Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Slette profil?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Lukket tråd
 
Trådverktøy
Gammel 09-04-11, 21:37   #1
Slankogfin
Sperret
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 66
Slankogfin er en ukjent kvalitet ved dette stadiet

Slette profil?

Hvordan kan jeg slette profil?

Skal fjerne meg fra forum så dere slipper å bli provosert. Til en opplysning så fikk jeg mange meldinger fra brukere her inne som støttet meg, men som ikke turde skrive det åpenlyst pga deres reaksjoner. Til ettertanke...

Har lært mye her inne, og blitt mye misforstått. Og antakelig må jeg skrive på en rar måte, som provoserer, men det er ikke meningen.

Synes lavkarbo er en fantastisk diett som kan hjelpe folk som ikke klarer å gå ned på andre måter. Skal ikke protestere på det. Mener fortsatt at de fleste som er fete, er blitt det pga inaktivitet og feil kosthold (sukker og fett), og noen er blitt fete pga medisinske grunner, og det kan være mange andre grunner.


"Hehehe. Ja, jeg vil i alle fall ikke kalle havregrøt kokt på vann, med en banan oppi for sunn frokost. "

men er ikke enig i slike uttalelser. For hun som skrev det, stemmer det jo, pga hun er på lavkarbodiett. men for vanlige folk så er det definert som en sunn frokost.

Min lege sa til meg: ikke spis karbohydrater om kvelden, så vil du klare å holde vekta. Og dette stemmer jo, jeg går jo til og med fortsatt ned. vet ikke helt hvordan jeg skal stoppe vektnedgangen...

Noen skulle "ta meg" fordi jeg spiser snop en gang i uken. Vil tøre påstå at det å spise snop en gang i uken, ikke er så farlig som å røyke. Det kan dere spørre en hvilken som helst lege om.

tilslutt har jeg noen spørsmål, som dere kan svare på hvis dere vil: synes ikke dere at barn er for lite i aktivitet nå i forhold til da vi var små? synes dere ikke at de spiser for mye søtt nå, i forhold til før?

Noen skrev at jeg måtte jo ikke komme med kritiske spørsmål ang. lavkarbo, da dette var et lavkarboforum. Men hvor skal jeg eller spør?

Slankogfin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert
Gammel 09-04-11, 21:46   #2
Bonus
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 70
Bonus er på en erverdig vei

Sv: slette profil?

Jeg syntes ikke at du skriver provoserende.. Jeg syntes det er helt greit at du kommer med dine meninger.. Det virker som om folk leser det de vil lese, og tror at du mener ALLE..

Jeg er og enig i om at det er en del som er feite pga feil kosthold og lite trim blant annet meg selv.. Såklart finnes det folk med diagnoser som gjør ting vanskelig.. Men du snakker om DE som bare sitter på ræva og tror de går ned ved å kjøpe en burgermeny hos Mcdonald med cola LIGHT liksom.. Det er bare for å sette det på spissen..

Lavkarbo er en fantastisk ting, og det funker kjempebra om man følger reglene.. Det funker bra for meg i hvertfall

Bonus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon :)
Gammel 09-04-11, 21:48   #3
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 62
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: slette profil?

Du er definitivt et TROLL

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose.
Gammel 09-04-11, 21:49   #4
Slankogfin
Sperret
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 66
Slankogfin er en ukjent kvalitet ved dette stadiet

Sv: slette profil?

Hæ? Hvorfor er jeg et troll? Fordi jeg ikke er enig med deg i alt?

Slankogfin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert
Gammel 09-04-11, 22:02   #5
bevaremegvel
Medlem
 
bevaremegvel sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 252
bevaremegvel har en fantastisk aura rundt segbevaremegvel har en fantastisk aura rundt seg

Sv: slette profil?

Jeg synes forumet blir fattigere og dårligere om alle som har "egne" meninger skal slette seg

Vi må da jammen tåle at vi ikke er enige i alt

Om du er ett forumstroll så kan du være det for meg, jeg liker meningsutvekslinger og synes man skal ha det i ett forum

bevaremegvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbokost
Gammel 09-04-11, 22:06   #6
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 62
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: slette profil?

Opprinnelig lagt inn av Slankogfin, her.

Hæ? Hvorfor er jeg et troll? Fordi jeg ikke er enig med deg i alt?

Fordi du er ute etter å provosere til deg oppmerksomhet, kjære deg....

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose.
Gammel 09-04-11, 22:14   #7
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: slette profil?

Syns du skal fortsette å være her jeg
Ha en fin lørdagskveld

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo
Gammel 09-04-11, 22:15   #8
Minni1
Seniormedlem
 
Minni1 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Telemark
Alder: 52
Innlegg: 1.822
Minni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt likt

Sv: slette profil?

