Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Lukket tråd
 
Trådverktøy
Gammel 29-06-12, 13:15   #15451
Kanskje
Seniormedlem
 
Kanskje sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Hordaland
Innlegg: 1.046
Kanskje har en fantastisk aura rundt segKanskje har en fantastisk aura rundt seg

Re: Sv: Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Supera, her.

Er det virkelig så utenkelig at ikke alle verdens sanger finnes på wimp? Fant den på spotify forresten. Der er artist "Nayer" og låtnavn "Suave (Kiss Me) (Feat. Mohombi & Pitbull).

Hehe wimp er helt nytt for meg, så jeg trodde man fant alt der jeg. Skulle være flink å ikke laste ned fra nettet.
får finne den på spotify da

__________________
Kanskje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ikke noe akuratt nå
Gammel 30-06-12, 13:50   #15452
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Jeg har nå hatt den hittils dårligste reaksjonen på karbomat jeg har hatt siden jeg begynte med lavkarbo.. 5 minutter etter jeg spiste en kvart skive brød, måtte jeg spy som en gris. Rakk egentlig ikke å bli dårlig engang, kjente bare at NÅ kommer den i retur.. Etterpå var formen helt finfin igjen. Andre som har opplevd noe sånt? Eller kan det være tegn på at jeg har utviklet en intoleranse for noe i brødet, eller at kroppen først nå klarer å vise at den egentlig ikke tåler det..?

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 30-06-12, 15:03   #15453
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av shailene, her.

Jeg har nå hatt den hittils dårligste reaksjonen på karbomat jeg har hatt siden jeg begynte med lavkarbo.. 5 minutter etter jeg spiste en kvart skive brød, måtte jeg spy som en gris. Rakk egentlig ikke å bli dårlig engang, kjente bare at NÅ kommer den i retur.. Etterpå var formen helt finfin igjen. Andre som har opplevd noe sånt? Eller kan det være tegn på at jeg har utviklet en intoleranse for noe i brødet, eller at kroppen først nå klarer å vise at den egentlig ikke tåler det..?

Siden vegetarianere som begynner å gjeninnføre dyreprotein ikke plages av sånne reaksjoner så tipper jeg på det siste... Men jeg heller også mot teorien om at ikke mange av oss hadde tålt dagens korn om vi ikke hadde blitt tilvent det mens vi var små og immunsystemet fremdeles underutviklet. Et radikalt syn, jeg vet det...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere.
Gammel 30-06-12, 23:18   #15454
vaskeklut
Seniormedlem
 
vaskeklut sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 36
Innlegg: 3.402
vaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Til uka har jeg tenkt å lage langtidsstekte nakkekottiser. Jeg har til nå vært litt mindre begeistret for nakkekoteletter pga at jegi kke har opplevd at fettmarmoreringen har smeltet nok. Så nå skal jeg gi det en ny sjanse og tenkte på langtidssteking. Hvordan går jeg fram for å få de mørest mulig? Hvor varmt, hvor lenge? Og atte hjælp?

__________________


vaskeklutpaleoblogg
vaskeklut er avlogget   Min kostholdsfilosofi: whole30-ish / paleo
Gammel 30-06-12, 23:29   #15455
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut, her.

Til uka har jeg tenkt å lage langtidsstekte nakkekottiser. Jeg har til nå vært litt mindre begeistret for nakkekoteletter pga at jegi kke har opplevd at fettmarmoreringen har smeltet nok. Så nå skal jeg gi det en ny sjanse og tenkte på langtidssteking. Hvordan går jeg fram for å få de mørest mulig? Hvor varmt, hvor lenge? Og atte hjælp?

Sjekk i oppskriftene til Gerd. Skal være en oppskrift med kottiser stekt mellom folie. Jeg syns de blir himmelske på den måten, Gubben likte det ikke........

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;)
Gammel 30-06-12, 23:30   #15456
silje21
Seniormedlem
 
silje21 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sørlandet
Alder: 34
Innlegg: 736
silje21 har en fantastisk aura rundt segsilje21 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut, her.

