Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Lavkarbo for hele familien

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-06-14, 18:56   #1
Cordelia1
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2014
Innlegg: 2
Cordelia1 er på en erverdig vei
Question

Lavkarbo for hele familien

Jeg og mannen har tenkt å prøve lavkarbo. Men kan ungene også spise lavkarbo, eller bør de ha litt poteter og pasta, brød osv?
Finnes det bøker med "familieoppskrifter"?

Cordelia1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: annet Svar med sitat
Gammel 15-06-14, 20:02   #2
karbofrøken
Juniormedlem
 
karbofrøken sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 41
karbofrøken er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo for hele familien

Alle sammen kan spise lavkarbo!

Vi er to (normalvektige) voksne med barn på 1,5 og 4 år som spiser lavkarbo. Hvorfor skal vi fore ungene med mat som kroppen tåler så dårlig? Vi nekter dem ikke frukt en gang i blant, og når de inviteres i barnebursdag o.l. får de spise det de vil - men her hjemme er det lavkarbo hele uken. Og det går veldig fint!

karbofrøken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-06-14, 20:07   #3
karbofrøken
Juniormedlem
 
karbofrøken sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 41
karbofrøken er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo for hele familien

Du finner masse oppskrifter på lavkarbobloggene og i bøkene - trenger ikke egne familieoppskrifter. Spiser familier annerledes enn andre?

Vi spiser f.eks
Frokost/niste/lunsj
- lavkarbobrød (med nøtter, cottage cheese og egg++) med pålegg
- eggerøre el omeletter
- oopsies med pålegg
- middagsrester
- nøtte el eggemuffins

Middag:
- kjøtt/fisk/fugl med grønnsaker og en smørsaus
- pizzarull el lavkarbpizza
- squashgetti (squash med juliennejern) med bolognaisesaus og ost
- gratenger av ymse slag med grønnsaker, fløte, ost og kjøtt/fugl/fisk

Det er kun fantasien som setter grenser! Og våre unger er blitt veldig glad i alt av grønnsaker etter at vi la om - og kan spise mengder med f.eks brokkoli, squash el blomkål daglig. Ypperlig!

karbofrøken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-06-14, 08:59   #4
Nektarin
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2013
Innlegg: 20
Nektarin er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo for hele familien

Jeg mener at barn i vekst (samt gravide og ammende!) bør ha mer karbohydrater enn voksne. Det trenger dog ikke være korn eller sukker, men heller stivelsesrike grønnsaker og frukt og bær.
For meg trenger det heller ikke være snakk om størstedelen av energiinntaket, men kanskje 25%?


Når jeg nå har skrevet hva jeg mener at barn bør spise så er det vel også litt greit at jeg skriver at min toåring heller går sulten enn å spise eggerøre og avokado til frokost. Han vil helst leve på poteter, skive med smøreost og yoghurt... Så jeg følger nok med i tråden for å se om det kommer noen flere gode menyforslag her

Nektarin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal blueprint Svar med sitat
Gammel 16-06-14, 10:22   #5
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo for hele familien

Opprinnelig lagt inn av Nektarin, her.

min toåring heller går sulten enn å spise eggerøre og avokado til frokost. Han vil helst leve på poteter, skive med smøreost og yoghurt... Så jeg følger nok med i tråden for å se om det kommer noen flere gode menyforslag her

Og min treåring er stikk motsatt. Vil helst ha egg, pålegg, fisk, agurk, paprika og brokkoli. Skive spsies til nød om det er pålegg han ikke får tatt av. Poteter, pasta o.l er også nødproviant. Og han er frisk som en fisk han, lider absolutt ingen nød.

Fedon har bra bøker om kosthold til barn.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-06-14, 10:50   #6
Cordelia1
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2014
Innlegg: 2
Cordelia1 er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo for hele familien

Skal se om jeg finner en bok med gode oppskrifter på en bokhandel.
Vi kommer til å kutte ned/ut sukker når det gjelder alle.
Men jeg tror nok ungene kommer til å få litt poteter osv nettopp pga at de vokser og skal utvikle seg.
Har vært ganske usikker på hvordan vi skal gjøre det ang barna, vil jo ikke gjøre noe "feil" når det gjelder de.
Kommer til å begynne med lavkarbo når mannen begynner på fellesferien.
Skal samle inn oppskrifter å lage en egen oppskriftbok.
Har nok mye å lære, kan absolutt ingenting om lavkarbo

Cordelia1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: annet Svar med sitat
Gammel 16-06-14, 10:58   #7
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo for hele familien

Opprinnelig lagt inn av Cordelia1, her.

Har vært ganske usikker på hvordan vi skal gjøre det ang barna, vil jo ikke gjøre noe "feil" når det gjelder de.

Men deg selv er det ikke så farlig med da?
Så lenge man spiser ordentlig mat laget fra bunnen av med naturlige ingredienser, kutter ut sukker og ned på ting som fremmer betennelser og andre livsstilssykdommer kan det umulig være feil. Nå vet jeg ikke alderen på barna, men min får i seg mer enn nok karbo gjennom varmmaten i barnehagen og brødmåltidet/fruktstund på ettermiddagen, besøk hos besteforeldre o.l at jeg er ikke bekymret over at han ikke spiser poteter hver dag.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-06-14, 22:35   #8
kristih
Seniormedlem
 
kristih sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sverige
Innlegg: 532
kristih er ny på veien

Sv: Lavkarbo for hele familien

Jeg har lånt LCHF for familien på biblioteket.
Mange gode oppskrifter for alle i familien og ett eget kapitel for bursdag og festmat.

