Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Diabetes og Ketolyse

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-08-08, 09:20   #1
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Diabetes og Ketolyse

Er det noen som har erfaring med Dia2 og Ketolyse?
Bivirkninga av mitt nye kosthold (Fedon/KOS) har desverre gått feil vei etter røykestoppen. Vurderer å prøve ketolyse, men er spent på om dette er smart.
Jeg bruker ikke insulin. Tar en Metformin i døgnet. Dåktern lovte å fjerne den når røyken forsvant.
Blodtrykket er også høyt, så jeg får blodtrykksmedusin.

Så spørsmålet er: Går Ketolyse, Dia2 og Høytrykk noenlunde bra sammen, eller skal jeg fortsette der jeg er, og bare smøre meg med tålmodighet?

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 10:08   #2
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Diabetes og Ketolyse

Opprinnelig lagt inn av Runegutt, her.

Er det noen som har erfaring med Dia2 og Ketolyse?
Bivirkninga av mitt nye kosthold (Fedon/KOS) har desverre gått feil vei etter røykestoppen. Vurderer å prøve ketolyse, men er spent på om dette er smart.
Jeg bruker ikke insulin. Tar en Metformin i døgnet. Dåktern lovte å fjerne den når røyken forsvant.
Blodtrykket er også høyt, så jeg får blodtrykksmedusin.

Så spørsmålet er: Går Ketolyse, Dia2 og Høytrykk noenlunde bra sammen, eller skal jeg fortsette der jeg er, og bare smøre meg med tålmodighet?

Etter som jeg har skjønt her inne, så er ketolyse gunstig for mye, bl.a diabetes 2, høyt blodtrykk, allergier, hormonrelaterte plager osv.

MEN det anbefales ikke å starte med "selvmedisinering" når man har diabetes, det bør alltid gjøres i samråd med lege!!
Selv har jeg en i familien som jeg gjerne ville hatt over på ketolyse/lavkarbo pga diabetes. Denne personen har lovt å ta det opp med legen, og også forvisse seg om at legen VET hva ketolyse er og ikke bare terper på at fett er usunt, spis karbohydrater og bruk insulin.
Jeg har bedt vedkommende om å spørre og grave og be om dokumentasjon på en evt påstand om at ketolyse er skadelig for en diabetiker.

Det bør du også gjøre. Les om ketolyse og noter punkter som du kan diskutere med legen din.

Kjempefint at du holder deg røykfri, Runegutt!!!

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 10:34   #3
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: Diabetes og Ketolyse

Ikke noe selvemdusinering her nei.
Skal prøve geriljakardio ut uka, og se hva som skjer først

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 12:24   #4
vossajinto
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 177
vossajinto er på en erverdig vei

Sv: Diabetes og Ketolyse

Har hørt man skal være veldig forsiktig med lavkarbo generelt når man har diabetes.. og at det kan være spessielt farlig dersom man har dia1..

Vet ikke helt hvordan Dia2 fungerer med ketolyse.. skal spørre en venninde, ho kjem på middag kveld(thihi.. så då skal eg spørre å grave).. Ho har hatt dia1 sian ho va 2-3år.. Så eg tror ho veit det meste om slikt..



Ps..
ta et søk her på forumet på diabetes.. da finner du flere linker til Tråder om dia2 og lavkarbo..

__________________




Sist redigert av vossajinto : 25-08-08 kl 12:34.
vossajinto er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 13:15   #5
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Diabetes og Ketolyse

lavkarbo gir naturlig blodsukkerkontroll uten behov for insulin. Så enkelt er det. Dia1 har liten produksjon av insulin slik at blodsukkeret reguleres dårlig. Å spise lite karbo og å gå mest på fettforbrenning er IKKE farlig for dia.

Men omlegging av kosthold tar tid og er ikke gjort på timer, men heller på uker og måneder. Tålmodighet, lavkarbo, lav GI og nok fett og normalt med protein så kan jeg ikke skjønne at du skal leve bedre og bli bedre med alle plagene. Men ingen karbo (som ketose er) er litt ekstremt og ikke en normal diett i mitt hode.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 14:49   #6
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: Diabetes og Ketolyse

Første Geriljamorgen gjennomført.
Pæææs.
Knærne mine likte det dårlig.
Blir sykkel i morgen tidlig, gerilja mandag, onsdag, fredag.

Ut over vonde knær, føles det skjønt, og jeg renner på toalettet hele tida. Tar det som et tegn på at kroppen har fått sjokka igang forbrenninga.

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 15:19   #7
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Diabetes og Ketolyse

Jeg har dia2 og har fått et mye mer stabilt blodsukker etter at jeg gikk over til ketolyse. Legen min er heltent og syns det er flott!
Bruker fortsatt Metformin, da, håper å trappe ned på dem etter som kiloene forsvinner!