Til uka har jeg tenkt å lage langtidsstekte nakkekottiser. Jeg har til nå vært litt mindre begeistret for nakkekoteletter pga at jegi kke har opplevd at fettmarmoreringen har smeltet nok. Så nå skal jeg gi det en ny sjanse og tenkte på langtidssteking. Hvordan går jeg fram for å få de mørest mulig? Hvor varmt, hvor lenge? Og atte hjælp?

vel, om det går greit med fløtegratinerte langstekte sååå:

Forvarmer ovnen, bruker ca 160 grader.
Jeg pleier "flash"steke de på hver side, ca 1 min på hver, god varm panne. Så i ildfast form, med valgfritt krydder og fløte (mulig det går uten også? vet ikke)
Så slenger jeg formen inn i ovnen i ca 1 1/2 til 2 timer. Detter fra hverandre, og er gode også.

__________________




SiljeC sin Journal
silje21 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse/ketogent
Gammel 01-07-12, 00:00   #15457
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Sv: Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Siden vegetarianere som begynner å gjeninnføre dyreprotein ikke plages av sånne reaksjoner så tipper jeg på det siste... Men jeg heller også mot teorien om at ikke mange av oss hadde tålt dagens korn om vi ikke hadde blitt tilvent det mens vi var små og immunsystemet fremdeles underutviklet. Et radikalt syn, jeg vet det...

Hmm.. Nei, vet ikke jeg. Jeg spiste ikke noe annet hverken før eller etter brødskalken, og hadde ikke pålegg på engang, så jeg vet det er brødet jeg reagerte på.. Er bare 1 mnd siden sist jeg spiste hvetebrød, så er litt rart hvis jeg plutselig ikke tåler det.. Men jeg har holdt meg 100% unna alt som inneholder det minste spor av gluten sånn ellers de siste månedene, bare for å se om det gjorde noe forskjell (egentlig vært litt skeptisk til at alle liksom skal ha alskens intoleranser nå til dags, men så ser man jo... ).

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 01-07-12, 00:35   #15458
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut, her.

Til uka har jeg tenkt å lage langtidsstekte nakkekottiser. Jeg har til nå vært litt mindre begeistret for nakkekoteletter pga at jegi kke har opplevd at fettmarmoreringen har smeltet nok. Så nå skal jeg gi det en ny sjanse og tenkte på langtidssteking. Hvordan går jeg fram for å få de mørest mulig? Hvor varmt, hvor lenge? Og atte hjælp?

Sorry, men æsj er det godt å lage is av det altså? Vel, de lager egg-og-bacon-is på Fat Duck (visstnok verdens beste restaurant) så kanskje det er godt?

Det skjer noe med kollagenet rundt 63ºC. Så pass på at kjøttet er varmet opp til minst det.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC
Gammel 01-07-12, 01:34   #15459
vaskeklut
Seniormedlem
 
vaskeklut sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 36
Innlegg: 3.402
vaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Supera, her.

Sorry, men æsj er det godt å lage is av det altså? Vel, de lager egg-og-bacon-is på Fat Duck (visstnok verdens beste restaurant) så kanskje det er godt?

Det skjer noe med kollagenet rundt 63ºC. Så pass på at kjøttet er varmet opp til minst det.

is..?

__________________


vaskeklutpaleoblogg
vaskeklut er avlogget   Min kostholdsfilosofi: whole30-ish / paleo
Gammel 01-07-12, 02:21   #15460
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut, her.

is..?

Ja, du skrev nakkekottiser. Sorry, jeg bare får litt fnatt av å kalle alt mulig med is-endelse og følte for å misforstå med vilje.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC
Gammel 01-07-12, 08:50   #15461
OnMyOwn
Medlem
 
OnMyOwn sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Porsgrunn
Innlegg: 61
OnMyOwn er på en erverdig vei

Sv: Re: Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Runegutt, her.

Se på kjønnsfordelingen i barnehage. Det blir ikke for lite pandurokunst.
Det er mannemangel i barnehagene. Ungene trenger kroppslige utfordringer også.

Menn er ikke synonymt med grovmotorisk aktivitet

OnMyOwn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 01-07-12, 09:07   #15462
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut, her.