Håper ikke du sletter deg.
Du var litt provoserende i måten du skrev på men det var det andre som også var i de trådene. Du hadde jo også flere innlegg hvor du forklarte på en fin måte hva du mente.

Har fått litt krasse komentarer noen ganger jeg også og folk har lagt ting i det jeg har skrevet som jeg egentlig ikke har ment. Men vi har ulik erfaring, ulik humor og når vi skriver så blir det noen gange tøffere enn i virkeligheten fordi vi ikke hører tonefall eller mimikk.

Håper du blir


Sist redigert av Minni1 : 09-04-11 kl 22:20.
Minni1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo
Gammel 09-04-11, 22:18   #9
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: slette profil?

Liker meningsutvekslinger, jeg
Hadde alle vært enige om alt, så ville verden vært kjedelig!
Når det gjelder barn og lite aktivitet og snop nå i forhold til tidligere, så vet jeg ikke hvor gammel du er og hvor lenge det er siden du var barn.
Jeg er 46 og et av mine klareste barndomsminner er fra da jeg tre og et halvt år gammel fikk meslinger. Jeg fikk ei heil flaske brus, helt for meg selv. Den kvarte literen med Fanta husker jeg enda, for snop og brus var en sjelden ting å få, forbeholdt jul, bursdager og 17.mai, og til og med da var det begrenset.
Men aktivitet, både for voksne og barn er det mye mindre av i dag enn "før i verden". Når jeg var liten hadde vi kun NRK på TV og ingen fjernkontroll. Vi hadde ikke data og TV-spill; vi måtte ut og lage våre egne eventyr. Vi klatra i trær og herja og lekte og slåss. I dag er visst til og med klatrestativene på lekeplassene farlige og slåssing og herjing er mobbing og vandalisering.
Når mor tok helgevasken da jeg var liten var det ikke med Jif tørrmopp; hun skurte gulvene gullende rene. Når det skulle handles noe så var det å bære varene hjem, og skulle vi ha klær så satt hun med symaskinen. Far var sliten i kroppen etter endt arbeidsdag, han jobbet fysisk.
Men nå er samfunnet kommet lenger. Vi har alskens redskaper for å gjøre husarbeid, hverdag og jobb så fysisk lite krevende som mulig. Ungene blir sysselsatt med diverse organiserte ting og tang og det er snart ikke igjen plass for unger til å herje fritt når de endelig har litt fritid. Klart vi er mindre fysiske i dag.
I tillegg bugner butikkene over av all slags halv og helfabrikert mat med alskens tilsetningstoffer. Vi er faktisk ikke skapt til å leve på slik mat. Autoimmune sykdommer blomstrer blant annet i dag, og mange ser sammenheng mellom det vi spiser i forhold til disse sykdommene. Vektproblem oppstår faktisk ofte fordi kroppen vår sliter som en følge av maten vi har spist i årevis. Derfor blir det totalt feil og skylde overvekt på latskap!
Hver må finne sin egen måte å leve livet på og hva de vil spise. Jeg liker ikke å misjonere, godtar helt greitt at mennesker har forskjellig syn på alt mulig ut i fra deres subjeltive ståsted.
For meg som diabetiker vil snop en gang i uka være skadelig, og om røyken eller snopet er farligst for meg, vet jeg helt ærlig ikke. Har ikke tenkt å teste det ut

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid
Gammel 09-04-11, 22:19   #10
Sanney
Seniormedlem
 
Sanney sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Horten
Alder: 40
Innlegg: 1.220
Sanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlys

Sv: slette profil?

Opprinnelig lagt inn av Slankogfin, her.

"Hehehe. Ja, jeg vil i alle fall ikke kalle havregrøt kokt på vann, med en banan oppi for sunn frokost. "

men er ikke enig i slike uttalelser. For hun som skrev det, stemmer det jo, pga hun er på lavkarbodiett. men for vanlige folk så er det definert som en sunn frokost.

Så jeg er ikke et vanlig menneske jeg da, som ikke tåler å spise havregrøt og banan? og hvem er det som bestemmer hva som er vanlig egentlig?

__________________

Sanney er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf
Gammel 09-04-11, 22:20   #11
mama67
Seniormedlem
 
mama67 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Haugesund
Innlegg: 813
mama67 har en fantastisk aura rundt segmama67 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: slette profil?

Opprinnelig lagt inn av Slankogfin, her.

Hvordan kan jeg slette profil?

Skal fjerne meg fra forum så dere slipper å bli provosert. Til en opplysning så fikk jeg mange meldinger fra brukere her inne som støttet meg, men som ikke turde skrive det åpenlyst pga deres reaksjoner. Til ettertanke...

Har lært mye her inne, og blitt mye misforstått. Og antakelig må jeg skrive på en rar måte, som provoserer, men det er ikke meningen.