Torkil sier vel også at ketolyse er bra for dia2, men ikke dia1. (Finner ikke boka mi akkurat nå)

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 16:59   #8
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: Diabetes og Ketolyse

Udmerket. Takk for svarene.
Skal prøve Geriljakardio denne uka først, sammen med min normale Fedonmat.
Hjelper ikke dette, er jeg frista til Ketose.

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 17:17   #9
Belseblubb
Medlem
 
Belseblubb sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 212
Belseblubb er en juvelBelseblubb er en juvelBelseblubb er en juvel

Sv: Diabetes og Ketolyse

Opprinnelig lagt inn av Runegutt, her.

Første Geriljamorgen gjennomført.
Pæææs.
Knærne mine likte det dårlig.
Blir sykkel i morgen tidlig, gerilja mandag, onsdag, fredag.

Kan jeg spørre: Hva er det denne geriljatreningen så mange snakker om går ut på?

__________________
Her skal man få en fin, stor mage i månedene fremover, men prøver å unngå unødvendig vektoppgang med lavkarbo.

Min journal
Belseblubb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 17:49   #10
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: Diabetes og Ketolyse

Geriljakardio er (med forbehold om at jeg har bomma heilt) et lynprogram i kondisjon, som også forbrenner endel.

Programmet er bygd opp av 3 fireminuttersøkter.

4 minutter oppvarming (ca 50% av maks)
4 minutter intervall (20sek løp som en tulling+10 sec pause, gjenta ) Det blir totalt 8 løpinger
4 minutter nedvarming (ca 50% av maks)

Er ferdig med første dag.
+siden er, man blir ferdig med å ødelegge seg selv relativt fort
- Det mest slitsomme lungene mine har prøvd

Er varmere i kroppen enn jeg har vært på lenge, så spent hvordan vekta slår ut i løpet av uka.

Ser ut som at Geriljakardio skal trenes 3 dager i uka.
Det tror jeg også kroppen min er enig i.

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Gammel 30-08-08, 21:54   #11
Antoinette6
Seniormedlem
 
Antoinette6 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Asker
Alder: 63
Innlegg: 11.116
Antoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastisk

Sv: Diabetes og Ketolyse

Jeg har den såkalte LADA, altså en type 1 - diabetes som 'slår ut' i voksen alder. Den er insulinavhengig og jeg tar både langtidsvirkende insulin ( en gang i døgnet, Levemir ) og korttidsvirkende insulin før hvert måltid. Jeg har nå gått på Atkins-kuren i 6 dager og opplever at insulindosene mine er mer enn halvert.

Finnes det noen her inne med Type 1 diabetes ?

Antoinette6 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 31-08-08, 13:11   #12
Polly
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2008
Alder: 43
Innlegg: 21
Polly er på en erverdig vei

Sv: Diabetes og Ketolyse

Jepp, har diabetes type 1. Går på generell lavkarbo, altså kutte ut poteter, ris, pasta og brød. Merkar stoooor forskjell på blodsukkeret, treng mindre dosar med insulin. Lavkarbo anbefalast på det sterkaste til alle diabetikarar!

Men når det gjeld ketolyse og dia type 1, er eg usikker på om dette er å anbefale... Har ikkje tatt problemstililnga opp med legen min, då dette i utgangspunktet aldri har vore aktuelt for meg. Nokon andre som veit noko meir?

Polly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav-karbo Svar med sitat
Gammel 01-09-08, 01:01   #13
Wilhelmina
Juniormedlem
 
Wilhelmina sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Stavanger
Innlegg: 36
Wilhelmina er på en erverdig vei

Sv: Diabetes og Ketolyse

Jeg hart en mild diabetes type 2. bruker ingen medisiner eller noe.
Men etter at jeg begynte på kuren så har blodsukkret vært mer stabilt og jeg har vært uten hodepine som jeg hadde før pga. for høyt blodsukker.
Så jeg er positiv til dette.
Ikke er jeg like sulten som før, eneste er at jeg helst må spise noe om kvelden slik at blodsukkeret mitt holdes stabilt hele natten til morgen etterpå.
Å det beste av alt, det fungerer.
man går ned i vekt.
Diabeteslegen mente at dette var en ekstrem diett men sa at jeg kunne jo prøve noen måneder å se.
Sjekke blodsukkeret flere ganger om dagen for å se hvordan det ligger ann.
Før måltid og to timer etterpå for å se hvordan man reagerer på maten.
mye måling,men absolutt verd det.

så jeg bli absolutt å fortsette til jeg har nådd mitt mål.

__________________
Jeg har gått ned ...



Wilhelmina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Svar

Emneord
diabetes, høyt blodtrykk, ketogen


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ketolyse/lavkarbo og Diabetes 2 Teodora Ketolysekuren 12 31-12-07 14:16
Ketolyse og diabetes Sweetflower Ketolysekuren 9 26-10-07 09:02
Diabetes 2 ? chili Ketolysekuren 11 02-04-07 21:20
Nye med diabetes janmesi Lavkarbo generelt 2 11-05-06 18:46
Diabetes 2 Tingeling Lavkarbo generelt 3 07-05-05 23:18


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no