Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Kan noen støtte opp denne teorien?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 22-03-13, 12:30   #1
iren84
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 40
Innlegg: 150
iren84 er på en erverdig vei

Kan noen støtte opp denne teorien?

Jeg leste i et blogginnlegg at man kan lage alternativ marsipan av poteter!!?? og at det skjer noe med GIen eller noe sånt til potetene blir mer "lavkarbo-vennlig".
stemmer dette??

iren84 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-03-13, 12:47   #2
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Kan noen støtte opp denne teorien?

Opprinnelig lagt inn av iren84, her.

Jeg leste i et blogginnlegg at man kan lage alternativ marsipan av poteter!!?? og at det skjer noe med GIen eller noe sånt til potetene blir mer "lavkarbo-vennlig".
stemmer dette??

Har veldig vanskelig for å tro det... Iallfall om potetene skal kokes.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 22-03-13, 12:48   #3
iren84
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 40
Innlegg: 150
iren84 er på en erverdig vei

Sv: Kan noen støtte opp denne teorien?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Har veldig vanskelig for å tro det... Iallfall om potetene skal kokes.

joda, kokte, "gamle" poteter etter middagsrester...

iren84 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-03-13, 13:45   #4
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Sv: Kan noen støtte opp denne teorien?

Jeg mener å ha lest at poteter har inulin eller liknende, som pastinakk. Inulin virker som en mellomting mellom karber og fiber. Noen kropper klarer å ta opp mye av næringen og naturligvis må se på det som karber, mens andre hvor mesteparten blir spist av bakteriene i tarmen, vil fise ræva ta seg. Folk er forskjellig og vil naturlig nok være et sted mellom disse to ekstremalene

Jeg tror ikke mesteparten av karbene i potet er inulin el.l. dog, men sikkert nok til å nevne det i en blogg.

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Gammel 22-03-13, 13:55   #5
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Kan noen støtte opp denne teorien?

Jeg fant noen oppskrifter ved et enkelt googlesøk på "potato marzipan", feks her - men når vi snakker lavkarbo så sliter jeg litt med å se at det har noen hensikt. Tradisjonell blanding av mandler, eggehvite og noe egnet søtning er jo omtrent så lavkarbo som det går an å få det.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 22-03-13, 14:15   #6
milena
Seniormedlem
 
milena sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 1.712
milena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt av

Sv: Kan noen støtte opp denne teorien?

Opprinnelig lagt inn av Rin, her.

Tradisjonell blanding av mandler, eggehvite og noe egnet søtning er jo omtrent så lavkarbo som det går an å få det.

Og så smaker det jo bare sååå godt!

__________________
milena er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver meg på Eurodiet Svar med sitat
Gammel 22-03-13, 17:56   #7
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Kan noen støtte opp denne teorien?

Det stemmer ihvertfall at det skjer noe med GI'en når poteten er kokt også blir kald. Men såååå ille mye skjer ikke.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-03-13, 00:27   #8
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Kan noen støtte opp denne teorien?

På diabetes.com er det svært mange hardbarka lavkarbere med diabetes (og dermed hyppig måling av blodsukkeret) som forteller at poteter som er kokt og avkjølt påvirker blodsukkeret svært lite.
Prøvde og hente ut noenn linker derfra, men har trøbbel med og komme inn på diabetes.com akkurat nå.

Jeg kan ikke spise kokt potet.
Sist forsøk viste at 70 gram mandelpotet fikk blodsukkeret mitt fra 4,8 til 12,7 og der holdt det seg noen timer
Kokt avkjølt potet i potetsalat kan jeg derimot spise uten at blodsukkeret går for høyt. 2 fulle spiseskjeer med potetsalat fikk ikke blodsukkeret mitt opp mer enn 0,8 og det falt ned til normalen innen halvannen time.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 23-03-13, 06:56   #9
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Kan noen støtte opp denne teorien?

Har nok sikkert noe å si at det inntaes sammen med en fettkilde som kan dempe blodsukkerstigningen, BenteR.

Personlig er potet noe av det jeg savner aller minst, og tross at jeg er åpen for å smake det meste synes jeg potet i marsipan hørtes skummelt ut.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 23-03-13, 07:44   #10
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Kan noen støtte opp denne teorien?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Personlig er potet noe av det jeg savner aller minst, og tross at jeg er åpen for å smake det meste synes jeg potet i marsipan hørtes skummelt ut.