Synes lavkarbo er en fantastisk diett som kan hjelpe folk som ikke klarer å gå ned på andre måter. Skal ikke protestere på det. Mener fortsatt at de fleste som er fete, er blitt det pga inaktivitet og feil kosthold (sukker og fett), og noen er blitt fete pga medisinske grunner, og det kan være mange andre grunner.


"Hehehe. Ja, jeg vil i alle fall ikke kalle havregrøt kokt på vann, med en banan oppi for sunn frokost. "

men er ikke enig i slike uttalelser. For hun som skrev det, stemmer det jo, pga hun er på lavkarbodiett. men for vanlige folk så er det definert som en sunn frokost.

Min lege sa til meg: ikke spis karbohydrater om kvelden, så vil du klare å holde vekta. Og dette stemmer jo, jeg går jo til og med fortsatt ned. vet ikke helt hvordan jeg skal stoppe vektnedgangen...

Noen skulle "ta meg" fordi jeg spiser snop en gang i uken. Vil tøre påstå at det å spise snop en gang i uken, ikke er så farlig som å røyke. Det kan dere spørre en hvilken som helst lege om.

tilslutt har jeg noen spørsmål, som dere kan svare på hvis dere vil: synes ikke dere at barn er for lite i aktivitet nå i forhold til da vi var små? synes dere ikke at de spiser for mye søtt nå, i forhold til før?

Noen skrev at jeg måtte jo ikke komme med kritiske spørsmål ang. lavkarbo, da dette var et lavkarboforum. Men hvor skal jeg eller spør?

Hehe, vanlige folk lissom
Ord er kraftige våpen, og på et forum mister man kroppsspråk, mimikk, tonefall og alt det som gjør kommunikasjon annerledes IRL kontra på nett. Viktig å tenke litt over hvordan man formulerer seg og hvilke ord man velger å bruke.

Jeg har ikke følt meg provosert av deg - litt oppgitt kanskje, men ikke provosert.

Om du sletter deg eller ikke, har jeg ingen sterke meninger om, men jeg lurer på hvorfor du ønsket å være på et lavkarboforum når du ikke heller til den filosofien selv?

__________________


mama67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dr Lindberg
Gammel 09-04-11, 22:25   #12
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: slette profil?

Opprinnelig lagt inn av Slankogfin, her.

"Hehehe. Ja, jeg vil i alle fall ikke kalle havregrøt kokt på vann, med en banan oppi for sunn frokost. "

men er ikke enig i slike uttalelser.

Ser du har sitert meg. For at havregrøt kokt på vann med en banan oppi skal være en sunn frokost så betyr det blant annet at:

  • Det er sunt at blodsukkeret går opp og ned
  • Det er sunt at humøret går opp og ned sammen med blodsukkeret i løpet av dagen
  • Høyt blodsukker er ikke giftig for kroppen
  • Høyt blodsukker er en normal tilstand for kroppen
  • Fallende blodsukker gir ikke sultsignal
  • Påfølgende lavt blodsukker hvis man ikke gir etter for sultsignalene gir ikke søt-cravings
  • Proteiner er ikke viktig for kroppen (100g havregrøt kokt på vann og 1 medium banan gir 2,6 gram protein)
  • Det er ikke så farlig om man får i seg nok vitaminer og mineraler så lenge det er lite kcal
  • Korn og sukker er ikke roten til de fleste "folkesykdommene"
  • Man må spise hver tredje time for ikke å få lavt blodsukker
  • Det er normalt å være skrubbsulten tre timer etter forrige måltid (i motsetning til min frokost med mye fett, passelig med proteiner og lite karbohydrater som holder meg mett i 6-8 timer)

Så du er altså enig i alle punktene over?

Jeg vet ikke helt hva som er normale porsjoner for slikt, men la oss si at man spiser 100g havregrøt og 1 medium banan til frokost. Det vil gi:
Karbohydrat 84 e%
Fett 8 e%
Protein 8 e%

Blodsukkeret vil gå kraftig opp for så å bli lavt. Fallende blodsukker (ikke nødvendigvis lavt) gir sultsignal.

Ikke forferdelig mye vitaminer og mineraler heller.

Du kan være så uenig du bare vil, men mennesket trenger ikke korn og det gjør mer skade enn nytte. Og banan er av de verste fruktene når det gjelder blodsukkerstigning. Frukt ser jeg på som godteri. Frukt er som å spise godteri og ta en vitaminpille. Du finner ingen vitaminer eller mineraler i frukt som du ikke finner i grønnsaker, nøtter, egg, kjøtt eller fete meieriprodukter men da med mye mindre sukker.

Opprinnelig lagt inn av Slankogfin, her.

For hun som skrev det, stemmer det jo, pga hun er på lavkarbodiett. men for vanlige folk så er det definert som en sunn frokost.

