Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Ja, jeg sliter

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 22-08-07, 20:12   #1
MizzEve
Juniormedlem
 
MizzEve sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Kristiansand
Innlegg: 30
MizzEve er på en erverdig vei

Ja, jeg sliter

Nå sliter jeg med denne kuren. Jeg syntes ikke maten er noe god pga alt fettet, har dårlig fantasi til nye matretter og sliter med å ha tid nok til å lage de rett og slett.
Føler at jeg ikke får det til uansett hvor mye jeg prøver.

Tror kanskje ikke at dette er en kur for meg. Kjenner at jeg savner veldig det å kose meg med noe jeg er veldig glad i en gang i blandt. Savner også den følelsen av å være "ren" i kroppen eller FØLE seg ren.
Hvordan gjør man det i praksis når man skal tilbake igjen til vanlig lav karbo? Øker man karbo mengden litt og litt eller? Eller blir det bedre bare man fortsetter på kuren?

Utrolig dårlig tegn å være så lei bare etter bare ei snau uke....?

Beklager negativiteten folkens

__________________


På vei til å bli en veldreid sommerfugl
MizzEve er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse dietten Svar med sitat
Gammel 22-08-07, 20:21   #2
Bee
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordland
Alder: 42
Innlegg: 1.699
Bee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt likt

Sv: Ja, jeg sliter

Det er vel vanskelig dersom du ikke liker maten ja. Det gjør det jo ikke til en positiv opplevelse.

Er det noe annet med kuren som er positivt da? Og hvor mange kilo er det du skal ned?
Det er jo ikke en evigvarende kur, så når du er ferdig kan du jo kose deg med det du er virkelig glad i en gang i blandt om du vil.

Ja, nå ser jeg at du har 9 kilo igjen. Det er jo ingenting. Det er jo bare snakk om få mnder til du har nådd målet?

Hva liker du å spise?

Bee er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - for life Svar med sitat
Gammel 22-08-07, 20:23   #3
Distrea
Støttemedlem
 
Distrea sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Drammen
Alder: 52
Innlegg: 4.837
Distrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastisk

Sv: Ja, jeg sliter

Lavkarbo passer jo ikke for ALLE. Så ikke ta det så tungt.. ikke har du så stort vektproblem heller. Så... hvis kroppen din OG du har det best med "vanlig" kost syns jeg du skal droppe lavkarbo og bare spise det som er vanlig for deg... og kose deg innimellom

Lykke til, uansett hva du velger

Distrea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: samma det, bare jeg er i ketose Svar med sitat
Gammel 22-08-07, 20:26   #4
MizzEve
Juniormedlem
 
MizzEve sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Kristiansand
Innlegg: 30
MizzEve er på en erverdig vei

Sv: Ja, jeg sliter

Opprinnelig lagt inn av Bee, her.

Det er vel vanskelig dersom du ikke liker maten ja. Det gjør det jo ikke til en positiv opplevelse.

Er det noe annet med kuren som er positivt da? Og hvor mange kilo er det du skal ned?
Det er jo ikke en evigvarende kur, så når du er ferdig kan du jo kose deg med det du er virkelig glad i en gang i blandt om du vil.

Ja, nå ser jeg at du har 9 kilo igjen. Det er jo ingenting. Det er jo bare snakk om få mnder til du har nådd målet?

Hva liker du å spise?

Jeg har gått ned 29 kilo fra før. Så du kan si det sånn at jeg er passelig lei slanking. Derfor ville jeg prøve noe helt annet for å se om det kunne gi en følelse av å ikke være på slankekur. Men syntes nesten at det er værre siden jeg ikke kan skeie ut overhode.

Men tusen takk for svar snuppa, setter pris på det!

__________________


På vei til å bli en veldreid sommerfugl
MizzEve er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse dietten Svar med sitat
Gammel 22-08-07, 20:43   #5
BlackBerry
Juniormedlem
 
BlackBerry sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Innlegg: 10
BlackBerry er på en erverdig vei

Sv: Ja, jeg sliter

Mener å huske fra Atkins boka at det kan være lurt å kjøre en uke med lavfett diett for å føle at du kan spise mere karbohydrater. Håper du finner din løsning!

BlackBerry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins~lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-08-07, 20:45   #6
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Ja, jeg sliter

Opprinnelig lagt inn av MizzEve, her.

Nå sliter jeg med denne kuren. Jeg syntes ikke maten er noe god pga alt fettet, har dårlig fantasi til nye matretter og sliter med å ha tid nok til å lage de rett og slett.
Føler at jeg ikke får det til uansett hvor mye jeg prøver.

