Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Kosttilskudd

Omega 3 - farlig?

Kosttilskudd Spørsmål, tips og anbefalinger av vitaminer, mineraler og andre kosttilskudd.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 26-03-12, 22:54   #1
Jaudaa
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Bergen
Innlegg: 422
Jaudaa har en fantastisk aura rundt segJaudaa har en fantastisk aura rundt seg

Omega 3 - farlig?

Kan det være farlig å ta for mye Omega 3? På en eske med kapsler ( 1 tablett 1000mg) står det at man bør ta 1 tablett daglig.

Men jeg har fått anbefalt 6000mg pr dag av en lavkarboforbok forfatter pga en tarmsykdom, der inntak av Omega 3 har en viss effekt for å holde det i sjakk.

Jaudaa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo Svar med sitat
Gammel 26-03-12, 23:27   #2
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Omega 3 - farlig?

Nei, det er ikke farlig. Dosen de anbefaler er alt for lav til å gjøre noe praktisk forskjell, bare nok til å unngå mangler. Jeg tar alltid minst 3 gram om dagen. Unntaket er hvis kapslene er tilsatt fettløselige vitaminer, da bør du ikke ta mer enn anbefalt dose daglig over lang tid. Noen merker har også høyere nivå av tungmetaller enn andre, det ligger tester av mange merker på nettet hvis du søker litt rundt.

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-03-12, 07:44   #3
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Re: Omega 3 - farlig?

Opprinnelig lagt inn av shailene, her.

Nei, det er ikke farlig. Dosen de anbefaler er alt for lav til å gjøre noe praktisk forskjell, bare nok til å unngå mangler. Jeg tar alltid minst 3 gram om dagen. Unntaket er hvis kapslene er tilsatt fettløselige vitaminer, da bør du ikke ta mer enn anbefalt dose daglig over lang tid. Noen merker har også høyere nivå av tungmetaller enn andre, det ligger tester av mange merker på nettet hvis du søker litt rundt.

Er ikke enig med deg der.

Det er veldig avhengig av hvor mye omega 6 du spiser. Vist omega 6 inntaket er veldig høyt trenger du mer omega 3. Men (de aller fleste) som spiser lchf har et lavere omega 6 inntak enn "høykarbo" folket.

For mye omega 3 kan føre til at blodet blir for tynt flytende osv.. Omega 3 og omega 6 må være i balanse.

http://chriskresser.com/how-much-ome...nds-on-omega-6

Jeg har ikke vert borti anbefalinger over 3 gram (har studert fiskeoljer en del)

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 27-03-12, 08:49   #4
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Omega 3 - farlig?

Er det en form for betennelser du sliter med?

For f.eks smerter ifm. leddbetennelser anbefales 1-3 gram daglig. Som Kamp sier er det noen faktorer... Det ene er "tilstrekkelig omega3", det andre er "balanse mellom omega3 og omega6" og det siste er at begge er oksiderende fett som man ønsker å ha "passe av", ikke for mye.

Så hovedpunktet for de aller fleste er å redusere omega6, øke omega3, men helst ikke øke omega3 mer enn 50/50 med omega6 i blodet og heller ikke innta bøttevis av begge deler... da man ikke ønsker tidlig aldring via overdreven oksidering.

I tillegg bør man ha tungmetaller og andre fettløselige vitaminer i tankene (Selv om jeg personlig mener at redselen for fettløselige vitaminer er feil, at det igjen er balansen som er viktigst... )

Om du er usikker på ditt ståsted så har oil4life en test (man prikker en dråpe blod på et tilsendt papir i en kit og returnerer til analyse). Jeg tok denne i fjor og ble rett overrasket over å ha 2:1-status mellom fettsyrene. Har redusert omega3-tilskuddet ned til 1g daglig etter dette. (Jeg har også en sykdom hvor det er håp om å redusere aktiviteten gjennom å balansere omega3/6 bedre.)
Det er mulig at denne testen nå kan være tilgjengelig gjennom fastlegen også? Den analyseres ved St. Olavs i Trondheim.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 27-03-12, 13:26   #5
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Sv: Re: Omega 3 - farlig?

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Er ikke enig med deg der.

