Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Hvordan regne ut karb i en vare på vekten?

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-01-11, 00:29   #1
Kanskje
Seniormedlem
 
Kanskje sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Hordaland
Innlegg: 1.046
Kanskje har en fantastisk aura rundt segKanskje har en fantastisk aura rundt seg

Hvordan regne ut karb i en vare på vekten?

Jeg har kjøpt meg en liten digital vekt slik at jeg kan begynne å veie maten for å få vite hvor masse karbohydrater jeg spiser. Men jeg vet ikke hvordan jeg skal regne ut dette. Jeg har problemer med tall.

Hvordan regner jeg ut f.eks hvor mange karbohydrater det er i 50 gram paprika? Først må jeg jo veie paprikaen, og hvis den er for tung, så må jeg skjære av til den veier 50 gram. Så langt kommer jeg, men hvordan får jeg så regnet ut karbohydratene i denne?

Og så, regner dere ut karbohydrater i ALT?? f.eks veier dere opp en skvett fløte, eller en stor skje naturell ost, og så regner ut karbohydratene? Eller er det helst i varer med mye karber man måler opp og regner ut?

Sikkert mange som synes dette er et teit spørsmål. Men jeg synes dette er vanskelig

Kanskje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ikke noe akuratt nå Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 00:44   #2
Idarull
Seniormedlem
 
Idarull sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Jevnaker
Alder: 36
Innlegg: 1.123
Idarull har en fantastisk aura rundt segIdarull har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvordan regne ut karb i en vare på vekten?

Hmm. Hvis det er 20 gram karbo per 100 gram paprika så blir det 10 gram per 50 gram. På matvareguiden kan du lage en tallerken over ett måltid så regner den ut innholdet for deg. Veldig greit.

Jeg slurver veldig men holder meg til trygge råvarer. Hender et blir litt mye yogurt og smoothie men det er så digg!

__________________
Mål: -10 kilo
Startvekt: 68 kg
Vekt: 66 kg
Ønske-vekt: 58 kg
Idarull er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo - max 20 gram karbo om dagen Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 01:49   #3
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvordan regne ut karb i en vare på vekten?

Altså, om du har 50 gram paprika, så tar du matvaretabellen, finner ut hvor mye karber det er i 100 gram paprika (alle matvarer er oppgitt pr hundre gram) og så deler du på 2. Så veit du hvor mye karber det er i 50 gram.

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 09:56   #4
Zillah
Seniormedlem
 
Zillah sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: sånn omtrent 62°47'7.85"N 7°31'26.92"Ø
Innlegg: 1.365
Zillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt likt

Sv: Hvordan regne ut karb i en vare på vekten?

Viss du skal ha 50 gram så må du jo skjære den så det blir passe, ja

Men for å rekne ut så tar du karbohydrat per hundre gram delt på 100= eit tall, gange dette tallet med vekta av det du skal spise og du får karbohydratinnhaldet i maten din.

For å ta paprikaen din: 4,6 g kh : 100= 0,046 * 50 = 2,3 g kh
Eg tar den lange utrekninga i staden for å dele på 2, for det er jo ikkje alltid ein skal ha 50 gram.

Når det er sagt, dersom du syns det er vanskeleg å rekne ut manuelt, og ikkje minst å halde oversikt over ein dag slik, så er dataprogrammer som gjer det for deg, fine å ha. Eg bruker Mat På Data (iallfall sporadisk, hehe). Men det finst mange andre hjelpemiddel til nedlasting og på nett.

__________________


Sist redigert av Zillah : 19-01-11 kl 10:11.
Zillah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mitt ideal: jeger- og sankerlivsstil. I praksis: det eg har råd til på butikken for å overleve. Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 10:15   #5
marjusen
Seniormedlem
 
marjusen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 40
Innlegg: 1.461
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Sv: Hvordan regne ut karb i en vare på vekten?

Kan også anbefale deg www.diett.no

__________________


marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 12:22   #6
Kanskje
Seniormedlem
 
Kanskje sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Hordaland
Innlegg: 1.046
Kanskje har en fantastisk aura rundt segKanskje har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvordan regne ut karb i en vare på vekten?

Tusentakk folkens :-)

da får jeg begynne å regne :-)

Kanskje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ikke noe akuratt nå Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 12:35   #7
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvordan regne ut karb i en vare på vekten?

Det som også er lurt å gjøre, er å skrive opp ca hvor mye man pleier å spise av en matvare og hvor mange karber dette utgjør.
F.eks hvis du veier opp en bukett blomkål og regner ut karbeinnholdet i denne, så vet du til neste gang hvor mye karber det er i 1-2-3-4 buketter på den størrelsen.
Spiser du tomat, vel, vei opp hvor mye du pleier å ta.