Tror kanskje ikke at dette er en kur for meg. Kjenner at jeg savner veldig det å kose meg med noe jeg er veldig glad i en gang i blandt. Savner også den følelsen av å være "ren" i kroppen eller FØLE seg ren.
Hvordan gjør man det i praksis når man skal tilbake igjen til vanlig lav karbo? Øker man karbo mengden litt og litt eller? Eller blir det bedre bare man fortsetter på kuren?

Utrolig dårlig tegn å være så lei bare etter bare ei snau uke....?

Beklager negativiteten folkens


Sorry om jeg ikke virker medfølende eller syns synd på deg. Men jeg kjenner så vannvittig mange som sliter med så mye mer alvorlige ting enn det at de ikke liker maten og/eller ikke har/tar seg tid til å lage den. (Det er så enkelt som priorietering). Så isteden for å dulle med deg skal jeg heller påpeke noen fakta ! Ikke meningen å såre deg altså, men bare vekke deg litt ....

En ting som er 100% sikkert er at DU KAN UTMERKET GODT KLARE DETTE. Du får det til om du bare vil det nok !

Hvis du bare har 9 kilo er vel kankje ikke Ketolysekuren det mest optimale for deg. Men du er nok nødt til å gjøre en innsats og bruke litt tid/tålmodighet om du virkelig vil gå ned i vekt (uansett hvordan du velger å gjøre det). Hele oppskriftsdelen av forumet er her er full av deilige oppskrifter. Du trenger ikke fantasi, om du kan lese. Om du syns matlaging tar for lang tid og helst vil ha bare lettvinte løsninger er jeg redd du vil få problemer uansett hva kosthold du velger. Det er ingenting som kommer gratis uten at du ofrer noe. Det er ingenting som sier at du ikke kan "kose" deg på lavkarbo. Du må bare definere hva som er "kos" for deg. Sukkerholdig mat/drikke ? Det var muligens "kosen" som var en medvirkende årsak til at du gikk opp i vekt ? I en slankeperiode med f.eks. Ketolysekuren er det viktig at kuren følges til punkt og prikke for optimalt resultat. I Ketolyseboka står det mange forslag til "kos" innenfor kurens rammer. Er du ikke villig til eller klarer å gi det som kreves må du finne noe annet som passer det bedre. Å stresse gjør ingen slanke.

Om du syns Ketolysekuren har for mye fett anbefaler jeg at du leser boka "Fedons metode". Det er en oppdatert utgave av Fedon Lindbergs filosofi og er kanskje mer i din gate. I boka er det ukeplaner/menyforslag og ellers en masse oppskrifter.

En ting jeg IKKE fatter er at du ikke føler deg ren. Det er jo akkuat det de fleste føler at de blir ved å spise lavkarbo. De føler seg renere, lettere, sprekere, våknere og mer "med". Men det er jo viktig at man kommer igjennom sukker/karbo abstinensene først da. Den første uka eller to er i praksis en renseperidode for å få kroppen REN. Det er ingen som har så rene kropper som de som spiser rent. (dvs. lavkarbo uten alle kunstig søtstoff/lavkarbo produktene). Men liker du ikke den rene maten og føler deg skitten er det som sagt bedre du finner noe du føler deg vel med.

Om du skal gå tilbake til høykarbo kost bør du plusse på karber sakte. Om du går for fort frem blir du kvalm, svimmel og dårlig (overdose karber).
Du kan også få magevondt en periode.

Jeg tror problemet ditt sitter "i hodet" - slik det gjør/har gjort for de fleste av oss. Du må lære å tenke nytt og det krevet en del. Jeg syns det er dumt du gir opp etter så kort tid. For du ville ha SÅ mye igjen for å fortsette. De fleste her har vært igjennom det samme og de vet det nytter. Men som sagt. Trives du ikke er det ingen som kan tvinge deg. Om du velger å fortsette er det mange her som vil hjelpe deg og heie deg frem. Hjelpen er der om du vil ta imot den !

Det er DITT valg !



__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 22-08-07, 21:01   #7
MizzEve
Juniormedlem
 
MizzEve sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Kristiansand
Innlegg: 30
MizzEve er på en erverdig vei

Sv: Ja, jeg sliter

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

Sorry om jeg ikke virker medfølende eller syns synd på deg. Men jeg kjenner så vannvittig mange som sliter med så mye mer alvorlige ting enn det at de ikke liker maten og/eller ikke har/tar seg tid til å lage den. (Det er så enkelt som priorietering). Så isteden for å dulle med deg skal jeg heller påpeke noen fakta ! Ikke meningen å såre deg altså, men bare vekke deg litt ....