Det er veldig avhengig av hvor mye omega 6 du spiser. Vist omega 6 inntaket er veldig høyt trenger du mer omega 3. Men (de aller fleste) som spiser lchf har et lavere omega 6 inntak enn "høykarbo" folket.

For mye omega 3 kan føre til at blodet blir for tynt flytende osv.. Omega 3 og omega 6 må være i balanse.

http://chriskresser.com/how-much-ome...nds-on-omega-6

Jeg har ikke vert borti anbefalinger over 3 gram (har studert fiskeoljer en del)

Det skal mye til for å få overdosere omega-3 kapsler, altså.. Mer enn 6 kapsler! Det er ikke noe de fleste trenger å bekymre seg over akkurat.. Det beste forholdet mellom omega-3 og 6 regnes jo som et sted mellom 1:1 og 1:4, det vil altså si at du må få i deg mer omega-3 enn omega-6 for at det kan regnes som overdosering. 6 omega-3 kapsler inneholder sannsynligvis i underkant av 4 gram omega-3 (varierer noe mellom produsenter). En liten håndfull nøtter eller frø, eller en liten skje vegetabilsk olje om dagen er mer enn nok til å holde forholdet mellom omega-3 og 6 korrekt dersom du tar 6 kapsler daglig.

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-03-12, 13:55   #6
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Re: Sv: Re: Omega 3 - farlig?

Opprinnelig lagt inn av shailene, her.

Det skal mye til for å få overdosere omega-3 kapsler, altså.. Mer enn 6 kapsler! Det er ikke noe de fleste trenger å bekymre seg over akkurat.. Det beste forholdet mellom omega-3 og 6 regnes jo som et sted mellom 1:1 og 1:4, det vil altså si at du må få i deg mer omega-3 enn omega-6 for at det kan regnes som overdosering. 6 omega-3 kapsler inneholder sannsynligvis i underkant av 4 gram omega-3 (varierer noe mellom produsenter). En liten håndfull nøtter eller frø, eller en liten skje vegetabilsk olje om dagen er mer enn nok til å holde forholdet mellom omega-3 og 6 korrekt dersom du tar 6 kapsler daglig.

Men hvorfor skal man spise så mye omega3 at man får behov for å rebalansere med å tilsette mer omega6 - i første omgang?

For mye flerumettede fettsyrer gir også problemer i form av frie radikaler ...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 27-03-12, 14:37   #7
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Sv: Re: Sv: Re: Omega 3 - farlig?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Men hvorfor skal man spise så mye omega3 at man får behov for å rebalansere med å tilsette mer omega6 - i første omgang?

For mye flerumettede fettsyrer gir også problemer i form av frie radikaler ...

Det var sånn du tolket det..? Poenget mitt var at de aller fleste som har et noenlunde variert kosthold lett får i seg minst 3-4 gram omega-6 daglig uten å gå inn for det - lavkarbo eller ikke.. Det vil da ikke være skadelig å få i seg tilsvarende mengde omega-3 enten det er gjennom kosten eller via tilskudd.

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-03-12, 15:06   #8
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Omega 3 - farlig?

Er det Sears du har lest, Jaudaa? Jeg har ikke lest omega 3-boka hans, men har lest "Finn din sone".


Sist redigert av Huldr : 27-03-12 kl 17:46.
Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 27-03-12, 16:46   #9
Jaudaa
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Bergen
Innlegg: 422
Jaudaa har en fantastisk aura rundt segJaudaa har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Omega 3 - farlig?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Er det en form for betennelser du sliter med?

Ja, Ulcerøs Kolitt, Fikk beskjed om 6g Omega 3 hver dag, og IKKE Omega 6. Omega 3 er betennelseNEDsettende, og Omega 6 betennelsesfremmende...fikk jeg beskjed om.

Opprinnelig lagt inn av Huldr, her.

Er det Sears du har lest, Jaudaa? Jeg har ikke lest omega 3-boka hans, men har lest "Finn din sone".

Jeg har ikke lest noe som helst, men jeg sendte en mail til Thor Foseid, som har www.spisdegslank.no om noen tips om lavkarbo og UC. Da skrev han bl.a at høyt inntak av Omega 3 var en bra ting. Samt at Omega 6 ikke var bra for betennelsen.

Jaudaa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo Svar med sitat
Gammel 27-03-12, 17:45   #10
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Omega 3 - farlig?

