Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Spørsmål og reaksjoner fra andre?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-08-07, 16:58   #1
Valeriana
Medlem
 
Valeriana sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 253
Valeriana har en fantastisk aura rundt segValeriana har en fantastisk aura rundt seg

Spørsmål og reaksjoner fra andre?

Hvilke spørsmål og reaksjoner får du når det gjelder lavkarbokosthold?

Jeg liker egentlig ikke så godt å snakke til alle og enhver om hva jeg spiser, men jeg har lagt merke til at hvis folk får høre om mitt lavkarbokosthold er det ofte de samme spørsmålene som dukker opp. Derfor har jeg lyst til å høre hvilke spørsmål andre i forumet pleier å få.

Det første spørsmålet er gjerne:"Hvis du ikke spiser brød, hva spiser du da?" Jeg prøver å forklare at jeg egentlig kan spise det meste, slik som grønnsaker, bær, kjøtt, fisk, egg, nøtter og ost, men at jeg holder meg unna sukker og matvarer med mye stivelse slik som korn og poteter. At jeg ikke spiser sukker klarer de fleste å forstå, men at jeg heller ikke spiser kornvarer er en gåte som er vanskelig å skjønne.

Derfor er det neste spørsmålet ofte dette: "Men hva spiser du til frokost da?" At jeg spiser det andre vil kalle middagsmat til frokost er komplett uforståelig for mange. "Men du kan vel spise knekkebrød eller grøt?" får jeg også ofte høre, eller "Du kan vel spise glutenfritt brød?" Det at jeg ikke spiser brød eller savner det er nok veldig vanskelig å forstå.

Noen som har andre erfaringer?

Valeriana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 23:02   #2
wander
Medlem
 
wander sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Drammen
Alder: 52
Innlegg: 387
wander har en fantastisk aura rundt segwander har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Spørsmål og reaksjoner fra andre?

Hører omtrent det samme som deg, men også - "men, frukt kan du vel spise?"

...og at det er så dyrt å spise bare pålegget og kjøttet - litt av grunnen til poteter, ris og pasta er å drøye kjøttet...

Jeg har også fått høre det om knekkerbrød, eller glutenfritt brød, eller speltbrød...

Men, jeg møter ofte folk som er enig med meg, jeg. Familie og ansatte på apoteket og helsekostforretningen osv...

__________________
wander er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-08-07, 12:51   #3
Bee
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordland
Alder: 42
Innlegg: 1.699
Bee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt likt

Sv: Spørsmål og reaksjoner fra andre?

Jeg får stadig vekk en masse spørsmål. Det folk lurer aller mest på er om det ikke er skadelig med alt fettet, og om det ikke er vanskelig å ikke kunne spise ditt og datt.

Jeg snakker gjerne om ketolyse til de som er interresert, men til de som er skeptiske synes jeg ikke jeg har noe jeg skulle sagt. Da sier jeg bare at jeg spiser helt vanlig mat, men kutter ut en del raske karbohydrater.

De aller fleste jeg har snakka med det om er blitt så interresert at de selv har begynt på kuren da.

Men så er det de som spør og spør, om det samme hele tia, men som egentlig ikke gidder å prøve selv. Da blir jeg litt lei kjenner jeg, og da er det ikke like morsomt å bruke masse av tida mi på å motivere og fortelle om det når de likevel finner ut at det ikke er noe for dem. Så nå har jeg bare begynt å be folk om å lese boka selv om de absolutt skal vite ALT!

Bee er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - for life Svar med sitat
Gammel 25-08-07, 13:32   #4
leenam
Medlem
 
leenam sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2005
Innlegg: 69
leenam er ny på veien

Sv: Spørsmål og reaksjoner fra andre?

Kollegaene ser på meg og har egentlig ikke så veldig mye å stille opp med når jeg tar to vaffelhjerter med en hel porsjon smør, mens de tar en hel plate med syltetøy eller brunost og uten smør....

Kommentaren er vel helst: Skulle ønske jeg var like sprek som du når jeg blir 60.

leenam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rob Faigin, Enig - Fallon, Skaldeman Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Mål! HP Generell diskusjon 44 12-12-09 15:00
Fakta og feiloppfatinger om Atkins Ernæringsmessige Tilnærming HP Atkins kosthold 22 24-06-08 16:56
Melk Kristian Generell ernæringsdebatt 39 06-06-05 04:52
Et spørsmål fra en fersking.. Marita Atkins kosthold 3 25-05-05 03:56
Bilen og føreren HP Livets lyse side 1 13-05-04 22:08


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no