Om jeg velger å definere jorda som flat, så er den fortsatt rund. Hva folk flest definerer som sunn mat og hva som faktisk er sunt for oss trenger ikke å være det samme. Jeg har ikke alle svarene, men nasjonalt råd for ernæring har bommet kraftig.

Opprinnelig lagt inn av Slankogfin, her.

Noen skulle "ta meg" fordi jeg spiser snop en gang i uken. Vil tøre påstå at det å spise snop en gang i uken, ikke er så farlig som å røyke. Det kan dere spørre en hvilken som helst lege om.

Det er ditt valg. Om du vil helle i deg en kilo rørsukker en dag i uka er også ditt valg. En ting er å gjøre det til tross for at man vet at det ikke er sunt, en annen ting er å påstå at det er sunt.

Opprinnelig lagt inn av Slankogfin, her.

Noen skrev at jeg måtte jo ikke komme med kritiske spørsmål ang. lavkarbo, da dette var et lavkarboforum. Men hvor skal jeg eller spør?

Jeg vil nok tro at de skrev det på en annen måte. Du skal selvsagt få lov til å stille kritiske spørsmål. Det er bra å være kritisk og ikke ta alt for god fisk. Men da bør man også være åpen for å ta til seg info. De fleste av oss har en gang tenkt at lavkarbo hørtes ut som noe tøv. Men de fleste av oss her har heldigvis "sett lyset".

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC
Gammel 09-04-11, 22:40   #13
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: slette profil?

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Liker meningsutvekslinger, jeg
Hadde alle vært enige om alt, så ville verden vært kjedelig!
Når det gjelder barn og lite aktivitet og snop nå i forhold til tidligere, så vet jeg ikke hvor gammel du er og hvor lenge det er siden du var barn.
Jeg er 46 og et av mine klareste barndomsminner er fra da jeg tre og et halvt år gammel fikk meslinger. Jeg fikk ei heil flaske brus, helt for meg selv. Den kvarte literen med Fanta husker jeg enda, for snop og brus var en sjelden ting å få, forbeholdt jul, bursdager og 17.mai, og til og med da var det begrenset.
Men aktivitet, både for voksne og barn er det mye mindre av i dag enn "før i verden". Når jeg var liten hadde vi kun NRK på TV og ingen fjernkontroll. Vi hadde ikke data og TV-spill; vi måtte ut og lage våre egne eventyr. Vi klatra i trær og herja og lekte og slåss. I dag er visst til og med klatrestativene på lekeplassene farlige og slåssing og herjing er mobbing og vandalisering.
Når mor tok helgevasken da jeg var liten var det ikke med Jif tørrmopp; hun skurte gulvene gullende rene. Når det skulle handles noe så var det å bære varene hjem, og skulle vi ha klær så satt hun med symaskinen. Far var sliten i kroppen etter endt arbeidsdag, han jobbet fysisk.
Men nå er samfunnet kommet lenger. Vi har alskens redskaper for å gjøre husarbeid, hverdag og jobb så fysisk lite krevende som mulig. Ungene blir sysselsatt med diverse organiserte ting og tang og det er snart ikke igjen plass for unger til å herje fritt når de endelig har litt fritid. Klart vi er mindre fysiske i dag.
I tillegg bugner butikkene over av all slags halv og helfabrikert mat med alskens tilsetningstoffer. Vi er faktisk ikke skapt til å leve på slik mat. Autoimmune sykdommer blomstrer blant annet i dag, og mange ser sammenheng mellom det vi spiser i forhold til disse sykdommene. Vektproblem oppstår faktisk ofte fordi kroppen vår sliter som en følge av maten vi har spist i årevis. Derfor blir det totalt feil og skylde overvekt på latskap!
Hver må finne sin egen måte å leve livet på og hva de vil spise. Jeg liker ikke å misjonere, godtar helt greitt at mennesker har forskjellig syn på alt mulig ut i fra deres subjeltive ståsted.
For meg som diabetiker vil snop en gang i uka være skadelig, og om røyken eller snopet er farligst for meg, vet jeg helt ærlig ikke. Har ikke tenkt å teste det ut

Sukk...
Kjenner jeg savner mye fra de gode gamle dager!!

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo
Gammel 09-04-11, 23:04   #14
Trolltika
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Alder: 47
Innlegg: 192
Trolltika har en fantastisk aura rundt segTrolltika har en fantastisk aura rundt seg

Sv: slette profil?

Opprinnelig lagt inn av Slankogfin, her.

Synes lavkarbo er en fantastisk diett som kan hjelpe folk som ikke klarer å gå ned på andre måter. Skal ikke protestere på det. Mener fortsatt at de fleste som er fete, er blitt det pga inaktivitet og feil kosthold (sukker og fett), og noen er blitt fete pga medisinske grunner, og det kan være mange andre grunner.