Opprinnelig lagt inn av Jaudaa, her.

Ja, Ulcerøs Kolitt, Fikk beskjed om 6g Omega 3 hver dag, og IKKE Omega 6. Omega 3 er betennelseNEDsettende, og Omega 6 betennelsesfremmende...fikk jeg beskjed om.



Jeg har ikke lest noe som helst, men jeg sendte en mail til Thor Foseid, som har www.spisdegslank.no om noen tips om lavkarbo og UC. Da skrev han bl.a at høyt inntak av Omega 3 var en bra ting. Samt at Omega 6 ikke var bra for betennelsen.

Da ville jeg lest Sears . Alltid greit å få litt mer kjøtt på beinet, så å si. Sears er spesielt opptatt av dette med betennelser og fettsyrer, og der kan du nok lære mye om akkurat dette

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 27-03-12, 18:08   #11
Jaudaa
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Bergen
Innlegg: 422
Jaudaa har en fantastisk aura rundt segJaudaa har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Omega 3 - farlig?

Opprinnelig lagt inn av Huldr, her.

Da ville jeg lest Sears . Alltid greit å få litt mer kjøtt på beinet, så å si. Sears er spesielt opptatt av dette med betennelser og fettsyrer, og der kan du nok lære mye om akkurat dette

Okai, skal sjekke det ut Takk!

Jaudaa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo Svar med sitat
Gammel 27-03-12, 18:36   #12
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Omega 3 - farlig?

Opprinnelig lagt inn av shailene, her.

Det var sånn du tolket det..? Poenget mitt var at de aller fleste som har et noenlunde variert kosthold lett får i seg minst 3-4 gram omega-6 daglig uten å gå inn for det - lavkarbo eller ikke.. Det vil da ikke være skadelig å få i seg tilsvarende mengde omega-3 enten det er gjennom kosten eller via tilskudd.

Du skrev:

Sitat:

En liten håndfull nøtter eller frø, eller en liten skje vegetabilsk olje om dagen er mer enn nok til å holde forholdet mellom omega-3 og 6 korrekt dersom du tar 6 kapsler daglig.

Og det var derfor jeg spurte? (Siden jeg vet at omega 6 virker betennelsesfremmende forekommer det meg som en lite hensiktsmessig framgangsmåte?)

Til TS:
Jeg ville ha angrepet problemet i begge ender - både ved reduksjon av omega6 (om du finner rom for det i ditt kosthold) og med økning av omega3. Jeg er ikke av den oppfatning at "jo mer jo bedre" når det gjelder omega 3... så jeg hadde nok spandert på en test for å sjekke "ståa" etter en stund. Da jeg tok testen betalte jeg den selv og den lå på ca 650 kr.

Jeg har ikke erfaring med den typen betennelser, men brukte i en periode omega 3 for å dempe en underarmsbetennelse. Dengangen da kunne jeg ikke nok og det var heller ikke tester tilgjengelig så jeg fikk redusert utbytte av den grunn. (Men ja, det virket smerte- og betennelsesdempende for meg.)

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint

Sist redigert av smgj : 27-03-12 kl 18:43.
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 28-03-12, 01:08   #13
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Omega 3 - farlig?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Du skrev:


Og det var derfor jeg spurte? (Siden jeg vet at omega 6 virker betennelsesfremmende forekommer det meg som en lite hensiktsmessig framgangsmåte?)

Beklager hvis jeg formulerte meg dårlig. Ja, jeg tok det for gitt at de aller fleste her får i seg noe fett fra vegetabilske kilder - at majones, nøtter, frø, litt olje på salaten, avocado, osv. er naturlig deler i de flestes kosthold - men ikke noe en må spise mer av hvis en tar omega-3. Burde vel spesifisert i svaret mitt at det ikke er farlig å ta 6 gram fiskeolje, med mindre TS aldri spiser noe fett av vegetabisk opprinnelse, istedet for å ta for gitt at det er noe alle gjør i større eller mindre grad. Omega-6 er i likhet med omega-3 en essensiell fettsyre, så at det er sunnere å kutte ut alle kilder til omega-6 fordi det fremmer betennelse kan nå diskuteres..

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-03-12, 09:01   #14
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Omega 3 - farlig?

