Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Johannesbrødkjernemel

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-04-07, 13:25   #1
Tuttan
Medlem
 
Tuttan sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Alder: 55
Innlegg: 61
Tuttan er på en erverdig vei

Johannesbrødkjernemel

Kjøpte Johannesbrødkjernemel i går for å bruke til Ziggygrøt, og leste på glasset at det også kan brukes i kaker.

Noen med erfaringer og gode tips her?
Har bursdag snart, og da blir det kaker Men må og vil gjøre dem lavkarbo uten at resten av familien rynker på nesen og bare spiser av ren høflighet...

__________________
Tuttan
Minus 11 kilo før Ketolysekuren - minus 8 på Ketolyse - og så 8 opp igjen. Den evige jo-jo slankeren!
Tuttan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse - hold vekten Svar med sitat
Gammel 23-05-07, 19:18   #2
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Johannesbrødkjernemel

Jeg drar opp igjen denne tråden - for ser at dette melet tydeligvis kan brukes til "alt"?

Men hva vil det si? Alt er liksom litt vel.. utydelig for meg

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 23-05-07, 21:05   #3
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Johannesbrødkjernemel

Er jeg den eneste som IKKE liker Johanneskjernemelet??
Synes supper og sauser får et glissent lag og er glatte i smaken. Liker det IKKE!

Er hakket værre en siennamel eller hva det heter.

Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 23-05-07, 21:09   #4
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Johannesbrødkjernemel

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Er jeg den eneste som IKKE liker Johanneskjernemelet??
Synes supper og sauser får et glissent lag og er glatte i smaken. Liker det IKKE!

Er hakket værre en siennamel eller hva det heter.

Maizena?

Jeg må innrømme at jeg ikke er så glad i konsistensen det blir på supper og sauser med joh. mel jeg heller ...

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 23-05-07, 21:14   #5
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Johannesbrødkjernemel

Så da er det mest sauser og supper dere bruker det i da, eller? Som vanlig hvetemel, på en måte?

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 23-05-07, 21:14   #6
Tuttan
Medlem
 
Tuttan sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Alder: 55
Innlegg: 61
Tuttan er på en erverdig vei

Sv: Johannesbrødkjernemel

"Johannes" og jeg har gjort oss et par små erfaringer....

Det jeg kjøpte det til var som jevning til Ziggys rømmegrøt. Genialt!!


Så har jeg prøvd meg på grove Ziggylapper (blir som små rundstykker).
Bruker grunnoppskriften på OE polarbrød, og tilsetter ca 1,5 dl kruskakli, 2-3 ss sesamfrø og 3 ts Johannesbrødkjernemel. Bryr meg ikke om å stivpiske eggehvitene. Er tilhenger av å gjøre ting enkelt. Slenger egg, CC og ost oppi kjøkkenmaskinen på full guffe, og så har jeg i salt, kruskakli, sesamfrø og Johannes.... og lar det gå et par runder.

Prøvde muffinsformer i papir først, og det sitter dønn fast. Smurte teflon-muffinsformer med masse smør, fyllte litt over halve med røre, strødde over litt sesamfrø og stekte i ca 40 min. Slapp formene lett og smakte NYYYDELIG!!!! Skikkelig luftige og saftige.

Laget også et par som jeg la rett på bakepapiret. De ble også bra. Nesten som små runde brødskiver, eller hamburgerbrød.

Litt grov-regning, men tror det blir ca 1 karb pr. "rundstykke".

(Dette var en liten påminnelse til meg selv om å legge denne erfaringen inn i Ziggy sin polarbrød-tråd også.)

Vedlagte bilder
Filtype: jpg Bilde.jpg (256,7 KB, 94 visninger)
__________________
Tuttan
Minus 11 kilo før Ketolysekuren - minus 8 på Ketolyse - og så 8 opp igjen. Den evige jo-jo slankeren!
Tuttan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse - hold vekten Svar med sitat
Gammel 23-05-07, 21:23   #7
moinx
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Johannesbrødkjernemel

Jeg prøvde johannes... i fløtesaus for første gang idag, og det blei skikkelig grøtete og ekkel konsistens. Gjør nok ikke det mer, men jeg digger å ha det i pannekakerøra, jeg får sveler/lapper. Uten johannes blir de veldig porøse/tynne!
Min konklusjon blir at det er genialt for å tykne røre/deig (kaker/vafler/lapper), men sausen klarer seg fint uten...

Uff, så kronglete

  Svar med sitat
Gammel 23-05-07, 21:28   #8
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Johannesbrødkjernemel

Hva er det laget av, egentlig? Er det korn?

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 23-05-07, 21:31   #9
moinx
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Johannesbrødkjernemel

Opprinnelig lagt inn av mofe, her.

Hva er det laget av, egentlig? Er det korn?

Det blir utvunnet av frøene i frukten fra Johannesbrødtreet.

  Svar med sitat
Gammel 23-05-07, 21:45   #10
Tuttan
Medlem
 
Tuttan sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Alder: 55
Innlegg: 61
Tuttan er på en erverdig vei

Sv: Johannesbrødkjernemel

Dette skriver Ziggy:

Opprinnelig lagt inn av Ziggy, her.