"Hehehe. Ja, jeg vil i alle fall ikke kalle havregrøt kokt på vann, med en banan oppi for sunn frokost. "

men er ikke enig i slike uttalelser. For hun som skrev det, stemmer det jo, pga hun er på lavkarbodiett. men for vanlige folk så er det definert som en sunn frokost.

Min lege sa til meg: ikke spis karbohydrater om kvelden, så vil du klare å holde vekta. Og dette stemmer jo, jeg går jo til og med fortsatt ned. vet ikke helt hvordan jeg skal stoppe vektnedgangen...

Noen skulle "ta meg" fordi jeg spiser snop en gang i uken. Vil tøre påstå at det å spise snop en gang i uken, ikke er så farlig som å røyke. Det kan dere spørre en hvilken som helst lege om.

tilslutt har jeg noen spørsmål, som dere kan svare på hvis dere vil: synes ikke dere at barn er for lite i aktivitet nå i forhold til da vi var små? synes dere ikke at de spiser for mye søtt nå, i forhold til før?

Ser at du har moderert deg kraftig i starten her i forhold til det jeg har sett før, og det synes jeg er flott. Det kan være mange grunner til at folk legger på seg, og verden er ikke svart-hvit slik at alle spiser for mye snop og sitter stille. Denne gangen skriver du det, i motsetning til før da du hørtes mer bombastisk ut av typen "jeg spiste for mye snop, droppa det og gikk ned i vekt. Det er min erfaring, og da er det sånn for de aller fleste".
Som jeg har sagt før; jeg velger å tro at du ikke mener det, men at det er en misforståelse fordi du har funnet noe som fungerer (for deg) og dermed vil dele med andre for at de skal få sjansen til å prøve det.

Havregrøt på vann med en banan i vil ikke jeg heller kalle en sunn frokost. Ikke engang for 1-2 år siden da jeg ikke hadde hørt om lavkarbokosthold. Dette rett og slett fordi jeg har oppdaget hva den frokosten gjør med blodsukkeret mitt, og dermed selv har trekt slutningen om at det ikke kan være sunt. Dersom "vanlige folk" hadde hatt sjansen til å sjekke blodsukkeret sitt opp mot denne frokosten, tror jeg at mange hadde blitt overrasket.

Dette på samme måte som at jeg har hørt mange si at go`morgenyoghurt er et sunt måltid. En slik yoghurt får blodsukkeret mitt til å sprette fra 2 til 27 på en halvtime (normalområdet er mellom 4 og 7-8). Det forteller meg at en sånn yoghurt er veldig søt, og at jeg vil få et sukkerkick på samme måte som om jeg spiser wienerbrød og drikker sjokolademelk. Mange lærere kan uttale seg om konsentrasjonsevne og uro med et slikt kosthold.

Unngå karbohydrater om kvelden: ja, egentlig er det ganske logisk. Hva er lettest å ta til på kvelden? Potetgull, sjokolade, kakao... ikke sunt på noen tid av døgnet, det. Spesielt ikke om kvelden når kroppen skal i hvile. Hvem trenger et lettvint energikick da?
Dersom en ikke er vant til å spise mye karbohydrater på kvelden, er ikke det kuren for å gå ned i vekt, så det må tilpasses hver enkelt.

Snop en gang i uka eller røyking? Vel, ingen av delene kan sies å være sunt. Snop en gang i uka og røyk en gang i uka er ikke like usunt som snop og røyk hver dag. Ingen av delene kan likevel sies å være "sunt", men vi er voksne folk og velger selv våre laster. Jeg røyker ikke, og har ikke tenkt å blande meg borti hvor ofte du spiser snop. Så da kan vi heller snakke om det vi er enige om, i stedet for det vi gjør som ikke er så sunt .
Lavkarbo og røyk er sunnere enn sukkersjokk og røyk. Snop en dag i uka er sunnere enn snop hver dag. I stedet for å fokusere på den usunne delen, velger jeg å se det som positivt at folk prøver å endre livet sitt litt.

Når det gjelder unger er vi på generelt plan enige. Nå har jeg begge deler av aktivitetsnivået representert hos mine unger, fra den som ikke vil annet enn å sitte ved et bord og leke til den som vil være ute fra 07 til 21 og finner det å sitte stille som helt grusomt. Jeg er "streng mamma" og lar ikke unger spise snop, sjokoladepålegg eller brunost hele uka. Jeg forer heller ikke ungene med tyggis fordi jeg ikke tror at det er sunt å alltid skulle ha noe å tygge på. Heldigvis er min eldste blitt så gammel at det ofte er et tema hva som er "godt og nyttig for kroppen". Dermed er salat og grønsaker noe som spises flere ganger i uka, men kampen mot søthungeren er også der. Minsten er mer som sin mor og avhengig av det salte. Der velges sjokoladen bort til fordel for popcorn eller potetgull. Heller ikke sunt, men også et "lørdagsgode".