Ellers kan du godt gjøre overslag:
1 egg: ca 0.5 g hvis det er et lite egg, ca 1 g hvis det er et stort egg
1 dl fløte er ca 100 g fløte.

Det er ikke millimetermål dette går på, det er litt slingringsmonn her

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 15:04   #8
jvb
Seniormedlem
 
jvb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 47
Innlegg: 634
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Sv: Hvordan regne ut karb i en vare på vekten?

Min lille digitale kjøkkenvekt har en "tare"-funksjon som nullstiller vekten og gjør det enkelt å regne ut hvor mye som brukes.

F.eks. kan jeg sette boksen med smør på vekten, trykke på "tare", tar det smøret jeg skal ha og noterer meg hvor mye jeg tok på en lapp. Jeg kladder ned alt med en gang, og så legger jeg det inn på diett.no senere.

Da trenger du ikke å regne ut noe selv, bare legg inn matvare og vekt på diett.no, så får du en grei oversikt over næringsinnholdet.

__________________
You think it's FOOD you're eating?
jvb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: IF - LCKD Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 15:35   #9
Echo
Seniormedlem
 
Echo sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Østfold
Innlegg: 940
Echo er en juvelEcho er en juvelEcho er en juvel

Sv: Hvordan regne ut karb i en vare på vekten?

Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.


Ellers kan du godt gjøre overslag:
1 egg: ca 0.5 g hvis det er et lite egg, ca 1 g hvis det er et stort egg
1 dl fløte er ca 100 g fløte.

Det er ikke millimetermål dette går på, det er litt slingringsmonn her

Det er vel ikke akkurat så mange karbohydrater i egg? Det er 0,3 pr 100 gram og et lite egg veier vel ca 55 gram. Så da går det nesten to egg på 0,3 karbohydrater. Jeg regner faktisk ikke med egg i det hele tatt jeg, siden det er så lite

__________________




Dagbok
Echo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 15:40   #10
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan regne ut karb i en vare på vekten?

Opprinnelig lagt inn av Echo, her.

Det er vel ikke akkurat så mange karbohydrater i egg? Det er 0,3 pr 100 gram og et lite egg veier vel ca 55 gram. Så da går det nesten to egg på 0,3 karbohydrater. Jeg regner faktisk ikke med egg i det hele tatt jeg, siden det er så lite

Egg har 0,9 karber pr 100 gram. http://www.lavkarbo.no/matvaretabell/egg-kjott

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 22:05   #11
Echo
Seniormedlem
 
Echo sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Østfold
Innlegg: 940
Echo er en juvelEcho er en juvelEcho er en juvel

Sv: Hvordan regne ut karb i en vare på vekten?

Da foretrekker jeg å bruke en annen tabell. http://www.matoppskrift.no/sider/karbo.asp?ID=E.

Den tabellen er mye hyggeligere.

__________________




Dagbok
Echo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 22:06   #12
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan regne ut karb i en vare på vekten?

Opprinnelig lagt inn av Echo, her.

Da foretrekker jeg å bruke en annen tabell. http://www.matoppskrift.no/sider/karbo.asp?ID=E.

Den tabellen er mye hyggeligere.

På pakkene jeg kjøper, står det også 0,9 pr 100g

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 22:24   #13
senorita
Seniormedlem
 
senorita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 39
Innlegg: 1.907
senorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt likt

Sv: Hvordan regne ut karb i en vare på vekten?

i min eggpakke står det 0,9 % i alle fall.. velger å være sikret og går for det ja

__________________
Nytt mål fra 30.07.13:

senorita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala EAT Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 22:48   #14
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvordan regne ut karb i en vare på vekten?

Det enkleste er å ta karbohydratene i 100 gram vare, og dele den på desimaltallet av hva du skal ha. F.eks om skal ha ti gram agurk så tar du 2,9 *0,1 så får du svaret. Eller 20 gram tomat blir f.eks 3,5* 0,2 og sånn fortsetter man bare. oppover til 100 gram.

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvordan regne ut karboinnholdet? totjolf Spørsmål og svar 3 25-09-10 12:36
Hvordan regne karbohydrater? Indianeren Spørsmål og svar 5 08-08-09 18:23
IE, IU, mikrogram- hvordan regne om? Adriane Kosttilskudd 1 18-01-09 13:41
Hvor var det man kunne regne ut karb. i matvarer? Gunhild Ketolysekuren 2 15-01-08 18:16
Hvordan regne ut karbohydrater monki Ketolysekuren 2 25-03-07 15:10


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no