En ting som er 100% sikkert er at DU KAN UTMERKET GODT KLARE DETTE. Du får det til om du bare vil det nok !

Hvis du bare har 9 kilo er vel kankje ikke Ketolysekuren det mest optimale for deg. Men du er nok nødt til å gjøre en innsats og bruke litt tid/tålmodighet om du virkelig vil gå ned i vekt (uansett hvordan du velger å gjøre det). Hele oppskriftsdelen av forumet er her er full av deilige oppskrifter. Du trenger ikke fantasi, om du kan lese. Om du syns matlaging tar for lang tid og helst vil ha bare lettvinte løsninger er jeg redd du vil få problemer uansett hva kosthold du velger. Det er ingenting som kommer gratis uten at du ofrer noe. Det er ingenting som sier at du ikke kan "kose" deg på lavkarbo. Du må bare definere hva som er "kos" for deg. Sukkerholdig mat/drikke ? Det var muligens "kosen" som var en medvirkende årsak til at du gikk opp i vekt ? I en slankeperiode med f.eks. Ketolysekuren er det viktig at kuren følges til punkt og prikke for optimalt resultat. I Ketolyseboka står det mange forslag til "kos" innenfor kurens rammer. Er du ikke villig til eller klarer å gi det som kreves må du finne noe annet som passer det bedre. Å stresse gjør ingen slanke.

Om du syns Ketolysekuren har for mye fett anbefaler jeg at du leser boka "Fedons metode". Det er en oppdatert utgave av Fedon Lindbergs filosofi og er kanskje mer i din gate. I boka er det ukeplaner/menyforslag og ellers en masse oppskrifter.

En ting jeg IKKE fatter er at du ikke føler deg ren. Det er jo akkuat det de fleste føler at de blir ved å spise lavkarbo. De føler seg renere, lettere, sprekere, våknere og mer "med". Men det er jo viktig at man kommer igjennom sukker/karbo abstinensene først da. Den første uka eller to er i praksis en renseperidode for å få kroppen REN. Det er ingen som har så rene kropper som de som spiser rent. (dvs. lavkarbo uten alle kunstig søtstoff/lavkarbo produktene). Men liker du ikke den rene maten og føler deg skitten er det som sagt bedre du finner noe du føler deg vel med.

Om du skal gå tilbake til høykarbo kost bør du plusse på karber sakte. Om du går for fort frem blir du kvalm, svimmel og dårlig (overdose karber).
Du kan også få magevondt en periode.

Jeg tror problemet ditt sitter "i hodet" - slik det gjør/har gjort for de fleste av oss. Du må lære å tenke nytt og det krevet en del. Jeg syns det er dumt du gir opp etter så kort tid. For du ville ha SÅ mye igjen for å fortsette. De fleste her har vært igjennom det samme og de vet det nytter. Men som sagt. Trives du ikke er det ingen som kan tvinge deg. Om du velger å fortsette er det mange her som vil hjelpe deg og heie deg frem. Hjelpen er der om du vil ta imot den !

Det er DITT valg !



Jeg forventer ikke å bli dullet med eller få medlidenhet ved dette innlegget. Men jeg kjenner at jeg sliter, er fulltids student og alenemor og noen ganger så har jeg bare ikke tid. Mulig alt bare blir litt mye for meg med skolen oppå det hele.
Men jeg skal gi det en uke til med NYE oppskrifter fra forumet og ikke pose saus. Så skal jeg se hvordan jeg føler meg i kropp og sjel da.
Men hvor mye av fettet kan jeg egentlig kutte ut hvis jeg tar mct oljen?

Takk for svar, setter pris på både støtte og spark bak

__________________


På vei til å bli en veldreid sommerfugl
MizzEve er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse dietten Svar med sitat
Gammel 22-08-07, 21:37   #8
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Ja, jeg sliter



Skjønner problemet, jeg har vært der du er og vet hvordan det kjennes/føles å ha så mange baller i lufta på en gang. Men om du lager deg en plan kan det kanskje bli lettere. Om du setter opp en ukeplan/prioriteringsliste kanskje. Når du får snudd hodet og karboabstinensene gir seg. Da får du mer overskudd i hverdagen også.
Om du tar MCT oljen kan du konsentrere deg om å ikke være redd for fettet. Bruk fett i matlaging, smør/olje til steking, smeltet smør over grønnsaker, oljedressing over salat. Men du behøver ikke pøse på.