Noen av naboungene har snop tilgjengelig på hverdagsbasis, og bruker gjerne snopet som "betaling" for at andre skal gjøre som de vil. Det er skremmende å se hva unger gjør for en sjokoladebit , men det er en annen diskusjon. Kanskje er vi nå for snille foreldre som ikke kan si nei, jeg får i allefall stadig høre hvor streng jeg er som sier nei til godterier seks dager i uka.

Trolltika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: En kombinasjon av Lindberg og Hexeberg tenker jeg
Gammel 09-04-11, 23:18   #15
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: slette profil?

*Sukk* enda ett innlegg om det samme gamle. Kan ikke bare MOD slette profilen da, eller sperre den så slipper vi oppgulp, oppgulp oppgulp. Og løgner om "masse" støtteerklæringer. kjøper at det var noen, men ikke "masse".

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that
Gammel 09-04-11, 23:19   #16
Trolltika
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Alder: 47
Innlegg: 192
Trolltika har en fantastisk aura rundt segTrolltika har en fantastisk aura rundt seg

Sv: slette profil?

Og når det gjelder å slette profilen: jeg synes ikke du trenger å gjøre det. Du har fått tilbakemeldinger flere steder på hva det er som får folk til å reagere. Det du skriver bærer preg av at du har funnet noe som har fungert for deg -og det er kjempeflott.

Problemet er bare at det nok ikke vil fungere like bra for meg. Du tror ikke poteter og brød er "farlig", og det er jo flott dersom ikke din kropp reagerer på det. Min kropp reagerer ikke som din, og jeg merker stor forskjell på kroppen når jeg spiser brød og poteter mot når jeg ikke gjør det. Dermed passer ikke dine sannheter for meg, og jeg blir oppgitt når du sier at du ikke tror poteter og brød er problemet fordi kaker og snop er et større problem. Joda, de er nok det, men små problemer er også problemer og siden jeg ikke spiser noe særlig av snop og kaker er brød og poteter ett av mine største problemer

Det er mulig at du er et forumtroll som er ute etter å provosere. Jeg velger likevel å svare på en "ordentlig måte" fordi det du skriver er mye av det samme som jeg hører fra dem som ikke har lest seg opp på hva lavkarbo handler om. De har funnet det som fungerer på dem, og er "frelst" og vil gjerne dele sin viten. Jeg har ei venninne som teller kalorier, spiser til faste klokkeslett og ikke kan spise etter åtte på kvelden selv om ho er sulten fordi ho kan legge på seg. Vi er enige om å være uenige, vi. Det vil jeg tro at du og jeg også kan bli, så lenge ingen av oss absolutt skal sitte med fasiten på hva som er rett. Det er flott at dine ting fungerer for deg, men ikke vent at det skal fungere for meg og prøv å forklare meg at jeg ville vært tynn dersom jeg ikke spiser snop om kvelden. (jeg sier ikke at det er det du sier, men gir et eksempel på noe som ville bli helt feil). Så lenge jeg ikke spiser snop om kvelden må det være noe annet som har gitt meg vektproblemer.

Trolltika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: En kombinasjon av Lindberg og Hexeberg tenker jeg
Gammel 09-04-11, 23:21   #17
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: slette profil?

Opprinnelig lagt inn av Trolltika, her.

Dette på samme måte som at jeg har hørt mange si at go`morgenyoghurt er et sunt måltid. En slik yoghurt får blodsukkeret mitt til å sprette fra 2 til 27 på en halvtime (normalområdet er mellom 4 og 7-8). Det forteller meg at en sånn yoghurt er veldig søt, og at jeg vil få et sukkerkick på samme måte som om jeg spiser wienerbrød og drikker sjokolademelk. Mange lærere kan uttale seg om konsentrasjonsevne og uro med et slikt kosthold.

27! Det er utrolig høyt! Da snakker man diabetes som har fått gå uten kontroll en stund vel?

To kollegaer satt i messa. Den ene spiste go'morgen-yoghurt og den andre drakk en halvliter med Coca-Cola.
Han som spiste go'morgen-yoghurt kommenterer til cola-drikkeren: "Vet du hvor mye sukker det er i colaen din?"
Han fikk tilbake: "Vet du hvor mye sukker det er i go'morgen-yoghurten din?"

Halvliter cola = ca 50g karbohydrater
Ett beger go'morgen-yoghurt = ca 40g karbohydrater

En stk kollega som sluttet å tro at go'morgen-yoghurten var sunn i alle fall. Den hadde jo nesten like mye sukker som en halvliter Coca-Cola!

