Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Minikurs i lavkarbo / jentekveld(er). Trenger tips!

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 05-09-11, 23:02   #1
Sprettball
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 55
Sprettball har en fantastisk aura rundt segSprettball har en fantastisk aura rundt seg

Minikurs i lavkarbo / jentekveld(er). Trenger tips!

Hei.

En av mammaene i klassen til jentungen inviterte til jentekveld her for et par uker siden. Utpå kvelden penset samtalen inn på kosthold, og jeg ble såklart kveldens kuriositet på den fronten. Men i motsetning til den vanlige litt overbærende/nedlatende responsen møtte jeg ekte nysgjerrighet, og da vi kom litt lenger ned i glasset erklærte en av mødrene at vi måtte ha matkurs hjemme hos meg! Hun ville nemlig lære å lage skikkelig saus, som hun sa.

Hun har i ettertid gjort tydelig at hun har lyst til dette, og en av de andre som var med i samtalen kom nettopp og fortalte meg at datteren hennes har blitt diagnostisert med cøliaki, og lurte på om vi ville gjøre alvor av "kurset" for hun visste nesten ikke hvordan hun skulle lage mat lenger, som hun sa.
Jeg er såklart med! Og jeg nøyer meg ikke med EN kveld, får jeg interesserte disipler og hyggelig selskap så koser jeg meg!

Tenkte å ta en kveld med fokus på saus. Hollandaise / Bernaise er selvskreven. Min erstatning for posesaus (som består av buljong eller fond, fløte og JBK, kanskje noe kremost) er fin som kjapp løsning i hverdagen. Andre?
Jeg damper litt laks og grønnsaker, varmer litt roastbeef og steker noen kyllingbryst som vi kan helle saus over og kose oss med.

Så tenkte jeg en suppekveld. Jeg elsker supper! Dessuten er det perfekt lavkarbomat, og så deilig fullt av sunne grønnsaker!
Tomatsuppe, blomkålsuppe og fiskesuppe er høyt oppe på lista mi.

Andre tema? Har ikke lyst til å fokusere på erstatninger for søtt, vil fortrinnsvis fokusere på naturlig mat.

Som dere ser har jeg bare såvidt begynt å tenke. Tips? Tilbehør er jo en egen greie... Tzaziki er digg. Guacemole.... Sellerirotstappe!

Tenkte tre-fire kvelder. Vi lager mat først, så spiser vi. Og drikker vin, så klart

Dere skjønner hvor jeg vil hen. Hjelp meg litt, da

Oppskrifter/linker blir høyt verdsatt!

Tusen takk for hjelp!!

Klem, Sprettball

Sprettball er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-09-11, 23:26   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Minikurs i lavkarbo / jentekveld(er). Trenger tips!

Matpakkemat?
Siden det er skolebarn som har brakt dere sammen, er det vel en ide å en kveld ha fokus på matpakkene de håpefulle får med seg på skolen. Noe ala tapas, liksom. En mange fine tråder om det og mange om matpakker!

Tilbehør: blomkålmos, røsti, jukseris, porsjonsbakte grønnsaker, fløtekokt rosenkål


Du finner masse godt i bloggene rundt om også. Lisbeth sin er vanvittig bra, syns jeg! Vanlig mat i lavkarbovariant + masse annet godt

Bali kyllinggryte er utrolig god!


Åhh, kom på Chilisuppen! Her finner du den og andre gode supper!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 06-09-11, 09:35   #3
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Minikurs i lavkarbo / jentekveld(er). Trenger tips!

Over emuleringssauslisten vil jeg komme med enda et glimrende alternativ, nemlig choronsaus. Det er så enkelt som at når bearnaisesausen er ferdig, så smaker du til med tomatpué. Jeg bruker ca en ts på en vanlig porsjon (på ett egg og 50 gram smør). Det er sååååå godt!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 06-09-11, 09:35   #4
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Minikurs i lavkarbo / jentekveld(er). Trenger tips!

Salatkveld med forskjellige dressinger! Olje/eddik dressing, majonesbasert dressing - som feks chili-aiolimajones til hjemmelaget cæsarsalat med kylling og bacon og parmesan! (min store favoritt for tida)

Tapaskveld!
Spekematkveld! Med spekemat/pølser, eggerøre og hjemmelaget blomkålsalat.
Grillmatkveld! Med grillet paprikasalat/fetaost, blomkålsalat, annen salat, grillede grønnsaker, lage-egen-marinade osv

Også kan du jo avslutte hele greia med dessert-kveld da... slik at man kan se at det går an og lage gode kaker UTEN sukker også

Knallbra konsept, del litt erfaringer med oss da - spennende!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 06-09-11, 09:50   #5
Antoinette6
Seniormedlem
 
Antoinette6 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Asker
Alder: 63
Innlegg: 11.116
Antoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastisk

Sv: Minikurs i lavkarbo / jentekveld(er). Trenger tips!

