner eller solsikkekjerner dekker behovet for b6 ( vanskelig å dekke, se nederst).


50 g fet fisk eller 1 eggeplomme dekker behovet for b12. Velger du makrell dekker du selenbehovet også.


50g hasselnøtter dekker behovet for e vitamin.


400 g av følgende: brokkoli,rosenkål,asparges, peanøtter, sesamfrø, hasselnøtter, eggeplomme eller 200 g spinat dekker behovet for b9.


4 kopper te dekker behovet for mangan.


20 g kokos dekker behovet for selen.


150 g torsk dekker behovet for selen og jod.


100 g mandler eller sesamfrø dekker behovet for magnesium.


80 g gulost dekker kalsiumbehovet.


200 g av følgende; rosenkål, avokado, kålrot, nøtter eller brokkoli dekker kaliumbehovet.


Sink og krom bør du ta tilskudd av. Jern, magnesium, b8 (biotin) og b6 er også vanskelig å dekke.

Dette er vel utifra den norske grensen for daglig behov? Disse grensene er vel generelt mye lavere i Norge enn i andre land?

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 06-05-12, 11:08   #4
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan dekke det daglige behov for vitaminer, mineraler og sporstoffer? Tips

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Dette er vel utifra den norske grensen for daglig behov? Disse grensene er vel generelt mye lavere i Norge enn i andre land?

HER er en norsk liste... Vet ikke om den er oppdatert.

HER er en svensk liste... Ser jo at de egentlig er ganske like??

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 06-05-12, 11:28   #5
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvordan dekke det daglige behov for vitaminer, mineraler og sporstoffer? Tips

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Dette er vel utifra den norske grensen for daglig behov? Disse grensene er vel generelt mye lavere i Norge enn i andre land?

Ja norske og danske. Så det er helt minimum. Men om man spiser det jeg nevner får man trolig nok fordi det finnes litt i annnen mat også.
Jeg tok eksempler som vi på lavkarbo spiser. Nevnte ikke korn og annet vi ikke spiser selv om det kunne inneholde mer.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-05-12, 11:34   #6
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvordan dekke det daglige behov for vitaminer, mineraler og sporstoffer? Tips

b6 er vanskelig å dekke om du ikke spiser veldig mye av visse matvarer som soyabønner (ikke bra),hvetekli (ikke godt i mengder og full av fytiner),ølgjær (ikke i mengder),andre bønner og korn (ikke på lavkarbo). Det finnes b6 i sesamfrø, valnøtter og makrell men da må du spise 250 g av disse tilsammen dgl. Hvis du gjør det trenger du ikke ta tilskudd.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-05-12, 11:39   #7
bouboulette
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 62
bouboulette er ny på veien

Sv: Hvordan dekke det daglige behov for vitaminer, mineraler og sporstoffer? Tips

Flott info, takk
Må definitivt begynne med tilskudd.

bouboulette er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 06-05-12, 11:50   #8
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan dekke det daglige behov for vitaminer, mineraler og sporstoffer? Tips

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

The Mayo Clinic sier også at vitamin B6 kan finnes i fisk, lever, melk, ost, egg, gulrøtter, spinat, korn og belgfrukter. Alle disse matvarene også inneholder spor av alle de andre B-kompleks vitaminer, inkludert B5 og folinsyre, gjør hver mat en god kilde for både vitamin B6 og vitamin B12. Andre gode kilder til disse vitaminene er ølgjær, eggeplommer, kjøtt, bær og grønne bladgrønnsaker.

Jeg spiser alt på den listen, selv om korn er kraftig begrenset, men jeg bruker f.eks. kruskakli proteinbrødene jeg spiser daglig.
Belgfrukter bruker jeg også jevnlig, selv om jeg lever realitivt streng lavkarbo.
Lavkarbo er jo alt opp mot 150 karber pr dag, og da kan man spise en hel del forskjellig.

I dag er mangel på B6 ikke vanlig
http://www.lommelegen.no/artikkel/vitamin-b6

Tabell over innhold av B6 i matvarer
http://www.matvareguiden.no/naeringsstoff360.asp

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.

Sist redigert av BenteR : 06-05-12 kl 12:13.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 06-05-12, 17:35   #9
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvordan dekke det daglige behov for vitaminer, mineraler og sporstoffer? Tips

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.


Tabell over innhold av B6 i matvarer
http://www.matvareguiden.no/naeringsstoff360.asp

spiser du de øverst på lista? Det gjør ihvertfal ikke jeg.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-05-12, 17:36   #10
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan dekke det daglige behov for vitaminer, mineraler og sporstoffer? Tips

Jeg viste til de med fet skrift i innlegget mitt.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 06-05-12, 19:55   #11
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvordan dekke det daglige behov for vitaminer, mineraler og sporstoffer? Tips

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Jeg viste til de med fet skrift i innlegget mitt.

men er det nok i de?

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ut med vitaminer og mineraler themonk Kosttilskudd 29 15-05-12 14:19
Hvordan få i seg nok næringsstoffer, vitaminer og mineraler på LK diett? jonibulda Spørsmål og svar 22 07-09-11 20:09
Vitaminer og mineraler Pebbles82 Induksjonen 0 21-04-11 12:39
Hvorfor og hvilke visse mineraler, vitaminer og sporstoffer er viktig på lavkarbo? ada-emilie Kosttilskudd 4 24-05-10 16:00


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no