Har satt sammen litt info om Johannesbrødkjernemelet fra ulike steder her fra forumet jeg… i og med at jeg regner med at det er flere som ikke kjenner til dette her inne...

Det Johannesbrødkjernemelet en får kjøpt her i Norge, er som regel fra Rapunzel, det stammer fra økologisk jordbruk, og koster ca 50 kroner for et glass med 75gram.

I følge produsenten, har Johannesbrødkjernemel følgende næringsinnhold pr 100 gr.

Energi: 33 Kcal
Karbo 0 gr
Protein 6 gr
Fett 1,5 gr
Fiber 75 gr

Dette er et ganialt produkt… Du kan prøve det i alt som er flytende, og du vil ende opp med en saus eller sirup konsistens, uten ekstra karber i form av maizenna eller ulike typer mel…

Passer til alt fra smoothies, sauser og dressinger som en gjerne vil ha en litt tyktflytende konsistens på.

På glasset står det at det passer tiltykning av supper og sauser, desserter, kakefyll og til iskrem

Når det gjelder blandingsforholdet, så kan man bruke en teskje (2 gram) til 2 dl saus og 2 g til 4-5 dl suppe. Men her får man prøve deg fram… Og husk, det blir tykkere konsistens når det blir avkjølt!

Skal du tilsette det i varme retter og væsker, løser du først opp pulveret i kald væske, før det røres inn i den kokende væsken

Og det beste av alt… Johannesbrødkjernemelet er fullstendig smakløst, så en trenger ikke være redd for bismak av noe form når man bruker dette som tykningsmiddel.

__________________
Tuttan
Minus 11 kilo før Ketolysekuren - minus 8 på Ketolyse - og så 8 opp igjen. Den evige jo-jo slankeren!
Tuttan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse - hold vekten Svar med sitat
Gammel 24-05-07, 13:45   #11
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Johannesbrødkjernemel

Flott!

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 29-08-07, 11:07   #12
matmor
Medlem
 
matmor sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Larvik i vestfold
Alder: 62
Innlegg: 128
matmor er ny på veien
Smile

Sv: Johannesbrødkjernemel

Hurra!Nå tenker jeg det skal gå bedre for meg også!Jeg har laga lavkarbomat til mannen min i 1 1/2 år nå, og han har tatt av over 50 kg og blitt kvitt magesmerter.Men gav opp selv, klarte ikke å få ned egg og slikt uten brød.
Har blitt en skapspiser som bare blir rundere og rundere, men nå er det slutt! skal ibutikken å kjøpe meg ting jeg trenger for å lage polarbrød og rundstykker. gleder meg TAKK

matmor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: atkinsen Svar med sitat
Gammel 29-08-07, 13:38   #13
Valeriana
Medlem
 
Valeriana sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 253
Valeriana har en fantastisk aura rundt segValeriana har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Johannesbrødkjernemel

Jeg synes johannesbrødkjernemel er helt genialt. Jeg er glad i supper og synes det fungerer perfekt til å tykne suppene med. Men det er viktig å ikke bruke for mye, da blir det kornete i konsistensen.

Valeriana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-09-07, 09:41   #14
kristweh
Medlem
 
kristweh sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Alder: 46
Innlegg: 97
kristweh er på en erverdig vei

Sv: Johannesbrødkjernemel

hvor kjøper dere johannesbrødkjernemel?

__________________
kristweh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-09-07, 09:42   #15
wander
Medlem
 
wander sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Drammen
Alder: 52
Innlegg: 387
wander har en fantastisk aura rundt segwander har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Johannesbrødkjernemel

Helsekostforretninger selger Joh.mel...

__________________
wander er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-09-07, 10:12   #16
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: Johannesbrødkjernemel

Ser flere av dere har litt sånn blanda erfaringer med å jevne sauser med Joh.mel, selv har jeg funnet ut at det skal adskillig mindre til enn en tidligere var vant til når man jevnet sauser...

Husk, det er ikke store mengden som skal til for å jevne rømmegrøten min, så det skal enda mindre til for å jevne en saus, ofte ikke mere enn ca 1/2 ts eller mindre, alt etter hvor mye saus man lager...

.

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 07-09-07, 10:03   #17
kristweh
Medlem
 
kristweh sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Alder: 46
Innlegg: 97
kristweh er på en erverdig vei

Sv: Johannesbrødkjernemel

takk for svarene..skal avsted og handle etterpå!! lagde semule grøt til ungene igår og fikk så lyst på grøt ...skal lage meg grøt senere ...mmmm...rømmegrøt...og så må jeg visst kutte ut pepsi maxen...dette blir en tøff helg...

__________________
kristweh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 09:39   #18
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: Johannesbrødkjernemel

Ser det står at johannesbrødkjernemel ikke inneholder karbo.
Lurer likevel på om det kan være en partystopper?

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 14:02   #19
sunny69
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Akershus
Innlegg: 3
sunny69 er på en erverdig vei

Sv: Johannesbrødkjernemel

Kjøpte Johannesbrødkjernemel på senter for riktig ernæring på Skedsmokorset, der sa de om jeg skulle bruke melet trengte det å "arbeides" godt med før en tok det i resten av røren/deigen. Så det må røres godt ut, for det er litt "tungt".
Kanskje det hjelper på konsistensen, har ikke prøvd enda

sunny69 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no