__________________
Allting er en overgang sa reven da han ble flådd...
kristih er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse.. Svar med sitat
Gammel 18-06-14, 00:32   #9
karbofrøken
Juniormedlem
 
karbofrøken sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 41
karbofrøken er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo for hele familien

Ketogent kosthold er ikke farlig. Ei heller for barn. Dette er jo godt utprøvd blant barna som pga alvrolig epilepsi anbefales (av leger i hele verden) å spise strengt ketogent med under 5% karbohydrater daglig!

Dog har barn heller ikke rukket å opparbeide seg den dårlige karbohydrattoleransen som vi voksne har gjennom årevis med brødmat. De tåler helt fint litt mer karbohydrater enn oss. Men de TRENGER det ikke. De vokser seg så lange som de skal, hjernen utvikles slik den skal (i verste fall kan vel heller mye sukker forstyrre utviklingen) uansett.

Jeg er opptatt av at det barna mine får i seg av karbo er næringsrike karbohydrater, hvilket ikke kan sies om brød el potet. Frukt, grønnsaker, mandler - helt ypperlig! Med brødet kommer også hveten/kornet og antibeitestoffene - og det har jeg, uavhengig av karbohydrater, lyst til at de skal unngå. Det kommer nok mye ny forskning på dette fremover, men allerede nå ser man sammenhenger med korn og en rekke helsetilstander (autoimmune sykdommer f.eks). Dog, en helt annen debatt som vi ikke trenger ta her!

Det er synd at det hersker en slik overbevisning om at barn "MÅ" ha karbohydrater, for det er egentlig bare oppspinn og ikke bygget på noe forskning jeg noensinne har sett i alle fall. (Og da samme spm kom opp på allmennlegeforeningens møte om ernæring i mai i år, ble det besvar omtrent på samme vis. Barn trenger ikke karbohydrater noe særlig mer enn voksne. Hva da med alle inuittene? Det ble jo folk av dem også!)

Lavkarbo er mye enklere enn du tror! Lag mat fra bunnen av. Bytt ut ris, pasta, potet med grønnsaker. Bak med nøtter/nøtte-mandelmel i stedet for hvete og ikke vær redd for fett! ;-)

karbofrøken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-06-14, 14:42   #10
SusannaAlma
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2013
Innlegg: 11
SusannaAlma er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo for hele familien

Mine barn spider masse karbohydrater i barnehagen. Brød eller noe middag med pasta til lunsj hver dag og masse frukt til mellommåltid. I frokostmatpakka får de noen ganger brød og noen ganger egg, middagsrester el. I tillegg får de lørdagsgodt hjemme.

Men hverdagsmåltidene er lavkarbo.

Jeg personlig ville ikke satset på ekstreme varianter med veldig høyt fettinntak, men å bytte ut pølser og potetmos (el) med rent kjøtt/fisk og grønnsaker kan ikke være en dårlig idé.

__________________


SusannaAlma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Andre- Svar med sitat
Gammel 20-06-14, 14:47   #11
SusannaAlma
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2013
Innlegg: 11
SusannaAlma er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo for hele familien

Jeg er forresten veldig opptatt av at ungene ikke skal få noe negativt forhold til mat, derfor sier jeg egentlig aldri nei til noe. Om de f.eks spør om vi kan spise pasta til middag sier jeg "ja, det kan vi spise på lørdag" eller noe sånt. Men de spør veldig sjelden. Tror ikke jeg har kjøpt pasta på over et år, og vi har fremdeles en halv pose igjen. Ris spør de aldri etter, så det ga vi akkurat bort.

Og vi har som regel mye forskjellig til middag hvor alle tar det de vil ha, derfor reagerer de ikke på at jeg aldri forsyner meg av karboalternativene.

__________________


SusannaAlma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Andre- Svar med sitat
Gammel 20-06-14, 14:58   #12
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo for hele familien

De to siste dagene har guttungen spist følgende middager: Kveite med brokkoli og sandefjordsmør. Kylling med aioli og paprika (fikk fullkornsris, men den villa han ikke ha). Kan ikke med min beste vilje se at dette er mer usunt enn fiskepinner med kokt potet og ketchup, eller kylling og poemmes frittes e.l pasta, som er "vanlig" norsk familiemiddag.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-06-14, 16:20   #13
Hubba Bubba
Medlem
 
Hubba Bubba sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Bergen
Innlegg: 239
Hubba Bubba har en fantastisk aura rundt segHubba Bubba har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lavkarbo for hele familien

Jeg spiser lavkarbo og det er ikke alltid jeg lager ris, poteter og pasta til middag til resten av familien. De spiser brød, fruktyoghurt og kornblanding og mye frukt. Men de har ikke noe vekt-helseproblem og tåler maten de spiser. Hadde de hatt noen problemer ville jeg nok oppfordret de til å spise mindre karbohydrater.

Spørsmålet om ungene også kan spise lavkarbo, eller bør de ha litt poteter og pasta, brød osv?
Jeg tenker de kan spise lavkarbo. Jeg tenker det er ikke næringsstoffer i potet, brød eller pasta som ikke finnes andre steder og det kan fint kuttes ut. Har barna vekt eller helseproblem? Hvis ikke så er det heller ikke skadeligt om de spiser det.

Hubba Bubba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lavkarbo for hele familien - for dyrt? millah Barns kosthold 34 03-08-14 21:09
Mat for hele familien? Femella Ketolysekuren 7 08-08-11 15:42
Lavkarbo og lavkalori i familien r.o Generell ernæringsdebatt 1 12-05-11 15:49
Nydelige FLUFFIES for hele familien. Frokost, lunsj, til kaffen osv. Karla Bakst 5 29-07-10 15:26
"Hele familien ..." merethe1 Spørsmål og svar 8 04-03-10 21:58


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no