Jeg skjønner ikke hvor du vil hen, jeg.
I mitt svar har jeg skrevet "redusere omega6" og "balansere omega3/6" fordi det er den fremgangsmåten de fleste vil ha nytte av. Å kutte ut en essensiell fettsyre har jeg ikke foreslått såvidt meg bekjent?

Til TS:
Når man bruker omega3 som betennelsesdempende så leser jeg flere steder at man skal regne sammen summen av EPA+DHA og legge dette til grunn som "gram", ikke mengden fiskeolje i kapslene. Så mengden kapsler bør altså bestemmes ut fra hvor mye EPA/DHA man får. De fleste anbefalinger jeg har sett går inntil 3 gram daglig.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint

Sist redigert av smgj : 28-03-12 kl 09:12.
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 28-03-12, 10:50   #15
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Sv: Omega 3 - farlig?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Jeg skjønner ikke hvor du vil hen, jeg.
I mitt svar har jeg skrevet "redusere omega6" og "balansere omega3/6" fordi det er den fremgangsmåten de fleste vil ha nytte av. Å kutte ut en essensiell fettsyre har jeg ikke foreslått såvidt meg bekjent?

Til TS:
Når man bruker omega3 som betennelsesdempende så leser jeg flere steder at man skal regne sammen summen av EPA+DHA og legge dette til grunn som "gram", ikke mengden fiskeolje i kapslene. Så mengden kapsler bør altså bestemmes ut fra hvor mye EPA/DHA man får. De fleste anbefalinger jeg har sett går inntil 3 gram daglig.

Og jeg foreslo et inntak av 3-4 gram omega-3, som vil si at du bør innta minst 4-15 gram omega-6 for å opprettholde balansen. Så vidt meg bekjent ligger minimum anbefalt inntak (ADI) av omega-6 på rundt 15 gram.. Dette mener du er for mye omega-6, altså? At det er forskjell på 1 gram fiskeoljekapsler og 1 gram omega-3 har jeg jo allerede poengtert.. Merket jeg bruker gir ca. 3500 mg omega-3 per 6 gram. Klart, spiser man mindre omega-6 kan man ta mindre omega-3, men er det virkelig hensiktsmessig å kutte så mye ned på omega-6?

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-03-12, 13:14   #16
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Omega 3 - farlig?

Spørsmålet var:

Er det farlig å ta for mye omega 3?

Svaret er: Ja, vist det ikke balanseres ut med arakidon syre

De fleste har et høyt inntak av omega 6, men jeg lurer da på i hvilken form? Vist eks mandler har et høyt innhold av linolsyre så er det jo oofte begrenset hvor mye av den som omgjøres til gla-dgla-aa og deretter PGE2 og TXA2 (for å ta noen av eikosanoidene).

Når linolsyre skal omgjøres til GLA så reduseres den effekten av blant annet transfett, stress, vitamin/mineral mangel (blant annet sink, magnesium, b3,b6, vit c)
Men også av omega 3 sin fettsyre EPA

Neste ledd når arakidon syre skal dannes av DGLA så blir det "aktivert" av insulin og de fleste som spiser lchf har lavere insulin..

--

min mening og tanke om omega 3 og 6 er at vi må få vekk de største kildene til omega 6. Altså solsikke olje, soya olje og de andre planteoljene. Har man innflammatoriske sykdommer tror jeg også det er lurt å spise dyr som ikke har vokst opp på planteoljer siden de ofte har mer omega 6 i fettet.
Spise fisk og ta omega 3 tilskudd men ikke over ca 3 gram EPA/DHA daglig.
Spis en neve nøtter i ny og ne men ikke overdriv mengden.
Mål fettsyre balansen vist du er interessert i å se hvor du ligger (selv ble jeg meget overrasket over resultatet jeg fikk..)
Velg fiskeolje av god kvalitet.

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 28-03-12, 13:18   #17
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Omega 3 - farlig?

http://chriskresser.com/how-much-ome...nds-on-omega-6

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 28-03-12, 13:26   #18
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Sv: Omega 3 - farlig?

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Spørsmålet var:

Er det farlig å ta for mye omega 3?

Svaret er: Ja, vist det ikke balanseres ut med arakidon syre

De fleste har et høyt inntak av omega 6, men jeg lurer da på i hvilken form? Vist eks mandler har et høyt innhold av linolsyre så er det jo oofte begrenset hvor mye av den som omgjøres til gla-dgla-aa og deretter PGE2 og TXA2 (for å ta noen av eikosanoidene).

