Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Ønsker oppskrift på karamellpudding med tagatose

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-12-11, 22:36   #1
Lindemor
Seniormedlem
 
Lindemor sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 2.412
Lindemor er en juvelLindemor er en juvelLindemor er en juvel

Ønsker oppskrift på karamellpudding med tagatose

Hei!

Siden tagatose lar seg karamellisere så har jeg lyst til å forsøke å lage karamellpudding til jul. Er det noen som har en oppskrift som de anbefaler?

__________________
Min journal:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=45466

Lindemor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-12-11, 23:57   #2
Ennah79
Medlem
 
Ennah79 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Alder: 44
Innlegg: 353
Ennah79 er ny på veien

Sv: Ønsker oppskrift på karamellpudding med tagatose

Dytter og venter med deg

__________________



Dagboken min Små delmål - på en lang vei å gå Oppstart 1. oktober-gjengen
Ennah79 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - fortsatt vekttap Svar med sitat
Gammel 21-12-11, 00:18   #3
Mariann S
Seniormedlem
 
Mariann S sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Sunnmøre
Alder: 56
Innlegg: 1.353
Mariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt av

Sv: Ønsker oppskrift på karamellpudding med tagatose

Eg har nettopp laga creme brulee, og den vart nydelig og veldig enkel å gjere om til lavkarbo
Den oppskrifta finn du her.
Då vil eg tru at karamellpudding må vere like enkel....
Originaloppskrifta mi:

Original:........................................O mgjort:
5 egg ...........................................5 egg
4 ss sukker ....................................2 ss tagatesse
½ ts vaniljesukker ...........................½ ts bourbonvanilje
6 dl h-melk ....................................3 dl fløte + 3 dl vatn (eller 6 dl fløte)

Ca 1 dl tagatesse til karamellisering. Dryss tagatessen oppi forma og sett forma på plata.
Etterkvart som det smeltar og karamelliserar seg ’hell’ det oppetter kantane.
Pisk egg, tagatesse og vanilje sammen. Rør til tagatessen er oppløst. Tilsett fløte/vatn.
Sil blandinga opp i forma. Sett den i kald ovn i vannbad. 125 grader, lat den stå til den er stiv – ca 1-2 timar.
Stikk ei skje litt nedi puddingen, er den ferdig vil ingenting henge på skjeia.

Mariann S er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo, BMI 21 ♥ Svar med sitat
Gammel 21-12-11, 00:37   #4
Luguber
Juniormedlem
 
Luguber sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Oslo
Alder: 39
Innlegg: 24
Luguber er på en erverdig vei

Sv: Ønsker oppskrift på karamellpudding med tagatose

Opprinnelig lagt inn av Lindemor, her.

Hei!

Siden tagatose lar seg karamellisere så har jeg lyst til å forsøke å lage karamellpudding til jul. Er det noen som har en oppskrift som de anbefaler?

Har ikke prøvd den selv, men denne ser god ut: http://lavkarbohverdag.com/2011/12/0...aramellpudding
Du trenger:
1 dl Tagatesse til karamell
4 egg
2 ss Tagatesse
1 ss Sukrin Melis
1 ts økologisk vanilje
5 dl helmelk
1 dl fløte

Slik gjør du det:
Finn fram formene som skal brukes. Du kan selvsagt også lage puddingen i en brødform ( 1 liters form), men vi valgte altså de små formene. Sett dem på en varm plate og la de stå og bli varme. Samtidig varmer du opp en stekepanne på en annen plate.
Når pannen er varm, heller du i Tagatessen. Tagatesse har den egenskapen at den karamelliserer bra , og det er en fordel når man skal lage karamellpudding.La det ligge rolig i pannen til søtningen begynner å smelte. Når sukkeret begynner å bli brunt må du røre hele tiden slik at det får en jevn, brun farge. Det blir veldig varmt, så vær svært forsiktig når du holder på med dette.
Når karamellen har ønsket brunfarge (pass på at den ikke blir brent), helles den over i de varme formene. Bruk grytekluter og sørg for at karamellen fordeler seg jevnt utover bunnen og litt oppover sidekantene. Hell hele tiden fra deg slik at du ikke brenner deg. Sett formene til kjøling.
Sett stekeovnen på 130 grader.
Knekk de 4 eggene i en bolle og visp dem sammen med en gaffel eller visp. Ikke visp for mye f0r da kan det bli luftlommer i puddingen (og det vil du ikke ha).
Mål opp melk og fløte og ha i sukrinmelis, tagatesse og vanilje i melken. Hell melken over i eggeblandingen. For at det skulle bli enkelere å helle i formene, helte vi blandingen tilbake til litermålet.
Bruk en sil når du heller opp blanding i formene. På den måten unngår du å få hvite striper av eggehvite i puddingen.
Kok opp vann – gjerne i en vannkoker.
Sett de små formene i en ildfast form og sett den inn på nederste rille i oven før du heller på kokende vann. La det stå i ovnen i 50 – 60 minutter. Pass på at vannet ikke koker.
Ta puddingene ut av ovnen, men la formen stå til vannet er avkjølt. Sett puddingen i kjøleskapet og la den stå til dagen etter.
Før den skal spises løsner du forsiktig puddingen langs kantene og hvelver den over på en skål. Ha litt vann i formen og smelt den karamellen som måtte sitte igjen i formen. La denne sausen bli kald før den serveres.
Nytes med stivpisket krem.

__________________
Si la qualité était facile à trouver, il ne serait pas de qualité
Luguber er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Still searching... Svar med sitat
Gammel 21-12-11, 07:39   #5
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Ønsker oppskrift på karamellpudding med tagatose

Eg laga den som vanleg karamellpudding, berre bytta ut sukker med tagatose (omtrent halve mengda). Eg ser i etterpåklokskap at eg nok helst skulle ha bytta ut tagatosen i sjølve eggeblandinga med sukrin eller blanding av sukring og anna, for eg vart VELDIG luftig av den karamellpuddingen. Karamelldelen er det jo berre å lage på vanleg måte, strø tagatose rett i brødforma, og pass godt på over komfyren.

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-12-11, 09:15   #6
Lindemor
Seniormedlem
 
Lindemor sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 2.412
Lindemor er en juvelLindemor er en juvelLindemor er en juvel

Sv: Ønsker oppskrift på karamellpudding med tagatose

Tusen takk for oppskrifter, råd og tips!

Jeg gleder meg til å prøve og smake!

__________________
Min journal:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=45466

Lindemor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Tagatose halkatlala Spørsmål og svar 4 07-12-11 23:22
Karamellpudding light (enkel) Alkazelters Kake/dessert og snacks 4 24-01-11 22:09
Ønsker oppskrift på bra ketolyse-smoothie Ullabulla Ketolysekuren 8 20-01-11 21:01
Karamellpudding Iset Kake/dessert og snacks 16 25-09-09 23:37
Karamellpudding lavkarbo? mam Kake/dessert og snacks 6 23-10-04 22:34


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no