Bruk oppskriftsforumet aktivt. Om du lurer på om noe er Ketolysemat eller ikke, så spør ! PÅ flere av mine oppskrifter står det iallefall karbeinnhold.
Bruk søkefunksjonen (utvidet søk) og søk etter tråder startet av Nille under oppskrifter. Da får du opp en del du kan bruke tenker jeg.

Men om du fremdeles føler at det blir litt vanskelig med dette fettet kan jeg klippe inn Dr.Lindbergs matråd, skrevet av en av medlemmene her:

Opprinnelig lagt inn av MHM



1) Proteiner (kjøtt, fjærkre, fisk, skalldyr, egg, cottage cheese). Det er veldig individuelt hvor mye man trenger, men minst 20 gram proteiner fire ganger om dagen kan være en grei tommelfingerregel. Det tilsvarer 100 gram kjøtt, fisk, kylling, skalldyr, eller 2,5 egg. Hvis proteinkilden er cottage cheese, så tilsvarer det er halvt beger. Man kan selvfølgelig lage en blanding av alle disse også. Det er i tillegg proteiner i ost og nøtter, men la dette være ”bonus-proteiner”.

2) Antioksidanter (grønnsaker, bær, frukt, urter, krydder). Mest mulig i hvert måltid. Men ha som tommelfingerregel at du minst har like mye grønnsaker som proteiner på tallerkenen. Helst dobbelt så mye. En halv teskje kanel er faktisk like mye antioksidanter som i et eple, så ikke undervurder krydder og urter. Bær er også suverent.

3) Fett (oljer, avokado, nøtter, tran, fet fisk). Hvert eneste måltid skal inneholde fett tilsvarende minst 1 ss olje eller ¼ avokado.

Så er det bare å kombinere i veg! Du savner kanskje matvarer som korn, yoghurt, ost, rødvin, smør, kokosfett, belgfrukter m.m.? Det er ikke noe galt i å bruke disse matvarene, men de er ikke essensielle for kroppen vår. De må komme i tillegg til annen mat. Proteiner, antioksidanter og fett er hva kroppen må ha. I hvert måltid!



Noe mer karber enn Ketolysekuren, men det kan hende det passer deg bedre ! (og da kan du bruke ALLE oppkriftene her inne !) Når du ikke er i ketose trenger du ikke så mye fett lenger og da er Fedons Metode genial. Det er også vedlikeholdskost når du ar nåd din målvekt. Jeg er på Atkins vedlikehold og det er i praksis Lindberg.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 22-08-07, 22:12   #9
AltforStor
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2007
Alder: 40
Innlegg: 37
AltforStor er på en erverdig vei

Sv: Ja, jeg sliter

åhhh.. Snuppa!!!!

Jeg vet litt hvordan du har det. Jeg føler også at det ikke skjer noe. Alt det gyselige fettet, jeg får sikkert ikke i meg på langt nær nok!

Er egentlig drittlei all matlaginga selv, men tar det lettvint innimellom!
Middagen idag bestod av "kjøttkaker" blandet bare sammen kjøttdeig, olje og bakemix jeg og brokkoli til Så tok jeg er proteinshake til, siden det ikke var så mye protein her

jeg har bakt knekkebrød! Og de er kjempegode med philadelfia og agurk på! Bare for å få følelsen av å spise "normalt" liksom.

Nå har jeg akkurat dytta i meg en kebab Mens pitabrøet havnet i søpla (kanskje ikke rart jeg står på stedet hvil?)

Skjønner det er mye stress for deg om dagen!!!
Mange klemmer!!!!

__________________


Noen kjenner meg også som FebruarGullet
AltforStor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse! Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 09:10   #10
Smula
Seniormedlem
 
Smula sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Innlegg: 1.200
Smula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt likt

Sv: Ja, jeg sliter

Må nok si meg enig med Nille her.

For å være ærlig så finner du vel knapt andre kurer hvor du kan kose meg mer enn på denne! Tenk på det - du kan spise deg mett hver gang du er sulten! Og det er faktisk heller ikke veldig mye du ikke kan spise. Så at du ikke liker maten er for meg et mysterium. Da tror jeg det vil være et gjennomgående problem uansett hvilken diett du velger.

Jeg ville vel også påstå at du kanskje ikke har forsøkt iherdig nok, etter bare en ukes erfaring. Det er jo allment kjent at de fleste sliter den første uka. For all del, det er ditt valg, men jeg ville nok gitt opplegget en ordentlig sjanse og prøvd et par uker til.

Smula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no