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC
Gammel 09-04-11, 23:29   #18
Haga
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 27
Haga er på en erverdig vei

Sv: slette profil?

Søk på slett profil i søkefeltet så får du opp hvordan du skal gå frem....

Haga er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert
Gammel 09-04-11, 23:38   #19
Trolltika
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Alder: 47
Innlegg: 192
Trolltika har en fantastisk aura rundt segTrolltika har en fantastisk aura rundt seg

Sv: slette profil?

Opprinnelig lagt inn av Supera, her.

27! Det er utrolig høyt! Da snakker man diabetes som har fått gå uten kontroll en stund vel?

Neida, da snakker man om et alt for lavt blodsukker som måtte fås opp (hadde 2 i blodsukker da jeg målte, en sies å besvime av blodsukker rundt 1). Dermed spiste jeg en sånn yoghurt fordi jeg måtte få blodsukkeret opp i en fart, kan ikke risikere å svime av når en er alene hjemme .

Symptomene på lavt blodsukker forsvant i løpet av en halv time, og da skulle jeg måle for å se at det ikke ble for høyt. Det er ikke alltid like lett å vite hvor mye en skal spise for å få blodsukkeret passe høyt, derfor måler jeg alltid etterpå for å eventuelt kunne korrigere det med insulin dersom jeg har spist for mye. MEN tallet som da lyste på blodsukkerapparatet mitt gav meg også et sjokk, for jeg hadde ikke ventet at blodsukkeret skulle stige så mye på en halv time.

Så ute av kontroll en stund -nei, bare i underkant av en halv time

(som type 1-diabetiker vil jeg få enorme blodsukkerstigninger av søtsaker uansett så lenge jeg ikke har insulin i kroppen)

Trolltika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: En kombinasjon av Lindberg og Hexeberg tenker jeg
Gammel 09-04-11, 23:40   #20
Hildemor på slanking
Medlem
 
Hildemor på slanking sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Jeg bor i Dimmelsvik i Kvinnherad kommune
Alder: 53
Innlegg: 221
Hildemor på slanking er ny på veien

Sv: slette profil?

Hvis du velger å slette deg så får du ha takk for denne gang og velkommen igjen med ny profil og med et smil

__________________


Jeg er vel ikke overvektig- bare underhøy
Hildemor på slanking er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse
Gammel 10-04-11, 00:07   #21
karbofrøken
Juniormedlem
 
karbofrøken sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 41
karbofrøken er på en erverdig vei

Sv: slette profil?

Synes ikke du skal slette profilen din!

Jeg er helt enig med deg i at det virker til å være lav toleranse for å mene noe annet enn hva som er "mainstream" i lavkarboverden her inne, og det synes jeg er kjempetrist.

Det er STOR forskjell mellom den vanlige verden og lavkarbo-verden, og det bør derfor være rom for å diskutere ting utfra et "vanlig-verden-perspektiv" også. Som f.eks at havregrøt med banan er en sunn frokost. De fleste nordmenn tenker på dette som en sunn frokost, og egg og bacon som en usunn frokost. Vi har ingen rett til å uttale oss om at det er feil.

Jeg tror at mye av årsaken til overvektsepidemien ligger i inaktivitet, ja. I tillegg til et økende inntak av karbohydrater. Fysisk aktivitet gir jo åpning for opptak av sukker i cellene UTEN insulinfrigjøring - og er dermed i seg selv med å forhindre utvikling av glukoseintoleranse. Men det kreves jo at en er i regelmessig aktivitet da! Om en både dropper aktiviteten og spiser mye karbohydrater VIL en bli overvektig - eller få problemer med glukoseintoleranse på sikt. Men gener spiller også en rolle. Noen tåler flere år med sukker enn andre før symptomene kommer.

De aller fleste studier som sammenligner lavkarbo- og lavfettdietter mtp vektnedgang viser jo ca like resulateter på sikt, men et litt raskere vekttap med lavkarbo initialt. At du derfor går ned uten lavkarbo annet enn til kvelden synes jeg ikke er forbausende. Det viktige mtp vektnedgang er jo kaloriinntak og at en unngår og spise fett og karbohydrat i store mengder til samme måltid. Nå har jo lavkarbokosthold også en rekke andre fordeler enn vektnedgang, og mange spiser lavkarbo av andre grunner enn vekt. Meg deriblant.

Å ta deg fordi du spiser snop en gang i uken synes jeg er smålig. I vanlig verden er snop en gang i uken kjempebra! Og ja, som lege, kan jeg si at det er MYE bedre å spise snop en gang i uken enn å røyke! Jeg spiser lavkarbo, men spiser likevel noe karbohydratrikt innimellom. Forrige helg spiste jeg f.eks en melkesjokolade fordi jeg hadde lyst på det. Så lenge en ikke lever på ketolyse (hvilket en ikke bør gjøre om en ikke skal mye ned i vekt) så spiller ikke slike små avbrudd noen rolle. I alle fall ikke for meg!