Når linolsyre skal omgjøres til GLA så reduseres den effekten av blant annet transfett, stress, vitamin/mineral mangel (blant annet sink, magnesium, b3,b6, vit c)
Men også av omega 3 sin fettsyre EPA

Neste ledd når arakidon syre skal dannes av DGLA så blir det "aktivert" av insulin og de fleste som spiser lchf har lavere insulin..

--

min mening og tanke om omega 3 og 6 er at vi må få vekk de største kildene til omega 6. Altså solsikke olje, soya olje og de andre planteoljene. Har man innflammatoriske sykdommer tror jeg også det er lurt å spise dyr som ikke har vokst opp på planteoljer siden de ofte har mer omega 6 i fettet.
Spise fisk og ta omega 3 tilskudd men ikke over ca 3 gram EPA/DHA daglig.
Spis en neve nøtter i ny og ne men ikke overdriv mengden.
Mål fettsyre balansen vist du er interessert i å se hvor du ligger (selv ble jeg meget overrasket over resultatet jeg fikk..)
Velg fiskeolje av god kvalitet.

Høres fornuftig ut

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-03-12, 13:29   #19
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Sv: Omega 3 - farlig?

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Mål fettsyre balansen vist du er interessert i å se hvor du ligger (selv ble jeg meget overrasket over resultatet jeg fikk..)

Hvor/hvordan gjør man det?

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Gammel 28-03-12, 14:14   #20
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Omega 3 - farlig?

Opprinnelig lagt inn av sylwester, her.

Hvor/hvordan gjør man det?

http://www.bioactive4life.com/index.php?sideID=352

var den jeg brukte. Den analyseres ve St. Olavs i Trondheim (da, iallfall.)

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 28-03-12, 14:48   #21
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Re: Sv: Omega 3 - farlig?

Opprinnelig lagt inn av shailene, her.

Og jeg foreslo et inntak av 3-4 gram omega-3, som vil si at du bør innta minst 4-15 gram omega-6 for å opprettholde balansen. Så vidt meg bekjent ligger minimum anbefalt inntak (ADI) av omega-6 på rundt 15 gram.. Dette mener du er for mye omega-6, altså? At det er forskjell på 1 gram fiskeoljekapsler og 1 gram omega-3 har jeg jo allerede poengtert.. Merket jeg bruker gir ca. 3500 mg omega-3 per 6 gram. Klart, spiser man mindre omega-6 kan man ta mindre omega-3, men er det virkelig hensiktsmessig å kutte så mye ned på omega-6?

Ja, jeg mener at det i en betennelsessituasjon ofte vil være verdifult å dempe omega 6, ja. Uansett hva diverse myndigheter anbefaler som AI på grunn av at omega 6 er en sterkt "mistenkt" i slike situasjoner. Og igjen anser jeg det å teste slik at man faktisk vet hvor man er - som mer verdifullt enn noe annet.

Når det gjelder generelle anbefalinger - uten å ta TS mistenkte betennelsestilstander med i bildet - varierer AI for omega 6 veldig i ulike land. Alt fra de tallene du refererer (og høyere i f.eks USA) og ned mot 7,5g (for en diett utregnet fra gjennomsnittlig 2200kcal og japans gjennomsnittsinntall av omega 3 på 2,6g inkludert ca 1g EPA/DHA).
http://www.nutri-facts.org/Intake-Re...08de802.0.html

Jeg vil nok heller gløtte mot japan sine anbefalinger enn USA sine - for min egen del iallfall. Og selv de antas å kunne være være snaue sett i et evolusjonert perspektiv. (Tabell 1 i lenka under.)
http://www.scielo.cl/scielo.php?pid=...pt=sci_arttext

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Omega-6 og omega-3 gir fedme, diabetes, hjertefeil og kreft? arvid g Generell ernæringsdebatt 0 14-04-09 07:52
Gravid, hva er farlig, hva er ikke farlig? Forvirra ... KatjaBlå Kosttilskudd 3 25-01-09 00:24
Omega 3 Fridolina Nyheter / media 0 31-07-06 13:16
Omega-3 guro Kosttilskudd 4 02-04-06 00:44


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no