Og osteknekkiser !

__________________


Kristin_B er best
Antoinette6 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-09-11, 09:58   #6
Ninasju
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Bergensområdet
Innlegg: 131
Ninasju er ny på veien

Sv: Minikurs i lavkarbo / jentekveld(er). Trenger tips!

Smart, lykke til!
Knekkebrødkveld? Lavkarbobrød?

Ninasju er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-09-11, 13:44   #7
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Minikurs i lavkarbo / jentekveld(er). Trenger tips!

Hei,
Vil bare minne om oppskriftsamletrådene her på forumet, du finner link til hele samlingen i nybegynnertråden.

Du kan jo høre med de og spørre hva de anser er den største utfordringen for omlegging til lavkarbo. Ofte skal det jo ikke mye til for å lage families gamle favoritter lavkarbo vennlige. I tillegg så behøver det ikke å ta lengre tid å lage mat fra bunnen enn å tilbrede halvfabrikat. For eksempel Taco: lage hjemmelaget taco krydder, bruke for eksempel hjertesalat istedenfor tacoskjell/tortilla eller gå inn her for andre varianter bl.a. tortillalefse oppskrift, Tex Mex mat

I og med at du har tenkt å lære bort lavkarbo sauser så regner jeg med at du har vært en tur innom her i Våre fantastiske lavkarbosauser

Mange sliter med erstatninger for ris, poteter og pasta i tillegg sliter en del med variasjoner på grønnsaksfrotnen så jeg satte meg ned og samlet sammen grønnsaksoppskriftene her på forumet i denne tråden Grønnsaksretter og –tilbehør til middag (samletråd) …og til salatene trenger man kanskje inspirasjon til dressing og det finner du her i Hva er din dressingfavoritt?

Morsomt at du nevner suppe, mange glemmer at man kan lage masse gode lavkarbo supper, så for en tid tilbake oppdaterte jeg forumets fantastiske Suppetråden!

I og med at det meste av blandingsrydder og marinader innholder sukker så har vi selfølgelig laget samletråder for disse også Hjemmelagede krydderblandinger og Marinade-tråden

Veldig mange av oss bruker my kjøttdeig og jeg har det siste året pløyd meg igjennom en del kjøttpuddinger, kjappt og enkelt å lage og variasjonene er uendelige… Så jeg har for en tid tilbake samlet en haug av forumets kjøttdeigoppskrifter i denne tråden Tips til middag med kjøttdeig

De aller fleste av oss bør helt sikkert tenkte på å spise litt mer fisk, derfor ryddet jeg for en tid tilbake opp i samletråden Din beste fiskeoppskrift

Så har vi to ulike ”bake” tråder Den store brød-lenke-tråden og Den store vaffel, pannekake og lappe-oppskriftstråden. Så har jeg lagt inn en samling av muffins oppskrifter inn i denne tråden her i Oppskrifter med proteinpulver

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-09-11, 13:52   #8
Suann
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 191
Suann er på en erverdig vei

Sv: Minikurs i lavkarbo / jentekveld(er). Trenger tips!

Dette var en fantastisk inspirerende tråd!

__________________





Suann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-09-11, 17:47   #9
mysil
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Akershus
Alder: 43
Innlegg: 201
mysil er på en erverdig vei

Sv: Minikurs i lavkarbo / jentekveld(er). Trenger tips!

Du kan jo også printe ut http://www.lchfnorge.no/lavkarbo3minutter.pdf og dele ut. En veldig grei og enkel oversikt over hva man kan spise på lavkarbo

__________________







mysil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 06-09-11, 18:38   #10
Hamster59
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 425
Hamster59 er på en erverdig vei

Sv: Minikurs i lavkarbo / jentekveld(er). Trenger tips!

Er så glad i laks tilberedt i ovnen med creme fraiche, vårløk, cherrytomater eller soltørka tomater og litt pesto. I denne retten kan laks byttes ut med kyllingfileter, disse bør brunes først. Kan gjerne krydres med basilikum, helst fersk. Smaker aldeles snadder. Og tilbehør? En god salat, eventuelt blomkålpuré eller blomkålris. Har sannsynligvis henta oppskrifta et sted, men i farta husker jeg ikke hvor.

Hamster59 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Trenger tips og råd upsidaysi Mer enn 30 kg overvekt 5 29-12-10 00:36
Jeg trenger tips til oppstart av lavkarbo LouLou Spørsmål og svar 1 18-05-10 19:10
Helt ny på lavkarbo. trenger råd og tips kagh Lavkarbo generelt 8 25-04-10 14:31
Jentekveld Bindi Ketolysekuren 2 07-01-10 04:00
Jentekveld, forslag til servering ønskes Fishi2009 Ketolysekuren 15 16-02-09 23:40


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no