Til uka har jeg tenkt å lage langtidsstekte nakkekottiser. Jeg har til nå vært litt mindre begeistret for nakkekoteletter pga at jegi kke har opplevd at fettmarmoreringen har smeltet nok. Så nå skal jeg gi det en ny sjanse og tenkte på langtidssteking. Hvordan går jeg fram for å få de mørest mulig? Hvor varmt, hvor lenge? Og atte hjælp?

Har aldri prøvd å langsteke koteletter men det skal jeg jammen meg prøve for jeg synes også at fettmarmoreringen ikke forsvinner nok og spiser derfor lite svin.

Har ikke prøvd det på koteletter, men bruker kun det når jeg steiker ribbe. Er det eneste typen ribba jeg spiser. Oppskrifta finner du HER, muligens den kan modifiseres til andre typer kjøtt?

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose
Gammel 01-07-12, 13:25   #15463
vaskeklut
Seniormedlem
 
vaskeklut sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 36
Innlegg: 3.402
vaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

takk, alle! skal få lagd i løpet av uka en gang

__________________


vaskeklutpaleoblogg
vaskeklut er avlogget   Min kostholdsfilosofi: whole30-ish / paleo
Gammel 01-07-12, 17:00   #15464
LibraGirl
Seniormedlem
 
LibraGirl sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Bodø
Alder: 35
Innlegg: 688
LibraGirl er ny på veien

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

I ett bryllup på ca 100gjester, hva er reelt å sette opp som alkohol budsjett? Vi står for alkohol hele kvelden å hva bør jeg regne i mat (har ikke bestemt meny enda men vil ha noe å gå etter ihht oppsett av budsjettet)

__________________


LibraGirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ca 50-60gkh pr dag
Gammel 01-07-12, 17:06   #15465
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av LibraGirl, her.

I ett bryllup på ca 100gjester, hva er reelt å sette opp som alkohol budsjett? Vi står for alkohol hele kvelden å hva bør jeg regne i mat (har ikke bestemt meny enda men vil ha noe å gå etter ihht oppsett av budsjettet)

Skal du lage mat selv eller bestille, skal dere leie et sted eller ha det fek "på låven"? Satser du på 3- retters eller sodd eller spekemat?
Skal dere ha åpen bar, eller kjøpe inn alkoholen selv over tid?

Mange ting som spiller inn! Vi leide et sted der de lagde maten, så vi betalte pr kuvert. Mener det var 560,-, men det var 17 år siden.
Mamma sto for alkoholen og vi fikk alle osmikke skulle bruke kvotene sine til å kjøpe for oss de 2 siste årene før bryllupet! Kjøpte bare vin og øl her i landet!
Laget all maten til konfirmasjon for 4 år siden, kjøpe inn i løpet av året før på tilbud etc og slapp billig unna til 30 pers.

Så hvordan du vil ha det, har enormt mye å si for sluttsummen!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;)
Gammel 01-07-12, 17:37   #15466
ElisaT
Medlem
 
ElisaT sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Telemark
Alder: 53
Innlegg: 383
ElisaT er en juvelElisaT er en juvelElisaT er en juvel

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Skal du lage mat selv eller bestille, skal dere leie et sted eller ha det fek "på låven"? Satser du på 3- retters eller sodd eller spekemat?
Skal dere ha åpen bar, eller kjøpe inn alkoholen selv over tid?

Mange ting som spiller inn! Vi leide et sted der de lagde maten, så vi betalte pr kuvert. Mener det var 560,-, men det var 17 år siden.
Mamma sto for alkoholen og vi fikk alle osmikke skulle bruke kvotene sine til å kjøpe for oss de 2 siste årene før bryllupet! Kjøpte bare vin og øl her i landet!
Laget all maten til konfirmasjon for 4 år siden, kjøpe inn i løpet av året før på tilbud etc og slapp billig unna til 30 pers.

Så hvordan du vil ha det, har enormt mye å si for sluttsummen!

Enig med Kitt!

Jeg har arrangert endel bryllup, og hvis dere skal sitte til bords gjennom tre retter bør du regne rundt 1 flaske vin pr person. Det du må tenke på er hvor mange taler blir det (mange taler=mye skåling og drikking), er det mange som skal kjøre/er gravide blir det mindre. Alt dette har innvirkning på hvor mye drikke som går ned. Og så spørs det jo hvordan gjestene dine er, men det vet du best selv .