Ja, og så er jo marsipan med mandler så godt, så dersom man tåler mandler ser jeg ingen grunn til å tulle med den.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 23-03-13, 13:40   #11
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Kan noen støtte opp denne teorien?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Har nok sikkert noe å si at det inntaes sammen med en fettkilde som kan dempe blodsukkerstigningen, BenteR.

Personlig er potet noe av det jeg savner aller minst, og tross at jeg er åpen for å smake det meste synes jeg potet i marsipan hørtes skummelt ut.

Var på et foredrag med Birger Svihus i Mo i Rana for en god stund siden, og blogget om det for han snakket om dette med kokt varm/kald potet. Sitatt fra bloggen min:

Sitat:

Er det sant at karbohydratene i kald kokt potet ikke tas opp i kroppen?

Nei det er ikke sant. Karbohydratene i kald kokt potet tas opp i kroppen, bare saktere enn om den kokte poteten er varm. Det er rett og slett vanskeligere for kroppen å fordøye stivelsen i kald kokt potet.

Birger Svihus, professor i ernæring, forklarte dette for oss på lavkarbokonferansen i Mo i Rana.

Det handler om at stivelsen i kalt kokt potet retrograderer, som betyr at den “går tilbake” etter oppvarming/koking og dermed blir vanskeligere å fordøye igjen. Rå potetstivelse er også vanskelig for kroppen å fordøye.

Retrograderingsprosessen når stivelsen “går tilbake” tar tid sa Svihus, ca 4 dager.

Så da vet dere det, dere som lurer :-)

Nå har ikke jeg testet dette selv, men det skal jeg jammen prøve å få til i løpet av påsken. Noen sier altså at kokt kald potet ikke påvirker blodsukkeret i særlig grad, andre (som Svihus) sier at det gjør det men at det tar lengre tid.

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-03-13, 13:57   #12
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Kan noen støtte opp denne teorien?

Så, fire dager gamle kokte poteter, altså? Da skal man være bra glad i potet, tenker jeg! Men hvorfor ikke!
Så, hvis stivelsen blir delvis resistent, vil man da få samme reaksjon som fra rotfrukt som allerede har inulin opprinnelig? Som jordskokk som sikkert fler enn meg kan bli en smule oppblåst av dersom man ikke spiser det så ofte? (Det er vel forsåvidt også et slags tegn på at det ikke brytes ned før i tykktarmen, og dermed ikke gir særlig blodsukkerstigning, så vidt jeg forstår).

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 23-03-13, 17:21   #13
amritam
Medlem
 
amritam sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 429
amritam har en fantastisk aura rundt segamritam har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kan noen støtte opp denne teorien?

Må den være kokt? Hva med stekt, fritert, bakt? Kokt potet savner jeg ikke. Potetgull eller diverse former for stekt/bakt derimot...

Hvis det bare er kokt som gjelder, hvorfor? Hva er det som påvirkes annerledes bare fordi den blir oppvarmet i vann i stedenfor uten eller i olje?

amritam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalderkost med allergiske begrensninger Svar med sitat
Gammel 29-03-13, 21:02   #14
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Kan noen støtte opp denne teorien?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Så, fire dager gamle kokte poteter, altså? Da skal man være bra glad i potet, tenker jeg!

Jeg tenker at man litt enklere kan spise potetsalat en enkelt gang i løpet av grillsesongen, bare fordi det uomtvistelig er en del av barndommens somre. da skal den jo uansett være kald.
Jeg savner heller ikke egentlig potet, bortsett fra en gang på sommeren. Jo, også til spekesild.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 29-03-13, 21:18   #15
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Kan noen støtte opp denne teorien?

Opprinnelig lagt inn av amritam, her.

Må den være kokt? Hva med stekt, fritert, bakt? Kokt potet savner jeg ikke. Potetgull eller diverse former for stekt/bakt derimot...

Hvis det bare er kokt som gjelder, hvorfor? Hva er det som påvirkes annerledes bare fordi den blir oppvarmet i vann i stedenfor uten eller i olje?

For mitt vedkommende er det bare kokt og avkjølt potet i potetsalat f.eks. som forhindrer blodsukkeret i å stige. kald pommes frites eller potetgull er noe som får blodsukkeret til og fly fort i været-

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Noen som kan støtte meg? Nonsensed Lavkarbo generelt 13 22-08-11 22:04
Noen som kan si meg om denne er ok? Julepølsa Spørsmål om matvarer og oppskrifter 5 11-08-11 23:50
Hvis noen trenger din støtte... Hyper Generell diskusjon 2 27-08-07 09:14


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no