Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbokosthold for prøvere, gravide og ammende

Du kan gå ned mellom to- og ti kg i måneden!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-07-11, 22:20   #1
idontknow
Juniormedlem
 
idontknow sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Hvor: Trøndelag
Alder: 37
Innlegg: 48
idontknow er på en erverdig vei

Du kan gå ned mellom to- og ti kg i måneden!

Jeg fant en veldig fin artikkel, som vekte mye oppsikt i meg som nybegynner på lavkarbo.


Ønsker å poste den her, for å sikre at den ikke forsvinner fra nettet, også lurer jeg på - stemmer det som blir skrevet her?


------------------------------------------------------------------------

- Du behøver slett ikke være så redd for fett, så lenge du ikke blander det med mat som har mye karbohydrater, sier lege Sofie Hexeberg.
Hun driver egen klinikk i Sandvika ved Oslo, hvor hun behandler pasienter med overvekt og/eller mange forskjellige sykdommer.
Endrer kostholdet

Behandllingen skjer hovedsakelig ved hjelp av kostholdsendringer. Den er tilpasset den enkelte pasient, men baserer seg på lavkarbo-mat.
- Dette kostholdet kan få deg til å gå ned fra to til ti kilo i måneden, sier dr. Hexeberg.
Bytt til riktig mat

Du behøver ikke å gå på kurs for å slanke deg med et lavkarbo-kosthold.
Du må heller ikke gå på kokkekurs for å lære deg å lage lavkarbo-mat.
Det kan faktisk holde å gjøre smarte valg i nærbutikken.
Bytt ut en del vanlige matvarer.
Vær bevisst, og kast et raskt blikk på matvarenes innholdsliste hvis du er usikker.
Kremfløte er ok

Et lavkarbo-kosthold vil si at du spiser lite eller ingenting av en type karbohydrater som først og fremst finnes i sukker og snop, i brød, poteter, ris og pasta.
Disse karbohydratene får blodsukkeret til å stige veldig fort og veldig høyt, noe som tvinger kroppen til å produsere altfor store mengder insulin for å balansere det.
Dette fører til økt fettlagring og kan også ende med diabetes.
Men holder du deg unna, eller kutter sterkt ned på disse matvarene, kan du kose deg med mat som vi tradisjonelt er vant til å se på som fetende: Kremfløte, smør, helfet ost, bacon, crème fraiche og annet - og allikevel gå ned i vekt!
Lavkarboråd fra dr. Hexeberg

De gode karbohydratene: Belgfrukter (bønner, linser, kikerter og liknende), yoghurt/Biola naturell, grønnsaker, nøtter og bær.
De fetende karbohydratene: Sukker, søtsaker, kaker, brus, brød (spesielt av den lyse typen), poteter, ris og pasta.



Bytt ut disse matvarene:

Frokost:

  • Bytt ut vanlig brød med: Dansk rugbrød, pumpernikkelbrød eller knekkebrød av typen fiberrik. Det beste er om du kutter ut brød helt, og i stedet spiser en omelett med salat og bacon, for eksempel.
  • Bytt ut lettmargarin med: Meierismør.
  • Bytt ut servelat, salami og andre typer oppblandet kjøttpålegg med: Kokt skinke, fiskepålegg og makrell i tomat.
  • Bytt ut butikksyltetøy med: Hjemmelaget (det er raskt og enkelt gjort, og du kan lage det med veldig lite sukker eller bruke Sukrin).
  • Bytt ut cornflakes og andre typer frokostblandinger (de aller fleste inneholder mye sukker) med 4-korn, og bland gjerne med litt hakkede nøtter og frø.
  • Bytt ut Go'morgen-yoghurt eller fruktyoghurt med: Yoghurt naturell, som du strør litt hakkede nøtter/rosiner/havregryn/bær over.
Middag:
  • Bytt ut ferdigmiddager med: Rent kjøtt, fisk eller fugl - som du krydrer og lager til selv. En god saus laget med kremfløte, seterrømme eller crème fraiche kan du gjerne toppe måltidet med.
  • Bytt ut poteter med: Blomkål, brokkoli og/eller andre grønnsaker.
  • Bytt ut ris og pasta med: Belgfrukter (bønner, linser, kikerter) og/eller grønnsaker.
Dessert:
  • Bytt ut sjokolade- eller annen pudding med: Friske eller frosne, tinte bær.
  • Bytt ut vaniljesaus med: Kesam Vanilje.
Drikke:
Snacks:
Flere alternativer

Hege Hasler Barhaughøgda er diabetessykepleier og kostveileder på dr. Fedon Lindbergs klinikk. Hun har sett på listen over matvarene som dr. Hexeberg har rådet til å bytte ut, og har følgende kommentar:
- Jeg er enig i det aller meste. Når det gjelder evt. brød til frokost, vil jeg understreke at Fedon Lindbergs fullkornbrød er det brødet som har lavest glykemisk belastning.
- Go'morgen yoghurt kan byttes ut med flere alternativer enn yoghurt naturell: Cottage cheese med bær, eller Skyr (den uten sukker) fra Q-meieriene.
- Når det gjelder saus til middag, kan det være fint å variere med magrere alternativer som kesam og yoghurt naturell. Disse kan brukes som de er eller tilsettes urter, hvitløk og krydder. En hjemmelaget guacamole er også godt til fisk, skalldyr og kylling.
- Øl kan byttes ut med tørr vin, i tillegg til Lite-øl.
- Når det gjelder snacks, vil jeg si usaltede nøtter i stedet for baconsvor.



Kilde: http://www.klikk.no/helse/dinkost/ve...icle620979.ece

idontknow er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkrabo Svar med sitat
Gammel 14-07-11, 22:25   #2
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Du kan gå ned mellom to- og ti kg i måneden!

Yepp

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-07-11, 22:30   #3
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Du kan gå ned mellom to- og ti kg i måneden!

Veeeeeeeel. Du KAN gå ned 2-10 kg i måneden på dette kostholdet, men det er ingen vidunder"kur". Trivelig og deilig er det å spise lavkarbo, men litt rosemalt føler jeg at det blir. Folk leser sånt som det der og kan ikke skjønne hvorfor de ikke raser ned hver eneste uke. Ellers stemmer vel det meste, men det er ikke alt som funker like bra på alle, så en må føle seg frem

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-07-11, 22:58   #4
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Du kan gå ned mellom to- og ti kg i måneden!

Kan legge til at vektnedgangen også bestemmes av hvor mye overvekt og om man ikke har sykdommer som enten krøller det til hormonelt eller som skaper mye stress i kroppen

Noen opplever også at enkelte matvarer er såkalte partystoppere, altså ulike ting som kan stoppe nedgangen.

Greit å legge inn litt realistiske forventninger

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvor mye forventer du å gå ned i måneden? Peppa Gris Ketolysekuren 9 22-05-11 13:08
En spisehelg i måneden sara Spørsmål og svar 18 09-07-09 10:22
Midt i mellom? scartz Ketolysekuren 2 25-02-09 09:00
Hvor mye bruker du på klær i måneden? mofe Generell diskusjon 8 14-03-05 11:54


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no