Det er også vanlig å levere ut "bonger" til drikke etter middagen ved feks å legge de under kuvertasjetten. Dette er en rydding og grei måte å gjøre det på, får folk 3 bonger pleier det å holde til alle. Og de fleste har konjakk/likør til kaffe/kake inkludert.

Hvis du skal ha bryllupet på et hotell eller liknende må du nok regne fra 600,- og oppover pr kuvert for 3-retter.

Det jeg alltid har synes har vært veldig greit er nok folk har et budsjett å jobbe ut i fra. Da blir det ingen overraskelser når regningen skal betales.

Bare spør hvis du lurer på noe mer .

__________________
Best som gjest!
ElisaT er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse
Gammel 01-07-12, 18:58   #15467
LibraGirl
Seniormedlem
 
LibraGirl sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Bodø
Alder: 35
Innlegg: 688
LibraGirl er ny på veien

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Takk blir nok å lage det meste selv, 3retters. å leie noen til å stå på kjøkkenet er planen stor familie som er glad i en fest så det meste blir tilberedt på forhånd festen blir holdt på samfunnshus eller turisthytta så alt av drikkevarer stiller vi med tenkte å handle vin å øl på grensa å eventuelt sprit om vi ikke lager den selv

__________________


LibraGirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ca 50-60gkh pr dag
Gammel 01-07-12, 19:10   #15468
ElisaT
Medlem
 
ElisaT sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Telemark
Alder: 53
Innlegg: 383
ElisaT er en juvelElisaT er en juvelElisaT er en juvel

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av LibraGirl, her.

Takk blir nok å lage det meste selv, 3retters. å leie noen til å stå på kjøkkenet er planen stor familie som er glad i en fest så det meste blir tilberedt på forhånd festen blir holdt på samfunnshus eller turisthytta så alt av drikkevarer stiller vi med tenkte å handle vin å øl på grensa å eventuelt sprit om vi ikke lager den selv

Håper du satser på å leie inn noen til å lage maten og ordne alt på selve dagen, husk at det er din bryllupsdag, og da skal du tenke på deg og brudgommen, og ikke noe annet!

Jeg har arrangert bryllup hvor brudeparet/familien har skullet ordne mye selv, og det er viktig å være klar over at det er mye arbeid. Feks tar det ganske lang tid å dekke et bord til 100 personer... Men med god planlegging og mange gode hjelpere går det bra.

Det blir veldig mye billigere å kjøpe inn drikken selv, og bor du nærme grensen er du heldig !

__________________
Best som gjest!
ElisaT er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse
Gammel 01-07-12, 22:57   #15469
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Prosentandelen kakao i sjokolade, er det bare kakaomasse i forhold til kakaoråvarer eller er det alt? Altså, 70% kakao, er det 70% kakaomasse og 30% kakaosmør + eventuell søtning og tilsetninger, eller er det 70% kakaoråvarer og 30% søtning og tilsetninger? Eller ingen av delene?

Jeg lagde denne sjokoladen i går:
200g kakaomasse
100g sukrin
2 ts lecitin
Proteinpulver med peanøttsmak til konsistensen ble som en tykk deig. Det ble ca 150g, tror jeg.

Hvor høy kakaoprosent har denne sjokoladen da?

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC
Gammel 02-07-12, 00:18   #15470
amritam
Medlem
 
amritam sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 429
amritam har en fantastisk aura rundt segamritam har en fantastisk aura rundt seg

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Supera, her.

Prosentandelen kakao i sjokolade, er det bare kakaomasse i forhold til kakaoråvarer eller er det alt? Altså, 70% kakao, er det 70% kakaomasse og 30% kakaosmør + eventuell søtning og tilsetninger, eller er det 70% kakaoråvarer og 30% søtning og tilsetninger? Eller ingen av delene?

Jeg lagde denne sjokoladen i går:
200g kakaomasse
100g sukrin
2 ts lecitin
Proteinpulver med peanøttsmak til konsistensen ble som en tykk deig. Det ble ca 150g, tror jeg.

Hvor høy kakaoprosent har denne sjokoladen da?