Vil også kommentere at jeg synes det er frekt og kalle henne for et forumtroll. Hun setter fokus på noe som flere nok anser som et problem her inne, og det synes jeg er tøft. Som i alle andre diskusjoner må det også i lavkarbodiskusjoner være rom for mer enn ett syn på ting!

karbofrøken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo
Gammel 10-04-11, 00:15   #22
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 62
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: slette profil?

Opprinnelig lagt inn av karbofrøken, her.

Vil også kommentere at jeg synes det er frekt og kalle henne for et forumtroll. Hun setter fokus på noe som flere nok anser som et problem her inne, og det synes jeg er tøft. Som i alle andre diskusjoner må det også i lavkarbodiskusjoner være rom for mer enn ett syn på ting!


Men hun er et forumtroll...hvorfor tror du hun opprettet denne tråden da? Jo, for å få enda mer oppmerksomhet fra oss, liksom vi ikke har annet å bry oss om ....

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose.
Gammel 10-04-11, 00:19   #23
karbofrøken
Juniormedlem
 
karbofrøken sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 41
karbofrøken er på en erverdig vei

Sv: slette profil?

Ang. havregrøt-diskusjonen:

For "normale folk" (= de det er flest av i Norge, altså de som sverger til Statens Ernæringsråds anbefalingre om høykarbo og lavfett. Merk dere at jeg ikke setter = mellom normale og "dem som har rett", så slipper vi den diskusjonen!) som IKKE har diabetes el glukoseintoleranse, vil ikke en porsjon havregrøt med banan gi en voldsom blodsukkerstigning. Det er jo noe av grunnen til at vi har insulin. Sukkeret vil jo taes opp i cellene og dermed holde blodsukkeret noenlunde stabilt. Selvsagt gir det mer svingninger enn et hardkokt egg - men synes det blir feil å kalle dette et kjempehopp som gir sterk sultfølelse etter kort tid. Slik er det ikke for majoriteten av friske nordmenn.

Hva som er sunt blir en diskusjon om hva en tror på. For de som tror på høykarbo er ikke bacon sunt heller. Og dersom vi ønsker at flere skal få øynene opp for lavkarbo synes jeg det er riktig å kunne diskutere utfra et høykarbo-prespektiv her inne også. Vi har jo alle vært der selv en gang...

Men dette er vel strengt tatt off-topic?

karbofrøken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo
Gammel 10-04-11, 00:20   #24
karbofrøken
Juniormedlem
 
karbofrøken sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 41
karbofrøken er på en erverdig vei

Sv: slette profil?

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma, her.

Men hun er et forumtroll...hvorfor tror du hun opprettet denne tråden da? Jo, for å få enda mer oppmerksomhet fra oss, liksom vi ikke har annet å bry oss om ....

Forumtroll el ikke - så synes jeg det er en viktig diskusjon og ta, og kunne fint startet en tråd om emnet selv. Har forøvrig ikke lest noen andre innlegg av TS enn dette, så kan ikke uttale meg om mer enn det hun nevner her - og det er jeg enig med henne i.

karbofrøken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo
Gammel 10-04-11, 00:24   #25
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: slette profil?

Opprinnelig lagt inn av karbofrøken, her.

Ang. havregrøt-diskusjonen:

For "normale folk" (= de det er flest av i Norge, altså de som sverger til Statens Ernæringsråds anbefalingre om høykarbo og lavfett. Merk dere at jeg ikke setter = mellom normale og "dem som har rett", så slipper vi den diskusjonen!) som IKKE har diabetes el glukoseintoleranse, vil ikke en porsjon havregrøt med banan gi en voldsom blodsukkerstigning. Det er jo noe av grunnen til at vi har insulin. Sukkeret vil jo taes opp i cellene og dermed holde blodsukkeret noenlunde stabilt. Selvsagt gir det mer svingninger enn et hardkokt egg - men synes det blir feil å kalle dette et kjempehopp som gir sterk sultfølelse etter kort tid. Slik er det ikke for majoriteten av friske nordmenn.

Hva som er sunt blir en diskusjon om hva en tror på. For de som tror på høykarbo er ikke bacon sunt heller. Og dersom vi ønsker at flere skal få øynene opp for lavkarbo synes jeg det er riktig å kunne diskutere utfra et høykarbo-prespektiv her inne også. Vi har jo alle vært der selv en gang...

Men dette er vel strengt tatt off-topic?

Kjenner jeg vipper frem og tilbake
Aner snart ikke hva jeg skal tro (eller spise)

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo
Lukket tråd


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Endring av profil *Tussi* Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger 5 18-04-05 15:13


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no