Jeg er temmelig sikker på at kakaoinnholdet = kakaomasse + kakaosmør. Så en vanlig 70% sjokolade man kjøper i butikken inneholder typisk i underkant av 30% sukker - litt avhengig av om de har tilsatt annen fyllmasse selvfølgelig, men det virker ikke som det er så vanlig å tilsette så mye annet som veier noe særlig (når det gjelder mørk sjokolade).

amritam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalderkost med allergiske begrensninger
Gammel 02-07-12, 00:40   #15471
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av amritam, her.

Jeg er temmelig sikker på at kakaoinnholdet = kakaomasse + kakaosmør. Så en vanlig 70% sjokolade man kjøper i butikken inneholder typisk i underkant av 30% sukker - litt avhengig av om de har tilsatt annen fyllmasse selvfølgelig, men det virker ikke som det er så vanlig å tilsette så mye annet som veier noe særlig (når det gjelder mørk sjokolade).

Sier man egentlig at hvit sjokolade har høy kakaoprosent? Hvis det er kakaomasse + kakaosmør, da kan jo hvit sjokolade være høy kakaoprosent også da. Så det blir vel ikke helt riktig... Bare kakaomasse i så fall vel?

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC
Gammel 02-07-12, 01:04   #15472
amritam
Medlem
 
amritam sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 429
amritam har en fantastisk aura rundt segamritam har en fantastisk aura rundt seg

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Supera, her.

Sier man egentlig at hvit sjokolade har høy kakaoprosent? Hvis det er kakaomasse + kakaosmør, da kan jo hvit sjokolade være høy kakaoprosent også da. Så det blir vel ikke helt riktig... Bare kakaomasse i så fall vel?

Jeg vet ikke om man egentlig snakker om kakaoprosent når det gjelder hvit sjokolade. Det er visst ikke alle som vil anerkjenne det som sjololade engang, og av og til inneholder den ikke kakaosmør heller, men er laget med andre oljer.

amritam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalderkost med allergiske begrensninger
Gammel 02-07-12, 01:06   #15473
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av amritam, her.

Jeg vet ikke om man egentlig snakker om kakaoprosent når det gjelder hvit sjololade. Det er visst ikke alle som vil anerkjenne det som sjololade engang, og av og til inneholder den ikke kakaofett heller, men er laget med andre oljer.

Jeg har ikke hørt om at de nevner noe om kakaoinnhold i hvit sjokolade... Så jeg tror det er snakk om kakaomasse / total vekt. Så den sjokoladen jeg lagde i går med masse proteinpulver i endte med ca 45% kakaoprosent, tror jeg.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC
Gammel 02-07-12, 01:10   #15474
amritam
Medlem
 
amritam sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 429
amritam har en fantastisk aura rundt segamritam har en fantastisk aura rundt seg

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Supera, her.

Jeg har ikke hørt om at de nevner noe om kakaoinnhold i hvit sjokolade... Så jeg tror det er snakk om kakaomasse / total vekt. Så den sjokoladen jeg lagde i går med masse proteinpulver i endte med ca 45% kakaoprosent, tror jeg.

Jeg er litt forvirret nå, laget du hvit sjokolade? I så fall laget du den vel på kakaosmør og ikke kakaomasse?

amritam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalderkost med allergiske begrensninger
Gammel 02-07-12, 01:16   #15475
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av amritam, her.

Jeg er litt forvirret nå, laget du hvit sjokolade? I så fall laget du den vel på kakaosmør og ikke kakaomasse?

Nei, jeg laget i utgangspunktet mørk sjokolade. Men så ble det litt eksperimentering og så endte jeg opp med å blande med proteinpulver med peanøttsmak. Resultatet ble veldig bra! Jeg brukte kun kakaomasse og null kakaosmør. Har litt lite kakaosmør igjen, men hadde mye kakaomasse.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC
Lukket tråd


Aktive brukere som ser på denne tråden: 2 (0 medlemmer 2 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Enkle middager psilocybe Lavkarbo generelt 14 30-08-09 12:28
Noen som har vært på korte eller lange interaillturer? mofe Generell diskusjon 2 13-03-09 23:56
Enkle middagstips limala Oppskrifter 2 18-02-09 18:39
Korte treningsøkter er bra? Marianne Trening 14 30-01-05 17:34


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no